Sidan 3 av 24 FörstaFörsta 12345613 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 471
  1. #41

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Bakslag!

    Micklade med bränsle och vakumsystemet idag i form av div slangbyten , samt att jag bytte kylvätska i bilen.
    Resulterade i att bilen går som en påse skit när den går vilket den alls inte vill göra stundtals samt att vattenpumpen började pissa som aldrig förr.
    Så den får "sova över" på jobbet tills jag orkar ta tag i det , måste konsultera "de äldre herrarna" på bygget om vad som kan vara galet kring gångproblemen.
    Misstänker att förgasaren behöver justeras alt någon vakumslang flyttas/pluggas/rensas , för killen jag köpte bilen av sa att den inte gick på tomgång....något som jag inte märkt av föränn jag skulle hem idag.
    Jag gav den för mycket kärlek på en & samma gång.

    Så nästa mål är att få den till att gå som den ska igen.
    I övrigt fungerar numera allt som SBP vill ska fungera även torkarna och spolningen.

    Bara släcka ner och se glad ut eller som min kära vän "lillen" säger " bara att bryt ihop och kom igen!" =)

  2. #42

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Bakslag!

    Bara släcka ner och se glad ut eller som min kära vän "lillen" säger " bara att bryt ihop och kom igen!" =)
    Precis , med jämna mellanrum så man inte blir för positiv!

  3. #43
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Jag har haft diverse problem med min 75a och det är förgasaren som spökar oftast,

    Jag har börjat med att plocka lös förgasaren och rengör den för bensinen torkar i dom lätt så den blir små kristaller som fastnar i munstycken mm.

  4. #44

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Svante Visa inlägg
    Du har PM!
    Besvarat.

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Gångproblem lösta & det var mycket enkelt.
    Pratade med "de äldre herrarna som varit på bygget sen första MK1:an tillverkades" , presenterade mitt problem och vad jag gjort dvs bytt bränsleslangar.
    Får frågan om jag stryp returslangen.....då kommer jag på mig själv med att jag gjort SAMMA misstag som på min förra 77:a , nämligen glömt strypa slangen till soppareturen.
    Är nämligen så att på orginalslangen sitter den en strypning på returslangen som stryper bränslet med säkert 80% på retursidan , gör man inte detta så går all bränsle från pumpen direkt ut i returen när flottören stänger och sen orkar den inte pumpa tillräckligt till förgasaren när flottören öppnar igen = Bilen stannar.
    Fick även ett fast anrikningmunstycke till förgasaren istället för ett vakumstyrt anrikningsmunstycke , så nu går den som en Rolex.

    Sen var det vattenpumpen som förstås inte fick vara enkel att fixa , efter att ha jagat reda på en pumphalva ute på stan eftersom vattenpumpen utgått utan ersättning förberedde jag mig på ett par timmars jobb , men inte riktigt så många som det blev.
    Alla som bytt en vattenpump på en MK1 eller MK2 någongång men komplett hus vet att det tar max 1 timme om allt går som det ska , ganska basic.
    Får man inte tag på en komplett pump med hus så köper man den aningen billigare "gör det själv halvan" dvs löst pumpelement vilket innebär att man får knäcka isär sin gamla pump för att ta huset ur den.
    Oftas inga konstigheter förutom att det brukar ta 3 gånger så lång tid att dela pumpen och sen sätta ihop den , bultar går av och måste trilskas lös/borras om , packningar klistras.......inga märkvärdigheter , tar bara länge tid.
    I mitt fall så gick det skitbra "med min gör det själv halva" och alla problem det brukar ställa till var inte värre än normalt.
    Tills jag skulle dra på remhjulet på min nyrenoverade pump och upptäcker att mitt remhjul har helt annan hålbild och ett helt annat centrum , var inte ens i närheten av att passa eftersom dom tidiga golfarna INTE har samma remhjul som dom "vanliga" golfarna.
    Detta pga av att 76 & 77 satt där en luftpump också & en annan modell av vattenpump med en helt annan längd på pumpaxeln pga av att vevaxeln har en dubbel remskiva! *puh*
    Ingenting och då menar jag absolut ingenting stämde varken gällande remhjul eller lineup mot övriga remhjul.
    Skulle man kanske kollat INNAN man började.
    Vad göra?......bara att bryt ihop och kom igen!
    Spånade ett par timmar med min far som anslutit till kvällens nöje , vi hade fler ideer om hur man skulle lösa problemet med allt från distanser på ett MK2 remhjul jag hade liggandes (som passade på pumpen men hade helt fel offset) till gud vet vad vi spånade om för lösningar, var iaf ett par stycken.
    Sen kom vi på den otroligt geniala och enkla iden att bygga ett hybridremhjul.
    Sagt och gjort , vi skar ut centrumet från MK2 remhjulet , filade upp lite hål i MK1 remhjulet , vände det åt andra hållet för att få offset att stämma och svetsade fast MK2 centrumet.

    Problem löst! , offset stämmer och lineup mot vevaxel och generator var nästintill perfekt och allt fungerar.

    Är vad jag hållt på med mellan 16-23.30 idag , men nu jävlar är murphy utsparkad!
    Senast redigerad av Henrik.M den 2011-08-11 klockan 02:33. Anledning: Glömmer att jag har "." på tangentbordet.

  5. #45

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Härligt härligt, skoj med äldre bilar tur du har tillgång till grejer btw vad händer i helgen? Tänkte om man skulle höra med grabbarna om en liten mini-träff innan jocke kommer ner om han nu inte kan ihelg

  6. #46

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Kul att det löste sig.

  7. #47
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Alla som bytt en vattenpump på en MK1 eller MK2 någongång
    jotack, i mitt fall köpte jag en pumphalva, men alla skruvar gick av,
    så letade rätt på andra delen på skroten.. alla skruvar gick av...
    gick borra om alla utom ett par, så det blev ytterliggare ett hus,
    som höll, som tur var, men det hade 5mm större utfräsning för termostaten,
    som efter 5 försök/uppstart att få tätt, fick packning på tub och en o-ring istället...
    *pust*

    Härligt att det löste sig för dig!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  8. #48

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Jag låter bilden tala för sig själv. =)

    Senast redigerad av Henrik.M den 2011-09-13 klockan 00:32.

  9. #49
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    "klapp klapp klapp klapp" (stående ovationer ) ;-)
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  10. #50
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Snyggt jobbat Henrik!
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  11. #51
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Det var ju ett fint papper (Grattis)

  12. #52

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Hehe , mmm.......
    Ett grattis kanske vore på sin plats!

    Tyckte det var NÅN som inte alls skulle skruva denna vecka =)
    Men det gick över.......och det var ju bra.


    Hittade ingen Calixkontakt.
    Hade bara kabeln kvar tyvärr.

    Speglar har jag inte hunnit kolla ännu!

  13. #53

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Då har vi en " att göra lista".

    Ovanför strecket ska hinnas innan snön och kylan kommer & är prio så bilen kan brukas utan problem över vintern.
    Övriga är grejer som inte är prio just nu men ska försöka fixas innan sommaren.
    Allt annat är redan fixat såsom bromsar , bränsle (Nya slangar i motorrum , tank och från tank ner under bil) , tändning , vätskor/oljor/filter , detta är genomgånget och "tipp/topp" därav ej med på listan heller.



    [ X ] Byte kamrem + spännare
    [ X ] Byte koppling + utr lager
    [ X ] Rep växelänkage
    [ X ] Byta olja i lådan
    [ X ] Byte vevaxeltätning samt tätningar till låda samt oljetrågspackning.
    [ X ] Byte ventilkåpspackning
    [ X ] Fixa en CALIX motorvärmarkabel av jättegamla sorten.
    [ X ] Byta trasig motorvärmarkropp.

    __________________________________________________ ________________________________________________


    [ X ] Polering
    [ X ] Byte till fräscha clips till ytterlister (ska monteras ner inför polering)
    [ X ] Nya EU reg skyltar fram / bak.
    [ X ] Laga och montera hatthyllan (Klä om den och ta bort hålen från 6x9rna)
    [ X] Montera en rattradio Blaupunkt/Philips (Notera att det är radio inte cd.)
    [ X ] Byte fjäderbenslagringar fram
    [ X ] Byte dämpare/fjädrar till sänksats med dämpare/fjädrar alt ”ful” coils.
    [ X ] Byte Bakljus till Röd/vita & främre blinkers till vita.
    [ X] Få bakskärmen riktad och lackerad.
    [ X] Chrome Speglar
    [ X ] GTI-Front läpp
    [ X] Fälgar/däck 15”


    Nu samlar vi in lite reservdelar de närmaste veckorna för att sedan göra ett ryck med låda och kamrem är det tänkt.
    Mer planer är detta har jag faktiskt inte med bilen , ska vara en billig retro-classicer som för den delen är driftsäker.
    Ev patina som hittas under resans gång får vara kvar dvs bucklor,repor,ytrost etc etc , enda saken som ska målas är bakskärmen när den är riktad , detta med färdigblandad 2-komponentslack på burk från lackbutiken i stan dvs riktig billack fast blandad och tryckt i burk för omedelbar användning.

    Får väl se om vi håller oss till planerna.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2013-03-05 klockan 23:21.

  14. #54

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Var ner i garaget en sväng idag och monterade ihop en biltema lagerhylla för att frigöra vägghyllorna från div skrot.
    Gick igenom lite gamla kartonger jag hade plockat upp från källaren & längst ner i en av kartongerna hittade jag det här.



    JACKPOT!
    En ny orginal förgasarfot till solexgasaren i bilen artnr 055129761C , går ej att få tag på längre på VAG sen flera år.
    Denna norpade jag åt mig för en herrans massa år sedan då det skrotades ut delar på jobbet.
    Trodde jag hade monterat den på den gröna men tydligen hade jag inte det , den hade hamnat längst ner i "hoppets låda" bland annat skrot.
    Hittade även en 35A orginalgenerator från den gröna bilen , vilket tyvärr betyder att jag skickade med min nyrenoverade 55A generator när jag sålde den gröna. =/

    För att återgå till den röda faran som huserar i garaget , så konstaterade jag att motorvärmarkroppen lämnat in , vilket i vår del av landet EJ är acceptabelt vintertid.
    Så att byta ut den ASAP är en punkt som tillkomit på "att göra listan".
    I övrigt är div delar beställda från alla håll av jordklotet.
    Polering av bil bokad inom en snar framtid , den ska strippas innan dess.
    Innebär att lister och backspeglar ska monteras bort för lättare åtkomst med polermaskin.

    Sen.........så har det spårat ur lite granna i vanlig ordning , gällande den saken kan jag säga så här för stunden.
    Jag är en stark förespråkare för att halogenlampor lyser dåligt och drar mycket ström & är gårdagens ljusteknik , kan dom ersättas ska dom ersättas. ;-)

  15. #55

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Sen.........så har det spårat ur lite granna i vanlig ordning , gällande den saken kan jag säga så här för stunden.
    Jag är en stark förespråkare för att halogenlampor lyser dåligt och drar mycket ström & är gårdagens ljusteknik , kan dom ersättas ska dom ersättas. ;-)
    Urspårningar i like =)

  16. #56

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Och hela familjen gnäller på att bilen saknar C-lås.
    Vad göra?
    Ebay så var den saken löst.

    Nu börjar det spåra ur på riktigt!

    Paypal kontot har fått jobba hårt den här helgen kan man lungt säga , men bra blir det får vi hoppas.
    Har en sak till på G från Ebay som jag än så länge bevakar eftersom det är den dyraste saken hittils som jag lagt ner på bilen , sen är det färdigt med beställningar en tid framöver.
    Väntar hem en så där 12 leveranser just nu + en leverans med reservdelar från sverige samt en , från privatperson som inte har med bilen att göra men är högst Golf MK1 relaterat.

    Lär trilla in paket utav hel*ete närmaste veckorna.

    Tur själva bilen var billig i inköp , än så länge håller jag någorlunda vettig budget tack vare..........Just det , EBAY. ;-)
    Skrämmande billiga grejer till vardags/bruksbilen om man bara orkar leta.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2011-08-21 klockan 01:38.

  17. #57

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Nu börjar det spåra ur på riktigt!

    Har en sak till på G från Ebay som jag än så länge bevakar eftersom det är den dyraste saken hittils som jag lagt ner på bilen , sen är det färdigt med beställningar en tid framöver.
    Jag vet jag vet =)
    Men så vet du ju vad jag letar åxå......
    Damn , hemlisar är svåra att hålla gömda!

    (Ps. min hemlis börjar bli DYR den med tack vare samma internetsida Ds.)

  18. #58

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Haha samma här, ebay.de är farligt

    Tyckte jag såg dig ute efter prästgatan och rasta den röde efter 22 idag

  19. #59

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Blev lite nytta och nöje idag med "röda faran".
    Först en söndagstripp med yngsta sonen , blev ca 7mil totalt under dagen med stop för fikapaus.
    En gammal tradition jag och min äldre son hade under några år innan han blev för gammal för att umgås med sin far allt för mycket. =)

    Stop i Boden för fika på fd pressbyrån numer Magazine 8.




    Efter det bar det av till Janne.M där jag lånade ett väldigt sofistikerat verktyg av honom.......en låsringstång.
    Ska byta rem och rulle till veckan och jag orkar inte släpa med mig en haknyckel från jobbet , så jag ringde Janne.M & hörde om han hade en haknyckel.
    Fick svaret att han hade ett väldigt sofistikerat verktyg i form av en låsringstång , så jag åkte och hälsade på honom eftersom jag inte äger en låsringstång.
    Kunde iofs investerat i en egen kom jag på när vi stod där , men det är ju alltid trevligt att ha en anledning att hälsa på folk & snacka bort en halvtimme. =)
    Väl hemma åkte "röda faran" in i garaget för lite kosmetisk uppfixning i form av att tejpen på stötfångaren fram byttes.

    Man köper en sån här rule på biltema för 30:- i svart , sen är det bara att börja.

  20. #60

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Före.





    Gammal tejp borttagen



    Det otroligt roliga och spännande jobbet att avlägsna gamla limrester.



    Limmet borta och yta rengjort klart för ny tejp.


Liknande ämnen

  1. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-05-09, 13:28
  2. VW golf 1977 på blocket
    Av Peter-C i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 11:09
  3. Vw Golf GLS -77
    Av silversurfaren i forum Projektforum
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2012-07-19, 17:04
  4. Golf GLS 1978!!
    Av Scootie i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 22:02
  5. (FILM) 1977 VW Mk1 Junior cup
    Av Sebbe i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 10:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin