Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: GTD eller GTI

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Kristian X
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    24

    GTD eller GTI

    Hejsan, har sökt och läst en del om dessa 2. Har fram tills nu varit väldigt sugen på en GTI som en kul men hyffsat praktisk bil. Då jag nu ska få tjänstebil och köra ca 1500 mil om året i tjänst blir jag fundersam om en GTD inte är ett smartare val med tanke på förbrukning.... samtidigt ska ju GTI vara väldigt mycket trevligare än GTD som eg inte är en diesel GTI sas.

    är det någon som har något att tillägga eller har praktisk erfarenhet av dessa? Hur är GTI/GTDn som långfärdsbil tex?

    all hjälp uppskattas gäller MK6 enbart.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Terencegbg Visa inlägg
    Hejsan, har sökt och läst en del om dessa 2. Har fram tills nu varit väldigt sugen på en GTI som en kul men hyffsat praktisk bil. Då jag nu ska få tjänstebil och köra ca 1500 mil om året i tjänst blir jag fundersam om en GTD inte är ett smartare val med tanke på förbrukning.... samtidigt ska ju GTI vara väldigt mycket trevligare än GTD som eg inte är en diesel GTI sas.

    är det någon som har något att tillägga eller har praktisk erfarenhet av dessa? Hur är GTI/GTDn som långfärdsbil tex?

    all hjälp uppskattas gäller MK6 enbart.
    Gti:n funkar definitivt som långfärdsbil, det är riktigt bra komfort i den. GTD:n kommer garanterat passa dig bättre, den 170 hästaren går riktigt bra. Låg förbrukning med. Åk in till bilhandlaren och testa båda två vetja!

    Lycka till!

    mvh Per

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Två på pappret lika bilar som upplevs ganska olika i verkligheten. Långfärdskomfort är det dött lopp, båda är mycket bra med låg ljudnivå, utmärkta stolar och körställning. Bränsleförbrukningen blir så klart lägre med GTD, men den nya GTI:n har en riktigt snål motor (i synnerhet på långtur) som inte drar så mycket. Körglädjemässigt är det grand slam för GTI:n. Jag rek också att du åker och provkör. Då får du det svar du söker.

    En kommentar ang tjänstebil. På mitt jobb har vi möjlighet att ta ut dessa bilar och där är GTD avsevärt dyrare i kost exkl bränsle (pga skatt, försäkring service mm), så lönar det sig verkligen för dig med diesel om du bara kör 1500 mil om året i tjänsten?

  4. #4
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Med tanke på hur lite du kör per år så skulle jag rekommendera GTI:n alla dagar i veckan. Det är en grym långfärdsbil, speciellt om du väljer till DCC på den. I "comfort läget" så blir den väldigt komfortabel att åka i.
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Joan Åkesson
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    543
    En GTI med DCC och Dynaudio högtalare så har du en bra tjänste bil

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    På 1500 mil så skiljer det kanske 3000kr i soppa till dieselns fördel om du rullar mycket landsväg. Ingen större skillnad. Det är nog mer vilken motor du gillar bäst som avgör.

    Jag hade valt GTI'n alla dagar.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag hade valt GTD pga jag tycker motorkaraktären är skönare, särskilt vid långfärd, motorvägskörning. GTI är kanske roligare om man ska tokbusa, men i övrigt verkar GTD vara en mysigare kamrat. Min upplevelse är att GTI växlar ner betydligt mer än GTD, kanske pga lägre vridmoment, vid högre varvtal? Dessutom tycker jag att GTD har ett mer sobert, elegant utseende, både interiört och exteriört.

    Se gärna auto motor und sport TV: Test VW Golf GTI vs VW Golf GTD, http://www.youtube.com/watch?v=rNFu1PMCGD4

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Har kört ca 2200 mil sen jag fick min GTI i mars, och det är inte många bilar jag har kört bättre i, bekvämt även om jag kör med sänksats.. Det är 2200 jävligt roliga och underhållande mil. Kör manuellt och ångrar inte det minsta. Förbrukningen med Shells V-Power ligger runt 0.7 också, och det är inte mycket att anmärka på.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    En sak man inte bör förringa är gasrespons. GTD har betydligt sämre respons än GTI vilket sänker körglädjen avsevärt oavsett körning.

  10. #10
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    GTD kan man väl ha som långfärdsbil om man känner för det men jag har svårt att få den till något sportigt som GTI'n. Bränslebesparingen är ringa som sagt om man inte kör 5000 mil per år (men då kanske det finns bättre bilar avsedda för detta).

    Förstår inte riktigt idén med GTD men det är jag det .
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    GTD är helt enkelt skönare att köra långa snygga motorvägsmil med, pga motorkaraktären. En perfekt tjänstebil.

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    GTD har en snabbare slutväxel och får lägre motorvarvtal på motorväg, viket är trevligt. Dragkraften däremot utan nedväxling blir inte bättre än för GTI:n som trots allt har närmare 300 Nm redan från 1700 rpm och något långsammare utväxling.

  13. #13
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    GTD är helt enkelt skönare att köra långa snygga motorvägsmil med, pga motorkaraktären. En perfekt tjänstebil.
    Har du koll på hur mycket GTD'n varvar? GTI'n ligger väl runt 2500 i 110 men det märks verkligen inte. Åker mycket långt själv och den här veckan blev det GTI'n (MKV dock) och den gick Väldigt bekvämt i motor och allt. Åker annars en Jetta TDI (140) och den varvar löjligt lågt och är också fenomenal på långkörningar (strået vassar när det gäller bekvämlighet än GTI'n men inte mycket). Även min Fabia 1.4TDI (arbetshästen) varvar 2500 i 110 men i den så surrar det desto mer då det generellt är en betydligt billigare bil. Så det är väl egentligen en fråga om smak, ekonomi och miltal som vanligt.

    Man får helt enkelt provköra .

  14. #14
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Vi hade samma dilemma som du när tjejen skulle köpa ny bil, GTI eller GTD. Men när man väl lyckats hitta en GTD att provköra är valet lätt (de är ovanliga):
    1. GTI:n drar bättre än GTD:n på alla varvtal, den nya 211hk motorn är en pärla, den får 170hk TDI att kännas omodern
    2. GTD har sämre handling, mer vikt över framhjulen
    3. GTD låter mer och vibrerar mer (dessutom ett "fult" ljud)
    4. Man kan inte få 18" detroit till GTD:n, bara fula fälgar att välja

    Sen kan jag bara instämma med att GTI:n är SNÅL, så ekonomironden blir också tuff...


    Citat Ursprungligen postat av Terencegbg Visa inlägg
    Hejsan, har sökt och läst en del om dessa 2. Har fram tills nu varit väldigt sugen på en GTI som en kul men hyffsat praktisk bil. Då jag nu ska få tjänstebil och köra ca 1500 mil om året i tjänst blir jag fundersam om en GTD inte är ett smartare val med tanke på förbrukning.... samtidigt ska ju GTI vara väldigt mycket trevligare än GTD som eg inte är en diesel GTI sas.

    är det någon som har något att tillägga eller har praktisk erfarenhet av dessa? Hur är GTI/GTDn som långfärdsbil tex?

    all hjälp uppskattas gäller MK6 enbart.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Har du koll på hur mycket GTD'n varvar? GTI'n ligger väl runt 2500 i 110 men det märks verkligen inte. Åker mycket långt själv och den här veckan blev det GTI'n (MKV dock) och den gick Väldigt bekvämt i motor och allt. Åker annars en Jetta TDI (140) och den varvar löjligt lågt och är också fenomenal på långkörningar (strået vassar när det gäller bekvämlighet än GTI'n men inte mycket). Även min Fabia 1.4TDI (arbetshästen) varvar 2500 i 110 men i den så surrar det desto mer då det generellt är en betydligt billigare bil. Så det är väl egentligen en fråga om smak, ekonomi och miltal som vanligt.

    Man får helt enkelt provköra .
    GTD borde varva som Jetta TDI 140, men jag vet inte. Jag tycker GTI DSG växlar ner betydligt tidigare och mer ofta än TDI 170 DSG, vilket jag ser som negativt ur komfortsynpunkt.

  16. #16
    viobebe
    Gäst
    GTI:n är det bättre valet enligt mig. Har haft min 2010 GTI i snart ett år och kan summera följande: Nackdelar. Inte så snål som många säger, körs den som en GTI skall göras är den plötsligt inte så snål, runt 1.2 ligger jag på med mkt start och stopp, 0,82 snitta jag den när jag körde landsväg. Komfort ?? Efter en europa tripp på över 700 mil kan jag med råge säga att komforten inte är så som många säger. Efter 100 mil så får man ont i baken, stolarna är hårda, men man sitter som gjuten i kurvorna. Väghållningen är riktigt grym, likaså prestandan som du i princip kan glömma i GTD:n. Jag är personligen mycket nöjd, kvalitén är enligt verkstäder jag har varit i kontakt med bättre än övriga Golfar.
    Men jag kommer prioritera komfort nästa gång jag köper bil, och då bryts trenden efter totalt 14 VW bilar till ett annat Tyskt märke.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av viobebe Visa inlägg
    GTI:n är det bättre valet enligt mig. Har haft min 2010 GTI i snart ett år och kan summera följande: Nackdelar. Inte så snål som många säger, körs den som en GTI skall göras är den plötsligt inte så snål, runt 1.2 ligger jag på med mkt start och stopp, 0,82 snitta jag den när jag körde landsväg. Komfort ?? Efter en europa tripp på över 700 mil kan jag med råge säga att komforten inte är så som många säger. Efter 100 mil så får man ont i baken, stolarna är hårda, men man sitter som gjuten i kurvorna. Väghållningen är riktigt grym, likaså prestandan som du i princip kan glömma i GTD:n. Jag är personligen mycket nöjd, kvalitén är enligt verkstäder jag har varit i kontakt med bättre än övriga Golfar.
    Men jag kommer prioritera komfort nästa gång jag köper bil, och då bryts trenden efter totalt 14 VW bilar till ett annat Tyskt märke.
    Frågan är väl vilken annan bil som kan erbjuda bättre prestanda, komfort, användbarhet och kvalitet till samma ekonomi som GTI? Vad skulle det vara?

  18. #18
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av viobebe Visa inlägg
    GTI:n är det bättre valet enligt mig. Har haft min 2010 GTI i snart ett år och kan summera följande: Nackdelar. Inte så snål som många säger, körs den som en GTI skall göras är den plötsligt inte så snål, runt 1.2 ligger jag på med mkt start och stopp, 0,82 snitta jag den när jag körde landsväg. Komfort ?? Efter en europa tripp på över 700 mil kan jag med råge säga att komforten inte är så som många säger. Efter 100 mil så får man ont i baken, stolarna är hårda, men man sitter som gjuten i kurvorna. Väghållningen är riktigt grym, likaså prestandan som du i princip kan glömma i GTD:n. Jag är personligen mycket nöjd, kvalitén är enligt verkstäder jag har varit i kontakt med bättre än övriga Golfar.
    Men jag kommer prioritera komfort nästa gång jag köper bil, och då bryts trenden efter totalt 14 VW bilar till ett annat Tyskt märke.
    Låter som du jämför GTI'n med en BMW760 eller liknande, lite felaktig jämförelse.

    Dessutom, vilken bil drar inte en massa om man kör den som ett busfrö?

    Men vi har alla olika smak.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av viobebe Visa inlägg
    GTI:n är det bättre valet enligt mig. Har haft min 2010 GTI i snart ett år och kan summera följande: Nackdelar. Inte så snål som många säger, körs den som en GTI skall göras är den plötsligt inte så snål, runt 1.2 ligger jag på med mkt start och stopp, 0,82 snitta jag den när jag körde landsväg. Komfort ?? Efter en europa tripp på över 700 mil kan jag med råge säga att komforten inte är så som många säger. Efter 100 mil så får man ont i baken, stolarna är hårda, men man sitter som gjuten i kurvorna. Väghållningen är riktigt grym, likaså prestandan som du i princip kan glömma i GTD:n. Jag är personligen mycket nöjd, kvalitén är enligt verkstäder jag har varit i kontakt med bättre än övriga Golfar.
    Men jag kommer prioritera komfort nästa gång jag köper bil, och då bryts trenden efter totalt 14 VW bilar till ett annat Tyskt märke.
    Jag tror inte att någon menar att GTD har bättre prestanda än GTI. Men jag vet fler än mig som skulle välja GTD framför GTI bara helt enkelt för att de upplever GTD som skönare (speciellt kombinationen GTD DSG), mysigare, med mer komfort, än GTI.

  20. #20
    viobebe
    Gäst
    Ingen jämförelse är felaktig, alla har lovordat komforten överdrivet inkl motorjournalisterna. Och jag lovar jag jämför inte med 760i eller S klass för den delen.
    Och har någon uppmärksammat att bakre sittdynan är väldigt tunn, man sitter väldigt lågt bak.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin