Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165

    Bredda BBS RS åsikter och tips

    Blir lite sugen på att fräscha upp mina BBS RS 070 7x15 ET16 med en 3" läpp som gör dem till 8,5x15 ET -2/-3 så att de blir de nya bakfälgarna och mina BBS RS 071 8x15 ET18 får flytta fram.

    Har kikat på rostfria banor för 139€/st på e-bay.de plus nya skruvar för att kunna dra med rätt moment.

    Antar att alu banorna inte är nåt att ha? Behöver inga "bling" banor utan skulle helst ha original med klarlack etc för att slippa polera upp kanten på de andra fälgarna, finns det med vanlig/original finish att få tag på utan att kosta skjortan?

    Vill absolut inte ha läkande fälgar, får man det helt tätt och vad bör man använda för tätningsmedel?

    Om jag ska polera upp de gamla banorna, kan man plocka bort bultarna utan att dela fälgen och sen bara dra dit nya skruvar efter poleringen och ändå få det tätt?

    Andra tips?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Antar att du hänger på OijOij/Tyskstuk forumen åxå?
    Testa att fråga där med.

    Kör inte alubanor om du vill ha hållbart.

    Med tanke på hur jä*la hårt de brukar sitta så ja jag tror de går att polera på det viset.
    Lovar inget men sitter de som vanligt borde de gå galant!

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Jag har en uppsättning RS som jag har delat och tänkte göra iordning lite. Skeppade iväg allt till en firma som pysslar med syrabadning och pulverlackning.
    INnerbanorna är numer pulverlackade i silver, men centrumen och läpparna är fortfarande "bara".

    Mitt problem är dock att jag behöver nya ytterbanor, ett par av de gamla är lite väl skavda på kanterna tyvärr. Dock tänkte jag köra svart färg så det kanske går att reparera läpparna tills vidare?


    Fick tips om att vid återmontering använda sikaflex för att få det tätt. Så om man gör det och kryssdrar bultarna ordentligt bör det bli tillräckligt tätt.
    Annars går det garanterat att polera kanterna när de är monterade, det blir väl bara lite extra pilligt runt skruvarna..

  4. #4
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Är alu banor så kassa? Org är det ju alu, och det håller ju. Eller är det eftermarknads man ska passa sig för?
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  5. #5
    Quattro_mannen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Är alu banor så kassa? Org är det ju alu, och det håller ju. Eller är det eftermarknads man ska passa sig för?
    Körde alubanor på mina RM då jag renovera dom och kvaliten på dom var kanon!!

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Jag tänkte snarare på att de är ganska mjukt aluminium om man stöter mot något.
    Det finns ju rätt fina i rostfritt som håller för en hel del stryk.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Är ju inte så stor prisskillnad på "noname" alu och rostfritt på ebay... Radinox är en "smula" dyrare Man kanske skulle kolla vad BBS tar för banor, för det är väl alu och de håller ju, iofs är ju RS ganska mjuka...

  8. #8
    K.Nilsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Blir lite sugen på att fräscha upp mina BBS RS 070 7x15 ET16 med en 3" läpp som gör dem till 8,5x15 ET -2/-3 så att de blir de nya bakfälgarna och mina BBS RS 071 8x15 ET18 får flytta fram.

    Har kikat på rostfria banor för 139€/st på e-bay.de plus nya skruvar för att kunna dra med rätt moment.

    Antar att alu banorna inte är nåt att ha? Behöver inga "bling" banor utan skulle helst ha original med klarlack etc för att slippa polera upp kanten på de andra fälgarna, finns det med vanlig/original finish att få tag på utan att kosta skjortan?

    Vill absolut inte ha läkande fälgar, får man det helt tätt och vad bör man använda för tätningsmedel?

    Om jag ska polera upp de gamla banorna, kan man plocka bort bultarna utan att dela fälgen och sen bara dra dit nya skruvar efter poleringen och ändå få det tätt?

    Andra tips?
    Tjena! Satt ocg googlade runt lite och sprang över en liten guide om hur man ska täta rätt/ordentligt..tänkte att det kunde komma till användning här =)

    http://the-polisher.tripod.com/id6.html
    Mvh Kim

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin