Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1
    RunesRäka
    Gäst

    Vilka produkter och hur tvättar ni?

    Vilka produkter tycker ni är bäst att använda när ni tvättar er bil?.. Har hört att man inte ska åka in i "automater" för det repar bilen stämmer det?

    Har precis köpt en ny begagnad GTI -10 och den var behandlad från Ditech precis innan jag fick den. hur ska jag behandla den vidare närmaste månaderna tycker ni? Med tvätt, vax, vilka bilvårdsprodukter osv.

    Tack för tipsen!.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2009
    Namn
    Pierre Thorsell
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    218
    Skälvklart endast handtvätt!


    Jag använder Turtle extreme prewash, den överlägset bästa avfettning jag någonsin använt! http://www.bilkompaniet.se/butik/man...le_prewash.htm

    Shampoo brukar jag köra Turtle ZIP vilket fungerar helt okej och sedan kör jag Turtle Wax it wet.

    Vilken Turtlenörd jag är! Har aldrig tänkt på det innan

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2008
    Namn
    T.Englund
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    110
    Kör med mac 124 prickbort på sidor under rutorna, fronten och på baken för att få bort saltäcklet. Flugorna får en släng av HD-grön.. Schampo varierar lite beroende på vad jag får tag på, även om jag har mina favoriter, där biltemas vaxschampo något oväntat ligger bra till hos mig! Polering och vax blir meguiars prylar då jag tycker de ger blankast bil..

    Hur gör ni andra med svampningen, ny svamp vid varje tvätt är en självklarhet för mig.. Är det nån som går steget längre och har en separat sköljhink för svampen också, s.k Two bucket method?

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Vad menar du med Ditec behandlad ?? Finns ju olika saker dom gör ju.

    Är den lackkonseverad eller behandlad med skydd så behöver du ju endast tvätta den.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Joan Åkesson
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    543
    En Ditec, lackkonservering håller väl i ett år?

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Gti
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Använder själv Ultimas produktserie.
    Går att beställa här: http://shop.bollnasbilvard.se/valj-f...a-c-537-1.aspx

    Är mycket nöjd med schampot och lade i somras på ett lager med deras Paint Guard Plus. Mycket bättre än vax, superenkelt att applicera.

    Tvättar gör jag för hand.

  7. #7
    Bjork
    Gäst
    Om den är Ditec lackkonserverad (som min) så tvättar du endast för hand.
    I avfettningsväg använder jag ett milt alkaliskt om bilen inte är så jätteskitig (vilken den aldrig varit)

    Jag brukar även använda Autosmart´s Car Schampoo, det inget vax i den utan endast glansmedel.

    När jag torkar den så använder jag våffelduken från Pingens och i dörrar och motorutrymme så har jag ett gammalt
    hederligt skinn som jag köpte via reconden jag sommarjobba på för många år sen.
    Ska tilläggas att jag ALLTID tvättar mina torkdukar/skinn i tvättmaskin efter varje tvätt.

    Du kan ju alltid åka hit och köpa produkter och få tips om du är osäker: http://tyresobilvardscenter.se/site/

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Citat Ursprungligen postat av Åkesson Visa inlägg
    En Ditec, lackkonservering håller väl i ett år?
    Det där med att lackförseglingar håller i ett år är väl lite si och så. Det beror helt och hållet på hur mycket bilen används. På min förra V50 så las det ett Mr.Cap-skydd när den var ny, och 8 månader senare, mitt i vintern när jag hade den till en annan firma i staden så påstod de att det första skyddet var tvärslut. Det är mycket möjligt att det var lite överdrift, men jag hade börjat inbilla mig att lacken var liiiite, liiiite strävare när jag tvättade. Vilket jag gjorde en gång i veckan, avfettning, Sonax glansschampo och skinnade av.
    På GTI'n använder jag Carsoft Velvet-schampo, ger väldigt bra avrinning. OK/Q8's gröna Superavfettning, och Sonax Fälgrengöring, den silvriga sprutflaskan. Och skinn då. Har dock fått reda på en fälgrengöring och schampo som ska vara ännu bättre. Får be att återkomma med resultat av dem när de testats.

  9. #9
    RunesRäka
    Gäst
    hm var kontakt med vad dom hade gjort och dom skrev att dom hade gjort en vaxning/polering.. Behöver man göra något mer eller ska man bara tvätta den vanligt med avfettning och osv?....är ny med bilen så har ingen aning: )

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Då kan du tvätta den som vanligt fram tills runt Augusti/september.
    Där gör du en riktigt bra tvätt, och sedan vaxar du din bil inför vintern.

    Jag har alltid vaxat mina bilar ungefär var 6 månad. Sen ibland när jag är på tvättstation så använder jag deras hetvax o spolar på bilen.
    Så jag känner att jag har ett fullgott skydd på min bil..

  11. #11
    RunesRäka
    Gäst
    okej och med vanligt så menas med vanligt bilshampoo och högtryck eller bara svamp? hehe

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Blås alltid av den noggrant med högtryck för att få bort så mycket grus som möjligt! Avfettning -> spola av -> schamponera med svamp -> spola av -> torka av.

  13. #13
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Hej.

    Säkert är det någon på forumet som arbetar med ”rekond”. Då gillar man kanske inte det jag nu säger. ”Lackbehandling” är till för att man ska kunna njuta av en fin bil. Man slipper ju att utföra det själv. Det köper jag. Givetvis ska den vårdas enligt normalt sunt förnuft. Dock är dessa lackbehandlingar av karaktären att de skyddar bara de synliga ytorna. Skyddar gör ju en manuell handpolering med ”bilvax” också. ”Bilvax” innehåller i de flesta fall polermedel med. Dvs en lackbehandling skyddar det som syns utåt, kanske under längre tid än en egenutförd polering.

    Ingen av dessa behandlingar tar hand om risk ytorna som får sägas vara dolda skrymslen / ytor bakom lister / frontgaller / tröskel plast partier osv. Det är ofta där som åldersproblem först dyker upp i form av kryp korrosion upp på synliga ytor. Här får man ju sällan bilen helt ren.

    Högtryck är väl bra då det tar bort lösa partiklar och delvis spolar rent en bit under dolda partier. Har man en cab så undvik textiltaket direkt med högtrycket (håll långt avstånd). Undvik att vara för nära med högtrycket runt dörr ramar o dyl (sunt förnuft). Bil schampo är bra då det minskar friktionen (motverkar ev repor) och kanske rentutav löser någon smuts. Spola gärna undersidan på bilen (kanske inte med värsta högtrycket).

    Maskintvätt – Det har jag aldrig provat. Har dock köpt beg maskintvättad bil i forntid. Ganska smårepigt. Nej det får bli manuell tvätt med svamp.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  14. #14
    Nisse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Sen ibland när jag är på tvättstation så använder jag deras hetvax o spolar på bilen.
    Så jag känner att jag har ett fullgott skydd på min bil..
    Hetvax? Är det sånt vax man får när man tvättar i tex. statoils automattvätt eller finns det nåt annat vax?

    Igår när jag gjorde en grundlig tvätt hemma så såg jag små bruna fläckar "ringar" i nederkant. Jag trodde först
    det var rost, men bilen, en Polo, är ju knappt ett år så jag gnuggade med svampen och då bleknade de. Det
    som är kvar går bort med polering.

    Jag kan tänka mig att de blev kvar efter avfettningen där tjärfläckarna satt. Är det någon som vet vad det
    är eller sett nåt liknande? Jag använde Biltemas avfettning, högtycksshampo och därefter vaxshampo
    och svamp. Att jag inte sett sånt förr kan ju bero på att jag haft mörkare bilar förut, denna är silvermetallic.

  15. #15
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Här kommer lite osammanhängande info lite kort och snabbt ifrån ett nedslag i min überpedanta tvättrutin, lightversionen presenteras .

    Normaltvätt (speciellt vintertid, sommartid så skippar jag oftast petroleumbaserad avfettning då det inte behövs så mycket plus att det har stor aptit på allehanda lackskydd):

    - Stå i skugga, absolut ej i sol.
    - Spola bilen "ren" dagen innan tvätt så den är torr vid tvättillfället.
    - Fälgrengöring på hjul (t.ex. wheel clean 360)
    - Petroleumbaserad avfettning (Smartab Power eller liknande bra grejer) på ca 5 minuter på torr bil.
    - Spola av och tvätta hjulen med microfiberhandske och tvättmedel (t.ex. cherry foam)
    - Alkalisk avfettning på (HD-grön 1:20 ungefär) i ca 5 minuter.
    - Spola av bil nedifrån och upp, sedan uppifrån och ned med högtryck.
    - Bilen är troligen 95% ren nu och du har inte ens rört lacken (bra, inge repor).
    - Tvätta lacken med microfiberhandske (självklart inte samma som till hjulen) och t.ex. cherry foam.
    - Spola av, troligen 100% ren nu, annars se tilläggsjobb nedan.
    - Torka lack och rutor med bra gummiskrapa (tar det värsta).
    - Torka lack och rutor med microfiber (en stor speciellt för detta ändamål).
    - Torka i dörrar med annan microfiber, lister, trösklar osv så det blir rent.
    - Enjoy .


    Typiska tilläggsjobb:
    # fortfarande inte rent efter tvätt, svarta petroleumprickar:
    - kör en omgång petroleumbaserad till och svampa på detta med microfiberhandske, tar troligen bort allt.
    - tvätta av bilen med microfiber och cherry foam (el.dyl.) igen.
    - torka
    - voila!

    # bruna rostprickar på lacken, även kallat flygrost.
    - efter tvätt (och helst tork) applicera oxalsyra (t.ex. rail tixo) med HÖGtrycksspruta.
    - svampa med microfiber och schampo.
    - tvätta och torka i vanlig ordning.
    - voi'la, prickarna är borta.
    - tips: passa även på att ge fälgarna en omgång oxalsyra, tar bort typisk gul missfärgning.

    # sträv lack - inbränt nedfall.
    - tvätta enl. allt ovan.
    - claya lack lugnt och fint
    - tvätta igen
    - torka
    - applicera valfritt lackskydd (vax, 1-komp, 2-komp)
    - grattis, fin bil

    Sedan finns det ju lite skoj man kan göra med inredningen, plastdetaljer, rutor, hjulhus, speglar mm. som är bra att tänka på.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    En tanke till miljön, ni tvättar väl inte bilen på gatan hemma utan åker till ett ställe som tar upp vattnet så att vi minstar utsläppen i miljön =)

    Jag åker till manuella stationer där man kan använda högtryckstvätt för 20kr / polett. Då slipper man jobbet med att ta fram vattenslang, elsladd, högtryckstvätt osv.

    När jag pratar om hetvax så är det samma som på statoil. Dock finns det på de manuella tvättstationerna, iallafall de jag tvättar på.

  17. #17
    RunesRäka
    Gäst
    det känns som jag lika gärna kan lämna in den och få den tvättat. Det är ju ingen summa pengar, ca 300 plus jag slipper göra allt själv och köpa produkter hehe. men kan det finnas risker eller missar dom något om man lämnar in den för tvätt tror jag?.. Känns ju ändå som om dom vore bättre än mig på detta.
    tänkte lämna till Tyresö bilvårdscenter som tillhör ditec(?).

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Det brukar inte vara några problem när man lämnar in bilen på handtvätt, dom sköter sitt jobb.

    Allt handlar om vad man känner för sin bil, om man vill tvätta själv o veta att man gör rätt eller låta någon annan tvätta den.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Lite snabba tips, premis har redan sagt det mesta.

    Jag använder inte gärna gummiskrapa på lacken, hellre ett bra microfiber. Gummiskrapa går bra på rutorna.
    Använd gärna shampo med naturliga fruktvaxer (Sherry foam) då vanligt vaxshampo gör att det "samlas" smuts i porerna på bilen. Tyvärr är det nog samma med vaxet som finns på spolstationer, det bäddar in smutsen som finns kvar i lacken, så drar man runt det nästa gång man tvättar.
    Tvätta i bilens riktning, inte dra runt svampen i cirklar alltså.
    Någon nämnde att man skall undvika lackskydd. Det har jag aldrig hört, men däremot kan man lägga det själv såklart.

    Till TS så skulle jag tipsa om att lämna in på en "Ditec" lackskyddsbehandling, eller motsvarande märke, då din bil bara verkar vara rekondad på ditec. Sen kan du såklart lämna in den på tvätt emellanåt.

  20. #20
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Lackskydd är säkert alltid bra, eget arbete, Ditec / MRCap eller vad det nu är. Det finns ju en överdriven tro på det ibland. Som jag nämnde ovan i tråden så skyddar det bara de synliga ytorna. ”Försegling” – det begreppet känns fel.

    Själv har jag använt Turtle Nano tech vax de sista gångerna. D.v.s. skippat extern lackbehandling. Tycker dessutom att det är onödigt att maskinpolera en bil allt för ofta om den är väl omhändertagen.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2011-04-07 klockan 09:40. Anledning: felstavn
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin