Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: Vw 1303S -73

  1. #1
    GTI-nissen
    Gäst

    Vw 1303S -73

    Äntligen kom ett forum där denna bilen platsar! Den är inte vattenkyld så den passade ju inte i det vanliga projektforumet och den är ingen rejsbil så den passade ju inte på rejsa där jag också hänger en del.

    Men nu så....

    Efter att ha letat länge och väl utan att veta vad jag skulle ha för årsmodell så blev det till slut en -73:a. För mig var skick och säljare viktigare än årsmodell även om en lite äldre hade varit charmigare. Till slut fastnade jag för den här oranga skönheten från Norrtälje och den 25 mars trailades den till sitt nya hem.
    Jag är tredje ägaren, den första var Robert Collins (han på Aftonbladet) svärmor och hon tillsammans med den jag köpte bilen av lyckades bara köra 5100 mil under 38 år. Bra för mig!
    Helt perfekt är den inte, det finns lite rost och sätena är lite nersuttna, vilket just 73rna är kända för, men den duger gott till mig.
    Den var sänkt när jag köpte den, gôtt, för det är lite bök att få ner dem bak eftersom det är torsionsfjädring. Skärmarna måste också av för en sådan operation och man vet aldrig vad som kan gömmas... Fram är benen kortade 9cm, det slapp jag ju också då.

    Brrr... Snö och kallt! :-(




    En tvätt och fyra riktiga hjul senare och bilen är klar för glassätarkörning. :-)
    Senast redigerad av GTI-nissen den 2011-09-20 klockan 08:27.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Såg sjukt fräsch ut. Helrenoverad eller orginal?

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Den såg mycket fin ut när vi sade hejdå på Bugrun!

    Redan nu var det en bra idé med VAG-del :-D
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Ser riktigt fin ut! Jag reagerade lite över registreringsnumret, har den varit ur trafik och sen blivit reggad igen?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jan Axelsson
    Medlemsnr
    2588
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 520
    1. Nisse din bubbla är sjukt fin!

    2. tycker dock denna projekttråd bör lika under VW projekt...

  6. #6
    GTI-nissen
    Gäst
    Vilka fina ord! :-)

    Bilen är inte renoverad, bara välhållen. Men som jag skrev, den har allt lite rost och bättrade stenskott.

    Regnumret beror på att när Collins svärmor gick bort så betalade han inte registerhållningsavgiften och därför föll den ur. Tyvärr fick den detta själlösa regnummer när den reggades in igen och det blev inte heller någon tvåradig bakskylt så som det ska vara.
    Jag har funderat på en tvåradig från showplate men de har det nya typsnittet och ser inte heller rätt ut. Viktigt det här. ;-)

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Du får köra med dom gamla plåtarna, så får du skaffa ett personligt reg nr, som är samma som det gamla =)

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Fin bil, lägg gärna upp nån bild till på insidan osv =)

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Åhh va snygg!
    Helt rätt för dig Nisse.
    Nu har du alla varianter , glassätarbil , vardagskälke och banvapen =)


    Äntligen ett forum för övriga VW-relaterade bilar.
    Även andra modeller och märken.

  10. #10
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Såg riktigt bra ut, när jag såg den på BugRun
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  11. #11
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Bilen har ju även nästan varit med i Bilsport... åtminstone på nätet

    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  12. #12
    GTI-nissen
    Gäst
    Det blev en trevlig avslutning på årets Hjulafton hemma i Lidköping! :-)))))


  13. #13
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Meeen... missade jag dig och bubblan... :-(

    Ser ut som du vann pris, Grattis!!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  14. #14
    GTI-nissen
    Gäst
    Över sommaren har inget hänt på bubbelfronten förutom att vi varit iväg på ännu en lokal träff vid Spikens fiskeläge tillsammans med fyra andra lokala bubblor. Trevlig tillställning, men som vanligt alldeles för många jänkare för min smak. ;-)
    Jo förresten, jag har tvättat inredningen och även om den inte var jättesmutsig så gjorde det massor för känslan i tyget. Det spänner bättre och känns nytt och fräscht.

    Höstplanerna är att få på nya däck bak som är lite mer tidsenliga än de Michelin Primacy 205/60-15 som sitter där nu. Jag har hittat Vredestein Sprint Classic 185/70-15 vilket jag tror blir bra. Lång leveranstid är det värsta så det blir väl premiär 2012 med dessa. Fram sitter ett par träiga Michelin XZX 145-15 och de lär väl hålla bilens livslängd...
    Håller också på att jaga en annan växelspak. Eftersom det sitter ett Hurst Equipped-märke på den så borde det ju även sitta en sådan spak i. Det finns nya kopior med annat namn men ska det vara 70-tal och Hurst så ska det!
    Kortare och exaktare växellägen hoppas jag nu på så att jag kan kapa 0-100-tiden från 30 till 29 sekunder. ;-)
    Jag ska också byta ut stolarnas glidskenor. Som det är nu så välter man ju nästan ur stolarna när man svänger...
    Han jag köpte bilen av hade ett par fina och tidsenliga Porsche 914-stolar liggande och dessa skulle inte vara fel att få i. Vi får se...

    Tack också för gratulationen Johan!

  15. #15
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    så att jag kan kapa 0-100-tiden från 30 till 29 sekunder. ;-)
    Tack också för gratulationen Johan!
    Hahahaha
    Ingen orsak!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  16. #16
    GTI-nissen
    Gäst
    Jag har haft bekymmer med att framdäcken tar i skärmkanterna (eller?) när jag svänger och jag löste detta genom att sätta dit 3mm spacerplattor....
    Det var nämligen inte däcken som var problemet utan den undre spindelleden som tog i fälgen. Säga vad man vill om VW men helt optimalt konstruerade är de inte. ;-)

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Borbos
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    1 197
    Underbart fin bil Nisse , har mina blaupunktare till salu på tradera , hade passat prima i den ;-)

  18. #18
    GTI-nissen
    Gäst
    Jag satsar på monoradio, stereo är alldeles för lyxigt... ;-)

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    Gisses,denna har jag missat helt.
    Mycket snygg och helt rätt stuk på den.

    Men vad hände med dom andra bubblorna du hadde ??

  20. #20
    GTI-nissen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av P.Hagel Visa inlägg
    .......Men vad hände med dom andra bubblorna du hadde ??
    Dom sålde jag till en och samma kille i Grästorp med rejäl vinst. Eller inte...
    För ett tag sedan såg jag en bild på hans splitbuss i tidningen och på den satt regnumret från en av mina bubblor. Hmmm ;-)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin