Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32
  1. #21
    jettagrabben
    Gäst
    1.8 8v motor har inte mekaniska lyftare, utan hydraliska. Eftersom du har härjat och bytt oljor hit och dit så kan det bli smuts i lyftarna. Har du prövat att slagit i den rensnings medel för ventilerna? Hade en 1.6 med hydraliska lyftare, de väsnades ordentligt. Tidigare ägaren trodde det var vevlagret som var på väg. Men jag slog i 'Wynn´s HYDRAULIC VALVE LIFTER CONCENTRATE' och lät bilen stå och gå 10-15 min på tomgång. Efter en stund så tystnade tickandet.
    Det kanske är värt ett försök. För det ska ganska mycket till innan lyftarna är slut.

  2. #22
    Kungen
    Gäst
    Jag har funderat på att slå in nån Wynn's-produkt i oljan, men vet inte riktigt om jag vågar. Folk har sagt att avlagringar i motorn kan lossna, och så blir det för stort spel på olika ställen. Men motorn kan väl visst ha mekaniska lyftare/tryckare, det står ju till och med här på GTI-klubbens faktasida om Golf Mk2, att de byttes ut till hydrauliska i mitten av -85.

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Detta kan man se så fort man har tagit bort ventilkåpan

    om hydraliska ventiltryckare finns så är kamaxeln 4 lagrad annars 5 lagrad

    om det är den ej hydraliska versionen så är det en stor bricka uppepå varje ventiltryckare

  4. #24
    Kungen
    Gäst
    Har verkligen inte lust att ta bort ventilkåpan, för jag tog nyligen loss den för slipning och lackering. Iofs tar det väl bara 5 min, men det kommer säkert börja läcka från ventilkåpspackningen igen. Men det är väl bara att dra till Volkswagen och fråga, de bör väl veta?

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    lyft på kåpan och titta du, ingen risk att det börjar läcka om du använt en fräsh packning där vid det tidigare lyftet.

    ang. antal överfall så är det helt riktigt 4st för hyd, 5st för mek.
    med undantag för 88-89:ans golf gti 8v, motorkod PF, och även G60/rallye PG/1H topp å nån mer som fick 5 överfall fastän dom har hyd tryckare.

    Citat Ursprungligen postat av jettagrabben Visa inlägg
    1.8 8v motor har inte mekaniska lyftare, utan hydraliska.
    dagens mest felaktiga påstående.. det gjordes en hel uppsjö av 1.8 8v motorer med mekaniska tryckare innan dom gick över på hydrauliska.

  6. #26
    Kungen
    Gäst
    Jag skruvar nog av kåpan, om inte VW kan svara på vad jag har för tryckare dvs.

    Kan för övrigt rapportera att bilen verkligen har blivit tystare efter oljebytet. Det är mest märkbart inifrån bilen när man kör. Nu hör man knappt ticket om man håller jämn fart. Dock så tickar det en hel del vid gas, och särskilt motorbroms. Och som jag sagt tidigare så låter det mer när den är varm. Är det symptom man förknippar med kasst ventilspel?

    De knackningar jag hört senaste tiden första minuten efter kallstart fanns inte där idag. Dock var bilen svårstartad, trots att temperaturen låg kring 0. Den startade på första försöket, men knappt. Varvtalet hoppade till som fasen några gånger, trodde den skulle dö.

  7. #27
    jettagrabben
    Gäst
    okej, mitt fel! Det gjordes en del med mekaniska lyftare
    Senast redigerad av jettagrabben den 2011-04-01 klockan 23:09.

  8. #28

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    joakim carlsson
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    22
    jag har en Gti 1.8 8v -83 med mekaniska lyftare och 5 över fall. tickar som fan men går bra, vet inte hur jag skall lösa detta jag heller .. mätte upp spelet idag och det var rätt enligt boken till och med tight på 2 avgas ventiler , kan det ticka om det är för tight oxå? jocke

  9. #29
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av jocke_c Visa inlägg
    jag har en Gti 1.8 8v -83 med mekaniska lyftare och 5 över fall. tickar som fan men går bra, vet inte hur jag skall lösa detta jag heller .. mätte upp spelet idag och det var rätt enligt boken till och med tight på 2 avgas ventiler , kan det ticka om det är för tight oxå? jocke
    Njae, det borde det inte göra, men som sagt så tickar mekaniska tryckare mer än hydrauliska.

    Om ljudet du hör ökar vid gaspådrag, främst vid segdragning, alltså max gas från 1-2000 rpm,
    kan det lika gjärna vara så att bilen spikar, ljuden kan låta snarlika och svåra att skilja för en del.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  10. #30

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    joakim carlsson
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Njae, det borde det inte göra, men som sagt så tickar mekaniska tryckare mer än hydrauliska.

    Om ljudet du hör ökar vid gaspådrag, främst vid segdragning, alltså max gas från 1-2000 rpm,
    kan det lika gjärna vara så att bilen spikar, ljuden kan låta snarlika och svåra att skilja för en del.
    hittade felet , spricka i grenröret var det ,, gav ett metalliskt ljud , skönt att det inte var lager knack

  11. #31
    Kungen
    Gäst
    Har inte postat i min tråd på ett tag. NEWS UPDATE: Lät VW justera ventilspelet, men det hjälpte inte. Istället går bilen på lite lägre tomgångsvarv nu, nästan för låga. Typ 750 rmp ibland

    Citat Ursprungligen postat av jocke_c Visa inlägg
    hittade felet , spricka i grenröret var det ,, gav ett metalliskt ljud , skönt att det inte var lager knack
    Intressant att du hade en spricka i grenröret, för jag har nämligen problem med mitt grenrör. Det skallrar som fan när det är kallt. Ett riktigt irriterande, metalliskt skrammel, låter som en plåt slår nånstans. Fattar inte hur en spricka i grenröret ska ge ett tickande ljud vid färd dock. Men vad kan man göra åt det? Går det att täta på nåt sätt?

  12. #32

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    joakim carlsson
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Kungen Visa inlägg
    Har inte postat i min tråd på ett tag. NEWS UPDATE: Lät VW justera ventilspelet, men det hjälpte inte. Istället går bilen på lite lägre tomgångsvarv nu, nästan för låga. Typ 750 rmp ibland



    Intressant att du hade en spricka i grenröret, för jag har nämligen problem med mitt grenrör. Det skallrar som fan när det är kallt. Ett riktigt irriterande, metalliskt skrammel, låter som en plåt slår nånstans. Fattar inte hur en spricka i grenröret ska ge ett tickande ljud vid färd dock. Men vad kan man göra åt det? Går det att täta på nåt sätt?
    det måste svetsas ,, förvärma svetsa och sedan låta det svalna långsamt ,, skall montera till baka mitt i kväll hoppas på att det håller

    lycka till

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin