Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2010
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Vissefjärda
    Inlägg
    13

    Kopplingen släpper inte mk1

    Bytte motor och växllåda i min golf1a, men när jag monterat dit drivaxlar och skulle justera in växlarna så märker jag att kopplingen inte grepar, provade och släppa kopplingsarmen helt men ingen skillnad. Kan den hänga sig pånågot sett så när man dra runt motorn så grepar det?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Är kopplinsstången på plats?
    Stången som löper genom ingående axel på lådan och trycker på tryckplattan.

  3. #3
    mrpete
    Gäst
    Om stången inte var där så skulle det ju inte gå att koppla ur.. För om jag fattar det rätt så tar inte kopplingen? glömt stoppa i lamellen? :P

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2010
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Vissefjärda
    Inlägg
    13
    Jag har inte delat motor och växellåda, funkade felfritt när jag lyfte ur det för halvårsedan. Kopplingen tar inte, fast jag har växel i så kan jag snurra hjulen lätt. Såg även att axlen som kopplingsarmen sitter på rör sig när jag kopplar och släpper armen helt från vajern

  5. #5
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Du har alltså bilen på pallbockar?

    snurrar båda hjulen på samma håll om du snurrar det ena?
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2010
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Vissefjärda
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Du har alltså bilen på pallbockar?

    snurrar båda hjulen på samma håll om du snurrar det ena?
    Ja den står på pallbockar, vet ej vilket håll det snurrar ska kolla det imorgon. Vet att man kan snurra hjulen även om växel är i men detta fall så är det inget motstånd alls och det borde ju kännas någon skillnad.?

  7. #7
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Står bilen på pallbockar så gör differentialen att det andra hjulet bara snurra på andra hållet. Antingen måste du snurra båda hjulen samtidigt på samma håll eller så måste du bromsa/spärra det ena hjulet.
    Startar du bilen och "kör" så kommer hjulen snurra framåt om allt funkar som det ska.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2010
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Vissefjärda
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Står bilen på pallbockar så gör differentialen att det andra hjulet bara snurra på andra hållet. Antingen måste du snurra båda hjulen samtidigt på samma håll eller så måste du bromsa/spärra det ena hjulet.
    Startar du bilen och "kör" så kommer hjulen snurra framåt om allt funkar som det ska.
    Jag få hoppas det är så, skulle vara en redig motivationsförstörare om kopplingen pajjat när bilrackaren nästan är klar. Står även en corre på pallbockar i garaget men där märker man verkligen att växlen är i när man snurra hjulen för där drar man runt hela motorn.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin