Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790

    broms cylinder fråga till golf g60

    hej,,

    har strul med abs,n på golfen, allt funkade innan jag rev ner den, men nu är den helt stum i pedalen,
    även när jag tog bort broms oket å slangen bak så kunde jag inte trycka ner pedalen då jag skulle lufta systemet,,
    provade att ha bilen igång, ingen skillnad,,
    vet inte om pumpen gått torr då systemet var tommt när motorn monterades å provstartades mm,
    och efter som det vart strul med boxen kördes motorn ganska mkt,

    så jag är inne på att riva bort skiten å köra utan abs ist,,

    men kan man plocka delar från en vanlig g60? då jag har en syncro,
    eller kan jag ta från en passat och måste det då vara en g60 syncro?
    eller är det bara kolvstorleken på cylindern som är det viktiga.

    taxsam för svar å hjälp,,

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Vad händer om du luftar direkt vid anslutningarna på huvudcylindern, är det stumt då med?

    Har alla bromsrören hamnat på sin rätta plats? Man kan få helskumma fenomen och man sätter dom fel.
    I strömlöst/ ej aktiverat läge är ABS'en bara en passiv del i hydraulsystemet, inte mycket som kan gå fel där.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    Har ej rört slangarna eller cyl. Bara tömt på olja då alla oken vart borta. Det droppar olja vid alla ok. Men pedalen är lika stumm om jag har en öppen eller stängd.
    Har inte provat å lufta vid cylindern. Men det ser ju ut som hela Abs motorn å cylindern sitter ihop. Typ som en enhet. Så jag har inte rört den.

  4. #4
    Putte_70
    Gäst
    Lånar tråden lite
    Samma fenomen hände med polarens Golf G60. Detta hände dock när bilen kördes vilket var ordentlig obehagligt.
    Först började Abs lampan lysa o sen försvann bromsarna. Fram går att lufta utan problem men bak kan man inte pressa ut nån bromsvätska hur hårt man än står på pedalen. Fick tips om att abs styrningen va kass så allt det byttes men fenomenet finns kvar.

    Hoppas att det inte gör trådskaparen något att jag lånade tråden.

  5. #5
    Putte_70
    Gäst
    Tjena!

    Vet inte om du har fått rätt på din men vi fick rätt på polarens G60 igår.
    Har du kollat säkringen till Abs? Skäms nästan för att berätta att det var anledningen till att jag inte fick rätt på det på polarens bil efter vi bytt abs på hans G60. Den smällde säkringar hela tiden innan vi bytte abs så till sist satte jag aldrig i nån igen. Nu är abs bytt på den o som jag skrev funkade den inte ändå. Kollade här o hittade ett inlägg jag gjort för c:a ett år sedan o såg då att jag hade haft strul med säkringen
    Kanske långsökt att en säkring skulle gått bara för att du haft nere abs men kolla för säkerhets skull. Den sitter i en egen säkringshållare ovanför relä 78. Står det inte 78 på nåt av dina så är det bland de översta reläerna i elcentralen, andra från höger räknat. Ovan det sitter en säkring.
    Senast redigerad av Putte_70 den 2011-09-17 klockan 18:13.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    Ok.
    Ska kolla det.
    Tack

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    Har kollat lite å hittade relä 78 å säkringen. Å ja den var gången. Men satte i en nu å den gick direkt
    Har ju typ inte rört nått till ASB pump mm. Har plockat ur å i motorn ändast. Å haft borta oken.
    Men pedalen är hel stum. Även om jag har en bromsslang helt lös. Fram fins lite bromsar. Men man får trycka som en tok.
    Måste få ordning på mina bromsar snart.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    Om man står framför bilen så är det en kontakt fram på högrasidan på Abs pumpen. Med 2 ganska grova kablar på.
    Kopplar jag ur den så håller säkringen å jag kan då mäta fram spä ing i kontakten. Men så fort jag kopplar in den så går säkringen.
    Har även provat att tvångs köra den utan säkring en kort stund. Men det händer inget. Så antar att det är typ kortis i Abs motorn

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    Har hittat felet. Rev bort hela enheten.
    Plockade bort själva pumpmotorn.
    Kände lite på den med en skiftnyckel å den gick segt kan sig lova. Körde den direkt från ett batteri å den gick runt. Men tungt.
    Så började ge mig på att ta isär den. Å den var ärjad inuti. S nu ska den glasplästras å få ny oring. Sen får får vi se om den tuffar på bättre sen

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    Imonterat å klart. Nu funkar det som det ska. Å bromsarna på denna funkar inget vidare kan jag lova. Då man inte har någon bromsservo om inte el motorn går. Då det inte sitter någon vakum servo på detta system.
    Det är en stor märklig enhet som jag hoppas funkar nu.
    För undra om det går att få tag på delar typ från passat g60 syncro eller nått.

    En annan skum sak är att det bara går en broms ledning t bakhjulen. Som delar upp sig vid bak axeln. Å det ska tydligen va så oxo.
    Men undra hur Abs,n jobbar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin