Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
  1. #1
    GOLF R
    Gäst

    Bästa chippet till min GOLF R

    Hej.

    Vilken firma ska jag vända mig till?
    Vilket chip ska jag ha?
    Är glad för alla tips och råd jag kan få!

    /Micke

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Iom att du bor i Stockholm är min rekomendation www.stertman.com . Bland de klart seriösaste i Sverige.

    Jag gillar dessutom firmor som man kan "växa" i, när modifieringsgiftet biter sig fast. Firmor som kan allt och inte bara säljer chip på postorder(eller andra delar ur kataloger, utan att de har personlig erfarenhet).


    .
    Senast redigerad av ThomasT den 2010-10-22 klockan 14:24.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Superchips är färdiga med sina uppdateringar för att funka i hela Europa. Ett av väldigt få företag som verkligen återställer ECU i noll läget när man programerar ur programet om man tex inte vill ha det längre eller om man har garanti problem. Värt mycket i garanti syfte. Superchips förser hela VW Racing i England med program, så dom är duktiga på just ECU till VW!

    Skickar snabbt och lätt till Sverige enligt uppgifter

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Om det endast gäller att chippa bilen så spelar det ingen roll vilket företag du anlitar, alla ger likvärdiga effektuttag,
    det viktigaste är en bra support om något händer, jag har erfarenhet av vad så kallade seriösa företag håller på med.
    Personligen hade jag valt Apr, Turbocenter (mappa) eller något chip från Tyskland, Jerkers tips verkar inte fy skam
    det heller..
    Senast redigerad av anri52 den 2010-10-27 klockan 18:18.

  5. #5
    RRW
    Gäst
    Jag har varit/är i samma sits som du, dvs leta seriösa företag för trim/tuning och delar.
    Mitt råd till dig är att ringa runt till dom olika firmorna och skapa din egen uppfattning och om du kan, åk och prata med dom.

    Jag ringde runt till olika företag, bl.a tre stycken som rekommenderas av flest här på forumet och blev besviken.
    Ett företag lovade guld och gröna skogar och hur många hästar som helst så dom gick bort direkt.
    Ett annat var väldigt seriösa och gav mycket bra kundbemötande i telefon men dom hade inte dom delar jag ville ha så jag valde det tredje.
    Vilken miss! Bra i telefon, dock lite väl pratglad, men väl i verkstaden var det inte direkt trevligt. Mycket tråkigt bemötande, skitiga lokaler och rörigt. Kändes som dom inte direkt brydde sig om varken kunder eller sin verkstad. Sånt kanske inte är lika viktigt som vad dom faktiskt kan ge bilen i prestanda men ändå viktigt tycker jag.

    Så tipset är, ring och om du kan, åk och prata med dom själv!
    Senast redigerad av RRW den 2010-10-25 klockan 23:18.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Skulle gärna vilja veta vilket företag det tredje alternativet är, har mina aningar..
    Senast redigerad av anri52 den 2010-10-27 klockan 18:40.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Har ingen aning om dessa är bäst (det beror väl på vad man menar med bäst?) men antagligen hyfsat seriöst med tanke på vilket företag det är:
    http://www.oettinger.de/de/produkt-8...gti_r-520.html

    2.0 TSI - 199 kW (270 PS) > 228 kW (310 PS) - GTI R

    OETTINGER Umbau: CDLF-G 2000 TSI
    Motorkennbuchstaben: CDLF
    Getriebeart: 6-Gang-Schaltgetriebe / DSG in Vorbereitung
    Antriebsart: 4Motion
    Konstruktive Änderungen:
    Motormanagement mit geänderter Abstimmung

    OETTINGER
    max. Leistung:
    228 kW (310 PS) bei 6200/min

    max. Drehmoment:
    420 Nm bei 3400/min

    0 - 100 km/h:
    ca. 5,3 s

    max. Geschwindigkeit:
    ca. 260 km/h

    Kraftstoffart: Super Plus bleifrei, mind. 98 ROZ
    Emissionsklasse: Euro 5
    Zulassungsbest.: Reifen der Geschwindigkeitskennung „W“

    CDLF-G 2000 TSI
    Bestellnummer: OE 000 452 00
    Preis inkl. Montage: 1.390,00 € (inkl. 19% MwSt.)

  8. #8
    Patrickofsweden
    Gäst
    http://www.superchips.co.uk/search?m...5&variant=2226

    Jag tycker Oettingers verkar lite väl dyrt. Funderar själv på chipning av min GTI mk6 och lutar mot Stermans (GIAC) eller Bluefin. Den senare fixar man själv för 445 pund vilket är halva priset mot Stertmans ca 9000 kr. Någon som provat någon av dessa till sin R eller GTI?

  9. #9
    RRW
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Patrickofsweden Visa inlägg
    http://www.superchips.co.uk/search?m...5&variant=2226

    Jag tycker Oettingers verkar lite väl dyrt. Funderar själv på chipning av min GTI mk6 och lutar mot Stermans (GIAC) eller Bluefin. Den senare fixar man själv för 445 pund vilket är halva priset mot Stertmans ca 9000 kr. Någon som provat någon av dessa till sin R eller GTI?
    Som sagt så är jag också ute efter trim och Bluefin är verkligen intressant. Mest för att man kan uppdatera mjukvaran till ny version rätt enkelt om man uppgraderar till sportcat, större insug etc.

  10. #10
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av RRW Visa inlägg
    Mest för att man kan uppdatera mjukvaran till ny version rätt enkelt om man uppgraderar till sportcat, större insug etc.
    Hur går det till?

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Hur går det till?
    Via Superchips mailar man in sin motors ecu fil från din specifika motor, den får man genom att lagra den i Bluefin enheten,sen loggar man in på sin dator och konto till Supechips . Därefter optimerar tekniker på Superchips efter dina förändringar och mailar tillbaka filen.

  12. #12
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av wolfbane1967 Visa inlägg
    Via Superchips mailar man in sin motors ecu fil från din specifika motor, den får man genom att lagra den i Bluefin enheten,sen loggar man in på sin dator och konto till Supechips . Därefter optimerar tekniker på Superchips efter dina förändringar och mailar tillbaka filen.
    Men hur vet de vilka effekter modifilationen gör, tex ett större insug? Eller får man bara byta till av dem testade/godkända delar?

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Men hur vet de vilka effekter modifilationen gör, tex ett större insug? Eller får man bara byta till av dem testade/godkända delar?
    Det vågar jag inte svara på. Men dom har säkert en referensbil som dom satt på deras trim på och provat ut, tex när dom körde GTI 5 körde man milltek fullt avgas osv. Och då får man säkert anpassa sin bil efter det om man ska ha ut exakt deras effekt uttag.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Patrickofsweden Visa inlägg
    http://www.superchips.co.uk/search?m...5&variant=2226

    Jag tycker Oettingers verkar lite väl dyrt. Funderar själv på chipning av min GTI mk6 och lutar mot Stermans (GIAC) eller Bluefin. Den senare fixar man själv för 445 pund vilket är halva priset mot Stertmans ca 9000 kr. Någon som provat någon av dessa till sin R eller GTI?
    Verkar en aning dumsnålt att köpa en ny GTI eller R och sedan snåla när det kommer till uppgradering av motorn, inte vilken motor som helst dessutom. Låter lite som de som monterar coilovers för 4000 kr, köpta på Blocket, på sina nya GTI:er, man tar sig för pannan. För egen del hade jag aldrig låtit någon annan än någon utav de erkända, etablerade tyska utvecklarna göra en motormodifikation.

  15. #15
    RRW
    Gäst
    Vilka tyska firmor har odb-enheter som man själv kan uppdatera? Har faktiskt ingen koll på tyskarna men ser gärna alternativ till Bluefin.

    Några av dom svenska alternativen (dock inte alla ska tilläggas) är inget att hänga i gran. Låter kanske lite hårt men efter min erfarenhet så har jag rätt att tycka det. Det verkar som många rekommenderar en del svenska tuningföretag bara för att andra rekommenderar dom, utan egentligen egna erfarenheter. Som om det skulle vara häftigt att rekommendera en viss firma. Låter lite bitter kanske

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Eftersom jag gick hela vägen med min förra Golf gti 30 edi (samma motor som Ren) så har man tagit reda på en hel del,
    det jag kan säga att med enbart chip (steg 1) så spelar den ingen roll vilket Tuningföretag du väljer, om det nu kommer från
    Usa eller Tyskland så kommer det ge likvärdig effekt, däremot om man vill gå vidare med trimmet så skiljer det en hel
    del. Tyska tuners har mycket högre säkerhetsmarginaler än tex Giac från Usa. Finns nån snubbe i Grekland som har närmare
    390 bänkade hk med Giac program i sin Golf gti 30 edi givetvis med uppgraderad hårdvara som avgas, bränslepump, insug,Ic,
    sen har vi Tyskarna som lägger effekten på ca 335 hk med uppgraderad hårdvara, frågan är vet Amerikanerna något som Tyskarna inte vet eller
    chansar dom mer.. Själva maskinen klarar mer än 400 hk men ko4 turbon gör det inte så jag kan tänka mig att Turbon övervarvar enormt mycket
    med effektutag över 350 ++ hk

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av RRW Visa inlägg
    Vilka tyska firmor har odb-enheter som man själv kan uppdatera? Har faktiskt ingen koll på tyskarna men ser gärna alternativ till Bluefin.

    Några av dom svenska alternativen (dock inte alla ska tilläggas) är inget att hänga i gran. Låter kanske lite hårt men efter min erfarenhet så har jag rätt att tycka det. Det verkar som många rekommenderar en del svenska tuningföretag bara för att andra rekommenderar dom, utan egentligen egna erfarenheter. Som om det skulle vara häftigt att rekommendera en viss firma. Låter lite bitter kanske
    Hur kan det vara häftigt att rekommendera en viss firma? Nåväl, när det handlar om så här dyra bilar så hade jag bara gått på vad som verkar seriöst. Ett företag som exempelvis Oettinger, som funnits sedan 1948 och under lång tid haft nära sammarbete med Volkswagen borgar, i alla fall i min värld för något mer seriöst. I fallet Oettinger har ju den firman visat sina kunskaper genom åren, det första 16V topplocket, T3 med Porsche boxer, tillstånd att tillverka bilar och mycket mer, läs gärna här: http://www.oettinger.de/de/unternehmen-18.html

    Abt är en annan stor och etablerad firma, se http://www.abt-sportsline.de/ , vet dock inte om de har något för GTI eller R.

    Wetterauer , vad erbjuder dom?
    http://www.wetterauer.de/index.cfm/g...8/chip_id/1289

  18. #18
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg
    det jag kan säga att med enbart chip (steg 1) så spelar den ingen roll vilket Tuningföretag du väljer, om det nu kommer från
    Usa eller Tyskland så kommer det ge likvärdig effekt,
    Jag håller inte riktigt med dig...

    Det spelar ingen roll vilken firma man väljer bland de seriösa, det är helt riktigt. Men man ska inte glömma att det finns ett gäng mindre seriösa också... som kan sabba en motor med en enkel chippning.

    Bara för att klargöra.

    .

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Helt rätt Thomas!

    Tuningföretagen i fråga är... Giac och Apr (som för övrigt äger Oettinger) från Usa
    samt dom stora etablerade tunersfirmorna från Tyskland, sen finns det självklart
    bra firmor från England också..

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2010
    Namn
    Ben Hogan
    Ort
    Växjö/Örebro
    Inlägg
    92
    Vilka är det bra tuningföretagen från England?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin