Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27
  1. #1
    dorian
    Gäst

    Golf GT 1.4 TSI köpråd

    har tittat på en golf gt, det är den med 170hk och bilen har rullat 9.400mil
    den käns bra och pigg att köra, jag har hört att dom här motorerna är dåliga.
    stämmer det? är motorerna dåliga el är det ägaren som inte sevat bilen rätt?
    den jag titta på hade full service bok, men det va långt mellan servicerna ca 3.000mil
    kan den ha tagit skada i kedjan redan? den skramlar inte iaf, går tyst vad jag kan höra.

    jag hade ju tänkt att byta olja var 1.000mil om det blir ett köp, är dom här motorerna allmänt skit el beror det på vissa enstaka fall bara?

    mvh

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    3000mil mellan servicarna så är kedjan mycket troligt uttöjd och behöver bytas ut, byter du oljan vart 1000mil så är alla sådana bekymmer som bortblåsta
    vet med egen erfarehet av min nyligen försålda fsi 1,6 som gått nästan 18.000mil utan bekymmer där motoroljan har hängt med max 1800mil mellan byterna med kedja som är exakt samma som på Tsi-motorn,

    det är inte säkert att en sliten kedja rasslar eftersom kedjespännarklacken spänner kedjan när motorn är igång, denna måste kollas mycket försiktig genom att ta bort kamaxellägesgivaren och dra motorn försiktig fram och bakåt då även kamaxeln ska följa med utan märkbart spel , om den kuggar så ska man ej försöka starta motorn vilket en sliten kedja riskerar att göra om motorn dras baklänges

    köp ej bilens förrens maskinskadeförsäkring är tecknad i ett bolag som erbjuder detta upp till 15.000mil provkör bilen några 100 mil med ny olja och kolla kedjan

  3. #3
    dorian
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    3000mil mellan servicarna så är kedjan mycket troligt uttöjd och behöver bytas ut, byter du oljan vart 1000mil så är alla sådana bekymmer som bortblåsta
    vet med egen erfarehet av min nyligen försålda fsi 1,6 som gått nästan 18.000mil utan bekymmer där motoroljan har hängt med max 1800mil mellan byterna med kedja som är exakt samma som på Tsi-motorn,

    det är inte säkert att en sliten kedja rasslar eftersom kedjespännarklacken spänner kedjan när motorn är igång, denna måste kollas mycket försiktig genom att ta bort kamaxellägesgivaren och dra motorn försiktig fram och bakåt då även kamaxeln ska följa med utan märkbart spel , om den kuggar så ska man ej försöka starta motorn vilket en sliten kedja riskerar att göra om motorn dras baklänges

    köp ej bilens förrens maskinskadeförsäkring är tecknad i ett bolag som erbjuder detta upp till 15.000mil provkör bilen några 100 mil med ny olja och kolla kedjan

    kan man säga att den bilen som har rullat 9.400mil med säkerhet har en sliten kedja? blir svårt att kolla det hos försäljaren kanske.
    om man kan lägga in en växel och kanske putta bilen bakåt nån meter? då borde den kugga av om den är slapp?

    1sta service var vid 3.000mil , andra vid 6.000mil, tredje vid 8.000mil och nu ska jag göra fjärde vid 9.400mil

    jag tänker byta olja var 1.000mil , el har det kanske blivit så sliten att det inte hjälper nåt om jag bytar var 1.000 mil? svårt det här..

    ska lägga i växel och putta bilen bakot nån meter inne i hallen, sen startar jag den och om den kuggar över så får de fixa det, skulle få 3 månader garanti på bilen också. får hoppas att den är bra helt enkelt

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    du får kanske räkna i ett kedjebyte i priset helt enkelt, kedjan är den svagaste punkten i motorn, motorn i övrig bör ha klarat sig,, men man kan byta oljan direkt efter köpet av bilen så man sköljer ut den värsta smutsen och sedan köra vart 1500mil så minska risken för haveri ,kedjan reparerar sig nartuligvis inte men den bör kollas upp under ordnade former, jag gissar att Vag vill ha runt 10.000:- för att byta den, verktygen som behövs är mätklockan man sätter i 1:a cylinder och plattan man låser kammarna med, men man kanske ska ringa runt till andra verkstäder för att höra om dom kan byta den för opartiskhetens skull kanske för 5,6,7000:-? man får helt enkel kolla den med ytterst försiktighet, men en välrustad verkstad kanske har hålrumsoptik som man kan skicka ned i ojlepåfyllningen för att se hur det står till med kedjan och hur långt kedjespännarkolven är ute, man kan ju om är ful rulla bilen baklänges för att se om den kuggar och låta få det reparerat, försöker man starta motorn efter detta så slår kolvarna i ventilerna och mössan måste av för åtgärd

  5. #5
    dorian
    Gäst
    asså jag gör det, kan man verkligen få reda på det via att rulla den baklänges så gör jag det. och det innan jag kör ut den från området.
    om den kuggar över så har den varit på gränsen till ras ,och det vill inte jag betala 120 tusen för. om den klarar sig då är den väl inte så jätte sliten?
    har jag fattat det rätt? är den metoden säker el bara en gissning? tack för alla svar föresten!

    sjukt att vw gör en sån lång service plan, som saab ägare i många år är jag van att byta runt 1.000mil och har aldrig haft problem med saabarna, många andra har det med sina äldre saabar med T7 motor

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    även om den inte är så sliten att den kuggar vid detta prov, men det ändå finns spel mellan kamaxel och veven vid senare nogrann kontroll rekomederas att den byts ut i förebyggande syfte, men provkör dock bilen förslagsvis några 100 mil för att se hur den fungerar, kan vara svårt att få en slak ej kuggande kedja på garantin

  7. #7
    dorian
    Gäst
    jag får ju 3månader garanti, sen har jag motorförsäkring via länsförsäkringar upp till 10.000mil nu står mätaren på ca 9.400mil
    på den tiden märker jag nog om det är nåt skumt på G, jag får byta den i förebyggande när mätaren står på 10.000mil

    ska hämta den nästa fredag, jag fick ner priset 6.000kr och fick han att lämna bilen på vag för en service. så ser service historiken ut 3.000mil 6.000mil
    8.000mil och nu innan jag får den 9.400mil på vag, säljaren står för det. 120 tusen kr ok pris? tycker det själv iaf, bilen såg väldigt fin ut, ny skick och fin svart färg med små pärlor i lacken

  8. #8
    dorian
    Gäst
    vad gör vag för service vid 9.000mil? är det en stor el liten service? den skull kosta lite över 4 tusen att göra. stället jag ska köpa bilen ifrån ska lämna in den på service först. kontrollerar de kedjans skick då? med tanke på att dom verkar va lite känsliga? i så fall borde dom tala om det, det kan ju dom tjäna på om det blir kedjebyte

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Hos Vag få man ingenting för pengarna, vid 9000mil service byter man olja+filter samt bränslefilter , det görs ingen igentlig koll av kedjan, om du inte servar den själv i framtiden ring runt för bästa pris det finns fristående som tex. mekonomen mfl. kamkedjan bör som sagt kollas upp nogrannt , den kan ju rent av redan vara bytt vilket evt. Vags databas kan skvalla om, Biltemas helsyntet 5W-40 ska vara guld enligt vissa förespråkare man bör ej ha en motorolja tunnare än XXW-40, likaså växellådan som verkar vara fabriksfylld med sae75W "vattenolja"vilket den åsså kan vara i det tunnaste i laget bör bytas ut mot tex. sae75W90 (API-GL4) biltema 362739 dessa tunna "vattenoljor" anvisas just för att spetsa till det var det gäller förbrukningsvärderna vid typgodkännade

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Hade en helt ny Octavia som jag inte var nöjd med hur växellådan funkade. Hade den inne hos återfösäljaren som först justerade spakens läge mot lådan, några veckor senare byttes olja men jag var fortfarande inte nöjd, men orkade inte tjafsa mer. Några månader senare bytte jag själv till Redline oil MT-90 (70-80W9 i lådan som fick en mycke bättre känsla. Tyvärr blev den lite väl trögväxlad på vintern men det varar ju bara några kilometer.

    Nu har jag en Tsi-07 6växlad som jag efter ett tag tänkte att ny växellådsolja kan ju inte skada. Glad i hågen bytte jag till Redline MT-90 även denna gång, MEN lådan blev hopplöst trög även varm, bara att åka till Vw och köpa orginal "blask" och byta en gång till. Nu e lådan OK igen. Alltså: var försiktig med annan växelådasolja än orginal på dessa lådor. Länk till olja som inte passar (enligt mina försök) http://www.redlineoil.se/mtl-mt90.html

    Biltemas motorolja: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olj...5W30-Longlife/

    Tsi motorn var från början framtagen att vara en "bas motor" i VW koncernen med ett minimalt underhåll innan 300000km men det verkar som att "oilsludge" kan sätta käppar i hjulet. Att byta olja/filter oftare skadar natuligtvis inte motorn-mitt synsätt.
    Jag gillar fortfarande min Tsi
    /O

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    biltemas tidigare nämda för växellådan fungera finfint i min iaf. växlarna går i med ett klick, ett tips är att smöja upp länkaget till växelöverförningen med propelleraxelfett men man måste demontera luftfilterburken för att komma åt dessa leder

    en växellådsolja som uppfyller APi-GL5 men inte APi-GL4 kan göra växellådan svårväxlad särskilt en tjock olja tex. sae80W-90

    biltemas nämda 5w-30 för motorn är i det dyraste i laget kolla gärna in http://www.mapodo.de/ole-nach/alle-v...rol-5w-30.html

    jag skulle helle välja 0w-40 tunn vid kallstart någorlunda tjock vid varm motor

  12. #12
    dorian
    Gäst
    så vad säger alla ni vw ägare? ska jag ta den bilen eller är det en tickande bomb? visst fins det alltid enstaka fall med problem på alla märken. tsi motorn är väl inte sämre än alla andra? menar vw måste ha testat den noga innan den släpptes ut. den ska ju hålla 30.000mil utan några större fel är det tänkt?
    kan man säga att 10 bilar av 1.000 har haft problem? går det att jämföras med saab 9-5 där nästan var annan motor va skit?

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    köp du bilen bara och ut å åk

    livet är fullt med spänningar :-)

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Köp...njut av världens bästa motor...(engine of the year 2009 o 2010).

    Vad kan bli bättre än direktinsprutning, kompressor o turbo? Allt i ett. Ibland när ja kör min bil så funderar jag på..hur i sjutton får dom det att funka så j-drans bra....
    Jetta Tsi-07

    P.

  15. #15
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Alltså, a128, är du och dorian samma person? Jag bara undrar . Lite komiskt med två personer som är kritiska till longlife, trashar vw, inte kan skriva stor bokstav i början av mening, inte använder punkt och inte har en susning om hur lång en mening skall vara. Om inte så har du hittat din tvillingsjäl . Happy trolling .
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    OK så här då:

    Har du några positiva erfarenheter av longlife ?

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Alltså, a128, är du och dorian samma person? Jag bara undrar . Lite komiskt med två personer som är kritiska till longlife, trashar vw, inte kan skriva stor bokstav i början av mening, inte använder punkt och inte har en susning om hur lång en mening skall vara. Om inte så har du hittat din tvillingsjäl . Happy trolling .
    Inte samma IP adress på herrarna.
    Det jag finner intressantast är att a128 rekomenderar till höger och vänster att backa kamkedjan på motorn för att "testa" sina TSI snurror trots : http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...551#post125551
    Foffas inlägg blev aldrig besvarat i den tråden , det finner jag MYCKET intressant.

    Men vad vet jag. ;-)

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Fsi och Tsi har exakt samma kamkedja, om man kan göra det på en Fsi som gått 17.000mil varför skulle man inte kunna göra det på en Tsi som gått <12.000mil ?

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Fsi och Tsi har exakt samma kamkedja, om man kan göra det på en Fsi som gått 17.000mil varför skulle man inte kunna göra det på en Tsi som gått <12.000mil ?
    Det finns förmodligen någon som har ett bra och utförligt svar på den frågan åt dig , men så länge du SJÄLV inte vet bör du kanske inte rekomendera var och varannan att göra det.
    Kan bli kostsamt för dom , det vet du ju själv.

    Sen ang din fråga om backen i den andra tråden : vad händer om man ställer bilen i en backe med växel i framåt och det rulllar/skuttar litet bakåt ?

    1 : Bör isf vara en jävligt brant backe om bilen börjar rulla bakåt med växel i AV SIG SJÄLV.

    2 : Om den rullar bakåt i en backe när man sitter i , Vem lägger i ettan om bilen rullar bakåt? bromsen är väl mer naturlig att använda.

    2 LOGISKA svar välj det bästa själv.

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Hur som hellst kedjan var totalt slutkörd och kedjespännarkolven hade några enstaka mm kvar innan den hade åkt ut med generalras som följd,
    i vilket fall som hellst och var i behov av utbyte, jag har varit i Norge med bilen nyligen efter denna fadäs och är tacksam att det ej skedde under körning,

    men då kanske man hade fått en slitter ny motor för >50.000 på Försäkringsbolagets beskostnad och jag en förstörd semester, jag har haft en del åk under åren både relativt nya och gamla buskiga rishögar av allehanda fabrikat och även VW där motorn har körts för hand både bakåt och framåt vid samband med service utan att något har hänt, det är ju lätt att få skitstopp i en korsning och raset är ett faktum

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin