Resultat 1 till 2 av 2
  1. #1
    Mattyyy
    Gäst

    Mattyyy - Golf MK2 -89 Stancebygge

    Börjar med att säga att det här projektet har varit uppe på andra forum så därav kommer det här första inlägget bli lite sammanfattat med gamla updates. Hoppas ni gillar det.

    Tjenare!




    Köpte min första bil idag och det är en Golf MK2 från 1989. Jag betalade endast 2000kr för den men den är obesiktad pga för höga avgasvärden. Den är i överlag i bra skick både in och utvändigt.


    Jag har länge vart ute efter en Golf som "renoveringsobjekt" och det har inte spelat nån roll vad för årsmodell det har varit eller om det vart MK1 , MK2 osv men nu kom jag över en billig och fräsch Golf MK2a med endast mindre fel så jag är nöjd. Jag går just nu gymnasiet och går fordonslinjen där så jag kommer kunna ta in bilen på skolan och skruva med den så om ni skulle undra varför den helt plötsligt är inne i ett fräsch stort och nytt garage/verkstad istället för min gård så är det därför. Jag kommer ju inte göra allt eftersom jag är ju studerande så jag har inte allt för mycket pengar direkt och jag håller dessutom på att tar mc-körkort , har en hoj som ska stylas och bygger om en Forshaga Shopper så det finns en del ställen att lägga pengarna på om man säger så. Men jag kommer försöka jobba så fort som det går. Om ni vill se bilder från mina andra byggen så får ni väl hojta till bara så kan jag ordna det!


    Bilen ska bli stancead/tyskstukad men jag lär inte sänka den förens i vår så man kan åka under vintern också


    Planer :
    Ett enklare ljudbygge
    Ta bort toning
    Nya fälgar (Tipsa gärna)
    Hellack
    Singelfront
    Emblemlös grill
    Ta bort alla emblem
    klara blinkers
    Singeltorkare
    G60 eller GTi inredning
    Eventuellt Westy eller Rallye front om jag får tag i en billig
    Fixa avgasvärdena
    Byta avgasfästet
    Kromat stabiliseringstag
    Högglanspolerad ventilkåpa och generator
    Rejäl motortvätt
    Klara framlysen med kors
    Ny slutdel på avgaset
    Luftfjädring
    Stickerbombad mittkonsol
    Svart golvmatta
    Klä om innertak och dörrsidor


    Kommer nog mer och mer under tiden






    Motorsetup :
    Planad topp och portad
    Trimkam
    Extraktorgrenrör från Ferrita
    2,5" Rostfritt sportavgassystem från Ferrita
    Racekatalysator från Ferrita


    Kommande :
    Triminsug
    KN sportluftfilter


    Ljudet blir köpt på Stanceit.se och av märket SPL Dynamics men huvudenheten blir nått annat iaf.


    Sponsorer :


    Stanceit.se http://www.stanceit.se/
    Fler sökes!


    Bilen har nu ett Feritta Sportavgas , Extraktor grenrör och trimkam så lite bättre än original går den


    Har väl inget direkt att berätta nu så nu kommer bilderna jag har på den










    Om ni har lite MK2 delar så hör av er!


    Ge gärna tips om vad jag borde göra


    Update :


    Har pillat lite smått med bilen idag och rengjorde inredningen och plockade bort löv från motorn för jävlar vad mycket löv det fanns där. Kollade också lite hur kablarna till stereon och sånt såg ut men det såg väl okej ut fast stereon och högtalarna är helt värdelösa. Är väl inget direkt att skriva så drar upp några bilder istället bara.









    Kolfiber är racing va?


    Så här ser "stereopaketet" ut









    Var allt för denna gång. Får förhoppningsvis hem bilen under veckan så då kommer det ske mer som t.ex högglanspolering av motordelar och liknande delar.


    Kommentera nu om ni vill se uppdateringar!


    Update :


    Men nu är bilen hemma så snart kan jag börja pilla lite.




    Men det var en intressant resa hem för ungefär halvvägs så gick fläktremmen av och vi fortsatte köra för den varnade bara för batteriet och vi tänkte inte på att fläktremen driver vattenpumpen på Golf motorn. Efter ca 1km efter att fläktremen gick av så började bilen varna för tempen men vi hade ingen bra stans att stanna så vi tänkte fortsätta fram till en mötesplats som ligger ca 300-500m längre fram men efter bara 100m så kokade bilen så då var vi tvungna att stanna såklart och bogsera hem bilen.


    Bjuder på en bild när han står hemma :







    Update :




    Tjena tjena då va det dags för update då!


    Har hänt lite på sista tiden så kan väl berätta för er då.


    Jag har plockat ur inredningen så jag skulle kunna dra lite högtalarkablar och tvätta golvet. För att tvätta golvet så använde jag mig av CRC's textiltvätt och det medlet kan jag verkligen rekommendera för det funkar riktigt bra! Ganska billigt också.
    Här kan ni se skillnaden det blev bara genom att spraya på tvättmedlet och låta det verka och sen torka bort.


    Före :



    Ignorera det rostiga fästet till stolen det ska ordnas


    Efter :



    Sen passade jag på att tvätta golvmattorna när man var hemma själv





    Sen så var jag på Mekonomen och så köpte jag mig en ny fläktrem , Meguairs Interior cleaner och nått annat "super" tvättmedel.





    Men jag har också beställt en ny lambdasond och den betalar jag bara 200kr för så den får jag hem ikväll förhoppningsvis. Såhär såg den gamla ut :





    Sen så tog jag lite bilder under bilen också när jag ändå höll på.










    Usch vad hög den är Det måste verkligen fixas i vår!


    Men eftersom bilen kokade förut så misstänker vi att värmepaketet kan ha tagit skada då all glykol ångade ur fläktarna så jag och farsan har börjat plocka ner instrumentbrädan men fan vad jobbigt det är med alla trånga skruvar och skit.





    Alla delar som är borta :





    Men eftersom jag ändå har tagit bort mittkonsolen och tyckte den var lite tråkig så fick jag idén att stickerbomba den så jag har påbörjat stickerbombning av den men det går åt mycket stickers







    Igår så tvättade jag bilarna och hojen







    Men då märkte jag att dörren troligen är omlackad nån gång så färgen är inte helt 100 men tror ni det skulle gå att polera det så att det inte syns nå mer? Bilen ska ju lackas om men det blir inte förens nästa år och då är det ju kul att lacken är hyffsad tills dess.





    Avslutar då med en bild på Golfen och hojen









    Sen så har jag en fråga var inne på stancenation och snubblade över denna Golf med galet cleant motorrum och då är min fråga hur kan man gömma spolarvätskebehållaren och expansionskärlet? Vill ju gärna gömma lite kablar och sånt så det ser cleanare ut men hur ska jag då göra? Alla tips uppskattas!







    Jag förstår såklart att det är nån annan motor än original. Alla schyssta detaljer till motorummet kan vara intressant som kromat fjäderbensstag , kromad ventilkåpa osv så vet ni var det finns att köpa snygga och cleana motordelar och inredningsdetaljer så får ni hojta till!


    Kommentera på nu!

  2. #2
    Mattyyy
    Gäst
    Tjena tjena!




    Nu så har jag plockat ur värmepaketet som jag hoppades skulle ha vart helt men icke sa nicke det var riktigt kasst så det blir att byta det så snart som möjligt. Men usch vad jobbigt det var att få ut hela värmepaketet ur bilen för det var trångt och jävligt och jag kom inte på direkt hur man skulle göra men tack vare en beskrivning på gtiklubben.se så lyckades jag! Men när jag höll på att ta bort fläktpaketet så låg jag under instrumentbrädan och drog bort det och då märkte jag att det var glykol i värmesystemet för det droppade rakt ner i käften på mig


    Men annars så gick det väl bra i övrigt att få bort det hela förutom att nån clips gick av och flög iväg åt h-lvete.


    Så här såg iaf cellpaketet ut :








    Så som ni ser har det sett sina bästa dar men det blir att beställa ett nytt imorrn eller ikväll.


    Sen så skarvade jag även kabeln till lambdasonden då det behövdes eftersom den jag köpte var för originalavgassystemet men med det avgasröret jag har så sitter den lite längre bort så det behövdes skarvas och för att täta sladden från fukt så hade jag vvs-silikon då det var det enda vettiga jag hade hemma så efter att det har torkat blir det att montera den imorrn.





    Där ser ni skillnaden mellan gamla och nya lambdan.


    Såhär ser det ut i bilen nu iaf :





    Jag tog bort stötfångarn fram också idag för ska lacka den eftersom den är rätt rostig men jag har tyvärr ingen bild på det. Det kommer endast bli en sprayburkslack för jag har ingen lust att lacka den hos firma nu eftersom den ska bytas till en nyare stötfångare innan hellack av bilen.


    Peace!



    Update :


    Tjenare!


    Jag har fixat lite med bilen idag men hann inte med så mycket då farmor kom och störde under dan men lite smått han jag fixa med iaf. Började med att ta bort toningen på bakrutan och det gick rätt bra med hjälp av en värmepistol och det var nog tack vare att den satt lite halvtaskigt på några ställen. När jag fått bort den så satte jag dit en WeSC sticker på bakrutan. Men jag glömde att ta nån bild när det var ljust ute så fick ta en bild nyss när det var mörkt ute så den ser lite halvtaskig ut.





    Bilen ser rätt skabbig ut på bilden men det är för att den är lite skitig och så har jag en kass kamera (Riktigt sugen på systemkamera!) men under reg-plåten så finns det tyvärr lite rost men bilen ska ju lackas så då kommer den va fräsch sen!


    Som ni kanske ser så har jag tagit bort torkararmen och det är för att den var lite rostig så jag har slipat ner den och ska lacka den svart igen så det ser bra ut. Kan bjuda på en kass bild på hur den såg ut ändå.





    Självklart ska den bli svart igen!


    Men när jag höll på i bilen och pillade på toningen på sidorutorna (Dom satt rätt bra så tappade tålamodet) så märkte jag att dom bakre originalhögtalarna kanske inte är trasiga utan dom verkar bara vara urkopplade men självklart så ska jag ha andra ändå.


    Är det någon som vet om man kan ta bort facket på dörrarna det som är i plast eller måste hela dörrsidan bort?


    Här ser ni en anledning till varför bilen inte står inne i garaget :





    Avslutar denna uppdatering med en bild på en nöjd ägare!





    Peace /Mattyyy


    Såhär ser motorrummet ut efter att jag fräschade upp det lite men fortfarande fult och tråkigt. Ni får gärna tipsa om hur man ska snygga till det enkelt och billigt!





    Självklart ska man få lite mekhjälp också tyckte ena katten så han hoppade upp och checkade läget





    Har även en bild på hur nya lambdan sitter. Kanske ointressant men den slänger jag upp ändå! Det är inte rost som ni ser utan röret är bara lite ytligt brunt av inbränt skit och lite annat smuts så därför ser det ut som rost. Dock så är fästet till avgasröret rostigt för det är ett vanligt som inte är rostfritt men det ska bytas.





    Sen när jag skulle in och skriva updaten så ville den andra katten sno den bra datastolen så jag fick sitta i en kass obekväm stol. Konstigt att man offrar sig så mycket för dom små djuren haha.





    Peace /Mattyyy



    Update :



    Update :




    Frontplåten som jag skulle lacka var lite väl kass för att bekosta och slita så mycket med så det fick bli nått som man antingen älskar eller hatar! Ja vad kan det vara då?





    Japp precis stickerbomb!


    Och när jag ändå höll på så hade jag några små sticker som jag inte visste var jag skulle sätta så då fick det bli på instrumentbrädan.





    Sen så var ju ventilkåpan ful som satan så plockade av den och lackade den eller ja jag han endast grunda den.





    Vad för färg det blir på den får ni helt enkelt vänta och se!


    Igår var det även öppet hus på skolan så då tog kusinen med sin Vauxhall! Vissa kanske har sett denna på strippen nån gång. Det är denna jag pratar om : http://www.garaget.org/?car=169698
    När jag och polarn höll på och damsög den så att den skulle se fin ut när den visades upp så hittade jag en flacktång i motorrummet bl.a. Anledningen till att det låg sånt där var att han hade glömt den och bilen har inte använts på över ett halvår.


    Men när jag kom hem märkte jag att det var en Peugeot flacktång så ska bli intressant att se hur den håller





    Går knappt att se loggan men om man anstränger sig så kan man lyckas


    Fick ett paket idag också från OijOij.





    Vad kan det innehålla då?





    Jo lite stickers innehöll det!




    Såhär ser han ut just nu när snön har kommit :











    Påbörjade en polering av skenorna och ventilkåpan har fått lite färg men blir nog faktiskt att lacka den!




    Mvh /Mattyyy












    Update :


    Sådär nu är vinterfälgarna på! Som ni ser så blev det ett par BBS RZ som bilen kommer rulla på under vintern. Såg faktiskt bättre ut än vad jag hade räknat med. Det tråkiga med dom är dock att 1 centrumkåpa så är det någon som har en eller en komplett uppsättning så får ni mer än gärna hojta till!


    Händer inte så mycket annat just nu förutom att idag upptäckte jag en tråkig och irriterande sak. Mer om det kan ni läsa här : http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...E4cker-glykol!











    Mvh /Mattyyy




    Kommentera mycket nu Stancerelaterade sakerna blir väl främst i vår och det är nog då projektet kan ta fart för jag gillar inte direkt att stå ute och frysa när m

Liknande ämnen

  1. Golf Mk2 -89 problem (Bränslepump ?)
    Av J.L i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-06, 01:08
  2. Hur är Golf MK2 -89 att köra?!
    Av Mrdoom i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-12-17, 21:49
  3. bromsskivor, bromsbelägg, golf mk2 -89
    Av J.L i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-19, 19:54
  4. Mk2:a gti 16v. -89. Startar inte.
    Av Kungs i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-29, 21:56
  5. Tändningslåsproblem Golf 2 -89
    Av bollkontroll i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 18:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin