Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689

    Caddy tdi -05 tappade kraft och dog

    Ikväll när jag skulle köra hem så tappade plötsligt min caddy tdi kraft och sen dog den.
    Kunde starta upp den igen efter att ha gnott med startmotorn en stund men sen dog den igen och kunde inte startas.
    Strax innan den dog så började den ryka.
    Och 10 minuter innan den stannde så hade jag varit och tankat men det tror jag inte har med saken att göra.
    Fanns en felkod 17055 = dåligt flöde på egr ventil.
    Så vad ska jag kolla på bilen? Är inte så kunnig på diesel bilar.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Vad har du tankat då?
    Kanske råkat spilla i bensin, det har hänt förut...

    Lukta i tanklocket så du är säker

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Tankade som tur var diesel. Om det nu inte var nåt annat i pumpen. För tanken var nästan tom när jag tankade.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Var en väldig massa vatten i dieslen jag tankat. Så nu är det bara att tömma tanken på 20l.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av magnusT Visa inlägg
    Var en väldig massa vatten i dieslen jag tankat. Så nu är det bara att tömma tanken på 20l.
    Tråkiga med nya caddy är att du måste hänga ner tanken för att komma åt armaturen & suga ur den vägen.
    Går även att lossa bränsleslangarna i motorummet och lägga ner dessa i en slaskdunk , bygla matarpumpen via relät och på så sätt tömma tanken. (Du kör pumpen på 12v tills tanken är tom).
    Rekomendreas dock INTE såvidare du ej har ett kopplingsschema över relät samt är 110% säker på vad du ska göra.......risken är annars stor att du matar 12v genom fel stift på elstyrdonet och dödar det helt = DYRT.
    Glöm inte att byta filter också , annars är du tillbaka på ruta 1.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2010-04-05 klockan 22:37.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Jag byglade pumpen och fick på så sätt ut så mycket diesel som det gick genom slangen vid bränslefiltret.
    Är kunnig inom bil el så det var inga problem att hitta rätt stift.
    Tyvärr så kunde jag inte få tag i nytt filter men det ska bytas så fort det går.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av magnusT Visa inlägg
    Jag byglade pumpen och fick på så sätt ut så mycket diesel som det gick genom slangen vid bränslefiltret.
    Är kunnig inom bil el så det var inga problem att hitta rätt stift.
    Tyvärr så kunde jag inte få tag i nytt filter men det ska bytas så fort det går.
    Jag valde att skriva så eftersom jag inte vet hur duktig du eller nästa kille som läser det är/anser sig vara.
    Vill inte vara den som säger att man gör "si" och den som läser gör "så" istället och bränner bilen pga av att dom kanske inte var så haj på elen. =)
    Tror du förstår var jag vill komma.

    Ang filtret

    Starta inte bilen innan du fått ett nytt filter.
    Kanske du redan visste.........men det var det där om nästa kille som läser kanske inte vet. =)

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Tog igår och öppnade bränslefilter behållaren och tömde ut allt bränsle. Har ju kört några dagar och ville se om det var rent och fint.
    Men det var ca 2-3cm med vatten i botten och lite mörk sörja. Ska man behöva plocka ner tanken och torka riktigt rent eller?
    Bilen har gått fint nu och dom tidigare start problemen när den är varm är inte så besvärliga längre.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Kör ett par fulla tankar , och byt åter filtret.
    Då borde du få ut allt som inte ska vara i tanken.
    Får du inte det så är det nog till att plocka ner tank.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Hur jäkligt är det att plocka ner tanken? Kan ju vara lika bra att få rent och fint i tanken.

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Jävliga är inte att plocka ner tanken , den sitter bara med 2 lättåtkommliga tankband.
    Det jävliga är att lossa allt kring armaturen , tysken är ju ganska känd för att snåla på både kabel och slanglängd.
    Det svåra MAO är att komma åt att lossa slanganslutningarna samt kontakten på armaturen , men har man långa armar och kraftiga nypor brukar det gå bra.
    Lossa tanken , stötta den med en växelådslyft , tippa ner den i framkant , lossa kontakterna/anslutningarna och jucka ner den.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin