Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575

    Tempgivare G62 - var finns den (mk3 2.0 8v)?

    Jag har avläst felkoder med VAG-COM i min mk3 GTI -95 och fått fram denna:

    00522 - Engine Coolant Temperature Sensor (G62)

    30-00 - Open or Short to B+

    En vattentempgivare som tycks vara defekt alltså. Felkoden syns inte i motorstyrenheten utan i Climatronic styrenheten. Har dock läst att denna givare kan orsaka ojämn tomgång och startkrångel. Jag har vid något tillfälle märkt att när bilen är varm är tomgången lite orolig, och ibland startar bilen inte genast man vrider om nyckeln. Detta har inte stört mig alls men nu kom jag att tänka på att det kan bero på den givaren.

    Var finns denna givaren på en 2.0 8v (ADY)?

  2. #2
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Ingen som vet? Verkar vara vanligt att denna givare blir defekt. Men jag hittar inte någonstans någon förklaring till var den sitter på mk3. Eller närmare bestämt, vilken av givarna det handlar om.

  3. #3
    schüberg
    Gäst
    Följ övre kylarslangen från kylaren mot toppen.
    I det lilla plasthuset där slangen slutar vid toppen sitter G62 och ja, de går sönder OFTA!
    Kolla kablaget också,med den felkoden skulle det kunna vara något kabel-haveri lika gärna.
    Förhållandevis billiga som tur är (350-450:-), till Audi A6 -95 kostar den 1495:-! :-)
    /Schüberg

  4. #4
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Tack för det! Har inte varit säker på om det är den som är G62, då jag läst på diverse sidor att den ska vara grön eller svart, min är gul. Men nu vet jag alltså

  5. #5
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Nu tvivlar jag.

    Har kopplat in Vag-Com och tagit bort felkoderna och sen börjat felsöka. På med Climan, sök felkoder på nytt, allt är OK. Sedan kopplar jag loss givaren framme på toppen. Söker felkoder i Climan igen, men den säger att allt är OK! Kopplar in givaren igen, provar koppla loss den andra tempgivaren istället (en tvåpolig som sitter i slangen som går från toppen till värmepaketet). Då varvar Climan upp värmefläkten till max, och när jag söker felkoder i Climan så ger den fel i tempgivare G62. Verkar alltså som G62 felkoden kan orsakas av fler än en givare! Finns det fler tempgivare än dessa två?

    Nu tvivlar jag på att givaren framme på toppen har något med Climan att göra. Jag har läst att den ger signal till motorns ECU samt tempmätaren (den är ju en dubbelgivare), men om den även skulle ha med Climans ECU att göra så borde jag ju få upp felkoden i Climan när jag kopplar loss den givaren. Jag tycker det verkar logiskt.

  6. #6
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Konstaterade nyss att givaren framme på toppen ger felkod i motorns ECU när man kopplar loss den, men som sagt inte i Climan. Och den felkod som dyker upp spontant för mig är i Climan. Så jag kan nog utesluta den givaren nu. De gånger jag märkt ojämn tomgång har det nog berott på nåt annat, kanske bara inbillning.

    Det måste alltså vara någon av Climans egna tempgivare. Finns det fler än den mellan toppen och värmepaketet?

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Byt den andra givaren som gav felkoder då! det kan finnas upp till 3 tempgivare; ECU, Instrumenthus, och en tredje som då verkar vara clima/annat det kan även sitta en på undersidan av stosen (svarta plastbiten)

  8. #8
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Byt den andra givaren som gav felkoder då! det kan finnas upp till 3 tempgivare; ECU, Instrumenthus, och en tredje som då verkar vara clima/annat det kan även sitta en på undersidan av stosen (svarta plastbiten)
    Jo jag ska byta bara jag kommer på vilken det är. ECU och instrument är kombinerade i en givare på mk3, det är den som sitter fram på toppen. Sen finns den på slangen till värmepaketet, blir att leta lite och se om jag hittar flera

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin