Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782

    Vansinniga beg priser - eller har jag missat något?

    Jag köpte min Golf GTI 2005. Den var då 5 år gammal (00:a) och hade gått 8.500 mil och var i kanon-skick.

    Jag betalade 80.000:- och det var inte den billigaste som fanns till salu.

    Kollar man på blocket t.ex. på "motsvarande" bil idag, dvs. en Golf GTI 2007:a med ca 8.500 mil på nacken så begär man för den billigaste 125.000:-

    Det är en skillnad på 45.000:- Varför det? Inflation? Så pass mycket "hetare" beg marknad?

    Hjälp mig förstå.

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Eftertraktad bil som från start kostade 30-40% mer? Då kanske 125' är lite i överkant men ändå inte helt fel. Jag sålde min Gti V 2005 för två år sedan för 140 tkr till bilhandlare så jag är inte förvånad över begpriserna. Gti V är eftertraktad.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Om jag inte minns helt galet så var nog skillnaden i nybilspris minst 45000kr mellan en -00:a och en 07:a.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Eftertraktad bil som från start kostade 30-40% mer? Då kanske 125' är lite i överkant men ändå inte helt fel. Jag sålde min Gti V 2005 för två år sedan för 140 tkr till bilhandlare så jag är inte förvånad över begpriserna. Gti V är eftertraktad.
    Ja, om den var så pass mycket dyrare från start så är ju det en (delvis) rimlig förklaring. Dock kan jag inte säga något om V:an är mer eftertraktad än vad IV:an var då.

  5. #5
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Min personliga åsikt men modell golf iv gti var inte värd att kallas gti orginal i allafall vilket golf gti v definitift är.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Min personliga åsikt men modell golf iv gti var inte värd att kallas gti orginal i allafall vilket golf gti v definitift är.
    Jag tror många delar den åsikten. Iaf om man läser recensioner av MKIV (innan ens MKV fanns) och MKV. Sånt gör ju definitivt sitt på priset.

    Tror jag stirrade mig blind på GTI som GTI typ. he... :-/

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2008
    Namn
    Evil E
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Jag sålde min Gti V 2005 för två år sedan för 140 tkr till bilhandlare så jag är inte förvånad över begpriserna. Gti V är eftertraktad.
    Fick själv 174K:- för en 05'a med ~7K mil...

  8. #8
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Fick själv 174K:- för en 05'a med ~7K mil...
    Vilket år? Bilhandlare eller privat?

  9. #9
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Fick själv 174K:- för en 05'a med ~7K mil...
    Grattis får man nog säga, ibland har man tur.:-)

    På bytbil.com finns det ett flertal Golf 6 GTI 2009-2010 c:a 5000 mil som kostar oprutat 185-195 kkr hos handlare med varierande utrustning. Jmfr Golf 5 -05 med lite fler mil, en sådan borde vara betydligt billigare.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Betalade 243' för min gamla Gti V som ny och förlorade 100' på fem år och knappt 8000 mil. Relativt sätt en hygglig affär, i synnerhet eftersom den såldes till handlare, om än inget rekord. För min nuvarande bil är jag redo för en sämre affär.. Skulle inte bli förvånad om gamarna till handlare i dagsläget inte skulle bjuda speciellt mycket mer än jag fick för min dubbelt så gamla Gti för två år sedan... Ska man sälja idag så lär man få göra det själv och inte till handlare.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Grattis får man nog säga, ibland har man tur.:-)

    På bytbil.com finns det ett flertal Golf 6 GTI 2009-2010 c:a 5000 mil som kostar oprutat 185-195 kkr hos handlare med varierande utrustning. Jmfr Golf 5 -05 med lite fler mil, en sådan borde vara betydligt billigare.

    /Peter
    Kan flika in att jag har min -11 som gått 2000 mil ute på annons för dryga 200´ sen drygt tre veckor. Intresse noll...

    Har svårt att tro att det säljs normalmilade MK5r 2005-2007 för mycket över 100´ i nuläget...

  12. #12
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Vart på jakt efter en Golf GTi mk6 ett tag, har hittat flera olika och det verkar HELT omöjligt att pruta ner dom till "rätt" pengar!
    Nu ser det ut som att vi hittat en, men tycker iof att det är 10,000:- fel i pris men det får man kanske ta!?
    Ägaren är en vän till en bra kund till oss... Det gjorde att det kändes seriöst på flera sätt oxå.

    Men har tittat på marknaden med MK6 GTi och den verkar stå 100% helt still typ, samma bilar legat ute i 3+++ veckor i stort sett, sett typ 2-3 stycken under 200,000:- som sålts!
    Inte kollat på dom över 200,000:- så vet inte hur det är där!?
    Men alla -09/-10 som rullat 4-6000mil och begär under 200,000:- har vart på min radar!
    Och som sagt SEGT verkar vara gemensamt med alla dom bilarna!

    Var inne på Scirocco 2,0TSi GT ett tag, där gick det att pruta kraftigt men vi behöver 5-dörrar så var bara att glömma!

    Och nog har en Golf Gti mk5/mk6 bättre andrahandsvärde än mk4, mk4 är ju ingen äkta GTi!

  13. #13
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Var nöjd med mitt inbyte i juni iaf (MKV GTI-07/3D/klima/vit/inget lull-lull/7200mil).

    Fick i princip samma som för vad andra mer högspecade låg på blocket då efter lite prut. Behöll 55% av nypriset och gjorde även en "bra" deal på den nya bilen.

    Nu var min MKV i äckligt bra skick dock så det hjälpte, den stod inte många veckor på firman innan den hittade en köpare.

    Lyckas jag göra samma resa med nuvarande bil så är GTI-konceptet fortfarande en vinnare.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Om inte skillnaden mellan en V:a och en VI:a med motsvarande utrustning/mil är mer än 20-30k, då köper jag nog hellre en VI:a.

    Formligen KRÄKS på ratten i V:an. Jag vet att det går att byta, har själv VI:ans ratt i min IV:a, men ger jag så mycket pengar så vill jag vara nöjd från början sas. Nya bilen ska vara en bruksis, men lite roligare än average.

    Min IV:a ska bli projektbil.

    Alternativet är att vänta tills VII:ans R kommer och köpa en sån ny - då får jag den EXAKT som jag vill ha den.

    Decisions, decisions... :-/

    Härvar just nu omkring i en Polo TSI (hyrbil), tills dess jag fått fart på IV:an igen (pajko kamrem).

Liknande ämnen

  1. Svar: 42
    Senaste inlägg: 2013-04-07, 16:48
  2. Jag som har fel eller polisen? (ljus golf r)
    Av Henke_86 i forum VW-forum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-04-10, 21:55
  3. golf gti 8v - något har hänt!
    Av moragoa i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 11:47
  4. Har jag larm på bilen eller inte?
    Av G4Gti i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 18:50
  5. Hur vet jag om jag har larm?
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-20, 23:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin