Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38
  1. #1
    mikmol
    Gäst

    Lite frågor till ägare till bilar med cczb(155 kw) eller ccza(147 kw) motorer.

    Tänkte ställa en fråga till de ägare av golf gti,scirocco,passat,audi eller octavia rs vars bilar har motorkod cczb eller ccza 2009 och uppåt. Det blir en del text så jag hoppas ni orkar läsa.

    Jag kör runt i en Octavia RS TSI (147kw).
    Hämtade ut bilen i dec förra året och tog det lugnt i början då de är dåliga på att hålla efter vägarna här i byn, så det var mycket snö och is osv.

    Våren började närma sig och bilen var inkörd, dags att gasa ordentligt.
    Första man hör när man låter turbon jobba är ett drygt ljud som tom min sambo hörde vilket var ett tecken på att det inte låter skönt.

    Ljudet jag har är inget vinande utan ett väldigt distinkt rassel/skrammel/pysande/läckande/skramlande plåt läte liknande =) svårt att förklara.
    Uppkommer från 2000 till 2800 v/min däröver hör man bara turbon jobba normalt.
    Riktigt rent går den inte heller mellan dessa varvtal vilket jag vet var vanligt på föregångarna 2010-2009 men som skulle vara löst till 2011 eller vad de säger iallefall.

    Kollade runt lite på olika forum men hittade inget, pratade med lite ägare av golf och octavia ingen säger sig ha denna typ av ljud utan hör stundtals bara ett vinande ljud från turbo. Bokade tid på verkstad eftersom man inte tycker detta låter normalt.

    Mekanikern jag hade med mig först gången ut på en tur sa att "detta låter inte normalt"..
    En fråga till Södertälje skickades från verkstaden. Denna fråga fick jag äran att läsa på ett annat ställe och som den var formulerad så kunde den bara generera ett enda svar. Denna fråga beskrev inte heller oljudet på ett sätt som man tycker.

    Får man sedan ett telefonsamtal från verkstadschefen som säger att bilen är klar och inget fel hittades och sedan spyr ur sig att "Det låter ju inte så mycket om man har fläkten på" vilket känns mindre seriöst.

    Tiden tror jag var den stora faktorn på denna felsökning. Fick några fina bortförklaringar ,vilka ändrades ett par ggr under en eftermiddag, där det varken konstaterades att det Inte var något fel eller att detta är Normalt, utan troligtvis är det så här.

    Sen fick jag lite senare reda på att den så kallade felsökningen som skulle ha gjorts inte har gjorts. Skulle varit bättre att be mig formulera frågan så skulle svaret dykt upp, så hade man sluppit lämna ifrån sig bilen.

    Var iväg till en verkstad på annan ort istället. Mekaniker sa samma sak här, låter inte normalt och inget han stött på tidigare. Denna mekaniker gjorde en grundlig koll, läckor,dump,turbo osv men hittade inget.

    Skickades ytterligare en fråga till Södertälje som svarade med lite tips på vad man ska kolla..

    Efter lite mer tittande och grävande i dvs databaser, hittades lite lektyr gällande Scirocco.
    Tydligen några Scirocco ägare som upplevt detta.

    Scirocco 2.0 sport motorkod:cczb
    "Rassalande-/vibrerande oljud från motor/avgasrör

    Vid acceleration i varvtalshastigheter mellan 2400 och 3000 v/min uppstår rasslande eller vibrerande oljud från motorrum/avgassystem"

    Från 2000 till 2800 är det på min.

    "På grund av avgasernas pulserande kommer avgasventiler och avgasstängerna i svängning i början av laddtrycksregleringen. Komponenternas vibrationer orsakar de rasslande och vibrerande ljuden som anmärks på

    Inga reparationer utförs vid denna anmärkning. Ljudet är konstruktivt betingande och motsvarar standard. Inga komponenter skadas. Informera kunden om detta faktum".

    Ja där har man ju ett svar, eller nu vags förklaring till detta oljud. Så det är bara att gasa och skita i att det låter som om komponenter är på väg ur motorn =). Men detta borde ju faktiskt betyda att alla cczb 155 kw eller ccza 147 kw motorer ska låta så här? Hade det varit ett tyst/kort ljud hade man nog inte tänkt på det, men 2000-2800 v/min är ett ganska långt intervall.

    Visst nu är det säker en del som tycker man är lite jobbig eftersom det tydligen ska vara så här. Hade jag dock vetat detta innan jag bestämde mig för att byta min octavia rs diesel mot en bensin driven bil hade det absolut inte blivit en ny skoda eller annan vag bil med denna motortyp. Sen att andra ägare man pratat med säger att de inte kan påminna sig om att de har detta ljudet är med lite frustrerande.

    Så gott folk vad tycker ni om detta härliga ljud? Har ni detta ljud i era maskiner? Har ni fått några andra förklaringar på vad det är? Tyckte ni det var lika kul som jag att köpa ny bil och få upptäcka detta själv? För att sedan få svaret att det är inga fel, lev med det.

    MvH//mikmol
    Senast redigerad av mikmol den 2011-06-11 klockan 17:38.

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag ägde en GTI V (147 Kw) och den hade inte en tillstymmelse till det ljud du beskriver. Innan jag köpte min nuvarande bil (R VI) så provade jag en GTI VI (155 kW) och den hade ett konstigt ljud precis som du beskriver mellan ca 2-3000 rpm på fullast. Personligen så stördes inte jag av ljudet men jag kan förstå att andra tycker det låter märkligt. Detta ärende har avhandlats tidigare på detta forum vill jag minnas. Sök och kolla vad vi kom fram till då.

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Hej.

    Cczb motorn -Jo jag har något liknande ljud som enligt golfmk6 forumet är orsakat av wastegaten.

    Mig stör det inte. Kan även höra bypass ventilens ”suckande” på de lägre växlarna ibland. Det senare blev tydligt efter chippning (i höstas) vilket kanske inte är så konstigt. I min värld så räcker nog förklaringarna som finns i genvägarna/trådarna nedan för att jag ska acceptera det. I dessa trådar är det väldigt utbroderat som amerikaner gärna gör. Jag vet ju inte hur din bil låter men på min är det snabbt övergående. Suckandet från bypass ventilen (Diverter Valve) är ju bara trevligt vilket jag ser som en extra finess att njuta av!

    http://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=19400
    http://www.golfmk6.com/forums/showth...rattling+noise

    Det är ju inte lönt att härja runt i funktioner som är OK om det inte är något fel på ”systemet”. Då är jag mer rädd för andra negativa bieffekter som kan bli följden av åtgärden.

    Jag har inte sökt i detta forum efter någon tråd i ämnet men som DPC säger så finns det säkert här med.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Nenad
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    135
    Hör det på min GTI 6 med. Mellan ca 2000-2800 rpm. Låter vid fullt gaspådrag. Nu vet jag inte hur mycket det låter på din skoda, men man hör det i alla fall. Jag stör mig inte på det så mycket, bara att köra tills det rasar sen fixa

    Sen att mekanikern sa ''såhär ska det inte vara'' det kan ju vara så att han hade fel också.
    Nu vet man i alla fall att det låter på andras bilar med, kan man lugna ner sig för det med.

  5. #5
    mikmol
    Gäst
    Tackar för svaren.

    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Jag ägde en GTI V (147 Kw) och den hade inte en tillstymmelse till det ljud du beskriver. Innan jag köpte min nuvarande bil (R VI) så provade jag en GTI VI (155 kW) och den hade ett konstigt ljud precis som du beskriver mellan ca 2-3000 rpm på fullast. Personligen så stördes inte jag av ljudet men jag kan förstå att andra tycker det låter märkligt. Detta ärende har avhandlats tidigare på detta forum vill jag minnas. Sök och kolla vad vi kom fram till då.
    Då är vi lite olika, stör mig nått grymt på ljudet. Men nu är det gött att veta att det finns lite mer svar att få. ska göra ett sök, tackar.


    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Hej.

    Cczb motorn -Jo jag har något liknande ljud som enligt golfmk6 forumet är orsakat av wastegaten.

    Mig stör det inte. Kan även höra bypass ventilens ”suckande” på de lägre växlarna ibland. Det senare blev tydligt efter chippning (i höstas) vilket kanske inte är så konstigt. I min värld så räcker nog förklaringarna som finns i genvägarna/trådarna nedan för att jag ska acceptera det. I dessa trådar är det väldigt utbroderat som amerikaner gärna gör. Jag vet ju inte hur din bil låter men på min är det snabbt övergående. Suckandet från bypass ventilen (Diverter Valve) är ju bara trevligt vilket jag ser som en extra finess att njuta av!

    http://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=19400
    http://www.golfmk6.com/forums/showth...rattling+noise

    Det är ju inte lönt att härja runt i funktioner som är OK om det inte är något fel på ”systemet”. Då är jag mer rädd för andra negativa bieffekter som kan bli följden av åtgärden.

    Jag har inte sökt i detta forum efter någon tråd i ämnet men som DPC säger så finns det säkert här med.

    /Peter
    Jo visst är det så att förklaringar finns som man kan acceptera. Fick ju en hyfsad förklaring sist även om inte den nämner WG. Vid första verkstadsbesöket som gjordes så var wg en diskussion i mängden. Wg har de haft problem med tidigare men det var väl på 1.8T motorerna? Som wg låg och slog. Men nu när man vet att fler upplever detta så kan man med gott samvete låta någon bistå men lite roligare mjukvara så man får lite bättre snurr på maskinen.

    Citat Ursprungligen postat av Bossni Visa inlägg
    Hör det på min GTI 6 med. Mellan ca 2000-2800 rpm. Låter vid fullt gaspådrag. Nu vet jag inte hur mycket det låter på din skoda, men man hör det i alla fall. Jag stör mig inte på det så mycket, bara att köra tills det rasar sen fixa

    Sen att mekanikern sa ''såhär ska det inte vara'' det kan ju vara så att han hade fel också.
    Nu vet man i alla fall att det låter på andras bilar med, kan man lugna ner sig för det med.
    För mig låter det så fort turbon börjar jobba lite, behöver inte ha fullgas. Fast det finns väll en förklaring det med, trycker jag fullt händer inte så mycket, trycker man fullt så bilen börjar dra lite sen släpper upp en bra bit då drar den som den ska men då har jag en duktig symfoni under huven upp till 2800 v/min sen blir det tyst. Kan tänka mig att Golf har bättre isolering än skoda även om nu årsmodell 2011 ska ha halverat ljudnivån mot föregående år. Visst det är bättre än 2008 jag hade tidigare men halverat går att diskutera.


    MvH//mikmol

  6. #6
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av mikmol Visa inlägg
    För mig låter det så fort turbon börjar jobba lite, behöver inte ha fullgas. Fast det finns väll en förklaring det med, trycker jag fullt händer inte så mycket, trycker man fullt så bilen börjar dra lite sen släpper upp en bra bit då drar den som den ska men då har jag en duktig symfoni under huven upp till 2800 v/min sen blir det tyst. Kan tänka mig att Golf har bättre isolering än skoda även om nu årsmodell 2011 ska ha halverat ljudnivån mot föregående år. Visst det är bättre än 2008 jag hade tidigare men halverat går att diskutera.


    MvH//mikmol
    På min låter det snarare på halvgas vid växlingstillfället (DSG) företrädesvis på lägre växlar i någon sekund.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Nenad
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    135
    Japp lägre växlar här med typ 2-3. Trodde först att det var nån plåt runt avgassystemet som var lite lös och skramla.

    Edit. Är det nån nackdel det här? Pratar vi förslitningsskador eller nått. Ska man vänta sig att motorn rasar snart?

  8. #8
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Bossni Visa inlägg
    Japp lägre växlar här med typ 2-3. Trodde först att det var nån plåt runt avgassystemet som var lite lös och skramla.

    Edit. Är det nån nackdel det här? Pratar vi förslitningsskador eller nått. Ska man vänta sig att motorn rasar snart?
    I en av genvägarna ovan från golfmk6 forumet finns en hänvisning till VWVORTEX:

    http://forums.vwvortex.com/showthrea...-rattle-SOLVED

    Detta är givetvis att betrakta som "hittat på nätet". Jag har inget belägg för att det är på detta viset som beskriv i vortex tråden.

    Kortfattad beskrivning av dess innehåll:
    I denna tråd påstås det finnas en fix genom att man sätter fast ett "clip" på wastegate actuator stången. För att felsöka detta så sätter man temporärt en hjulbalanserings vikt för att se om ljudet försvinner. Sedan tas vikten bort. Troligen monteras ett clip efter detta?

    Enligt era beskrivningar ovan så har vi olika nivåer av vibrations ljud.

    Bossni, jag vill helst inte gissa men det kan knappast orsaka någon form av haveri. Förslitning kan det knappast vara frågan om. Där är ju garanti på din bil. Njut av allt det posiiva istället.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #9
    mikmol
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Bossni Visa inlägg
    Japp lägre växlar här med typ 2-3. Trodde först att det var nån plåt runt avgassystemet som var lite lös och skramla.

    Edit. Är det nån nackdel det här? Pratar vi förslitningsskador eller nått. Ska man vänta sig att motorn rasar snart?
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    I en av genvägarna ovan från golfmk6 forumet finns en hänvisning till VWVORTEX:

    http://forums.vwvortex.com/showthrea...-rattle-SOLVED

    Detta är givetvis att betrakta som "hittat på nätet". Jag har inget belägg för att det är på detta viset som beskriv i vortex tråden.

    Kortfattad beskrivning av dess innehåll:
    I denna tråd påstås det finnas en fix genom att man sätter fast ett "clip" på wastegate actuator stången. För att felsöka detta så sätter man temporärt en hjulbalanserings vikt för att se om ljudet försvinner. Sedan tas vikten bort. Troligen monteras ett clip efter detta?

    Enligt era beskrivningar ovan så har vi olika nivåer av vibrations ljud.

    Bossni, jag vill helst inte gissa men det kan knappast orsaka någon form av haveri. Förslitning kan det knappast vara frågan om. Där är ju garanti på din bil. Njut av allt det posiiva istället.

    /Peter
    Vi har säkert samma ljud men skillnader i isolering och bil kan ju göra att vi hör det i olika grad.
    Har inte hittat nått än ang att det skulle leda till Haveri, sen nybilsgaranti + att alla försäkringarbolag har väl maskinförsökring upp till visst antal mil.
    Så det är väl bara att köra på som vanligt.

    Vore kul att testa "clip" lösningen och se om det hjälper.

    MvH//mikmol

  10. #10
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av mikmol Visa inlägg
    Vore kul att testa "clip" lösningen och se om det hjälper.

    MvH//mikmol
    Nr på clip:et 174WVW03 förekom i trådarna ovan. Idag när jag var ute och körde hördes inget av detta bi-ljud (sporadiskt) så jag gör inget mera i ärendet. Dock vore det roligt att veta om det finns en fix om du hittar någon.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  11. #11
    mikmol
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Nr på clip:et 174WVW03 förekom i trådarna ovan. Idag när jag var ute och körde hördes inget av detta bi-ljud (sporadiskt) så jag gör inget mera i ärendet. Dock vore det roligt att veta om det finns en fix om du hittar någon.

    /Peter

    Var nere till lokala vaghandlaren idag. Detta tillbehör finns icke att tillgå, Finns i någon tillbehörskatalog Europa inte har tillträde till.
    Det gjordes även ett samtal till reservdelssupporten, men där ville dom inte ta i detta utan önskade mig lycka till bara.

    Eftersom det rör Golfen först och främst så tycker man ju att det borde finnas i Tyskland, eller misstar jag mig på att test och utveckling sker där?

    Men vi kör på, ska skicka iväg lite frågor till Skoda Sverige och se vad de kan gräva fram, annars är det bara att jaga rätt i någon i USA.

    Sen är det ju bara att hoppas det är lösningen, vore konstigt annars med tanke på hur det beskrivs på de Amerikanska forumen..

    Super tack för hjälpen, och nu äntligen har man fått tillbaka motivationen att sätta verktygen i bilen igen.

    MvH//mikmol
    Senast redigerad av mikmol den 2011-06-13 klockan 20:20.

  12. #12
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    174WVW03 - Jag tror inte att det är ett reservdels nummer. På motor-talk.de har frågan varit uppe för ett tag sedan, "GTI-Rasseln bei Baujahr 2010 bzw". De som försökt hitta någon del med nr 174WVW03 på vw åf i Tyskland har inte lyckats.... (De har hittat infon på VWVortex).

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  13. #13
    mikmol
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    174WVW03 - Jag tror inte att det är ett reservdels nummer. På motor-talk.de har frågan varit uppe för ett tag sedan, "GTI-Rasseln bei Baujahr 2010 bzw". De som försökt hitta någon del med nr 174WVW03 på vw åf i Tyskland har inte lyckats.... (De har hittat infon på VWVortex).

    /Peter
    Precis inget reservdels nummer det visa dom mig när jag var inne, utan "tillbehör" men jag misstänker att det är ett tillbehör som det inte annonseras så flitigt med tillbehörskatalogen.

  14. #14
    Menude
    Gäst
    Jag har samma ljud och märkte konstigt nog mitt "oljud" ca 2 veckor efter jag plockade ut bilen.

    Min förklaring var att det är turbon som låter för den har mest laddtryck då och det kunde ha med spjäll som öppnar sig osv.. Är inte nöjd med förklaringen men VW handlaren hade en demobil som lät likadant. Antingen ett gigantiskt fel eller så är det bara så det är meningen att det ska låta.

  15. #15
    mikmol
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Menude Visa inlägg
    Jag har samma ljud och märkte konstigt nog mitt "oljud" ca 2 veckor efter jag plockade ut bilen.

    Min förklaring var att det är turbon som låter för den har mest laddtryck då och det kunde ha med spjäll som öppnar sig osv.. Är inte nöjd med förklaringen men VW handlaren hade en demobil som lät likadant. Antingen ett gigantiskt fel eller så är det bara så det är meningen att det ska låta.
    Fått lite olika förklaringar på ljudet. Det verkar dock som om fixen det pratat om på de Amerikanska forumen fungerar och att många har fått detta clip installerat efter att de klagat. Vore konstigt om våra bilar har nått annat läte för sig än just Wastegate stången.
    http://golfmk6.com/forums/showthread.php?t=20401 Finns två artnummer i den tråden, bilder på själva clipet och en bild när det är installerat, det installerade clipet ser dock ut som det är moddat lite och en kopia av ett kundkvitto efter en installation =)

    Ska åka förbi och se om det går att få fram nått på dessa artnummer när nattpasset på jobbet är över.


    MvH//mikmol

  16. #16
    mikmol
    Gäst
    Då var clipet beställt. Artnr:06J145220A ("Turbo Clip"), tydligen framtaget för Audi A3 från början. Restnoterat så man lär väl få vänta lite. Stod inget pris på saken heller men de verkar ta 75dollar för denna lilla plåtbit i USA.

  17. #17
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av mikmol Visa inlägg
    Då var clipet beställt. Artnr:06J145220A ("Turbo Clip"), tydligen framtaget för Audi A3 från början. Restnoterat så man lär väl få vänta lite. Stod inget pris på saken heller men de verkar ta 75dollar för denna lilla plåtbit i USA.
    Kul att du kom tillbaka med lösningen. Det var ett högt kilopris, hoppas att det hjälper. Tittade i tråden på golfmk6 forumet - oj vilka utläggningar de svänger sig med!

    Kollade på bilderna - Går det att komma åt det underifrån utan att behöve demontera en massa tro?

    /Peter

    PS Mitt ljud håller låg profil, för det mesta hörs det inte numera.
    Senast redigerad av Peter-C den 2011-07-08 klockan 23:14. Anledning: låg profil
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  18. #18
    Menude
    Gäst
    Dags att ringa VW säljaren på måndag "det ska låta såhär"-my ass it should!

  19. #19
    mikmol
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Kul att du kom tillbaka med lösningen. Det var ett högt kilopris, hoppas att det hjälper. Tittade i tråden på golfmk6 forumet - oj vilka utläggningar de svänger sig med!

    Kollade på bilderna - Går det att komma åt det underifrån utan att behöve demontera en massa tro?

    /Peter

    PS Mitt ljud håller låg profil, för det mesta hörs det inte numera.
    Det ska gå att komma åt underifrån, vet inte om man måste plocka ner plastskyddet bara.
    Ska bli roligt att se plåtbiten, såg stor ut på bilderna och bilden där den var monterad såg man att de klippt bort lite delar på den.

    Dock så var kvittot från en installation på en Golf GTI så det ska passa på nått sätt.

    Citat Ursprungligen postat av Menude Visa inlägg
    Dags att ringa VW säljaren på måndag "det ska låta såhär"-my ass it should!
    Ja många har fått olika orsaker till ljudet, i mitt första inlägg finns ju en förkaring som en Scirocco ägara fick, saxat direkt från vags eget tekniker forum/ kunskaps databas. Själv har jag fått flödesljud, och kunden hör vad han vill själv, jag var för pedant och lär dig leva med det =).

    Ska bli spännande när delen kommer, får man bort 85% eller mer så är jag glad.

  20. #20
    mikmol
    Gäst
    http://www.youtube.com/watch?v=xAkkI...embedded#at=31

    filmklipp på installationen.


    MvH//mikmol

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin