Sidan 5 av 7 FörstaFörsta ... 234567 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 122
  1. #81

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av Kingen Visa inlägg
    Tycker den griper in rätt bra när ESPn är "AV" och med att hålla inne... Har provat hålla inne i 5-6s och det var ingen skillnad mot att bara trycka på den, efter en viss vinkel så griper den in rätt tydligt.. Får väl prova att hålla inne ca 30s även om displayen säger att ESP är av.
    Kanske något vajsing med din bil?

    Jag gjorde en 180 graders vändning senast idag utan problem men jag har iofs inte provocerad bilen i några högre hastigheter ännu med ESP av så det kanske lägger sig i utan att jag märker det?!

    Enligt VW har alla GTI och R fr.o.m. 2012 ESP som går att stänga av helt.

  2. #82

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av samuel2 Visa inlägg
    Kanske något vajsing med din bil?

    Jag gjorde en 180 graders vändning senast idag utan problem men jag har iofs inte provocerad bilen i några högre hastigheter ännu med ESP av så det kanske lägger sig i utan att jag märker det?!

    Enligt VW har alla GTI och R fr.o.m. 2012 ESP som går att stänga av helt.
    Ja alltså rycker man handbromsen på en tom parkering så gör man en 180 utan problem, men kommer man lite snabbare och ställer upp den så känner man hur den arbetar.

    Körde en R med modellår 2012 i onsdags, ESP gick inte att stänga av på denna (trots att displayen indikerar på att den är av), är bra mkt tydligare på R än ED35 då man ville ha ett skönt ställ när bilen plötsligt bromsar in och man tappar både ställ å fart och på allmän väg var det rentav obehagligt vid ett par tillfällen, tom farligt om man jämför med en självförvållad men kontrollerad sladd!

  3. #83

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Men det är väl skillnad på att trycka en gång och hålla inne? Finns väl två olika lägen...

  4. #84

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av Kingen Visa inlägg
    Ja alltså rycker man handbromsen på en tom parkering så gör man en 180 utan problem, men kommer man lite snabbare och ställer upp den så känner man hur den arbetar.

    Körde en R med modellår 2012 i onsdags, ESP gick inte att stänga av på denna (trots att displayen indikerar på att den är av), är bra mkt tydligare på R än ED35 då man ville ha ett skönt ställ när bilen plötsligt bromsar in och man tappar både ställ å fart och på allmän väg var det rentav obehagligt vid ett par tillfällen, tom farligt om man jämför med en självförvållad men kontrollerad sladd!
    Du har helt rätt - ESP lägger sig fortfarande i om du bromsar mitt under sladd se exempelvis http://www.autocar.co.uk/www.autocar...llCars/255389/. Jag kör väl helt enkelt för försiktigt med min GTI Jag har inte riktigt kommit på hur man kör framhjulsdrivet ännu...

    Med BMW:n 5-serien jag hade innan var det så lätt, ett tryck på DSC-knappen och lite gas vid halt väglag så vart det roligt och lättkontrollerat... Framkrafs är svårare att behärska... Hmm, varför köpte jag inte BMW igen!? Nåja bara vänta till våren så kommer GTI:n komma till bättre rätt. Köregenskaperna på torr väg med sommardäck är ju faktiskt väldigt trevliga.

    Bästa receptet på ditt problem är nog helt enkelt att köpa en vinterbil - tips gammal E34 med diffbroms (finns till och med på en del 525r). En sådan har jag tänkt köpa till nästa vinter - om jag hittar någon skapligt fräsch dvs.

  5. #85

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Vet inte hur ni gör, men om jag håller inne min knapp tillräckligt länge (GTI ED35 utplockad Sept -11), så kan jag sedan sladda helt fritt utan någon inblandning från något håll.

  6. #86

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av frazer Visa inlägg
    Vet inte hur ni gör, men om jag håller inne min knapp tillräckligt länge (GTI ED35 utplockad Sept -11), så kan jag sedan sladda helt fritt utan någon inblandning från något håll.
    Ja, du kan sladda helt fritt men bromsar du mitt under en sladd så aktiveras ESP för att det tror du förlorat kontrollen. Fick erfara det igår faktiskt - läbbig känsla och förstör bara körningen. Tydligen samma system som Audi använder i en del av sina "prestanda" modeller.

    Jag provocerade bilen lite mer igår på en snöig krokig landsväg och jag blev försvånad över den mycket fina balansen. Det var lite för mycket träd vid sidan av vägen för att sladda riktigt brett men vid lagom buskörning var det inga problem att låta bakvagnen gå i ett lite bredare spår. Tar man dessutom lite hjälp av handbromsen blir det riktigt kul väldigt lätt. Det som saknas är en riktig diffbroms. Det skulle ge en helt ny dimension av körglädje.

    Kingen, du måste verkligen provocera om du lyckas få ESP att lägga sig i körningen med det avstängt och utan att bromsa...

  7. #87

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av frazer Visa inlägg
    Vet inte hur ni gör, men om jag håller inne min knapp tillräckligt länge (GTI ED35 utplockad Sept -11), så kan jag sedan sladda helt fritt utan någon inblandning från något håll.
    Du har rätt.. När man håller inne ESP knappen ett tag så plingar det till och då är allt avstängt.

  8. #88
    kotten
    Gäst
    det är ju bra att ni kan sladda, men hur kul är det att sladda med en framhjulsdriven bil. :-)

  9. #89

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    det är ju bra att ni kan sladda, men hur kul är det att sladda med en framhjulsdriven bil. :-)
    Äh.. du har ju en 4wd som du knappt kan nyttja Nä, det är sant, men därför har man skaffat sig följande. full mundering å allt:


  10. #90
    kotten
    Gäst
    håller med, än så länge har man inte fått användning av 4wd

  11. #91
    Jocke Grön
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Kingen Visa inlägg
    Du har rätt.. När man håller inne ESP knappen ett tag så plingar det till och då är allt avstängt.
    Men, är det olika system i GTI ED35 och R:en?
    Jag kan inte ställa upp min R ens lite grann innan ESP ingriper, har fan vart nära att ÅKA AV PGA. ESP:n!!

  12. #92

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av Jocke Grön Visa inlägg
    Men, är det olika system i GTI ED35 och R:en?
    Jag kan inte ställa upp min R ens lite grann innan ESP ingriper, har fan vart nära att ÅKA AV PGA. ESP:n!!
    Är din R av 2012 års modell?

  13. #93

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    håller med, än så länge har man inte fått användning av 4wd
    Jag har i alla fall stor nytta av 4wd (även sommartid ut ur långsamma kurvor). Åker du bara på barmark med bra fäste?

  14. #94
    RobinR
    Gäst
    R suger pung när man vill åka ställ på vintern. Sidoassistansen går i o bromsar upp hela bilen, oavsett om man bromsar eller ej.

    De sägs att den "tillåter" 15 grader innan den tror du är ute o cyklar.
    De går lite rykten om att detta går att koda bort på original, skall testa detta så fort jag får tillbaka min bil.
    Nackdelen när man kodat bort de är att oavsett om esp lampan lyser eller ej lyser så kommer den vara urkopplad.

    Har försökt pressa både min R av 2011 samt brorsans som är av samma åris.

    Tråkigt men sann fakta.

    /Robin

  15. #95

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av Jocke Grön Visa inlägg
    Men, är det olika system i GTI ED35 och R:en?
    Jag kan inte ställa upp min R ens lite grann innan ESP ingriper, har fan vart nära att ÅKA AV PGA. ESP:n!!
    Högst troligt är inställningarna i ESP:n olika mot ED35 och Golf R av årsmodell <=2011. På 2012 modellerna så ska det gå att stänga av denna helt, precis som på ED35 bilarna.

  16. #96
    Jocke Grön
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Kingen Visa inlägg
    Högst troligt är inställningarna i ESP:n olika mot ED35 och Golf R av årsmodell <=2011. På 2012 modellerna så ska det gå att stänga av denna helt, precis som på ED35 bilarna.
    Jaja det är klart, jag tänkte att ED35 fanns som 2010 och att dessa kunde koppla ur ESP...

    Man skulle helt enkelt ha väntat 2 år, jag har en kompis som rattade en R -12 på sjön i helgen och den var tydligen riktigt cool!

  17. #97

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av Jocke Grön Visa inlägg
    Jaja det är klart, jag tänkte att ED35 fanns som 2010 och att dessa kunde koppla ur ESP...

    Man skulle helt enkelt ha väntat 2 år, jag har en kompis som rattade en R -12 på sjön i helgen och den var tydligen riktigt cool!
    Ja, nä ED35 släpptes enbart som modellår 2012. Kan tänka mig att det var kul när inte alla säkerhetsgrejer lägger sig i! Har ju inte lika häftig bil att sladda med men Volvo:n går brett iaf

  18. #98
    M1KE
    Gäst
    Fortfarande ingen som har någon lösning på detta "sura" problem.. Jag körde min R på sjön i vintras. Det är inte kul ens i en timme, jämfört med andra kärror, då kan man hålla på hela dagarna i ända...

    Just i utgången på kurvorna när man kommer med lite ställ och man ger mer gas så blir det bara att rätta sig i ledet. Bilen bestämmer och det förstör hela upplevelsen och det kontrollerade stället....

    / Mike

  19. #99

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Halloj

    Det går utmärkt att leka med en Golf R 2010a eller 2011a på is. Dessa har rykt ESP säkringen, men man ska då tänka på att även ABS blir urkopplad. Kanske inget för gatu bruk, men om ni mot förmodan måste drifta =)

    http://www.youtube.com/watch?v=c4z54mJrXFI

  20. #100
    M1KE
    Gäst
    Är det verkligen så enkelt?... Jag har inte provat på min R än, men när jag tog ur ESP/ABS/TCS säkringen på min Scirocco så dog bilen. Den gick inte heller att starta utan säkringen(arna) på plats....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin