Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Kristian X
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    24

    Årsmodell på Golf GTI, -06 eller -07? snabbt svar önskas

    Hejsan funderar på att införskaffa mig en Golf GTI som ägaren hävdar är av -07 års modell, men tillverkad 2006.

    Enligt transportstyrelsen:
    Fordonet tillverkat: 2006-02
    I trafik första gången i Sverige: 2006-03-17

    När bryter Volkswagen årsmodell? Känns som att -03-17 känns tidigt att bryta för nästa årsmodell.

    Tackar för ett snabbt svar.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Joan Åkesson
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    543
    Vet inte när dom byter årsmodell men en bil som är tillverkad 2006-02 är inte en 07:a

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Kolla chassinummret. Räkna till 8nde siffran bakifrån, är det en 6:a så är det en -06:a och är det en 7:a så är det en -07:a

  4. #4
    kotten
    Gäst
    Det finns ett mycket enkelt sätt att kolla årsmodell 06 och 07. 2006 hade man svarta knappar på stereon och inför 2007 års modell så är det silverknappar

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Kristian X
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    24
    klockrena svar tackar! Då var bilen en 06a istället, falsk marknadsföring mao. Tråkigt för den som köper den i tron att det är en 06:a om nu inte jag köper den

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Andreas Baranto
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    102
    Min är till salu! , det är en -06 , om du inte köper denna bil, kolla länken: http://www.garaget.org/?car=171171
    mvh
    andreas

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2009
    Namn
    Jonas Larsson
    Ort
    Rydboholm
    Inlägg
    23
    Tror VW gör som många andra byter årsmodell månads skiftet Augusti/September.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Snuttis Visa inlägg
    Tror VW gör som många andra byter årsmodell månads skiftet Augusti/September.
    Juli.

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2009
    Namn
    Jonas Larsson
    Ort
    Rydboholm
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Juli.
    Tack för infon,man lär sig något nytt varje dag.

  10. #10
    plastjanne
    Gäst
    Jag har samma dilema jag med, ska köpa en gti på tisdag, och på annonsen stog det 2009, men på transportstyrelsens sida står det 2008, men det måste väll vara transportstyrelsen som har rätt, den jag ska köpa är tillverkad 2008 06, men det är en Sailing Edition, och nån sa att det är sista utgåvan på golf 5, och om inte jag har fel så finns både 5 och 6 2009, så då borde det vara en 2009!
    det där med chassinummret var ju intressant!

  11. #11
    plastjanne
    Gäst
    Kollade chassinummret på den jag ska köpa nu, och siffra 8 bakifrån var en 9a men det står fordonsår 2008, så hur fan vet man vad som är vad?

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av plastjanne Visa inlägg
    Kollade chassinummret på den jag ska köpa nu, och siffra 8 bakifrån var en 9a men det står fordonsår 2008, så hur fan vet man vad som är vad?
    Skillnad på fordonsår och modellår.


    Begreppet fordonsår används för att bestämma ett fordons ålder. Det är fordonets
    1. årsmodell
    2. tillverkningsår eller
    3. det år när fordonet togs i trafik första gången.

    Fordonsåret fastställs enligt denna rangordning.


    Årsmodell är ett begrepp som inte ska användas längre, det avvecklades officiellt 1999 (http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=10943).

    Modellår är tillverkarens egen beteckning över när nyheter/förändringar införs. Bilar av ett visst "modellår" har en viss konfiguration, mer än så betyder det inte.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin