Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337

    en mycket stor varning för longlifeservice!!

    jag har i maj månad köpt en VW Golf Tsi från 2007 som gått ca 11.700mil

    det är som så att detta har varit en körskolebil som servats vart ca 3000mil jag var hos bilprovningen i början av juni (bilen ska in juni - okt)som gav mig blankt papper, körde hem och parkerade, skulle kolla hur kedjan igentligen var i skicket, jag skruvade bort kamaxelgivaren, lade i framåt växel rullade bilen bakåt och hörde några kuggningar ( jag gjorde likadant på min förra Fsi 1,6-04 som gått ännu mera men servad vart 1500mil där gick det bra att göra så, inget märkbart slak i kam-kedjan ) aj tänkte jag det är väl inte vara kedjan som kuggade, jo det var det för det fanns ingen komp kvar i motorn när jag försökte starta den mycket troligt har kedjan blivit sliten av oljan som vid högre miltal har blivit slippasta, kedjan har exakt samma artikelnummer på båda dessa motorer 1,6 Fsi och 1,4 Tsi, så enda förklaringen jag ser är dom alledes för långa oljebyterintervaller, om någon inte för mig kan redogöra vad om orsakar detta, när motorn är stilla finns inget oljetryck på kedjespännakolven och kolven åker in när man drar motorn baklänges, inte bra om man ställer bilen i en uppförsbacke med växel i och av misstag råka låta bilen rulla litet baklänges när kedjan är utöjd


    I en körskolebil åldras oljan inte lika fort eftersom den är varmkörd hela dagarna och därmed har den kunnat gå så långt som över 10.000mil innan detta skedde, Automek i Karlskrona fixade detta för 22.500:- 8st insugsventiler+detaljer för kamaxeldrivningen, packningar olja+filter, packningsmassa etc. enligt meken var kedjespännaren näst intill helt ute några mm till så hade det blivit generalras, men något rassel eller annan indikation att så var fallet fanns ej, något oljeklegg eller beryktad sk. oilsludge fanns i liten omrfattning runt ventilfjärdrarna, men när jag hade bogserat denna dit och hade kommit hem och fått försäkrningsbrevet för min förra nyligen försålda VW golf 1,6 fsi-04 så tydde det på att det fanns gällande maskinskadeförsäkring, vilket jag fick bekräftat av bolaget genom telefonkontakt men självriksken var på 7000:-, Svenska zloty


    kort och gott kära Svennor och Sveor, kör vanlig 1500mil på oljebyterna aldrig någonsin över 2000mil, och ni har en skottsäker maskin som är extremt billig i drift, 0,51 liter milen hilltils lägsta för min, för efter ca2000mil inträffar fenomenet att oljan successivt övergår att bli slippasta och den "skottsäkra" västen glider sakta med säkert av motorn, ur företagsekonomiskt synvinkel kan det hända att hyrbilföretag, tjänsterbilar servas vart 3000mil sedan öses dessa åk ut och en stackars s***n köper dessa,


    ett tips om ni vill göra som jag beskrivit i denna artikel men kolla först vilka garantier och/eller försäkring ni har, och räkna med att ni är av med bilen i 2-4 veckor innan ni gör det samt kostnander för bogsering,bärgning, annars kolla upp kedjans kondition noga/försiktigt utan att låta den kugga och byt ut den i förebyggande syfte , skulle den trots allt kugga när ni gör detta prov, kör ej med startmotorn koppla bort manövrerigen till den samt växelöverförningen


    kom ihåg gäller inte bara denna bilmodell utan även alla andra bilar, för oss vanliga dödliga är det 1500mils-intervall som gäller oavsett vad som skrivs i glänsiga brochyrer, sägs av pratglada bilnasare/serivcerådgivare, lyssna alldrig på en förespråkare för longlifeservice vare sig det är en frifräsare eller märkesverkstaden, låt detta gå igenom det ena örat och ut genom det andra, extra viktig är detta när alla garantier och försäkringar har gått ut, då ni får betala allt ur egen ficka, har man en begangnad bil utan garanti och ni ej gör det själv ring runt för bästa pris,


    hur kan man bara komma på tanken att köra med 3000mils intervall?, klart bilverstäderna ska väl ha lite å göra dom åsså, en hel generation bilar förstörda tack vare detta, Pxxxx på Automek berättade för mig att dom hade fått in en Audi V6:a av något slag där kamkedjetransmissionen hade haverarat ute på vägen, hela motorn fick ersättas med en ny för över 80.000:- !!! inkl arbete och material :-( detta är enligt Pxxxx bara början, man bör hålla sig på 1500mil intervaller kanske upp till 2000mil på en riktig bra olja, i nuläget hamnar dom bilar som havererar hos märkesverkstäderna PGA. tex. mobiltetsgarantier, nybilsgaratier etc. gissningsvis mörkas detta ned helt eller delvis vilket tex. en fristående verkstad inte har någon större anledning att göra

    i USA har man 10.000 miles (Ca1700mil) intervall vid service, men godtrogna/korrupta europeér reparerar istället och bilägaren/försäkringsbolagen får betala, för i vårat korrupta samhälle sopar man det som är dåligt under mattan precis som man gjorde i forna östaterna, men i USA är man rakrygga och erkänner att detta med longlife inter är någon hit
    medans vi i Europa åker vidare med dessa tickande motorbomber


    om några år blir det kanske en begagnad Golf MK VI med samma visa igen :x med godtrogen bilägare som servat enl. longlife, fast såfall får man om möjligt förhandla om priset

    gör man det själv kan man kolla ÖoB, rusta, gekås i ullared, mapodo.de, biltema efter olja till bra pris ÖoB har 4 liter helsyntet från Texaco för ca 340:- oljefilter bör man köpa orginalkvalitet tex. mekonomen, meca mfl ,en liten träplatta av plywood med sexkantigt hål som verktyg för oljefilterlocket gör man själv om man är händig

    jag kör med Biltemas delsyntetiska transmissionsolja, 75W-90 API-GL4 , GL 5 med mycket gott resultat hittils i växellådan kostar 74:90/litern
    jag har fått för mig att dessa växellådor fabriksfylls med SAE75W lite väl tunnaste i laget vid sommarkörning? troligen hetsjakt av bilindustrin för lägre förbrukning vid typgodkännande av bilen vid certifiering, rätta mig om jag har fel, enda raka isåfall är att tömma ut och fylla på nytt med av mig ovan nämnda


    http://user.tninet.se/~lrw705w/diverse/W191612.pdf

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Jonas Mårtensson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    55
    Jag kör med Q8 Formula excel 5W40 i min golf IV, köpte 20L för ca 1145kr (blir ca 57kr/L) på Swedol.
    Byter olja var 1500 mil, bilen går hur bra som helst.

    Men jag har en automatare och frågan är om det är svårt att byta olja på den själv?
    Vill byta ut den helt o hållet.

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Tråkigt på bilen, hoppas att den mår fint efter reparationerna.

    Det låter helt otroligt att en körskolebil som troligen inte går speciellt mycket landsväg skulle klara av att maxa intervallet när ingen annan lyckas göra det. Låter troligare som att firman har hållit för länge på varje service.

    Har nog aldrig hört talas om någon som kommit upp i 3000 mil på räknaren. Har däremot hört talas om flera som har kommit upp i 3-4000 mil med motiveringen att "det är ju en longlife-bil".

    Long-life upplägget lär fungera men det lämnar alldeles för mycket utrymme för feltolkning för gemene man.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    jag har tagit hem 24 liter Aral 0W-40 Supertronic från tyskland för <75:-Kr litern som jag ska börja använda vid nästa serive

    jag bilen mår kalas efter reparationen har varit en tur i Norge med den faktiskt och bestigit dess högsta punkt

    jag gav 98.000:- för bilen när jag köpte den av en privatperson som ägt den en månad, med detta fel så blev det bilhandlarpris för den istället [:s]

    men å andra sidan en helt ny frisk kedja som hänger med så länge bilen lever om man kör 1500mil intervall , samt totalt 3 oljebyten sen jag köpte den för att sköja ut evt. kvarvarande oilsludge

    och papper på det om tilltänkt köpare när jag tröttnar på den ifrågasätter dom långa intervallerna innan jag köpte den

  5. #5
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Jag har i maj månad köpt en VW Golf Tsi från 2007 som gått ca 11.700mil
    Detta har varit en körskolebil som servats enligt LongLife var 3000mil.
    Jag var hos SBP i början av juni (bilen ska in juni - okt) som gav mig blankt papper,
    Körde hem och parkerade, skulle kolla hur kedjan igentligen var i skicket, jag skruvade bort kamaxelgivaren, lade i framåt växel rullade bilen bakåt och hörde några kuggningar...
    Aj tänkte jag det är väl inte vara kedjan som kuggade, jo det var det för det fanns ingen komp kvar i motorn när jag försökte starta den.
    Mycket troligt har kedjan blivit sliten av oljan som vid högre miltal har blivit slippasta.
    Enda förklaringen jag ser är dom alledes för långa oljebyterintervaller, om någon inte för mig kan redogöra vad om orsakar detta, när motorn är stilla finns inget oljetryck på kedjespännakolven och kolven åker in när man drar motorn baklänges, inte bra om man ställer bilen i en uppförsbacke med växel i och av misstag råka låta bilen rulla litet baklänges när kedjan är utöjd

    Automek i Karlskrona fixade detta för 22.500:- 8st insugsventiler+detaljer för kamaxeldrivningen, packningar olja+filter, packningsmassa etc. enligt meken var kedjespännaren näst intill helt ute några mm till så hade det blivit generalras, men något rassel eller annan indikation att så var fallet fanns ej, något oljeklegg eller beryktad sk. oilsludge fanns i liten omrfattning runt ventilfjärdrarna,

    I USA har man 10.000 miles (Ca1700mil) intervall vid service, men godtrogna/korrupta europeér reparerar istället och bilägaren/försäkringsbolagen får betala, för i vårat korrupta samhälle sopar man det som är dåligt under mattan precis som man gjorde i forna östaterna, men i USA är man rakrygga och erkänner att detta med LongLife inte är någon hit
    medans vi i Europa åker vidare med dessa tickande motorbomber

    Jag kör med Biltemas delsyntetiska transmissionsolja, 75W-90 API-GL4 , GL 5 med mycket gott resultat hittils i växellådan kostar 74:90/litern
    Jag har fått för mig att dessa växellådor fabriksfylls med SAE75W lite väl tunnaste i laget vid sommarkörning ?
    För mig låter det otroligt att du genom att manuellt ha rullat motorn baklänges har kunnat få ett sådant ras på motorn att du måst byta ut allt det som står på ditt kvitto ifrån AutoMek.
    Jag skulle vilja påstå att du snarare blivit blåst av dem och/eller att vissa fel redan fanns på motorn redan före köpet typ.
    Jag kan inte i detalj just den motorn du har, men jag synar ändå att spännaren skulle vara hydraulisk till 100%,
    Om den är det så är det dock mycket ovanligt skulle jag vilja påstå.

    Rent gennerelt har inte Nordamerika samma höga kvalité på sina oljor som så att säga säljs rakt över disk,
    därav deras kortare intervaller på oljebyten,
    VAG har för ett par år sedan varit i klammeri med lagen borta i USA/Canada för just det hära med LongLife och en massa kunder som stod där med havererade motorer.

    Varför har du fått för dig att VAG har för tunn växellådsolja ifrån fabrik ?

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    när motorn är stillastående finns inget hydraliskt tryck på kedjespännarkolven, och är denna kolv ute uppskattningsvis 2-3 cm så pga. slak/sliten kedja så trycks denna in och kedjan kuggar när man drar motorn baklänges, jag hade en golf från 04 dock ej samma motor men exakt samma kamdrivning (fsi 1,6) som jag gjorde så med , utan att detta hände och kammen och veven rörde sig samtidigt , guiderna till kedjan byter man alltid ut i förbyggande syfte, felet på denna bil är kedjan som är utsliten men det hör man ej eftersom den hydraliska sträckaren spänner
    kedjan så att den ej rasslar, en frisk kedja kan rassla om oljekanalen till sträckaren är helt eller delvis tilltäppt, detta ras är pga. kedjan enligt Automek

    enda förklaringen är dom extremt långa oljebytesintervaller om igen kan redogöra vad det annas beror på

    traditionellt har man och jag alltid och kört med 1500mil intervall och bilen rullar 1500-2000mil och dessa problem har aldrig uppstått
    det finns ingen dålig motorolja längre på marknaden sedan man slutade sälja Tapp 10w-40 på ica maxi

    SAE 75W har jag fått genom att kolla i olika rekomedationstabeller som finns på internet och är därför inte helt säker på detta
    men en SAE75W är i det tunnaste i laget (motsvarar motorolja SAE10W) och det beror så fall troligen på billtillverkarnas hetsjakt på allt lägre förbrukning tillsammas med en vattenmotorolja typ. SAE 0W-30 som får bilen att dra typ 0,62 istället för 0,64 på labbänken som ligger till grund för typbesiktning av fordonet

    jag har en polare som har en AUDI A6 som gått 8000mil samma motor som Golf Gti fast utan intercooler där motorn havererade pga. av att ena kammen skar och stora jack i kolvarna som föjd detta pga av ett oljekanal hade koksat igen, motorn byttes på maskinskadeförsäkringen och han var av med bilen i 14 dagar, VAG skyllde på att det var kvalitetsproblem med oljan, när han vid ett senare tillfälle skulle göra en service och byta en del filter fick han en prisuppgisft på över 4000:- och han valde då att göra denna service själv, det höga priset kanske bidrar att en del undviker att göra service för ofta

    jag kan hålla med om att USA i vissa anseenden är Väldens största dårhus, men när det gäller att få upp vissa saker till ytan så är dom världsbäst på detta

    http://www.schleeter.com/oil-sludge.htm

  7. #7
    bopra
    Gäst
    På min bil så har jag ändrat från longlife till 1500mils service. Just pga att jag sett likadana historier på de flesta VW forum över hela världen.
    Visst oljan kan hålla upp tilll 3000mil om det är tant Greta som kör en gång i veckan till o från ICA.

  8. #8
    Solid
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Det låter helt otroligt att en körskolebil som troligen inte går speciellt mycket landsväg skulle klara av att maxa intervallet när ingen annan lyckas göra det. Låter troligare som att firman har hållit för länge på varje service.
    Håller med om att det låter mystiskt att en bilskola klarar att köra 3000 mil på varje service, det känns verkligen som om TS gick på en blåsning iom med en felservad bil. Kan man med VAG-COM eller likanande diagnosuttrustning se när bilen bad om respektive service?

    Jag har för övrigt kommit ca 2500 mil på mina två intervaller hittills (ca 10 måndader), men faktiskt hunnit boka tid för service innan bilen sagt till båda gångerna. Tänkte fortsätta köra på longlife-service, ser det inte som något som helst problem eftersom bilen aldrig går under 10 km åt gången med kall motor samt rullar på många långresor, så intervallen stämmer troligtvis bra.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Gti
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Ställde också om min från Longlife till intervallservice nu vid den första 1500-mils servicen. Tror min serviceindikator då pekade på att jag skulle kunna köra ytterligare 1100 mil innan det var dags...

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    på min förra bil Golf 1,6 fsi, denna köpte jag när det gått ca 2500mil den var servad vid ca 1400-1500mil enligt boken, jag gjorde en service själv vid ca 2700-2800mil men ny olja(delsyntet) och filter (fick beställa på mekonomen) men serviceindikatorn började tjoa först vid ca 4400-4500mil ( då jag hade gjort en ytterliggare service själv i GDS-hallen ) det är mycket blandad körning med mycket kallstarter motorn behöver nästan en mil för att bli driftsvarm
    det är just kallstaer som sliter på oljan och motorn, en körskolebil är i gång hela dagarna och hinner möjligen svalna litet på middagsrasten = i princip endast en kallstart om dagen, det mest idealiska driftsläget, bilen går sällan med full ös hela tiden, eleverna ska ju lära sig köra bil och ta behörigheten, inte köra med mattan i plattan hela tiden

    denna bil började åsså tjoa efter service häromdagen exakt 3000mil efter den föregåendes service som är anteknad i boken, men fick en nollställare direkt på intrumenhuset (tyck in trippmätarknappen slå på tändningen, släpp knappen, tryck på min-knappen, klart !) så där med att körskolorna kör vidare med tjoande serviceindikering köper jag ej
    Senast redigerad av a128 den 2010-08-25 klockan 22:38.

  11. #11
    Micke_t
    Gäst
    Jag pratade med en kille på vw-verkstaden för att försöka bringa lite klarhet kring service och kostnader. Han rekommenderade att köra på longlife men att byta olja vid ca 1000-1500 mil, på en i mitt fall ny bil.

    Han sa att ett oljebyte kostade ca 2250 kr och att en mellanservice låg på 2650 kr (detta på vw i stockholm).

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    I Vibilägare som kom igår står det om en Passat som skurit pga oilsludge, longlife.
    Själv byter jag olja/filter mellan varje varje longlife service på min VW Jetta Tsi -07.
    /O

  13. #13
    foffa2002
    Gäst
    Hur tänkte du när du rullade bakåt med växel i ?
    motorn får ALDRIG gå åt andra hållet då hela systemet är baserat att gå medurs och ingen spännare kompenserar systemet åt andra hållet.

    Detta har ju absolut inget med din oljeservice att göra.
    Kedjan går inte att dra bakåt då den får slacket på fel stället och gör att kedjan hoppar.

    Inget nytt eller konstigt då detta har hänt på VW sen början av 90 talet på tex VR motorerna

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Konstig att jag kunde göra det på min förra 1,6 Fsi utan att det skedde ?

    vad händer om man ställer bilen i en backe med växel i framåt och det rulllar/skuttar litet bakåt ?

  15. #15
    foffa2002
    Gäst
    Beroende på vilken växel du har och om motor precis varit igång etc så har du olika mycket tryck i spännaren.
    Finns en backventil i systemet.

    Men att ha tex 3an i och rulla bakåt = systemet går åt fel håll och du får slackat på fel ställe som resulterar i att man kan få kedjan att kugga över.


    Varför gör du denna totalt galna metod för?
    Finns inga sätt att kolla kejan eller spännare genom att rulla runt bilen och få motorn att gå bakåt.


    Din 1.6FSI har ju rem och annan typ av spännare och 1.4TSI som har kedja





    Står du i backe så ska du först lägga i handbroms och sen säkra med växel.
    Växeln är inte till för att användas separat.

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    1,6 Fsi har kedja precis som 1,4 Tsi dessutom samma artikelnummer, exakt samma kontruktion, om du läser tidigare inägg i detta forumtråd så framgår detta, samma kedja sitter även på Polo 1,4 Fsi, är kedjan frisk som det var på min 1,6 Fsi så sker detta alldrig

  17. #17
    foffa2002
    Gäst
    Vilken årsmodell av 1.6 har du haft?
    97-2006 har rem


    Du kan INTE backa motorn så sluta fundera på detta nu.
    Du kan inte dra in oljor mm för att du gör en felaktig metod för att kontrollera spännare och kedja.

    Handlar inte om kedjan skick då länkarna aldrig glappar så mycket att det kan höras eller synas.

    Du förstörde din egen motor PGA felaktig metod för att kontrollera spännare och kedja.

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Det är inte den vanliga 1,6:an med kamrem utan 1,6 fsi som har kamkedja som kom 2004 i golf V
    denna kejda har jag fått bekräftat av VAG-reservdelsförsäljare att den har samma artikelnummer på 1,4Tsi som 1,6Fsi

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin