Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29
  1. #1
    Alpine
    Gäst

    Omöjligt fel att åtgärda.. Ryker, blöddrar och tappar kraft.

    Hej...

    Nu är jag less på skitbilen som det hinner bli 3st nya fel på innan fel nr1 är åtgärdat..

    Bilen har länge varit svårstartad men det har man kommit fram till att det är backventilen som är slut i pumpen.
    Men nu har detta med körningen kommit ifatt och gör startproblemet till en bagatell som jag inte bryr mig om längre.

    Började med några plötsliga ryktningar på vägen i jämn hastighet som den tappade kraft totalt så fick rulla av vägen och starta upp den igen och då gick den bra. Sen nu 1.5år senare så är det dels det felet att den tappar kraft OFTA så man får frikoppla och tokvarva för att sedan fortsätta normalt. Den går också ojämnt nu på tomgång(inte jämnt) och den tar inte på sekunden när jag trycker plattan i mattan utan "hoppar" till. Alltså väldigt dåligt går den, ville fixa felet så jag kunde sälja den(hatar den av hela mitt hjärta) men verkar vara omöjligt.

    Senaste åtgärden var felsökning av felkoder och blev:
    insugningslufttemperaturgivare - LMM
    Luftmängmätare - LMM
    Spjällägesgivare

    Bytte sista felet men utan märkbar skillnad ännu... Och LMMen är jag inte sugen att byta då jag testade en annan för 1.5år sen utan skillnad(dock vet jag inte eftersom den byttes pga utsläppen) men det tyder väl på den men blir galen för vet att det inte kommer vara felet bara för att bilen är störd i hela jävla databoxen. Är seriöst den sämsta bil jag och närstående någonsin varit med om, dyker upp nytt fel hela tiden :O

    Bra att veta:
    Drar ovanligt mycket bensin nu tycker jag.
    Tempgivare bytt
    Tändstift, fördelare, rotor m.m ej felet.
    Tändinställning måste göras för bytt kamrem nyss och känns som att det sabbade effekten en hel del(körde bara 1 gång innan kambytet efter vinterförvaret).
    Vaakumslangar hittas inga läckage på
    Tomgångsmotor nyss bytt
    Olja/luftfilter bytt
    Bilen är tvättad...

    Vill ha ett högt stöd på att fixa hem ny LMM och radera felkoder samt tändinställning annars skiter jag i det för lagt ut ofantligt mycket bortkastade pengar på skrället

    PS: Är en Golf III GTI 8v - 93

    Mvh

  2. #2
    Jocke_M
    Gäst
    Kanske är hallgivaren? Sitter väl på fördelaren. Bilen kan börja hoppa, rycka, tappa kraft och slockna om den håller på att kasta in handduken. Prova en ny fördelare från skroten? Blir det inte bra så åk lämna tillbaka den.
    Senast redigerad av Jocke_M den 2010-05-07 klockan 00:14.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    *Hallgivare (som ovan säger)
    *Motor varvtals givare (g28) , sitter på blocket , ofta i skarvan mellan låda och motor.
    *Jordpunkter
    *Lambda sond
    *Soppa pump ok (dvs tryck ok?)
    *Starttänd kontakt
    *Styrdon
    *Dom felkoderna som du skriver har olika åtgärdsplaner till sig dvs finns olika saker att kolla...tex mäta kablarna mellan boxar och givare , motstånd i givare , kortis kablar mm.

    Vad är det för backventil du pratar om? Detta är väl en bensinare?
    Är detta åtgärdat?

    Man börjar alltid att laga det som man vet är fel och jobbar vidare därifrån....din bil verkar inte så illa...får in Mkt värre på jobbet varje dag =)=)

  4. #4
    Alpine
    Gäst
    Men äntligen en sida med kunskap

    Men först och främst kan jag säga att jag inte är sugen på en gissningslek igen. Kostade shjortan förra gången då Avgasvärdena skulle lagas och har bytt så jävla mycket nu fast att bilen är tänkt att säljas men går inte nu först detta är fixat..

    Tändstift, rotor, fördelare samt tändinställning fixades för 2 år sen och är i fint skick ännu bortsätt ifrån tändinställningen. Symtomen började redan samma sommar fast bara enstaka gånger emot nu som är hela tiden.

    Lambdasond är bytt också i samband med avgasproblemet och ECUn(eller vad styrboxen nu heter) testades att byta också då men vet att den inte gick bättre efter det.

    Backventilen vet jag eftersom den startar lätt om man pumpar upp ett tryck genom att jag sätter på tändningen 3-4ggr innan jag startar. Men den sitter i pumpen tyvär så jag tänkte sätta på en enskild ventil på slangen men inte gjort då vissa säger att det kan vara farligt pga trycket. Bensinfilter är också bytt kan jag tillägga.

    Efter kambytet glömnde killen plugga in LMMen så bilen startade inte då men vad jag vet med dessa så går de inte sönder över en natt utan de blir sakta sämre annars hade jag vetat att det inte var den. Eller vad tror ni?

    Men hallgivarn kan jag lägga till på Byta Listan samt vartalsgivarn beroende på vad den kostar. Borde ju kunna dra till en skrot som har allt och testa dessa 2 saker och blir det inte bättre köper jag med mig LMMen hem och lämnar in om de inte har verkstad där i örebro.

    Kan ni även förklara varför det inte måste vara LMMen enligt felkoderna? Förstår inte det där


    Mvh

  5. #5
    Alpine
    Gäst
    Ursäkta nu sa jag fel. Har inte bytt fördelare. Menade fördelarlock... Men om det vore den så borde den väl misstända?

    Letat hallgivare också men ej funnit på varken demonteringar eller mekonomen, samma gäller vartalsgivaren. Var kan man få tag i de om inte annat bedrägeri VAG?

  6. #6
    Jocke_M
    Gäst
    Hittade halligvare/impulsgivare på meca http://catalog.meca.se/ProductSheet....egoryType_ID=1 dock dyr å om det är som på mk1 å mk2 så är den typ fastlimmad i fördelaren, så är lite jobbig att byta. Så enklast är nog att skaffa en hel fördelare frå skroten å testa med.

  7. #7
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Hallgivaren sitter i fördelaren. Enklast är att byta hela fördelaren för att testa.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  8. #8
    Alpine
    Gäst
    Tack! Men har kollat runt och tänkt så skiter i att byta den. 99% säker på att det inte är det som strular När jag bytte tomgångsventilen så fick jag inte fast en slang riktigt och då var det samma symtom fast 2 gånger värre så är något fel med luften/bensinblandningen tycker jag.

    Killen innan var ju blåst i hela skallen så han hade tagit bort luftrenaren och satt dit ett öppet fjant filter(Vet inte var han hittade den fulla saken ). Men jag kan ju inte komma ihåg hur luftrenaren var monterad på min förra GTI. För längst ner är det ett hål i burken som jag tror det ska sitta en grov slang/plastslang som ska gå bort till grenröret som det är ett öppet lika stort hål i. Tror det kan vara felet till att den blöddrar på tomgången för det gjorde den när den köptes. Men sen det att den inte har kraft längre och smårycker är något annat. Sitter jag och duttar på gasen så tar den inte direkt och sen sjunker den ner till 3-500v innan den går upp till normalt igen. Tror jag ska ta och ringa skroten och fixa hem en LMM och sen boka tid i en annan stad för att nollställa allt samt tändinställningen och blir inte det bättre sätter jag mig i ett hörn och gråter mig till sömns för blir galen på bilen som vägrar lämna min ägodel

    Inte exakt lik renare men myningen längst ner är där jag inte tror det ska vara öppet utan vara en slang till grenröret?
    http://bilder.lagabasen.se/delar/1077/1077116111vy1.jpg
    Senast redigerad av Alpine den 2010-05-07 klockan 13:11. Anledning: ...

  9. #9
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Slangen till grenröret är inte så viktig.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  10. #10
    Jocke_M
    Gäst
    Det ska väl typ sitta en sånhär slang där http://biltema.se/Bil---MC/Slang/Ovr...luminiumslang/

    Motorn får förvärmd luft som sugs runtom grenröret via den slangen när motorn är kall, sen äre en vacumstyrd pryl i luftburken som ändrar om så luften tas från andra slangen med kall luft när motorn fått upp temperaturen. Är väl itne ett hål rakt in i grenröret? DÅ hade ju bilen låtit jäkla fränt :P

  11. #11
    Alpine
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Slangen till grenröret är inte så viktig.
    Citat Ursprungligen postat av Jocke_M Visa inlägg
    Det ska väl typ sitta en sånhär slang där http://biltema.se/Bil---MC/Slang/Ovr...luminiumslang/

    Motorn får förvärmd luft som sugs runtom grenröret via den slangen när motorn är kall, sen äre en vacumstyrd pryl i luftburken som ändrar om så luften tas från andra slangen med kall luft när motorn fått upp temperaturen. Är väl itne ett hål rakt in i grenröret? DÅ hade ju bilen låtit jäkla fränt :P
    Japp är förvärmningen, om jag minns rätt sitter det som en kåpa runtom grenröret där och det är i den slangen ska sitta från luftburken.

    Det är inte så viktigt tror jag med men eftersom både luftmängdmätaren och temeraturgivaren som är integrerat i den ger felkod så tänker jag försöka montera allt rätt(saknas ju både förvärmningsslangen och sen 2 små vaakumslangar som inte ens finns på burken) så den mäter rätt luft sen när jag byter mätaren och raderat felkoderna. Tror faktiskt det kan fungera men var svårt att få tag på vaakumslangarna eftersom VAG inte visste om det var samma anordning på 1.8l som på denna 2E, kunde åka på skroten här och sno från en 1.8 isåfall.

  12. #12
    Jocke_M
    Gäst
    Ja testa det, är ju inte så dyrt med lite slang. Vakuumslang borde ju finnas å köpa som metervara på mekonomen å samma med slangen till grenröret?

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Men....det sitter väl ingen back ventil i en bensinare...??...har du kanske 2 pumpar i denna bil och att den ena har lagt av = den blir turig.

  14. #14
    polomannen
    Gäst
    För din del tycker jag att du ska lämna in den till nån som kan dom här bilarna så du slipper och chansa på massa grejer
    Och det blir dyrt som fan för dej.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Forsberg
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    328
    Är det, eller har det varit, någon skillnad i hur den beter sig varm kontra kall?

  16. #16
    Alpine
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Men....det sitter väl ingen back ventil i en bensinare...??...har du kanske 2 pumpar i denna bil och att den ena har lagt av = den blir turig.
    Var in På VAG och kollade och då satt det bara en pump och backventilen var inbyggd i den. Killen sa att den brukar sitta separat i vissa fall men så var det inte tyvär.

    Citat Ursprungligen postat av polomannen Visa inlägg
    För din del tycker jag att du ska lämna in den till nån som kan dom här bilarna så du slipper och chansa på massa grejer
    Och det blir dyrt som fan för dej.
    Har varit inlämnad till en som kan det mesta, jobbade inom militären innan så han kan men han sa att vi måste börja med att radera ut felkoderna men jag var skeptiskt till en början iom att jag bytt LMM en gång innan men det är klart. Dom är ömtåliga och denna har gått 22k mil. VAG lämnar jag inte in bilar till mer om inte jag vet vad som ska fixas så det bara är att säga till för har blivit lurad allt för många gånger av dom okunniga drullarna som inte kan mekaniska saker tyvär

    Citat Ursprungligen postat av Fors Visa inlägg
    Är det, eller har det varit, någon skillnad i hur den beter sig varm kontra kall?
    Går nog lite bättre överlag men annars ingen större skillnad nu längre. Kraften är borta oavsett men blöddrandet kommer först den blivit varmare oftast. Felet har bara blivit sämre och det är ganska typiskt LMM

    Ska in på VAG på måndag tror jag så de kunde kolla med slangarna(om jag kunde ta ifrån en mindre motor på skroten), så ska passa på att testa kunnandet för tänker boka tid där för tändinställningen och byte LMM när jag sen får hem den.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Forsberg
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av Alpine Visa inlägg
    Går nog lite bättre överlag men annars ingen större skillnad nu längre. Kraften är borta oavsett men blöddrandet kommer först den blivit varmare oftast. Felet har bara blivit sämre och det är ganska typiskt LMM
    Tror nog du ska rikta dina tankar mot Hallgivaren (alltså en hel begagnad fördelare) precis som föreslagits ovan iaf.

    Har precis meckat en polares bil (likadan som din) med väldigt liknande symptom som du beskriver.
    Byte fördelare och nu går bilen klockrent.

    Just att den går sämre när den bli varm är väldigt klassiskt hallgivare.

    Märkte då att begagnad fördelare till denna motorn inte är så vanligt, så sök på boschnumret på t.ex laga.se el bildelsbasen.
    Ett tips är att det är samma fördelare på T4 Transporter och Passat med 2E-motorn

  18. #18
    Alpine
    Gäst
    Hade den några felkoder på LMM då? Hade den inte det så skiljer det ju sig ändå.

    Men blir det inte bättre så är det fördelaren som kanske bör bytas Alt bensinpumpen men jag tvekar på den.

    Vad styr hallgivaren? Dålig kunskap där

  19. #19
    Jocke_M
    Gäst
    Det är istället för brytare. Ger väl signal när gnistna ska komma?

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Forsberg
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    328
    Vi drog aldrig några felkoder, så det vet jag inte.
    Men en spökande Hallgivar-signal ställer till en massa knas.

    Bensinpumpen skriver du. Nät särskilt som gör att du klurat på den?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin