Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 82
  1. #41

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    digifant 1 ja, sitter på bla G60 motorn.

    skulle nog säga att förutom att det inte är fullsekventiellt med spridarna, utan skjuter dom i batch, så börjar det bli väldigt snarlikt ett haltech E6X rent funktions och prestandamässigt.

    det har dock mycke av funktionerna och värdena redan förinställda av vw-ingengörerna.. alltid tacksamt.
    sen har den ju knacksensor-styrning mm spännande som numera är helt programmerbart.

  2. #42

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    digifant 1 ja, sitter på bla G60 motorn.

    skulle nog säga att förutom att det inte är fullsekventiellt med spridarna, utan skjuter dom i batch, så börjar det bli väldigt snarlikt ett haltech E6X rent funktions och prestandamässigt.

    det har dock mycke av funktionerna och värdena redan förinställda av vw-ingengörerna.. alltid tacksamt.
    sen har den ju knacksensor-styrning mm spännande som numera är helt programmerbart.
    Jag har alltid trott att digifanterna sprutar in på alla spridare samtidigt? Eller är det nåt du har lyckats fixa själv så att dem sprutar 2 och 2?
    Att den kan prestera som en Haltech är ju fantastiskt. Känns nästan dumt att skaffa nåt annat system. Men det är ju såklart väldigt få som kan just dem här grejerna du beskriver också så i slutändan kanske det är bättre med ett annat system iallafall om man vill komma nån vart. Oerhört fränt ändå att digifanten har sån potential.

  3. #43

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    den öppnar alla spridarna sammtidigt, och detta är benämnt "batch firing" av bosch.. även om man i nyare sprut kan lägga batches med spridare 2 och 2, eller 3 och 3 osv.
    1150cc spridare är det största vi provat att mappa.. lågohms med resistorer till högohm, men det funkade jättefint, stadig tomgång å fint register hela vägen från botten och upp till 2.3bar ladd med e85.

    det finns helt klart potential i dessa gamla sprut med den nya programvaran.. det finns tom en patenterad eftermarknads-fördelare med hallgivare, för enkel montering på en 1.8t 20v motor.. för den som skulle vilja mappa en sådan helt själv.. hmm..


  4. #44

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    den öppnar alla spridarna sammtidigt, och detta är benämnt "batch firing" av bosch.. även om man i nyare sprut kan lägga batches med spridare 2 och 2, eller 3 och 3 osv.
    1150cc spridare är det största vi provat att mappa.. lågohms med resistorer till högohm, men det funkade jättefint, stadig tomgång å fint register hela vägen från botten och upp till 2.3bar ladd med e85.

    det finns helt klart potential i dessa gamla sprut med den nya programvaran.. det finns tom en patenterad eftermarknads-fördelare med hallgivare, för enkel montering på en 1.8t 20v motor.. för den som skulle vilja mappa en sådan helt själv.. hmm..

    Haha, herregud. Visste att G60 Digifanten funkade bra, men att den kunde vara så mångsidig trodde jag aldrig.

  5. #45
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Coolt med fördelare på 1.8t! hahah

    Jag går på datorteknik linje på lth och lär mig o programmera lite c, java, c++ och detta är intressant. Men hur är det när man ska utgå från Digifant 3? som sitter på mk3 16v. Den har nog liknande eprom som digifant 1 och 2 fast med annorlunda program. Har du programmerat dessa?
    Senast redigerad av Sweeper den 2012-04-16 klockan 22:31.

  6. #46

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    svar nej, har inte tittat så mycke på dom, dom är lite för sällsynta för att det ska vara värt att ge sig på.. tyckte jag iaf då jag började med detta.. och sen påminner dom mer om boschs motronic än den äldre digifanten.

    hela charmen med DF1:an är att den är såpass enkel.. går att saxxa ur en bil på skroten för 500-1000:-, sedan lite snabbt linda iordning kabelstammen, och allt den kräver ifrån själva bilen är plus och minus, sen är det bara att jacka i den, med dom få givare som är, å åka.

    visst var det lite fränt med fördelare på 1.8t:n.. faktiskt jäkligt sugen på att stoppa dit digifanten på ådin.. kan vara trevligt att kunna köra bilen dagligen och ha ett fullt programerbart sprut att labba med.. för att inte tala om hur mycke mer tid man skulle få till att testa nya variablerna i sprutet.. =)
    lustgas-styrning och dubbla soppa/tändmappar som kan aktiveras, på 0.1 sek, genom en knapptryckning är redan fixxat.

  7. #47

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    svar nej, har inte tittat så mycke på dom, dom är lite för sällsynta för att det ska vara värt att ge sig på.. tyckte jag iaf då jag började med detta.. och sen påminner dom mer om boschs motronic än den äldre digifanten.

    hela charmen med DF1:an är att den är såpass enkel.. går att saxxa ur en bil på skroten för 500-1000:-, sedan lite snabbt linda iordning kabelstammen, och allt den kräver ifrån själva bilen är plus och minus, sen är det bara att jacka i den, med dom få givare som är, å åka.

    visst var det lite fränt med fördelare på 1.8t:n.. faktiskt jäkligt sugen på att stoppa dit digifanten på ådin.. kan vara trevligt att kunna köra bilen dagligen och ha ett fullt programerbart sprut att labba med.. för att inte tala om hur mycke mer tid man skulle få till att testa nya variablerna i sprutet.. =)
    lustgas-styrning och dubbla soppa/tändmappar som kan aktiveras, på 0.1 sek, genom en knapptryckning är redan fixxat.
    Fyfan va fränt. Kanske skulle man ändå konvertera till en Digifant 1 på 16 ventilarn istället för Megasquirt så har man ju ett bra vardagssprut som ändå kan mappas fritt med rätt grejer om man skulle vilja. Blir ju billigare iallafall.

  8. #48
    schüberg
    Gäst
    Titta bara på AUDI A4´n i BTCC -97, 2 liter sugmotor med 16v topp (en ABF snurra i grunden....) som gav 305 Hk vid 8250 rpm!
    Tycker varvet låter lite lågt för att lyckas klämma ur SÅ mycket, men å andra sidan var det ju tex separata spjäll och allt annat som går att göra med en motor....
    Icke desto mindre imponerande! :-)
    Sista Digifanten till ABF-motorerna var väl sekvensiell?
    Den skjuter inte i batch vad jag minns?
    Men det påminner till uppbyggnaden mycket mer om modernare motronic generationer tycker jag, mer funktioner och "skräp" inbyggt! ;-)

  9. #49
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Angående skroten vet jag inte, att hitta en g60 på en skrot i skåne är väldigt svårt, samma när det gäller 16v digifanten. Dock har jag väldigt lätt o hitta ett motronic ME7.x insprut, fast problemet är att allihopa är med immo så man kommer inte åt skitet som vanligt....
    Skulle lätt kunna ta digifant 1 som sprut men vad saknar man, 1: kunskap, 2: rätt saker, 3: rullande landsväg? haha

    Hur gör man egentligen när man ska mappa digifanten, tar man o kopierar epromet och ändrar värdet, bränner o provkör? skiter det sig så får man göra om igen osv. samma process 50ggr? det är inte lika lätt som ms tex eller?

  10. #50

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Angående skroten vet jag inte, att hitta en g60 på en skrot i skåne är väldigt svårt, samma när det gäller 16v digifanten. Dock har jag väldigt lätt o hitta ett motronic ME7.x insprut, fast problemet är att allihopa är med immo så man kommer inte åt skitet som vanligt....
    Skulle lätt kunna ta digifant 1 som sprut men vad saknar man, 1: kunskap, 2: rätt saker, 3: rullande landsväg? haha

    Hur gör man egentligen när man ska mappa digifanten, tar man o kopierar epromet och ändrar värdet, bränner o provkör? skiter det sig så får man göra om igen osv. samma process 50ggr? det är inte lika lätt som ms tex eller?
    Kör med emulator som är kopplad till dator där man kan lura boxen att programmet i datorn är prommen. Men det där kan Mattias bra mycket bättre än mig.

  11. #51

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    helt riktigt kör man med en emulator som emulerar chippet.. så man kan mappa boxen i realtid med 3 millisekunders fördröjning mellan ändringarna som görs.

    schüberg: jo precis, jag har också ett minne av att den är sekventiell och påminner mycke mer om "kusinen" motronic.. det blev för mycke onödigt krångel, medans DF1:an hade precis dom funktioner jag var ute efter.

    kan vara lite lurigt att hitta en g60 på skroten, men boxar och kabelhärvor finns i omlopp både i sverige å tyskland.. ifrån nerplockade passater å corrados mestadels.. men även transporter mfl hade faktiskt en digifant 1 med 100kpa mapsensor, endast lämpad för sugmotorer.. såvida man inte löder in en större mapsensor och chippar om den.. =)
    även digifant IIrna går att chippa om till digifant Ir med lite enklare kabelomflyttningar.

    motronic me 7.5 spruten hade jag gärna lärt mig mappa som nästa steg.. och vi har kommit en bra bit påvägen.. men problemet är att dessa kräver lite dyrare programvara.. iaf i början tills man lärt sig allt.. dom är lite lurigare i hur dom lagrar mappar.. å den ena boxen är aldrig den andra lik..

    det finns mirakelprogramvaror ifrån usa, som inte kostar mer än 6-7000:-, typ maestro, där man kan "mappa" själv å ändra lite.. men dom allra viktigaste funktionerna är uteslutna ur programmet.. så egentligen kan man bara ändra en redan förprogrammerad grundmap.. och det är tveksamt om tillverkaren har kunskapen eller ambitioner att få fram dom viktigaste mapparna.. då vem som helst skulle kunna göra chip sedan UTAN grundmapp.. å på så vis tjänar dom noll, nada å ingenting som företag.
    (sålänge företaget måste slaska in en grundmapp så är allt fint och man har bundit upp sina kunder)

  12. #52

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    helt riktigt kör man med en emulator som emulerar chippet.. så man kan mappa boxen i realtid med 3 millisekunders fördröjning mellan ändringarna som görs.

    schüberg: jo precis, jag har också ett minne av att den är sekventiell och påminner mycke mer om "kusinen" motronic.. det blev för mycke onödigt krångel, medans DF1:an hade precis dom funktioner jag var ute efter.

    kan vara lite lurigt att hitta en g60 på skroten, men boxar och kabelhärvor finns i omlopp både i sverige å tyskland.. ifrån nerplockade passater å corrados mestadels.. men även transporter mfl hade faktiskt en digifant 1 med 100kpa mapsensor, endast lämpad för sugmotorer.. såvida man inte löder in en större mapsensor och chippar om den.. =)
    även digifant IIrna går att chippa om till digifant Ir med lite enklare kabelomflyttningar.

    motronic me 7.5 spruten hade jag gärna lärt mig mappa som nästa steg.. och vi har kommit en bra bit påvägen.. men problemet är att dessa kräver lite dyrare programvara.. iaf i början tills man lärt sig allt.. dom är lite lurigare i hur dom lagrar mappar.. å den ena boxen är aldrig den andra lik..

    det finns mirakelprogramvaror ifrån usa, som inte kostar mer än 6-7000:-, typ maestro, där man kan "mappa" själv å ändra lite.. men dom allra viktigaste funktionerna är uteslutna ur programmet.. så egentligen kan man bara ändra en redan förprogrammerad grundmap.. och det är tveksamt om tillverkaren har kunskapen eller ambitioner att få fram dom viktigaste mapparna.. då vem som helst skulle kunna göra chip sedan UTAN grundmapp.. å på så vis tjänar dom noll, nada å ingenting som företag.
    (sålänge företaget måste slaska in en grundmapp så är allt fint och man har bundit upp sina kunder)
    Är det inte bättre att satsa på ett redjeparts sprut då direkt? Iofs så försvinner ju det roliga med att "knäcka" orginalsprutet då men rent ekonomiskt tänkte jag, och för den som inte kan lika mycket och vill mappa direkt.

  13. #53

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Sjukt intressant läsning! Keep it up...(Love nörd nivån här inne just nu)

  14. #54
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    helt riktigt kör man med en emulator som emulerar chippet.. så man kan mappa boxen i realtid med 3 millisekunders fördröjning mellan ändringarna som görs.

    schüberg: jo precis, jag har också ett minne av att den är sekventiell och påminner mycke mer om "kusinen" motronic.. det blev för mycke onödigt krångel, medans DF1:an hade precis dom funktioner jag var ute efter.

    kan vara lite lurigt att hitta en g60 på skroten, men boxar och kabelhärvor finns i omlopp både i sverige å tyskland.. ifrån nerplockade passater å corrados mestadels.. men även transporter mfl hade faktiskt en digifant 1 med 100kpa mapsensor, endast lämpad för sugmotorer.. såvida man inte löder in en större mapsensor och chippar om den.. =)
    även digifant IIrna går att chippa om till digifant Ir med lite enklare kabelomflyttningar.

    motronic me 7.5 spruten hade jag gärna lärt mig mappa som nästa steg.. och vi har kommit en bra bit påvägen.. men problemet är att dessa kräver lite dyrare programvara.. iaf i början tills man lärt sig allt.. dom är lite lurigare i hur dom lagrar mappar.. å den ena boxen är aldrig den andra lik..

    det finns mirakelprogramvaror ifrån usa, som inte kostar mer än 6-7000:-, typ maestro, där man kan "mappa" själv å ändra lite.. men dom allra viktigaste funktionerna är uteslutna ur programmet.. så egentligen kan man bara ändra en redan förprogrammerad grundmap.. och det är tveksamt om tillverkaren har kunskapen eller ambitioner att få fram dom viktigaste mapparna.. då vem som helst skulle kunna göra chip sedan UTAN grundmapp.. å på så vis tjänar dom noll, nada å ingenting som företag.
    (sålänge företaget måste slaska in en grundmapp så är allt fint och man har bundit upp sina kunder)
    Jaha, där ser man! om du skulle rekommendera vilket som är bäst att göra, lära sig o mappa tex digifant 3 eller megasquirt?

  15. #55

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Jaha, där ser man! om du skulle rekommendera vilket som är bäst att göra, lära sig o mappa tex digifant 3 eller megasquirt?
    Jag tror att det är enklare att köra MS om man inte går igång på att labba en massa och har utrustningen för det. Jag checkar första men failar på andra, vilket gör det enklare att gå direkt på MS. Men då ska man ha v3.57 som har 16x16 matris. Vanliga V3 har bara 12x12 som dem äldre.

  16. #56
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Citat Ursprungligen postat av kim_gulle Visa inlägg
    Jag tror att det är enklare att köra MS om man inte går igång på att labba en massa och har utrustningen för det. Jag checkar första men failar på andra, vilket gör det enklare att gå direkt på MS. Men då ska man ha v3.57 som har 16x16 matris. Vanliga V3 har bara 12x12 som dem äldre.
    Ja precis! MS2 v3!

  17. #57

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Ja precis! MS2 v3!
    Nej jag menar MS3 altså. Det finns en MS3 och en MS3.57 som har ett extra dotterkort i boxen som ger en massa extra fräna features som sekventiell inspruting etc.

    Kolla här: http://www.diyautotune.com/catalog/m...dd7b877d58f30f

  18. #58
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401

    Off Topic : Grova avgassystem eller inte på en sugmotor ????

    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Vad gäller bortplockande av katt så ger det ALLTID en effekt och vridökning sålänge man anpassar motorstyrningen efter detta..
    minskat mottryck på avgassidan ökar flödet..
    (att många tror annat beror bla på gamla jänkare å deras uråldriga förgasare där backpulser mm gjorde att man tappade vrid.)
    En orginal katalysator hämmar flödet hur man än vrider å vänder på det..

    såvida inte avgassystemet är helt "avstämt" enl. pulsprincip (extraktor) långt bak efter kollektorn där katten sitter, vilket inget orginal VW system är, så bör du inte se nån sänkning av effekt nånstans i registret..
    från kollektorn och bak har avgaserna redan expanderat tillräckligt och vill bara UT med så lite mottryck som möjligt, så därefter handlar det bara om avstämning av ljuddämpare för att få ner resonans/ljudnivå och kompromissen av detta vs förlorat flöde.
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Tar man bort en ljuddämpare så ökar man gasflödet genom motorn, den jobbar lättare, jobbar den lättare suger den i sig mer luft, suger den i sig mer luft behöver den också mer bränsle..
    en motor är förenklat bara en luft-pump, ju mer luft den kan pumpa desto mer potentiell effekt är den god för.
    så, minskat mottryck = högre effekt över hela registret.
    bränsleblandningen blir alltså mager pga att luftflödet ökas, och såvida man inte har en modern insprutning som kompenserar för detta per automatik, så får man då gå in och lägga på mer soppa.
    dagens lambdaregleringar klarar att komprensera för detta till stor del under dellast, med vid fullgas vill man ha lite mer soppa.

    sen har du en annan aspekt av det hela och det är gashastigheten på avgassidan, som om man sänker den för mycket, ger en sämre fyllnadsgrad av motorn, då pulserna inte skapar ett lika stort undertryck bakom avgasventilen som "drar med sig" gaserna ut.
    "scavenging" även kallat, och det är enligt denna princip extraktor-grenrör fungerar.
    men detta gäller främst från avgasventilen ner till kollektorn och katten,
    därefter kan man öppna upp systemet duktigt mycke och bara vinna effekt på det.
    Citat Ursprungligen postat av kim_gulle Visa inlägg
    Men det finns väl också en gräns för hur stort system efter extraktorn som man kommer tjäna på ?
    På min 16v t.ex. så sitter det ett supersprint utan katt och efter det så kommer 2,5 tum hela vägen.
    Skulle man sätta dit 2.75 eller 3 tum så skulle man väl inte tjäna på det ?
    Däremot om det suttit 2 tum, vilket är samma storlek som sista kollektorn på extraktorn, hela vägen bak och sen bytt till 2.25 eller 2.5 så skulle man tjäna, men sen så klättrar väl inte kurvan nämnvärt längre ?
    Skulle någon som är insatt kunna förklara det här med "GROVA" avgasystem på Sugmotorer ?

    Vissa säger att man efter kollektorn ( oavsett hur den ser ut/konstruktion ) skall ha i princip hur grovt system som helst och vissa säger att man inte alls skall slänga på grova avgassystem.

    HJÄLP !!


    .

  19. #59
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Citat Ursprungligen postat av kim_gulle Visa inlägg
    Nej jag menar MS3 altså. Det finns en MS3 och en MS3.57 som har ett extra dotterkort i boxen som ger en massa extra fräna features som sekventiell inspruting etc.

    Kolla här: http://www.diyautotune.com/catalog/m...dd7b877d58f30f
    Mitt fel, ett tag sen jag kollade på det o glömt bort! kollade på denna kommer jag ihåg:
    http://www.msextra.com/feature-xref.html

  20. #60

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Det är väl onödigt att slänga på alldeles för stort men det ska ju bara vara positivt att ha grovt efter kollektorn. Själv tycker jag att 2.5 tum är lagom för en sugmotor och anser att större behövs inte.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin