Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40
  1. #21
    haaga
    Gäst
    Hej igen!
    Igår så bytte jag LMM och passade på att sätta dit original luftburk med nytt filter i. Tyvärr så gick bilen ännu mer svajande än innan. När man varvar ut, växlar upp och trampar på gasen så "dör" bilen först jätte snabbt för att sedan börja med ett svajande drag. Jag kopplade ur LMM och då försvann det att bilen "dör" vid uppväxling men svajandet är kvar ändå (försvann när jag gjorde samma sak innan jag bytte LMM). Kan luftburken ha någon inverkan på detta? Är det någon som har några tips på vad jag borde kolla härnäst?

    // Jerry

  2. #22
    haaga
    Gäst
    Nu har jag testat med det öppna filtret några vändor och då försvann det mesta svajandet. Är det då så att bilen helt enkelt får för lite luft med original filter i burken? Har nämligen fått flera rekommendationer att jag borde köra med original filter för annars äter den LMM, så har lite svårt att veta vad jag ska göra åt saken om det nu är så att den får för lite luft...

    Fenomenet som gör att bilen "dör" efter uppväxling vid gaspådrag försvann däremot inte av det öppna filtret. Ingen som har någon aning om vad som kan orsaka detta?

    Är väldigt tacksam för alla svar!

  3. #23
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av haaga Visa inlägg
    Nu har jag testat med det öppna filtret några vändor och då försvann det mesta svajandet. Är det då så att bilen helt enkelt får för lite luft med original filter i burken? Har nämligen fått flera rekommendationer att jag borde köra med original filter för annars äter den LMM, så har lite svårt att veta vad jag ska göra åt saken om det nu är så att den får för lite luft...

    Fenomenet som gör att bilen "dör" efter uppväxling vid gaspådrag försvann däremot inte av det öppna filtret. Ingen som har någon aning om vad som kan orsaka detta?

    Är väldigt tacksam för alla svar!
    Orginal luftburk räcker långt förbi en enkel chippning. Så där ligger inget problem.

    Borrar man dessutom några extra hål i burken så räcker den till 4-500hk....

    .

  4. #24
    haaga
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Orginal luftburk räcker långt förbi en enkel chippning. Så där ligger inget problem.

    Borrar man dessutom några extra hål i burken så räcker den till 4-500hk....

    .
    Okej skönt då vet jag att jag kan köra det original iaf

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Har du tillgång till VAG-COM kan du testa att grundinställa gasspjället.

    01->04->000/098/060 , dom sista är lite olika varianter beroende på motor mm..testa dom i tur och ordning men du borde se attt tex ATP och några andra värden ändrar sig och stannar i ett "grundläge".

    Om det skulle strula under detta sätter den en felkod.

    Annars kanske du har en läcka nånstans som gör att det lurar systemet...men det är mkt svårt att felsöka på en bil man inte kan titta på och framförallt en bil som inte sätter några felkoder (dvs bilen tror att allt är ok).
    Senast redigerad av Mini_me den 2010-07-12 klockan 20:22. Anledning: utveckla.

  6. #26
    haaga
    Gäst
    Hej igen! Jag har kört med bilen lite grann nu och då tände sig motorlampan. Felkoden var P0103, som ska vara fel på LMM. Eftersom LMM är ny så plockade jag av den för att reklamera den och satte då på den gamla så länge. Drog ut och provkörde bilen en sväng och märkte då att bilen gick klockrent, precis som den ska. Efter en stund släckte sig motorlampan (släckte aldrig den när jag läste av felkoden). Så nu kör jag bilen med original luftfilter och den gamla LMM som tedde sig vara kass när jag körde med öppet filter tidigare. Enda skillnaden är original filter i burken nu.

    Är det någon som har någon aning om varför bilen helt plötsligt börjar gå som den ska?
    Skulle ju kunna vara så att den gamla LMM inte är/var trasig, men då man drar fingret över "lövfällan" (har för mig att det var så den kallades) så blir fingret alldeles svart så är därför inte förvånad om LMM är trasig. Ett fel som detta kan väl inte bara "laga" sig själv?

    Återigen så hoppas jag på lite experthjälp! :P

    Tack på förhand
    Jerry

  7. #27
    Exelon
    Gäst
    Han som hade bilen förut kanske hade gjort "rent" sportfiltret med olja som på så sätt tagit livet ur LMM´n. Brukar byta istället för att "tvätta" filtret. Den bilen har då gått 18k nu utan att lmm har lagt av, men då har den fått nya öpnna sportfilter av något känt märke.

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Anders Throzell
    Ort
    Utlandet
    Inlägg
    60
    Kört med optiflow kit på min variant i 4.5år nu utan död LMM, dock köpe rjag nytt öppet filter vqarje år istället för olja in det.

  9. #29
    haaga
    Gäst
    Nu var det ett tag sen jag skrev senast men har inte haft tid att felsöka bilen förrän nu...

    Jag fick ju en ny LMM som jag bytte till men då gick bilen ännu mer svajigt och den "dog" precis när man trampa på gasen efter uppväxling. Med den nya LMM skrev bilen felkod, vilket den inte gjorde med den gamla. Felkoden var "P0103" vilket ska vara något fel med LMM. Jag bytte tillbaka till den gamla LMM och då då skriver bilen ingen felkoder längre och den går lite svajigt. Jag tänkte att det kanske var fel på den nya LMM så bytte den och fick en ny, men det var samma sak med den så nu står jag här och vet inte vad som kan vara fel. Ville lämna in den till en VAG-verkstad i närheten men dom rekommenderade att lämna den till någon som kan mer om chippade bilar. Någon som kan rekommendera någon bra verkstad runt mellan trollhättan och göteborg?

    Helst felsöker jag själv men är det ingen som kan detta så får det bli att lämna in den.

    Jag har sökt så mycket jag kan på internet men kan bara hitta vissa faktorer som skulle kunna vara fel enligt vissa personer. Det jag har hittat är att avlastningsventilen kanske är kass (blir tydligen det ganska lätt på trimmad 1.8t). Har även läst om att det kanske kan vara nåt fel med wastegaten (vet inte ens vad det är eller vad den gör). Finns det någon som kanske kan hjälpa mig att få lite klarhet i allt detta och rekommendera vad jag kan göra för att felsöka?

    Är väldigt tacksam för hjälpsamma svar!

  10. #30
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Jag sätter en påse nötter på att felet beror på:
    -öppet vevhusfilter
    -defekt dumpventil/alternativt "ombyggt" till öppen modell.

    Men börja med vevhuset, tror det är boven, låter precis som felen jag hade.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  11. #31
    polomannen
    Gäst
    En annan grej är att när du syoppar ditt nya LMM måste du ut och åka med bieln så den lär in nya värderna.

    Se till att du har VAG com eller nån son har som kan hjälpa dej avläsa värdena det är det viktigaste.

  12. #32
    polomannen
    Gäst
    En annan ska är när du sätter ditt nya LMM måste du ut och köra ett bra tag så att motorstyrdornet kan lära in dom nya värderna.

    Se till att du har tillgång till VAG com så du kan läsa av värderna det är det viktigaste.
    Och har inte du det kolla om nån som har det och vet exakt vilken kanal mode man måste gå in för att läsa av värderna.

  13. #33
    haaga
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Jag sätter en påse nötter på att felet beror på:
    -öppet vevhusfilter
    -defekt dumpventil/alternativt "ombyggt" till öppen modell.

    Men börja med vevhuset, tror det är boven, låter precis som felen jag hade.
    Det sitter inte något öppet vevhusfilter på nu men det gjorde det tidigare så tror inte det är det som är felet, men vad är det som skulle vara fel om öppen vevhusventilation skulle orsakat några problem? Tror inte att något annat på bilen är modifierat heller.

  14. #34
    haaga
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av polomannen Visa inlägg
    En annan ska är när du sätter ditt nya LMM måste du ut och köra ett bra tag så att motorstyrdornet kan lära in dom nya värderna.

    Se till att du har tillgång till VAG com så du kan läsa av värderna det är det viktigaste.
    Och har inte du det kolla om nån som har det och vet exakt vilken kanal mode man måste gå in för att läsa av värderna.
    Så det är helt normalt om bilen går brutalt ryckigt och dåligt med ny LMM då? Är det normalt att bilen skriver felkod med nya LMM men inte med den gamla?

  15. #35
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av haaga Visa inlägg
    Det sitter inte något öppet vevhusfilter på nu men det gjorde det tidigare.
    My bad, tyckte jag läste tidigare att det satt öppet vevhusfilter på bilen.

    mina ovan nämnda fel-orsaker har nog iofs mer med att bilen dör vid
    växling att göra.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  16. #36
    haaga
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    My bad, tyckte jag läste tidigare att det satt öppet vevhusfilter på bilen.

    mina ovan nämnda fel-orsaker har nog iofs mer med att bilen dör vid
    växling att göra.
    Det skumma är att problemet som gör att bilen "dör" efter uppväxling dyker bara upp med den nya LMM... Så man blir ju rätt forvirrad p

  17. #37
    bprmajorna
    Gäst
    En grym snubbe i göteborg som jag brukar andvända mig av e Fredrik (Autotrim och service www.autotrim.se) har steg 3 trimmat min Golf GTI-98. Verkar kunna allt om Motorer.

  18. #38
    haaga
    Gäst
    Nu har jag haft bilen inne en snabbis på felsökning hos Fredrik på autotrim och service i Göteborg utan något resultat. Han kollade så att systemet inte läcker nånstans och bytte även magnetventil men det gjorde ingen skillnad. Det var inget fel på LMM eller avlastningsventilen heller.

    En ny grej som jag har märkt är att när man stänger av antispinnsystemet så går bilen för det mesta klockrent, svajar bara ibland. När den går bra så ligger den på nästan 1,0 bar och när den svajar så peakar den nästan 1,3 bar och svajar ner till ca 0,6-0,7 bar. Är det någon som vet om det här problemet kan ha med antispinnsystemet att göra?

  19. #39

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Bilen är enligt tidigare ägaren chippad på BSR men det hade han inget kvitto på. Men att den går bättre än orginal känns i alla fall tydligt. Jag undrar vad det är som kan orsaka detta svajande drag?
    Dåligt chippat motorstyrdon.
    Om möjligt återställ motorstyrdonet till orginal alt byt ut det.
    Byter du ut det måste samtliga nyckar dessutom inkodas mot det nya styrdonet annars startar inte bilen.

    Vet ej om du kolla det här

    16487/P0103/000259 - Mass Air Flow (MAF) (G70): Signal too High
    Possible Symptoms
    Probably no serious malfunctions
    Loss of power
    Possible Causes
    Wiring and/or connections (short circuit?)
    Mass Air Flow (MAF) (G70) defective
    Possible Solutions
    Check wiring and connections Check / Replace Mass Air Flow (MAF) (G70)
    Special Notes
    In MY 1995-2002 (?) in Europe at VW-diesel-cars G70 had the bad reputation of slowly losing his performance, causing loss of power. It's not a matter of defective or breaking down, but it is filthy / dirty (not easy to clean). You can check functionality by making a log in [01-engine], [meas.blocks-08], group 003 (3e gear, full throttle, from 1700-4000rpm)


    Funkar allt det hade jag nog satsat på motorstyrdonet eftersom alla annat är bytt/kollat OM nu inte turbon är defekt och spökar.

    Jag gissar. (garderar mig)
    Senast redigerad av Henrik.M den 2010-09-28 klockan 17:53.

  20. #40
    haaga
    Gäst
    Okej tack, ska försöka få hjälp att kolla dessa saker

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin