Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 71
  1. #41
    sinisa
    Gäst
    När de byte fälgarna på min gamla golf så spände de med muttermaskin, de ska man inte spänna så hårt vad jag har fått höra, men de gjorde det iaf såfick inte loss den sen när det var dags att sälja bilen utan fälgar, så jag svetsade lite runt bullten sen slipa den så att den passa in, det gick inte så bra då körde jag några varv med uppdragen handbroms så det blev riktigt varmt där runt om sen hamra jag in den lite, då släppte den lite

  2. #42

    Reg.datum
    jan 2008
    Namn
    Evil E
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    135
    1. Taskigt justerade dörrar, blir uppruggad lack vid stängning.

    2. Vet inte om det beror på samma sak, men knarr i karossen (låter det som) när man svänger!? Vridstyvhet? Kanske krängningshämmare skulle vara på sin plats?

    3. Den förbannade glasögonförvaringen som VW av någon förunderlig anledning envisas ha kvar i sitt knarriga, darriga skick! Nu när jag har taklucka tycks den om möjligt knarra ännu mer än i min MKV GTI utan. Basen i Dynaudio systemet gör ju sitt också även om jag i mina tidigare haft väsentligt värre med tillagda baslådor, men man tycker ju att VW borde testa sådana saker som vibrationer innan de släpper en premiummodell som R'en ändå är?

    4. Lädret är som i tidigare modeller av undrrmålig kvalité. I MKV GTI'n hade det vikt sig över sig självt så att säga och efter bara 5000 mil, men tyvärr utanför garantitid fanns där ett hål som bara blev större med tiden och såg för taskigt ut.
    I R'en har det på passagerarsidan där det nästan aldrig sitter någon, på det vertikala stödet i Top Sport-stolen blivit en slitskada i lädret *hrrm* (fusklädret / plasten) !? WTF!! Ingen som suttit där har haft något vassare på sig än ett arsle och bilen ha i dagsläget gått 1500 mil.

    5. Nån mer än jag som tycker att mediasystemet är fruktansvärt segt, inte speciellt logiskt uppbyggt, men med extremt dåliga valmöjligheter gällande sortering av media man vill spela?

    6. Har haft en del klonk från DSG'n, inte bara vid hårdkörning utan även vid småmysig glidkörning.. Även detta ska ses över vid service / genomgång av bilen under semestern.

    Sammanfattat är jag nöjd med bilens köregenskaper (bortsett det av VW uppenbara kapitalfelet med ESP'n) men tycker att den kvalité man kan förvänta sig av en bil i 4-450K:- Sek klassen helt uteblivit vilket jag är grymt besviken på då jag är en trogen VW entusiast och gillar varumärket som sådant. Kommer jag på något mer som inte lever / levt upp till förväntningarna kommer jag lägga till det här...
    Senast redigerad av Evil E den 2011-07-09 klockan 19:35.

  3. #43

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Felen hittills:

    #Vid 1000 mil så gick elhissen på förardörren sönder och rutan ramlade ner i dörren. Drygt, men man får väl vara glad över att det var uppehållsväder!

    #Har ett jävulskt irriterande missljud någonstans bakom instrumentbrädan... Mellan 1500-2000 rmp är det något som vibrerar i närheten av handskfacket så att man blir galen. Ska kollas vid servicen nästa vecka.

    #Hatthyllan är av sjukt dålig kvalitet. En av plastpiggarna som håller den på plats gick av första gången jag tog bort hyllan.

    #Ett par gånger har färddatorn varnat för trasiga lampor. Börjar med att varna för att skyltbelysningen är trasig och går sedan varvet runt och varnar för att varenda lampa är trasig, men de fungerar som de ska. Enda felet är att blinkersen blinkar dubbelt så snabbt under tiden som problemet finns. Varit förbi verkstaden, men då felet inte fanns vid det tillfället kunde man inte göra något.

    Sedan finns det väl en del som kanske inte är rena fel, men som man inte är hundraprocentigt nöjd med:

    #Tycker att det blir mer imma på insidan av rutorna än vad det borde bli... Får även en hinna på rutorna som är rätt svår att få bort. Har bytt friskluftsfilter i förtid, men nu tycker jag att det är lika illa igen.

    #Gillar inte riktigt att det blir en, visserligen kort men likväl dryg, fördröjning när man gasar. Antar att det hela beror på den "elektroniska gasvajern". Väldigt jobbigt vid starter och när man ska manövrera i trånga utrymmen, fickparkera etc.

  4. #44
    kerst1s
    Gäst
    Har en GT 1.8 2010.. har gått 500mil å inga fel förutom ett vinande/sjungande ljud ibland när jag släpper gasen.. låter som ett sjungande lager men inte lika högt. ngn som vet vad det är?

  5. #45

    Reg.datum
    jan 2008
    Namn
    Evil E
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    #Gillar inte riktigt att det blir en, visserligen kort men likväl dryg, fördröjning när man gasar. Antar att det hela beror på den "elektroniska gasvajern". Väldigt jobbigt vid starter och när man ska manövrera i trånga utrymmen, fickparkera etc.
    Kolla denna: http://www.sprintbooster.nu/

    Har själv inte testat, men på RForum.co.uk pratas det varmtvom denna produkt, den är ju inte så dyr heller.

  6. #46
    silam
    Gäst
    1. Hade ett vibrerande ljud borta vid handskfacket/passagerar dörren men verkar som det bara förekommer när det är kallt för jag har inte hört det sedan tidig vår.
    2. Vindbrus från toppen av förar dörren, dock först när man börjar närma sig 200km/h.
    3. Isoleringen i motorrummet lossnade i ena kanten.

    Bad dem titta på alla 3 sakerna vid service, men dom åtgärdade bara nr.3, dom kan endast provköra i lagliga farter och därmed inte konstatera något vindbrus :-/ Skall åka in igen och be dem justera/titta på förar dörren.
    Som tur va har knarrandet som sagt försvunnit.

    edit: När man öppnar förar dörren hyffsat nyligen efter regn rinner det vatten från botten av dörren, verkar lägga sig i listen där.

    /N

  7. #47

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    #Gillar inte riktigt att det blir en, visserligen kort men likväl dryg, fördröjning när man gasar. Antar att det hela beror på den "elektroniska gasvajern". Väldigt jobbigt vid starter och när man ska manövrera i trånga utrymmen, fickparkera etc.
    Manuell eller DSG?

  8. #48

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Manuell eller DSG?
    Jag har manuell, men jag upplevde samma sak på de DSG-bilar jag kört. Märks väldigt tydligt om jag står på tomgång och fjuttar till gaspedalen, känns som en fördröjning i gasresponsen.

  9. #49

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Kan för övrigt lägga till ett nytt problem, som inträffade i dag, till listan!
    Skulle stänga bakluckan, men när jag tog tag i handtaget på insidan av luckan och drog ner den, så gick ett av clipsen/plastpiggarna som håller fast bakluckans klädsel sönder. Känns halvbilligt.

  10. #50
    steffe_GTI
    Gäst
    Hej,

    köpte nyligen en nybegagnad MK6 GTI -09 manuell >3000 mil från privatperson.

    Problemen (OBS kan bero på noja men mab har haft en GTI MK5 förrut så lite koll har man) :

    1. Bilen känns lite småryckig vid jämnt gaspådrag, inget jag tänkte på vid provkörningen innan köp.

    2. Gasar man på så kan man höra ett konstigt ljud ungefär mellan 2-3000 varv, ett nästan metalliskt högfrekvent ljud som man måste koncentrera sig på för att höra.

    Någon som känner igen dessa symtomer? Hoppas det bara är noja...

    /Steffe

  11. #51
    itouch
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av steffe_GTI Visa inlägg
    Hej,

    köpte nyligen en nybegagnad MK6 GTI -09 manuell >3000 mil från privatperson.

    Problemen (OBS kan bero på noja men mab har haft en GTI MK5 förrut så lite koll har man) :

    1. Bilen känns lite småryckig vid jämnt gaspådrag, inget jag tänkte på vid provkörningen innan köp.

    2. Gasar man på så kan man höra ett konstigt ljud ungefär mellan 2-3000 varv, ett nästan metalliskt högfrekvent ljud som man måste koncentrera sig på för att höra.

    Någon som känner igen dessa symtomer? Hoppas det bara är noja...

    /Steffe
    1. En gasspjällsadaption eller dåligt gasspjäll kanske kan vara lösningen för detta? Börja med att kolla felkoder i just motor och gör en ny kalibrering av gasspjället.
    2. Finns många trådar om detta på nätet, rätt vanligt på den motorn, inget som är skadligt, utan många lever med det. Det är wastegate armen till turbon som glappar lite och skapar detta metalliska ljudet, vissa har löst det genom att sätta däckvikter på armen så den får lite mer tyngd och stabilitet och inte flexar lika mycket.

  12. #52
    steffe_GTI
    Gäst
    1. Ok, blir det att lämna in bilen till VAG?

    2. Något man själv kan göra hemma på garageuppfarten? Bra länk?

    Tack för bra svar!

  13. #53
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 130
    Citat Ursprungligen postat av steffe_GTI Visa inlägg

    2. Något man själv kan göra hemma på garageuppfarten? Bra länk?

    Tack för bra svar!
    Svar på 2:an är denna utförliga tråd nedan. Lösningen finns i slutet på länken som jag hänvisar till. Själv hör jag inte det längre. Vid stekhet väderlek med släpvagn kanske...dvs inte ofta.

    /Peter

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...297#post144297

  14. #54
    itouch
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av steffe_GTI Visa inlägg
    1. Ok, blir det att lämna in bilen till VAG?
    Ja eller om någon i närheten har vag-com som du kan låna 5 minuter. Det sägs att metoden nedan även ska nollställa spjället men jag tror mer på datormetoden, men prova detta.
    När bilen är kall, måste ha stått länge, tex över natten eller några timmar ute, vrid nyckeln till tändläge precis innan start, vänta tills alla lampor slocknar på instrumentpanelen och vänta ytterliggare 40 sekunder, du kommer höra som en elmotor röra sig och när den slutat låta efter 40 sekunder kan du starta bilen.

  15. #55
    steffe_GTI
    Gäst
    Var förbi VW i Täby och de var snälla nog att erbjuda en av sina mekanikerna åka med på en rundtur för att kolla djupare på symtomen.

    1. Han gasade på och kunde bara instämma att den hade ojämn gaspådrag men att den inte var lika självklar som jag beskrev det. Han kollade med sin VAG-COM men hittade inga felmeddelanden. Han rekommenderade att man kör bilen med VAG-COM inkopplad samtidigt så kan man även kolla antalet fel gnistbildningar (om jag uppfattade det rätt).

    2. Detta var desto mer tydligt, en "Turbo clip" är nu beställd.

  16. #56
    steffe_GTI
    Gäst
    Itouch;
    Ska testa detta imorgon bitta, låter nästan för enkelt för att vara sant. Återkommer med resultatet.

  17. #57

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Joan Åkesson
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    543
    Även min golf har varit på reperation, bilen gick väldigt ryckigt när jag gasade fullt och det visade sig att en o-ring till intercoolen hade gått sönder

  18. #58
    steffe_GTI
    Gäst
    Har fått följande arbetsorder från VAG för problem 1 och 2 som jag beskrev ovan.

    - Diagnos/felsökning 1000 kr
    - Ljudisloeringsbalja in och urmontering 550 kr
    - Avskärmningsplåt in och urmontering 180 kr
    - Fjäderklämma (arbete) 180 kr
    - Fjklammer 280 kr

    Fråga: vad är ljudisloeringsbalja och är det förknippat med "ojämnt gaspådrag"?

  19. #59
    polomannen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av steffe_GTI Visa inlägg
    Har fått följande arbetsorder från VAG för problem 1 och 2 som jag beskrev ovan.

    - Diagnos/felsökning 1000 kr
    - Ljudisloeringsbalja in och urmontering 550 kr
    - Avskärmningsplåt in och urmontering 180 kr
    - Fjäderklämma (arbete) 180 kr
    - Fjklammer 280 kr

    Fråga: vad är ljudisloeringsbalja och är det förknippat med "ojämnt gaspådrag"?
    Ring och fråga dom iställe.

  20. #60
    mikelund
    Gäst
    Har något missljud/vibrationsljud vid lite kraftigare gaspådrag. Hörs inget vid lugn körning, eller när jag gasar på tomgång. Ljudet uppkommer som sagt när man gasar på lite mer och då mellan ca 1500-2000 rpm. före det och efter hörs absolut ingeting. Låter som om det kommer från under bilen. Metall som vibrerar.
    Något som har tips idéer? Känns drygt att lämna in för dett lilla "problem"
    Har en GTI DSG
    Senast redigerad av mikelund den 2012-02-08 klockan 18:16.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin