Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790

    koppla bort airbag, vad för motstånd?

    hej,,

    ska ta bort en airbag, vad ska man sätta i för storlek på motstånd för att lampan inte ska tändas,??

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Anders Delstam
    Medlemsnr
    4727
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    263
    4.7 ohm va?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    ok,, tack
    jag mätte på airbagen, då fick jag 2,8-2,9ohm, med sen är det ju den långa "spiral" kabeln oxo, den har jag inte kvar så kunde inte mäta igenom den,

    bilen i fråga, golf mk3 -98
    men kan ju ta lite olika motstånd mellan 3 upp till 5 o prova.

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    vw-powers avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jimmie Trywall
    Medlemsnr
    4358
    Ort
    Tenhult
    Inlägg
    982
    av säkerhetsskäl så får du inte plocka bort den utan av en auktoriserad verkstad, då det ska skickas in papper
    till tillverkaren samt transportstyrelsen, händer det någon olycka och airbag systemet inte fungerar som det ska
    så står du helt ensam med skägget i brevlådan, trist men sant
    då kan det vara värt att kontakta vag iaf, för ca 1000-1500 kr
    eller vad det kan tänkas kosta
    Gubb-Golf, plötsligt känns allt annat puckat

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    Jag ringde mitt försäkringsbolag å frågade. Då det satt sportratt i min bil. Dom sa att det kvittade.
    För jag ville veta så jag inte blir utan ersättnig om jag krockar å blir skadad. Men det fans inget om att det var tvunget att finnas.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    anledningen till att jag vill koppla bort det är för någon tidigare ägare har plockat bort den på passagerar sidan och ersatt med ett hanskfack å sedan ryckt ur kabeln till lampan, vilket resulterar i att den i ratten heller inte funkar, så efter som man inte får köpa en airbag beg, så vill jag sätta i ett motstånd så den i ratten funkar,

    för annars måste den inte funka,, för har du en i o urkopplingbar airbag så ä det ju ingen som spriger å kollar om den är avstängd eller inte,, å har man barn vill man nog inte riskera att det skulle va på, bara för någon annan åkt mä i bilen, har 2 bilar där man bara kan stänga av å på den mä nyckeln t bilen, det ä bara att dom är lite gnälliga på bilprovningen om det lyser varningslampor, nu löste jag det geom att byta ratt till en utan airbag, å det sa dom inget om,

    någon som kan bekräfta att det är 4,7ohm det ska va?

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Anders Delstam
    Medlemsnr
    4727
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    263
    Jag kan ev ha fel. Kollade med kompisen på jobbet som just gjort den här manövern, men det visade sig att han hade gjort det på sin -98 Passat.
    Då var det 4.7 ohm. Han sa att det var samma för MkIV Golf också, men då var visst kopplingen under stolen.

    Nu var det ju en Mk3 du hade, då blir jag lite osäker. Har läst flera saker på nätet nu, både 2.2, 2.7 och 3.3 Ohm
    Den här tråden handlar om en Mk4 tydligen, där det påstås mellan 2.2 och 2.7.

    http://www.zatzy.com/teknik/175170-s...g-lampa-2.html

    Jag blir lite osäker alltså..

  8. #8
    bmk
    Gäst
    4.7 ohm låter bekant, kollade igjenom bygget av min bil men hittar inte vad jag anvande...........det va en polo gti -01

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Golfbjörnen
    J.... Han sa att det var samma för MkIV Golf också, men då var visst kopplingen under stolen...
    RÄTTELSE SOM EGENTLIGEN INTE HÖR TRÅDEN TILL.

    Kontakten till passagerarairbag sitter bakom handsfacket oavsett bil.
    Airbagkontakten under stolen är till airbagen i stolen och inget annat.

    Sen åter till ämnet och lite info.

    Beroende på årsmodell av bil samt version av airbagstyrdon finns 2 olika tillvägagångsätt vid urkoppling.

    1 : Med motstånd samt att man spärrar airbagen elektroniskt med dator.

    2 : Spärr elektroniskt samt att man drar isär kontakten , här får ej motstånd
    användas.

    Vilken metod som ska användas beror som sagt av styrdonsversion av airbagstyrdon.

    MEN eftersom det gäller en MK3 så ska motstånd användas , dvs punkt 1.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2012-03-06 klockan 19:03.

  10. #10
    Exelon
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Rs mannen Visa inlägg

    för annars måste den inte funka,, för har du en i o urkopplingbar airbag så ä det ju ingen som spriger å kollar om den är avstängd eller inte,, å har man barn vill man nog inte riskera att det skulle va på, bara för någon annan åkt mä i bilen, har 2 bilar där man bara kan stänga av å på den mä nyckeln t bilen, det ä bara att dom är lite gnälliga på bilprovningen om det lyser varningslampor, nu löste jag det geom att byta ratt till en utan airbag, å det sa dom inget om.
    Sbp har inget att säga till om ang airbagen tydligen, frågade dom när golf Iv varnade för stolarna hela tiden om det var godkänt. Svaret var att dom inte brydde sig om Airbagen utan bara att bältet fungerade. Men självklart vill man ju att den ska fungera ifall man råkar ut för en olycka.

  11. #11
    quix
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Exelon Visa inlägg
    Sbp har inget att säga till om ang airbagen tydligen, frågade dom när golf Iv varnade för stolarna hela tiden om det var godkänt. Svaret var att dom inte brydde sig om Airbagen utan bara att bältet fungerade. Men självklart vill man ju att den ska fungera ifall man råkar ut för en olycka.
    Är ändrade regler sedan januari:

    http://bilprovningen.se/Externt/bpne...0!OpenDocument

  12. #12
    Exelon
    Gäst
    A där ser man! Det visste jag inte att den regeln är ändrad. Tur så är inte bilen kvar i mina ägor. =)

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    dom kollar så inga varningslampor lyser ock fungerar jag,,
    men tar man bort en airbag och lampan tänds ok sedan slocknar så är det ok, men tänds den inte är det 2,a å slocknar den inte är det oxo 2,a

  14. #14

    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    JP G
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Väcker liv i tråden igen.

    Någon som vet vilket ohm-motstånd jag ska ha för att airbag-lampan till stolen ska sluta lysa? Bilen är en Polo R WRC.


  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    vanligtvis 2.2ohm för sätesairbags på VAG-bilarna.

    brukar köra dessa som finns billiga på bla elektrokit.com

    Namn:  IMG_20180421_144933.jpg
Visningar: 3171
Storlek:  878.0 KB

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin