Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Letar R36a

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361

    Letar R36a

    Nu är det allvar med letandet. Är de behäftade med några speciella sjukdomar dessa trevliga bilar som går under benämningen R36? Verkar som en del fått byta svänghjul och växellåda. Om det inte är vanligt vågar man ändå köpa en dylik som fått det åtgärdat eller det tyder på hårdkörning. Miltal ca 5000. Jäkligt svårt att hitta en svart med rätt utrustning...får väl till sist kanske vända mig till tyskland som jag tänkt från början...

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Jag kan tyvärr inte så mycket om dessa bilar, men har du hittat något objekt eller?

  3. #3
    itouch
    Gäst
    Problemen du beskriver är inte riktade direkt mot R36 utan allmänt mot vw-bilar med dsg. Vissa har fått problem med att Dubbelmassesvänghjulet gett sig eller så strular mechatronicen på växellådan så den behöver bytas. Känner inte till några direkta problem med den motorn utan den är stabil. Har bilen du köper fått mechatronicen utbytt är det bara en bonus då den nya versionen ska ha problemen lösta. Bara att handla tycker jag

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av itouch Visa inlägg
    Problemen du beskriver är inte riktade direkt mot R36 utan allmänt mot vw-bilar med dsg. Vissa har fått problem med att Dubbelmassesvänghjulet gett sig eller så strular mechatronicen på växellådan så den behöver bytas. Känner inte till några direkta problem med den motorn utan den är stabil. Har bilen du köper fått mechatronicen utbytt är det bara en bonus då den nya versionen ska ha problemen lösta. Bara att handla tycker jag
    Okidoki. Ja den verkar stabil. Blir denna som kombi för framtida behov. Tänker behålla den i 5-6 år. Om priset är ca 300-340k. Vad bör priset ligga på ev försäljning när den tiden passerat? Kollar man andra prestanda vw med 5-6 år på nacken, o bilens ovanlighet...bör man få runt 150 kanske? Vad tror ni?

  5. #5
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Har en svart sån
    Köpte den ny och har haft den i 7mån och 1600mil.

    Problemen jag har haft är att drivknutarna fram rasade efter ca 1000mil.
    Parkeringssensor fram slutade funka efter 1400mil
    Frambromsarna tar ej vid saltslask, skall tydligen "vara så" enl VW
    Missar lite lätt den första minuten vid under minus 5, verkar vara dålig mappning, VW kan inte fixa det.

    I övrigt en riktigt trevlig bil! Motor + drivlina är verkligen en pärla. Den har bottendrag som en V8 och spets som en type R. I sportläget så är DSG:en brutal och drivningen skickas till bakhjulen direkt. Bränsleförbrukningen är ca 1l/mil på landsväg och ca 1.25 i stan. Mao inget för trädkramare.
    Komfort+utrymme är på topp, allt får plats och 2ton kan dras utan att det märks.

    Det som man kan rikta som kritik mot den är att chassiet är inte lika bra som resten av bilen, trots att den är en smula stötig (19" fälg) så är det ganska mycket roll om man kör hårt.

    Jag är kanonnöjd med bilen (bortsett) från chassiet och den lurar ovetande varje dag i trafiken som tror att det är en slö-TDI med R-line paket


    Citat Ursprungligen postat av canterbury Visa inlägg
    Nu är det allvar med letandet. Är de behäftade med några speciella sjukdomar dessa trevliga bilar som går under benämningen R36? Verkar som en del fått byta svänghjul och växellåda. Om det inte är vanligt vågar man ändå köpa en dylik som fått det åtgärdat eller det tyder på hårdkörning. Miltal ca 5000. Jäkligt svårt att hitta en svart med rätt utrustning...får väl till sist kanske vända mig till tyskland som jag tänkt från början...
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361

    Värdebortfall?

    någons som vågar på en chansning vad r36 står i värde om 5 år ca med ett inköpspris idag på 300-360 o gått ca 4000 mil med 1500-2000 mil om året?

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Arne Karlsson
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    52
    Lånar denna lite, själv nog mest sugen på en CC 3,6.

    Vad är eg. skillnaden på en Passat R36 och en Passat CC 3,6? Och om man jämför med en Golf V R32 hur är t.ex chassiet? Tycker nog att R32 är väl mjuk...

    Men sen det viktiga - ljudet! Är det samma aktiva avgassystem på Golf V R32, Passat R36 och CC3,6?

    Sen den "nya" Passat 3,6 vad skiljer mot "gamla" R36 och CC 3,6?

  8. #8
    Företagsrepresentant
    Hedersmedlem

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David L
    Medlemsnr
    3838
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    277
    3.6 = 280hk
    R36 = 300hk

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Arne Karlsson
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av David L Visa inlägg
    3.6 = 280hk
    R36 = 300hk
    Hur menar du nu? CC 3,6 och "nya" passat 3,6 har väl 300 hk som R36, annars vill jag ha länk om motsatsen

    http://personbilar.volkswagen.se/con...a_uppdat_2.pdf

    3,6 280 hk finns väl i USA t.ex (med slaskomat)

    3,6 260 hk har väl t.ex Eos & Superb

  10. #10
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Mekaniskt skiljer det ingenting mellan R36 och CC 3.6. Det är bara optik.
    Som jag skrev ovan chassiet är stötigt men ändå alldeles för mjukt = det sämsta av två världar. Om det är ngt man skall ge sig på och ändra så är det riktiga dämpare tillsammans med grövre krängningshämmare.

    Ljudet på R36 och CC är jättejättejättetyst. Det är 2 kattar och 5 (!!) ljuddämpare och inget aktivt avgas. Låter som en diesel.

    Citat Ursprungligen postat av vw123 Visa inlägg
    Lånar denna lite, själv nog mest sugen på en CC 3,6.

    Vad är eg. skillnaden på en Passat R36 och en Passat CC 3,6? Och om man jämför med en Golf V R32 hur är t.ex chassiet? Tycker nog att R32 är väl mjuk...

    Men sen det viktiga - ljudet! Är det samma aktiva avgassystem på Golf V R32, Passat R36 och CC3,6?

    Sen den "nya" Passat 3,6 vad skiljer mot "gamla" R36 och CC 3,6?
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Mekaniskt skiljer det ingenting mellan R36 och CC 3.6. Det är bara optik.
    Som jag skrev ovan chassiet är stötigt men ändå alldeles för mjukt = det sämsta av två världar. Om det är ngt man skall ge sig på och ändra så är det riktiga dämpare tillsammans med grövre krängningshämmare.

    Ljudet på R36 och CC är jättejättejättetyst. Det är 2 kattar och 5 (!!) ljuddämpare och inget aktivt avgas. Låter som en diesel.
    ganska lätt o inte alltför dyrt att fixa.... Undrar om nya passaten kommer i en R?

  12. #12
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Enligt "min" säljare så gör den inte det. Passat 3.6 ersätter R36.

    Min R36 skall in 30/3 på ACE för följande modifieringar:
    *H&R sänkningssats 25mm
    *Bilstein B8 sprint stötdämpare fram och bak
    *H&R grövre och ställbara krängningshämmare fram och bak
    *BSH billet bakre krängningshämmarstag
    *Haldex race uppgradering

    Hoppas att detta kommer att lösa problemen. Huruvida detta kan anses dyrt eller ej är såklart upp till var och en, men ca 23kkr i material + montering som jag inte vet vad det går på (främre subframe måste lossas för att byta k-hämmare fram....) är ju lite jämfört ett nypris på 500kkr men ändå mycket pengar tycker jag....
    Citat Ursprungligen postat av canterbury Visa inlägg
    ganska lätt o inte alltför dyrt att fixa.... Undrar om nya passaten kommer i en R?
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  13. #13
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Två tips:

    Denna har jag köpt, en av få induction kits som passar på R36:

    http://www.evoms.com/marketplace/Vie...2EDB2E40885%7D

    Avgas: Två finns, supersprint (svindyrt) och tyskt bastuck (detta skall jag köpa), väldigt prisvärt 1200euro inkl frakt:

    http://bastuck.de/web/liste_modern.a..._hg2=500200120

    Citat Ursprungligen postat av canterbury Visa inlägg
    ganska lätt o inte alltför dyrt att fixa.... Undrar om nya passaten kommer i en R?
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361
    mmm men så har jag tyvärr aldrig träffat en påläst säljare heller oavsett bilkedja. De har varken koll på sina egna motorprogram, eller utrustningsval. Jobbar själv som säljare och man borde ha lite koll på sitt segment kan jag tycka :P Speciellt som det finns gott om bilnördar hehe

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av vw123 Visa inlägg
    Vad är eg. skillnaden på en Passat R36 och en Passat CC 3,6? Sen den "nya" Passat 3,6 vad skiljer mot "gamla" R36 och CC 3,6?
    R36 är tydligt mer sportigt eller racigt präglad främst vad gäller utseende. Jämför interiören i R36 med CC så är det två olika utföranden. CC är det mer eleganta alternativet som mer döljer sin potential. Du har även andra utseendeattribut på R36 som saknas på CC. Det är en smaksak vad man tycker bäst om.

    Nya Passat 3,6 DSG 4Motion GT V6 är mer som CC 3,6 V6 4Motion dvs betoning på lyx, komfort, elegans. Mindre race.

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    R36 är tydligt mer sportigt eller racigt präglad främst vad gäller utseende. Jämför interiören i R36 med CC så är det två olika utföranden. CC är det mer eleganta alternativet som mer döljer sin potential. Du har även andra utseendeattribut på R36 som saknas på CC. Det är en smaksak vad man tycker bäst om.

    Nya Passat 3,6 DSG 4Motion GT V6 är mer som CC 3,6 V6 4Motion dvs betoning på lyx, komfort, elegans. Mindre race.
    Hmm r36 har ju rosats i de flesta tester den varit med och slagit konkurrenter såsom evo, rs4 mercedes amg bmw 5 serie. Inte i hästlängder men på helhetsbetyd (teknikens värld). Men om den nu upplevs som "svampig" dvs att den inte e så race hur e då nya passat 3.6? Ännu värre? O vad krävs för att få den mer aktiv i sådant fall?

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361

    Funderingar....

    usch nu blev det svårt, har suttit hela kvällen o kollat bilar... VW är mitt hjärta har haft golf 2,3, corrado, 4 (nu),5 gti (nu)... Passaten är grym. Nya passat variant 2.0 helt ok, har kollat och byggt. Dock kan man få en sån fullsmetad för ca 20k mindre än 3.6:an (också nya). Frågan är vilken som står sig bäst i pris genom åren o vad jag ska ha...3.6 e kanske lite roligare. Det som dock förvånar är att jag är lite sugen på nya v60:n t5. Men den ligger i samma prestanda som 2.0tfsi passaten?? Lite intressant faktiskt...frågan är vilken av dessa man har roligast med eller åker bäst... Sen har vi ju r36:an som är grymt snygg....men förhållandevis dyr för att inte göras längre om man nu jämför med en ny 3.6 (vilket kanske inte är en sjysst jämförelse). Med hänvisning till förra inlägget så undrar jag om det är någon skillnad i köregenskaper r36 och nya 3.6? Är r36 busigare och mer race medan nya 3.6 är ett autobahn lok som skall tuffa på rakt fram....

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Är inte det bästa att du provkör en Passat GT 3,6 V6 och en Passat R36 så att du kan bilda dig en uppfattning? Min gissning: eftersom motorkraft och därmed prestanda är samma så bör rimligen väghållningen vara minst lika bra...

    När du skriver Passat 2,0 - vilken version menar du då? TDI 140, TDI 170 eller TSI 211? Jag tycker även här att du ska provköra nya Passat och nya Volvo V60 innan du går vidare i dina funderingar. Om du är VW-entusiast lär du nog märka vissa skillnader mellan VW och Volvo... Jag var ute och åkte (jo man åker Volvo) S60 D5 och var ganska besviken. Okultiverad motor, seg växellåda och simmig styrning med mera... Min Passat R-Line känns mer distinkt och krispig, så som VW oftast är enligt min mening.

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Är inte det bästa att du provkör en Passat GT 3,6 V6 och en Passat R36 så att du kan bilda dig en uppfattning? Min gissning: eftersom motorkraft och därmed prestanda är samma så bör rimligen väghållningen vara minst lika bra...

    När du skriver Passat 2,0 - vilken version menar du då? TDI 140, TDI 170 eller TSI 211? Jag tycker även här att du ska provköra nya Passat och nya Volvo V60 innan du går vidare i dina funderingar. Om du är VW-entusiast lär du nog märka vissa skillnader mellan VW och Volvo... Jag var ute och åkte (jo man åker Volvo) S60 D5 och var ganska besviken. Okultiverad motor, seg växellåda och simmig styrning med mera... Min Passat R-Line känns mer distinkt och krispig, så som VW oftast är enligt min mening.
    Sagt o gjort, provkörde lite igen och har samma uppfattning som jag hade innan. Trots v60n gör sig lite sportigare tyckte jag inte den upplevdes som det, möjligt kanske pga profilen på däcken men tror inte det påverkar helhetsintrycket så mycket. Menade tsi211. Har provkört passaten, och testat r36an för ett tag sedan. Men muskelvarianterna växer ju inte på träd direkt och är av den anledningen svår att få en uppfattning. Men det är säkert som du säger, med tanke på effekten bör väl chassi osv vara anpassade efter det och därmed vara snarlik r36an. Tja faktum kvarstår, har i alla fall helt släppt tankarna på miljöbil och till 90% volvo. Tsi211, r36 eller passat 3.6. Får spåna vidare, förbrukningen får jag leva med, men en snabb jämförelse mellan andra märken och effekt i den klassen ligger stora motorn väldigt bra till ändå måste jag säga! Tack för alla inspel so far!

  20. #20
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    När det gäller S60/V60 så skall man vara lite försiktig. Alla varianter UTOM R-Design är som Marcus skriver, inge vidare att köra. MEN R-Design är en helt annan bil bakom ratten och klart jämförbar handling-mässigt med R36:an. (fast klart långsammare, tom T6 är långsammare....). Så kollar man volvo får man ta med R-Design i priset för att det skall vara jämförbart.
    Senast redigerad av MickeR den 2011-03-28 klockan 07:31.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin