Resultat 1 till 2 av 2
  1. #1
    351Cleveland
    Gäst

    '00 Golf 1.6 med skuren kam/kamremshaveri

    Hello Golflovers!
    Min svärmor har en '00 1.6 Golf som tydligen kamaxeln har skurit på / kamremmen gått av. Jag tänkte slå verkstaden en signal imorgon och höra lite närmare. Innan dess tänkte jag förbereda mig lite, och då hittade jag hit

    Hursomhelst, svärmor fick information av verkstaden att lösningen på problemet var ett motorbyte. Själv började jag fundera om det inte borde räcka med att byta toppen. Jag vet inte om några ventiler har varit och kysst någon kolv eller ej, men om så inte skulle vara fallet så borde jag väl kunna chansa på att byta topp?

    När jag googlar så verkar det som att 8V-motorer har stora möjligheter att överleva ett kamremshaveri, har dock inte sett någon info om att det skulle gälla vissa årsmodeller eller ej, finns det någon vänlig själ som skulle kunna ge mig lite info på det?

    Vad tror ni, ska jag börja räkna och planera för ett komplett motorbyte eller satsa på topplocket först? Förstår att det krävs lite undersökning först, men det känns alltid bra om man kan få lite input innan man sätter igång.

  2. #2
    polomannen
    Gäst
    Om det gäller 1.6 16v motor då är det bara byta hela toppen.....men dom brukar vara välldig svåra att får tag på.
    Då åtgången på dom är mycket.
    Sen gäller och se om vevhusventilationen är ombyggd med värme element eller inte såfall måste den byggas om.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin