Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36
  1. #1
    jonis
    Gäst

    Förbrukning GOLF R 2.0 TFSI

    Hej.

    Ni som kör Golf R.

    Vad ligger ni på i förbrukning?

    Landsväg vs blandad?

    Jag håller på att jämföra R mot andra exempel S3 2.0 TFSI för att se hur förbrukningen skiljer sig.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Det måste ju vara sjukt svårt att jämföra, mellan olika förare och förhållanden.(för det kan ju inte skilja många % mellan dessa bilar)

    Kan ni inte köra något testprogram i bromsbänken där man simulerar olika körförhållanden, så man kan göra korrekta jämförelser?


    .

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Som Tomas säger, det är svårt att ge ett svar som går att tyda.

    Hur som helst så ligger jag på drygt 7,0 l/100 km vid lugn landsvägskörning, dvs hastigheter mellan 70-100 km/h utan pådrag. Blandad körning typiskt 9.5 l/100 km med mycket kortkörning och en del pådrag.

  4. #4
    Rickipick
    Gäst
    Tycker min drar ganska mkt. Min drar 11,5 l/100 km. Men visst då är det lite pådrag och lite högre hastighet än tillåtet på motorvägen. Men jämför jag den med min BMW 530 Xi A Touring med exakt lika många HK så är det lustigt att Beemern drar llite mindre med tanke på ett par hundra kilon extra.

  5. #5
    jonis
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Som Tomas säger, det är svårt att ge ett svar som går att tyda.

    Hur som helst så ligger jag på drygt 7,0 l/100 km vid lugn landsvägskörning, dvs hastigheter mellan 70-100 km/h utan pådrag. Blandad körning typiskt 9.5 l/100 km med mycket kortkörning och en del pådrag.
    När är din bil tillverkad?

    Låter som du kör väldigt snällt.

  6. #6
    silam
    Gäst
    Kan säga att den är ju inte snål.
    Visst ligger man konstant runt 90 är det väl 0,7 men för mig ligger snittet oftast runt 1,2 men jag snålkör ju inte, skulle jag snålköra hade jag inte köpt en R.

    /N

  7. #7
    jonis
    Gäst
    OK.
    I grunden är motor + drivlina samma som s3 därför jämför jag med den.

    Vi har kunder som haft s3 tidigare som kunnat köra sina bilar på 0,8 -0,88 i snitt med lite gaspådrag mm.
    Nu har vissa av dem bytt till Golf R och kommer inte under 1 liter hur dom än kör.
    (motorvägskörning mest)

    Jag håller på att jobba på att få ner förbrukning till iaf samma nivå som en S3, planerat att testa detta denna vecka.

  8. #8
    silam
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jonis Visa inlägg
    Nu har vissa av dem bytt till Golf R och kommer inte under 1 liter hur dom än kör.
    Det är helt klart samma för mig.

    /N

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Kolla tillverkarens officiella siffror och lägg på runt 10%, brukar funka fint på de flesta bilar. Så har du något att höfta på iaf.

    Vad nu förbrukning spelar för roll om man kan casha 400 lök för en kärra, faktiskt .
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Vad nu förbrukning spelar för roll om man kan casha 400 lök för en kärra, faktiskt .
    Man kanske inte har råd att köra den? =)

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av jonis Visa inlägg
    När är din bil tillverkad?

    Låter som du kör väldigt snällt.
    Den är tillverkad v4 januari 2010.

    Som jag skrev, uppgiven landsvägsförbrukning är vid lugn körning vid låg hastighet. Jag tog upp denna siffra som ett exempel på hur lågt i förbrukning det går att komma om man kör lugnt. Gällande blandade förbrukningen så ligger jag mellan 9,5-10 l/100 km om jag ser över hela året. Nu på vintern så blir det ganska lugn körning då en stor andel av körningen sker under uppvärmningsfas. Det tar ju upp mot en mil att få både vatten och olja varm och kör man som jag oftast 13 km så blir det inte så mycket utrymme för att ösa på vintertid. På sommaren är det en annan historia. Om man åker inspirerat så är det lätt att förbruka 15 l/100 km.

    Min bil är manuell och har 17" på vintern och 18" på sommaren. Jag har jämfört förbrukning mot en annan R med 19" och DSG och den är mycket törstigare än min.

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Referens: Jag körde Södertälje-Jönköping-Södertälje som test i våras med 120 km/h på nedresan och 130 km/h hem på farthållaren (inte optimalt) och det gav 8,7 l/100 km ned och 9,4 l/100 km hem. Det var 12°C varmt och jag körde på sommardäck (Bridestone Potenza 225/40-18"). Förbrukningen är uppmätt vid tankning och stämmer så när som en dl per 100 km mot färddatorn.
    Senast redigerad av DPC den 2011-01-11 klockan 13:28.

  13. #13
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Man kanske inte har råd att köra den? =)
    Iofs, att köra är inget krav, kolla på min som bara står
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Mattias F
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    49
    Blandad körning på sommaren 9,0-9,5l/100km och nu på vinter 9,5-10,5l/100km med 18" däck och har DSG.
    Lägsta jag kommit är 8,0l/100km med riktigt snål körning, då kör man max 80km/h.

  15. #15
    G R
    Gäst
    DSG, 18" odubbat, stadstrafik med kökörning, 1,15 l/m. Motorväg i 120 ca 0,85.

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    17 mil landsväg, vinterdäck och medelhastighet 70 km/h gav 7,0 l/100 km. Vägsträckan var från sälen och ned till Mora i köer efter sviterna av vasaloppet 2010.

  17. #17
    Jesse66
    Gäst
    Är det inte så att färddatorn bara visar senaste sessionen bilen varit igång. För när jag mätt från tankning till tankning tycker jag att snittet är lägre än om jag bara kollar datorn. Göteborg-Örebro med en hastighet runt 0,85 mätt genom tankning-tankning. Datorn visade 0,95 (Hade ett lite längre stopp längs vägen vilket gjorde att datorn inte mätte hela sträckan utan bara den senare tredjedelen av sträckan).

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Du har dubbla färddatorer i Golf VI. En som nollställer sig automatiskt efter att bilen varit avstängd i 2 timmar och en som går över mycket längre tid (typ ett halvår eller lång sträcka). Tryck på ok i ratten så byter du mellan färddator 1 (2h) och 2 (lång tid).

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Gjorde ett test häromdagen med min Golf R DSG -11 (original) och 19" talladega på motorväg, soligt och vindstilla. Nollade färddatorn under färd också så jag kunde få ett färskt genomsnitt över ett par kilometer. DSG var "låst" på 6ans växel,

    ca 0,85 i 110kmh
    ca 0,93 i 120kmh

    Rent allmänt, med kfarten på och lugna hastigher = helt ok förbrukning. Men vid minsta touch på gasen så startar det ju på +2.0 liter per mil. Är det något som förbättras med enbart ett mjukvarutrim?

    Kan några fler göra motsvarande test

    Mvh

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    En sak jag funderar över hur pass tillförlitligt en mätning med färddatorn är för relativt korta sträckor. När jag kollar av min färddator mot en hel tank så stämmer det riktigt bra, men frågan är om det duger för en kort sträcka. Hur som helst så känns skillnaden mellan 18-19" och manuell vs DSG vara orimligt stor. Min manuella bil med 18" drar 8.6-8,7 i 120 km/h enligt färddatorn. Kan en DSG och 19" höja förbrukningen med 8 %!? Det är inte rimligt. Hur som helst åkte jag till Italien och tillbaka med en snittfart av 108 km/h och det gav en snittförbrukning på 9,4 l/100 km. Men då är all körning inkluderad från färjelägen, köer, hög fart och självklart en del lugnare framfart.

    En fråga, hur gör du för att få den att dra +20 l/100 km? När jag har åkt mycket inspirerat så kan jag få min att dra typ 15,0 l/100 km. I 200 km/h vill den ha typ 13 l/100 km (medelvärde över en sträcka på ca 100 km). Är det bara stadskörning med blydoja?!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin