Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27
  1. #21
    dorian
    Gäst
    Nä vi är inte samma person, när det gäller stavningen så är den ok för nån som har läst språket i några år bara.
    Jag kör saab just nu, har kört saab i några år. Kan inte så mycket om vw motorer, det är därför jag tänkte ta lite hjälp här.
    Ville bara kolla lite så jag inte byter ner mig, kör en 9-3a med 260hk och 419nm en t5 motor, för er som inte vet så står det för trionic 5.
    Men jag ska köra på en tsi maskin nu så får vi se hur det slutar.

  2. #22

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Vet någon om man sätter dit förbättrade kjädjor och spännare när man byter på VAG, eller är det likadana av undermålig kvalitet?

  3. #23
    dorian
    Gäst
    Jag tyckte mycket mer om bilen innan jag fick läsa allt som skrivs här, nu har jag börjat tveka. Borde inte ha kollat upp så mycket utan bara köpt den.
    Man kanske ska behålla saaben så länge den funkar bra. Jag blev bara så kär i den golf gt jag såg i bilhallen, inredningen och sätena va såå fina.
    En sak till som jag inte fattar, vad har dom gjort av temp mätaren... den hade en laddtrycksmätare istället hur kan man se tempen på motorn..

    Min pappa hade en golf gti med 1.8t motorn och den har aldrig strulat, det va den bästa motorn han har haft, drog ingen olja alls och höll i nästan 30.000 mil innan han gjorde sig av med den. Styrservon fick han byta 2 gånger men det var allt på 7 år.

  4. #24

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Jo det måste vara en bilförsäljares dröm, en kund som bara köper bil med känslor! Tyvärr så är det ju rätt mycket pengar i bilden också. Trösten måste vara att alla bilar, billiga som dyra har sina notoriska fel! Ingen bil byggs för att hålla i en evighet, d.v.s mer en tre år.

  5. #25

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Dorian: Saab liksom många andra bilar har problem av något slag och även Oilsludge, så det är inte unikt bara för VW
    genom att goggla på Oilsludge så får man fram mycket info,

    när det gället Gt:n och tempen så finns det någon form av varning för överhettning och mycket troligt finns tempmätaren i färddatorn, annas sitter det 2 st metallpinnar i kylvätske-expansionen som när dessa ej når kylarvätskan larmar för låg nivå, man kan testa detta genom att koppla bort kontakten och köra i väg några meter och den ska då larma i kombiinstrumentet

    så ut å shoppa bilen

    Pudas:

    samma kedja och sträckare sitter i polo 1,4 Fsi >03 och Golf 1,4Fsi och 1,6Fsi >04
    osäker på om den har förbättrats, kanske kedjesträckaren har fått returspärr?? så att katastrofen inträffar vid senare skede :-)
    i min förra Golf 1,6 Fsi fungerade det bekymmersfritt

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Citat Ursprungligen postat av dorian Visa inlägg
    Jag tyckte mycket mer om bilen innan jag fick läsa allt som skrivs här, nu har jag börjat tveka. Borde inte ha kollat upp så mycket utan bara köpt den.
    Man kanske ska behålla saaben så länge den funkar bra. Jag blev bara så kär i den golf gt jag såg i bilhallen, inredningen och sätena va såå fina.
    En sak till som jag inte fattar, vad har dom gjort av temp mätaren... den hade en laddtrycksmätare istället hur kan man se tempen på motorn..

    Min pappa hade en golf gti med 1.8t motorn och den har aldrig strulat, det va den bästa motorn han har haft, drog ingen olja alls och höll i nästan 30.000 mil innan han gjorde sig av med den. Styrservon fick han byta 2 gånger men det var allt på 7 år.

    Eftersom det nästan bara är 1 person i denna tråd som svarat (och mantrat om 1 sak) så skulle jag inte lägga allt för stor vikt i denna tråd angående vad du ska köpa eller inte.

    Golf GT är en bra bil , kvaliten som VW håller är mkt hög och motorer håller bra (Jo faktiskt). Som med ALLA ANDRA bilar så kan även en VW gå sönder.
    Finns en anledning att vw slår Volvo just nu i bil försäljning och det är inte genom att bygga en dålig produkt.

    Men känner du dig osäker efter det som skrivits här skulle jag rekommendera att du använder trygghansa som bolag så har du maskin skada upp till 15000mil = du är safe.

    Just my 2 cents...

  7. #27
    dorian
    Gäst
    Tack för alla svaren! Jag får min GT senast på fredag, ny servad och allt.
    Saaben ska ställas av nu, till nästa år så ska det på lite nya grejer på den, mer hk att vänta.
    Jag kommer att bli jätte nöjd med golfen.
    Tack alla vw nördar!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin