Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1
    bullten
    Gäst

    Tankavluftning golf mkv

    Av en ren slump så upptäckte jag idag att tanken drog in en hel del luft när man öppnade locket. Är detta ett känt fel på golfen eller har jag bara otur?
    Hur åtgärdas detta på ett sånt sätt så man slipper riva ned hela tanken osv, går det att komma åt avluftningen lite lätt eller skall man borra ett litet hål i locket.

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Åsa Nisse
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av bullten Visa inlägg
    Av en ren slump så upptäckte jag idag att tanken drog in en hel del luft när man öppnade locket.
    Urgammal tråd, jag vet, men precis samma sak hände mig igår på en Passat bensin 2018.

    Ett tydligt sugljud under ett par sekunder. Har aldrig märkt några problem av detta men heller aldrig upplevt denna typ av undertryck i tanken tidigare, på någon bil. Tror ni detta är eller kan bli ett problem och vad är trolig orsak? Sitter det någon form av tankavluftning i tanklocket som kan vara igensatt eller görs avluftning på annat sätt?

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Jag hade för många år sedan samma fenomen på en Audi A4 från 1998. På den märktes felet inte bara på att det kom ett sugljud när man öppnade tank-locket utan också på att det inte gick i så mycket bensin i tanken som hade sugits ihop.

    Verkstaden konstaterade att tanklocket inte var orginal och skaffade ett nytt tanklock med ventilation och tryckte ut tanken till sin ursprungliga volym med hjälp av tryckluft. Jag törs dock inte säga säkert hur det är på din bil, en del bilar har ventilationen via tanklocket, en del bilar ventilerar tanken på annat vis.

    m v h Henrik

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag sitter och tänker precis tvärt om. Det är väl alltid ett visst sug? Anledningen borde vara att ångorna recirkulerar och stannar kvar i bränslesystemet och inte släpps ut "i naturen".

  5. #5
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Alla moderna VW jag haft senaste 15 åren har alltid haft undertryck i tanken vid öppning av locket när man tankar, från det bilen var ny. Så inget fel. Sluten tankavluftning och kolkanister som sätts i undertryck av motors undertryck i insuget har varit std på alla bensin VW med kat.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Åsa Nisse
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    16
    Tack, då är allt som det ska. Bara förvånande att jag aldrig tänkt på det tidigare. Nu är det väl sällan knäpptyst runt en bensinstation men så tydlig som det märktes häromdagen är jag förvånad att jag aldrig märkt det tidigare. Får spetsa öronen vid nästa tankning.
    Senast redigerad av vfr den 2022-05-19 klockan 15:40. Anledning: Ingen mening att citera hela inlähhet precis före

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det är ju inte otroligt att det hänger ihop med de temperaturväxlingar som kan vara nu, från +4 på natten till över +20 på dagen i alla fall där jag bor. Vätskan (bensinen) expanderar och krymper och sväller och tanken lika så.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin