Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1
    RRW
    Gäst

    Golf GTI med DSG - trim och begränsningar.

    Dessa frågor har jag skrivit på ett annat forum men får inte riktigt svar. Hade helt missat detta forum så nu lägger jag mitt hopp i era händer

    Jag har en Golf GTI Mk5 med DSG och har lite funderingar angående trim/tuning.

    DSG begränsar kraften till 360nm har jag läst mig till. Den skickar tydligen en signal till ECU:n när detta värde överskrids och ber den att således sänka kraften. Detta kan man kringgå via mjukvaruuppdatering från bla GIAC & HPA Motorsports.

    Nu till första frågan, om man chipar Golfen och sätter på ett schysst avgassystem (cat-back eller med sportcat) och sen ett bra luftfilter kommer man upp över 360nm då?
    Med andra ord är dessa trimdelar tillräckligt för att DSG-lådan ska strypa kraften?

    Självklart beror detta på vilka prylar man använder men låt oss säga att jag använder mig uteslutande av saker från Stertman.


    En annan fråga är ifall det är någon i Sverige som uppgraderat mjukvaran i sin DSG-låda och isåfall vad tycker ni?

  2. #2
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Det handlar väl om att "begränsningen" till 360 Nm är till som säkerhet att inte lådan ska rasa.. ???
    Finns uppgraderingar/förstärkning till lådan så den håller upp mot 450 Nm och över det.
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av RRW Visa inlägg
    Självklart beror detta på vilka prylar man använder men låt oss säga att jag använder mig uteslutande av saker från Stertman.
    Om du håller dig till dem, så kommer de berätta exakt vad som behövs till din bil.

    En av de ED30(360hk) bilar som de trimmat hade DSG och den gick sjukt fint.


    www.hgp-turbo.de har tom 650Nm uppgraderingar till DSG'n....


    .
    Senast redigerad av ThomasT den 2010-06-21 klockan 00:07.

  4. #4
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Japp, Mattias kan sina saker :-)
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin