Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627

    Kamremshaveri på 1.8T

    Har köpt en Golf GTi -00 med kamremsbrott.
    Ska bli spännande att se hur mkt som är skrot, några gissningar? Hela motor, kolvar+topp, topp, bara ventiler.

    Lägger upp lite bilder när jag lyft toppen, om någon vill se?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Jag gissar:

    Ventiler och styrningar.
    I oturliga fall kolvar.

    Resten helt =)

  3. #3
    MiWi
    Gäst
    4 ventiler åt skogen, resten prickfritt.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Ventiler , styrningar ev jack på kolv och något ventilsäte.

    Skickat från min iPad med Forum Runner

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Knuffade in bilen i garaget idag.

    Upptäcker lite förvånat att det sitter en kamrem på plats. Skruvar ur stiften, alla fyra ser fina ut. Lyser ner i tändstiftshålen, inget alarmerande där.
    Drar runt veven med ett spärrskaft, går jättefint.
    Ska nolla motorn för att se om remmen "bara" kuggat, då upptäcker jag att kamremmen hänger inte med när jag drar runt på veven!?

    Längre hann jag inte idag.

  6. #6
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Topp med ventiler tror jag, klart vi vill se bilder.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Kilspåret på vevaxeln som gett upp? (inte helt ovanligt)

  8. #8
    Marcusk
    Gäst
    Precis samma sak har hänt på farsans Passat 1,8t, där var alla 8st avgasventiler krokiga och små märken i kolvarna.
    Beställde precis material för att reparera detta, kommer att kosta ca 10 000 kr bara i material.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    10.000?? oj.. vad har du då handlat?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Fortsätt gissa nu då =)

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    <4000rpm när remmen gick.. mitten-ventilerna på insugssidan samt lättare märken efter dessa i kolvarna..
    >4000rpm när remmen gick.. mitten + ev andra ventiler på insugssidan, samt styrningen och ev säte på mittersta ventilen.. kraftigare märken i kolvarna, men ok att köra med efter en putsning.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Henrik Camitz
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    307
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    <4000rpm när remmen gick.. mitten-ventilerna på insugssidan samt lättare märken efter dessa i kolvarna..
    >4000rpm när remmen gick.. mitten + ev andra ventiler på insugssidan, samt styrningen och ev säte på mittersta ventilen.. kraftigare märken i kolvarna, men ok att köra med efter en putsning.
    +1 på den

  13. #13
    Marcusk
    Gäst
    Det blir mer grejer att byta än man tror när man river toppen på dessa maskiner.
    Plus att vi byter det mesta när det endå är nedplockat, detta har jag köpt.

    Komplett sotningssats
    Topplocksbultar
    Vattenpump
    Termostat
    Kamkedja
    Kamkedjespännare
    Kamrem
    Kemremsspännare
    remmar + diverse spännare och hjul till generator,ac mm
    8st avgasventiler
    ventiltätningar
    packboxar till kamaxlarna
    mm

    Det drar iväg i pengar

    Bilen har gått 21 000 mil kan tilläggas.
    Senast redigerad av Marcusk den 2011-11-20 klockan 19:19. Anledning: ändring

  14. #14
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    <4000rpm när remmen gick.. mitten-ventilerna på insugssidan samt lättare märken efter dessa i kolvarna..
    >4000rpm när remmen gick.. mitten + ev andra ventiler på insugssidan, samt styrningen och ev säte på mittersta ventilen.. kraftigare märken i kolvarna, men ok att köra med efter en putsning.
    +1 här med!
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  15. #15
    Marcusk
    Gäst
    Jag gissar på dom 8 avgasventilerna + små märken i kolvarna

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    det var en rejäl upprustning du kostat på, men det är helt rätt gjort vid det miltalet om inte allt är efterhållet regelbundet fram dit =)

    kamkedjespännaren hade jag nog funderat en extra gång över då den har en tendens att vara snordyr.. runt 5200:- till dom flesta 5v maskinerna.. men den kanske är billigare utan vvt-funktionen.. annars hade jag nog bytt resterande som du listat =)

  17. #17
    Marcusk
    Gäst
    Ja med tanke på hur mycket jobb det är att riva hela fronten och allt därtill på Passaterna (2004 med Zenon mm) så är det lika bra att byta det mesta.
    Golfarna är ju mycket mer lättmeckade. Renoverade precis toppen på min golf gti mk4 där ett tändstift exploderade och försvann ner i cylindern.

    Kamkedjespännaren känns bra att få bytt då dom brukar börja rassla runt 20 000 mil och orsaken till motorhaveriet är inte 100% fastställt heller.
    Vag ville ha 4000 kr för den så den blir att köpa på annat håll. Jag betalade 1600 kr för den till golfen, (ej vag).

    Ypzilon: behöver du byta ventiler kan jag rekommendera www.dli-teknik.se, jag köpte ventiler med bättre flöde än original därifrån 40% billigare än priset för standard ventiler.
    Senast redigerad av Marcusk den 2011-11-21 klockan 22:36. Anledning: ändring

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Marcusk: Tack för tipset, men jag har både lös topp (i delar) och komplett motor liggandes. Ska nog räcka med en sotningssats, kamremssats och vattenpump oavsett hur illa det är. =)

    Det går sakta frammåt, är i stort sett bara grenröret och kamremmen som ska bort innan jag lyfter toppen. Om man tjuvkikar genom insugskanalerna så ser de ventilerna ut att må bra.
    Dock så är ventilspelet liiiite stort på avgassidan, särskillt med tanke på att det är hydraliska lyftare. ;-)


    När jag stod och slet i bränsleslangarna fick jag en ingivelse att jag skulle ta på mig skyddglasögon. Ca tio sekunder efter att de åkt på fick jag en dusch av bensin i hela ansiktet. Ibland är man nöjd att man lyssnar på sig själv...
    Senast redigerad av ypzilon den 2011-11-22 klockan 17:56.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    haha, ja det ser ju lite misstänkt ut att du klapprat alla avgasventilerna =D

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Toppen är av, små märken på kolvarna och alla åtta avgasventilerna är krokiga. Hur får man loss dem? Fjädrarna är ganska spända.
    Visade sig att kilen på veven inte var kass, hade jag tagit av remskivan innan hade jag sluppit lossa bulten. =/



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin