Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111

    Service för Golf R vid tre år/6000 mil

    Snart har min Golf R gått 5000 mil och treårsdagen närmar sig. Är det någon som har gjort den större servicen som inträffar vid 6000 mil och kan dela med sig om vad det kostat? Hittills har servicearna jag gjort på mn bil varit prisvärda men denna gång kan det säkert bli dyrt då tändstift, luftfilter och oljebyte i haldex tillkommer utöver vanliga oljeservicen. Sen bör väl även bromsvätskan bytas, där tar jag också gärna in åsikter. Kan tycka det är märkligt att Vw rek byte vartannat år. På tidigare bilar jag haft bytte man aldrig.

  2. #2
    lundqvistarn
    Gäst
    När jag lämnade in min bil golf 5 bluemotion 2009a vid 9000 mila service så byttes då inte bromsvätskan, mekonomen kollade bara så den va ok å inte innehöll för mkt vatten.
    Onödigt byta om den är okej.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Bra åsikt där.. Enligt rek så borde jag bytt redan vid förra servicen men lät bli. Kändes märkligt att byta redan vid 2 år och 3500 mil.

  4. #4
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Bra åsikt där.. Enligt rek så borde jag bytt redan vid förra servicen men lät bli. Kändes märkligt att byta redan vid 2 år och 3500 mil.
    Enligt min service plan byter man stift vid 9000 mil eller var 6:e år (så har jag tolkat serviceboken). Intervall på 6000 mil känns bättre som det kanske är på R.

    Till din bil är det platinastift t.ex. NGK PFR7S8EG, som kostar typ 750 – 980 :- för 4 st, samma till GTI och R. Bromsvätska brukar jag låta gå c:a 3 år. Som bekant ackumulerar den fukt vilket kan orsaka korrosion respektive vid hård användning kokblåsor. Det sistnämnda har jag dock aldrig upplevt. Byte vartannat år brukar väl vara vad de flesta biltillverkare rekommendera, känns lite overkill. VW planen till min bil säger, avseende broms / kopplings vätska, byte efter 3 år sedan vartannat år.

    Om din plan säger vartannat år så antar de väl att R ägaren bromsar "sportigare" som ökar risken för att få kokande vätska…..:-)

    Kylvätskan G12+ /G12++ behöver man ju inte byta, kanske typ efter 25.000 mil. Bytte G12++ på vår Audi för några veckor sedan – Den gamla var glasklar som hallonsaft efter 9000 mil /7+ år. Mao säkert helt onödigt.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Tack för svar!

    Om jag försöker mig på en gissning på kostnader så skulle det kunna se ut så här:

    Standard servicepaket inkl oljebyte m filter och friskluftfilter: 3000 kr (kostade 2996 kr sist).
    Tändstift: 1000 kr
    Luftfilter: 500 kr
    Byte av olja i Haldex: 1000 kr
    Byte av bromsvätska: 1000 kr
    Extra kontrollpunkter plus arbete att byta stift, luftfilter mm: 1000 kr
    Summa: 7500 kr. Känns lite svettigt, men det är väl så det är.. Då återstår om jag ska byta bromsvätska. Tycker det låter rimligast att mäta upp ångblåsningstemperaturen och sen avgöra om den ska bytas. Friskluftfilter är också lite lurigt och inte helt självklart att man ska byta varje/vartannat år.

  6. #6
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Tror inte det blir riktigt så mycket för dig.

    Min har gått 5100 mil nu. Servad vid 4500. Ska in på DSG service vid 6000 mil, avsett vad nu datorn säger så får det bli så. Då är den exakt 3 år (Feb -13). Jag ber dem kanske att byta bromvätskan (troligen overkill) och så gör jag ett eget olja /filter byte i motorn straxt innan eftersom det säkert är kvar en 1000 mil innan datorn larmar, (jag måste ju ha något att göra). DSG servicen är nog inte gratis.

    Bränslefilter – I planen det står bara en massa om diesel bilar men inget om bensin… 6000 mil?

    Friskluftsfilter brukar jag byta minst vartannat år, om inte det är gjort på servicen, blir gärna imma på hösten när det är tätt, (lätt att byta). Man kan ju rista av det från björkfrö och annat. Det duger ibland bra.



    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2012-10-20 klockan 17:36.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    dubbelpost datorn laggade...
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8
    RobinR
    Gäst
    Bromsvätskan byts första gången efter 3 år, sedan varannat år. Slarva inte med detta då ni kan få problem med luftnipplar som går av.

    Friskluftfilter rek jag verkligen att byta varannat år, mitt filter var helt igensatt efter 1 år samt 1000 mil. Vi kollar alltid friskluftfilter på våran verkstad oavsett om det står att det skall göras eller ej. Då vi vet hur de kan se ut.

    Bränslefilter byts ej på bensinbilarna, fråga mig inte varför. Inte som intervall iallafall.

    Luftfilter skall bytas vid 9000 mil, om det inte kommit uppdaterad serviceinfo på MK6orna.
    Tändstiften är som sagt platinastift så skulle vara chockad om de byts redan vid 6000 mil?

    Om bilen har gått 6000 mil så hade jag bytt / rek kund att byta, förutsatt att det är som på mk5orna, vilket jag inte kan se härifrån tyvärr.

    Bromsvätska om det gått 3 år sen bilen är ny alt 2 år från föregående gång.
    DSG olja med filter om det är DSG på bilen vill säga
    Haldexolja om bilen är 4wd, nu pratar vi ändå om en Golf R som är det.
    Friskluftfilter

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Läste igenom serviceplanen plus tillägg för R lite noggrannare. Precis som det framkommit så ska bromsvätska bytas först vid tre år och sedan vartannat och friskluftfltret vartannat år eller vid 3000 mil. Sen så står det i tillägg att både luftfilter och tändstift ska bytas redan vid 6000 mil (9000 mil för övriga versioner). Kan vara så att det kommit förändringar på detta sedan jag köpte min bil. Så om jag summerar så blir det extra allt: inspektionsservice, oljeservice, friskluftfilter, luftfilter, bromsvätska, tändstift och byte av olja i haldex. Jag har ungefär ett halvår kvar tills det är dags, återkommer med vad det kostar om jag har kvar bilen (kanske blir byte innan, gjorde misstaget att prova en mycket trevlig konkurrent).

  10. #10
    Ama303
    Gäst
    när jag stod och valde mellan gti ed 35 och R så var det just denna servicekostnad som fick mig att välja ed35. Enligt en försäljare på dinbil så blir de flesta chockade över att stora servicen vid 6000mil kostar runt 12000kr inkl byte av olja i haldex och dsg. Nu vet jag inte själv om denna prisuppgift stämmer men detta fick iaf jag höra från en dinbil -anställd.

  11. #11
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Marginell skillnad kostnad mellan R ED35 GTI TSI 210.
    Det som fördyrar att det är en R är ju bara Haldex enheten, ev tidigare lagt tändstiftsbyte som du glasklart kan styra själv, bägge mindre poster.

    Den stora extraposten är ju DSG servicen som jag tror går på 6tkr eller något sådant. Det har ju inte med R modellen att göra, DPC har ju manuell om jag inte missminner mig, mao slipper denna utgift.

    DPC har du varit och provat en BeMdubbelWe....?

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Precis, det som skiljer en ed35 mot en R är byte av olja i Haldex och (kanske) tidigare byte av stift/luftfilter (det är tekniskt "samma" motor i ed35 så även denna kanske har byte av stift/luftfilter vid 6000 mil?). Så servicen vid 6000 mil blir ca 3000 kr dyrare medan servicen vid 9000 blir 1000-1500 kr billigare. Mer gadgets=mer kost att hålla ordning på dem. Sen har Peter rätt i att jag åker en manuell bil. DSG skulle ha fördyrat ytterliggare vid 6000 mil, men det drabbar ju alla Golfar med det tillvalet (osäker på 7-växlade varianten som kanske är förskonad?).

    Japp, jag gjorde misstaget att prova en F30 35i med sportauto. Jäklar vilken juvel till bil. T o m automatlådan var grym. Jag uppfattade den som nästan lika snabb som en DSG men betydligt mer sofistikerad. Respons i maskin och låda var sanslös. Kanske inte så mycket snabbare än Golfen men oj vilken känsla i allt trots att bilen är större.. Jag behöver just en större bil i framtiden och sneglar därför mot en livsstilskombi. Kommer att vänta in att kombin (F31) får rätt motor som enligt uppgift får just 35i-motorn från och med mars. Men det återstår att vända, vrida och fundera igenom om det ska bli affär. Otroligt mycket pengar måste hostas upp mellan.
    Senast redigerad av DPC den 2012-10-21 klockan 14:44.

  13. #13
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    .....Japp, jag gjorde misstaget att prova en F30 35i med sportauto. Jäklar vilken juvel till bil........
    Aha - det kan vara farligt!

    F30 har ju fått lysande recensioner så långt.”35i” - just denna 3 liters sexan verkar vara en riktig höjdare. Dessutom är den ju beprövad sedan några år tillbaka. Instegspriset för sedanen finns ju listat men man kan ju bara gissa vad slutnotan hamnar på för en touring när de nödvändigaste tilläggen är beställda.

    Notering. 328 har ju bara fyra cylindrar nuförtiden, dock med turbo och väldigt potent. Jag trodde att det var heligt med 6 cyl. på en BMW modell som slutar på ”28i” :-)

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Kan bara säga att jag förstår varför den får bra betyg i press.. N55-versionen (enkelturbo, dubbel vanos, direktinsprutning och valvetronic) har bara funnits i två år så den är inte direkt lastgammal men klart den har stora likheter med legendariska N54 (första 335i-versionen med dubbla turbo). Dock så verkar det som att efterträdaren väntar runt hörnet. Det ryktas om en helt nya sexa med bland annat cylinderavstängning under 2013(likt Vw nya fyra). Prisnivån är besvärande. Jag har hyggligt höga krav och vill ha motsvarande utrustningsnivå som en Golf R plus lite till.. Det blir rent ut sagt asdyrt. Skulle gärna se en Golf VII R variant (då skulle jag aldrig byta märke). Problemet är antagligen politiskt. Lösningen heter Audi S4 avant, men jag får inga känslor för den bilen som är om möjligt ännu dyrare..

    Ang 328 så känner jag inte för att byta ned mig. Jag menar, hur kul är det med en effektkurva som planar ut vid 5000 rpm?!

  15. #15
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Nu är vi ju lite OT men det är din tråd DPC:

    Ja en S4 springer lätt upp minst 60 tkr från grundpriset. Min kollega har en A4 3.0 D Allroad Avant som jag kört en del. En kanonvagn, vilket vridmoment! Inte så sportig trots diverse sportiga attribut. S4 har jag aldrig provat.

    335I, det är många rörliga delar i toppen på en N55:a. Att man skippat dubbelturbo var nytt för mig. Dubbel vanos ihop med valvetronic är ju inte purfärskt så det får väl ses som beprövat.

    Man kan vända på problemet. Jag har funderat på att köpa en beg enklare kombi som komplement då man ska iväg på diverse resor. Dessutom har vi behov av en bil som man ”inte är så noggrann med” som hustrun uttrycker det. Sonen ska ta körkort under kommande år vilket ökar min benägenhet att lyssna. Dottern vill också låna bil med då hon kommer hem.

    Värdeminskningen på S4 eller 335i är ganska stor. Värdeminskningen på en Golf variant 5 år gammal är ju inom felmarginalen på S4/335i kalkylen….

    Köper man billig kombi upptill eller som andrabil så kan man planera för en golf VII GTI eller R…..

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2013-12-09, 19:00
  2. 12.000 mil service Caddy -04
    Av hutte i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-07, 18:03
  3. Köpa bil med första service vid 3300 mil
    Av Makke i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-21, 08:15
  4. Golf TDI '03, service vid ca 12000 mil?
    Av Falcor i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-03, 07:40
  5. En sista sthlmsträff för i år?
    Av D_Stenlund i forum Träffar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 15:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin