Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211

    Friktionsdäck + GTI = Problem

    Hej!

    Med det härliga vårvädret är det också dags att slänga på sommardäcken. Kollade därför till mina friktionsdäck för att se hur de klarat vinterhalvåret och det var ingen rolig syn. Ordentligt allmänt slitage men framförallt ser det ut som flertalet sajpningar har smällt ihop. Är det något ni varit med om?

    Ha en fin helg,

    Kalle

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Borde väl inte bero just på bilmodellen utan snarare hur man kör.
    Min passat tdi käkar framdäck,men det beror ju också på att jag gasar med gasen å bromsar med bromsen

  3. #3
    G R
    Gäst
    Vad är det för däck? Mina på R:en har hållit bra trots aktiv körning.

  4. #4
    HenkeE35
    Gäst
    Jag håller med, jag kör på ett par Pirelli Sotto Sport 2 och dom funkade alldeles utmärkt i vinter.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Nenad
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    135
    Har du kört på nån trottuarkant då? Kass hjulinställning gör att däcken kan slitas ut på 100-200 mil eller nått. Har sett det du beskriver att det ser ut som att sajpningarna har smält. Vet dock inte vad det beror på.

    Tror nog en GTI käkar mer däck än en R pga framhjulsdriften hos gtin.

    Citat Ursprungligen postat av G R Visa inlägg
    Vad är det för däck? Mina på R:en har hållit bra trots aktiv körning.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    Marko
    Medlemsnr
    5429
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    58
    Har inte haft några bekymmer med mina friktionsdäck på min GTI heller kör med Hankook däck....

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Jag har kört med nokian friktion hela vintern i min gti mk5 och dom är som nya än och jag är varken blyg på gasen eller har bilen bara parkerad...

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Det är Nokia Hakkapeliitta R däck i 16"" som sitter på ett halvår gammal GTI. Jag har varit nöjd med egenskaperna på vinterväglag. Det var just att en del sajpningar smällt ihop som jag tycker ser misstänkt ut.

    Nu ska jag snart ut till garaget och slänga på sommardäcken )

  9. #9
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av samuel2 Visa inlägg
    Det är Nokia Hakkapeliitta R däck i 16"" som sitter på ett halvår gammal GTI. Jag har varit nöjd med egenskaperna på vinterväglag. Det var just att en del sajpningar smällt ihop som jag tycker ser misstänkt ut.

    Nu ska jag snart ut till garaget och slänga på sommardäcken )
    Kan ju vara fel på gummi blandningen. Om även däcken är ett halvår gamla så kör in med ett hjul till däckleverantören, kanske rent av VAG handlaren, och se om det är anledning nog att göra en reklamation. Det var längesedan jag körde Nokia på bilarna, men det är ju ett kvalitets märke, det råder det ingen tvekan om.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  10. #10
    RobinR
    Gäst
    En notis är att både min brors o min egna R har haft felaktig hjulinställning.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Nu har jag bytt och varit ute på en rejäl provtur. Jag hade nästan glömt bort hur fint bilen går på riktiga däck. Man får visserligen stå ut med stenhård fjädring men vilket förtroende den inger när det svänger.

    Jag hade däremot för mig att däcken gav lite bättre accelerationsgrepp i lägre hastigheter men de kanske behöver köras in efter att ha legat och vilat? Eller så är det bara ett tecken på att den borde ha utrustats med diffbroms eller att jag borde köpt en R istället

    Jag ska ta och ringa Nokian och höra vad de har att säga.

    Ut till era Golfar nu och byt däck. Det är de värda efter allt saltslask. Är det någon mer som bytt?

    Trevlig kväll!

  12. #12
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Tog ut gti,n i förra veckan på premiär. Har dock inte behövt sätta på sommar däck då jag aldrig hann byta till vinter innan den gick in på skadeverkstan i höstas.

    Det e en underbar känsla, första åket på barmark med nytvättad bil och sommar däck efter en lång vinter
    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  13. #13
    HenkeE35
    Gäst
    Bytte i onsdags.. Det efter en rengöring hos mr cappen, vansinnigt stilig blev den!

  14. #14

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    mats
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    61
    Åker också på Nokia Hakkapeliitta R fast i 17" som vinterdäck.
    Inga problem med dessa. Låter som du fått måndagsexemplar.
    Kolla om det inte går att reklamera dem?

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Nenad
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    135
    Bytte för en vecka sen för att det var bra väder innan jag reste iväg. Stör mig lite på väghållningen med vinterdäcken och dubben. Altsså det blir en helt annan bil med sommar däck. Har en vinterbil också så jag kör den ifall det blir snö.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Joan Åkesson
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    543
    inga problem med mina Hakka R 17" däck i alla fall

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin