Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    patrik033
    Gäst

    Problem att tanka?

    Köpte en golf gtd i slutet av november och allt var frid o fröjd tills första gången jag skulle tanka.
    Gick helt enkelt knappt att få in munstycket,tänkte inte så mycke på det förns för nån vecka då det var dags igen,fick pröva ca 3 olika stationer för att få i någon soppa.

    Lämnade in bilen i måndags så dom skulle få kolla upp det.Visade sig att de kommer bli tvungna att byta hela tanken?!
    Nån annan som har vart med om nått liknande på en ny bil?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Jag hoppas du tankade Diesel? =) Låter inte klokt att man skulle behöva byta hela tanken? Är den import kanske, Inte för att det borde spela någon roll.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Misstännker att det som har hänt är att bränsletankentanken sugit ihop och måste bytas , händer när tankurlufningen slutar fungera på bilar med plasttank.

    Brukar märkas när man ska tanka bilen och ej få i någon soppa i bilen pga av att man endast har en platt bensintank under bilen.

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    I med tryckluftsmunstycket å räta ut tanken igen

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Mange.k Visa inlägg
    I med tryckluftsmunstycket å räta ut tanken igen
    Lycka till ! ;-)

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Misstännker att det som har hänt är att bränsletankentanken sugit ihop och måste bytas , händer när tankurlufningen slutar fungera på bilar med plasttank.

    Brukar märkas när man ska tanka bilen och ej få i någon soppa i bilen pga av att man endast har en platt bensintank under bilen.
    Men suger dom ihop även inloppet?

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me

    Men suger dom ihop även inloppet?
    Nej.
    Men du får ej in bränsle ner i tanken på macken pga att tankpistolen slår ifrån eftersom bränslet rinner för sakta ner i tanken pga av att luften från tanken tar samma väg som bränslet.
    Du får stå och dutta med tankpistolen i princip utanför tankpåfyllningen.
    Luften inne i tanken måste ju ut nån väg när den ersätts med bränsle och det är genom tankurluftningen när allt fungerar.

    Varför blir då tanken deformerad?
    När tankurluftningen inte fungerar så bildas vakum i tanken allt eftersom bränslemängden minskar.
    Har man då en plasttank så suger den slutligen ihop sig och deformeras eftersom du har en "sugande" effekt inne i tanken i form av en pump/ledning som hela tiden suger i tanken.

    Är ingen fena på att beskriva fysikens funktionet , men nu kanske det är lite mer lättförstått.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Man kan även få det motsatta fenomenet om inte avluftningen fungerar.
    Sommartid expanderar tanken kraftigt vid hög värme och det bildas övertryck.
    Då kan bränsle tryckas ut om man har otur och övertrycket släpps när man öppnar påfyllningslocket.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Nej.
    Men du får ej in bränsle ner i tanken på macken pga att tankpistolen slår ifrån eftersom bränslet rinner för sakta ner i tanken pga av att luften från tanken tar samma väg som bränslet.
    Du får stå och dutta med tankpistolen i princip utanför tankpåfyllningen.
    Luften inne i tanken måste ju ut nån väg när den ersätts med bränsle och det är genom tankurluftningen när allt fungerar.

    Varför blir då tanken deformerad?
    När tankurluftningen inte fungerar så bildas vakum i tanken allt eftersom bränslemängden minskar.
    Har man då en plasttank så suger den slutligen ihop sig och deformeras eftersom du har en "sugande" effekt inne i tanken i form av en pump/ledning som hela tiden suger i tanken.

    Är ingen fena på att beskriva fysikens funktionet , men nu kanske det är lite mer lättförstått.

    Yeah I got that part men killen skriver att han inte får in munstycket i hålet (Höhö)...ergo det passar inte fysiskt.

    Ser 2 tänkbara saker här: 1-Han förklarar luddig,t 2-Det suger ihop hela vägen.


    (Jag är inte helt tappad för att jag är från Sthlm...vet varför och hur tankar ser ut när dom drar ihop sig ;-P)

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Nu vet vi ju inte om tanken sugit ihop.
    JAG bara antog det och sen for det iväg..

  11. #11
    patrik033
    Gäst
    Tack för lite vettiga svar,fick inte veta riktigt varför dom behövde byta tanken,de sa bara att de var tvungna att göra det när jag lämnade in han så de skulle få kolla vad det var för fel.
    Munstycket var även rätt svårt att få ner i tankhålet.
    Får hoppas det fungerar bättre efter de har bytt på det.Om jag skriver lite luddigt är det eftersom jag just gått av ett nattskift så är lite småtrött

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin