Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1
    In0012
    Gäst

    Högt oljetryck/Inget oljetryck topplock golf2

    Hej! har en golf 2 från 90 med 1.8 Kat rp/gx motor. Problemet är att oljetryckslampan blinkar hela tiden. Tar jag bort sladden till givaren i toppen slutar det blinka. Jag har mätt oljetrycket vid oljefiltret och det ligger på 6 bar på tomgång! Och vid givaren i toppen har jag inget mätbart oljetryck.

    Min teori är en täppt oljekanal, därav det höga trycket vid oljefiltret.

    Nån som har varit ute för nått liknande eller har nån annan idé vad det kan vara för fel ?

    Nån som vet vad trycket ska ligga på vid oljetrycksgivaren i toppen/oljefiltret ?

    Jag har bytt båda oljetrycksgivarna, olja/filter, haft nere sumpen och kollat sugsilen på oljepumpen.


    mvh Emil

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Oljetryck mätt med varm eller kall motor?

    Provat med en annan oljetrycksgivare?

    Knackar/slamrar det från toppen?

  3. #3
    In0012
    Gäst
    Trycket är mätt med kall motor och båda oljetrycksgivarna är nya. Det är ett ganska ordentligt ventil/lyftar ljud

  4. #4
    In0012
    Gäst
    Glömde tillägga att jag har kört motorn med vetilkåpan borta och det kommer en aning olja på kammen men det tar tid.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Oljetrycket ska mätas med varm olja +80 grader celsius vid 2000 rpm.
    Då ska trycket på vid oljefiltret ligga på +2 bar. (Rätt mig någon om jag minns fel).
    Kall motor på tomgång = du får felaktiga värden.

  6. #6
    In0012
    Gäst
    då ska jag prova det. du vet inte vad trycket ska vara i toppen ?

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    då ska jag prova det. du vet inte vad trycket ska vara i toppen ?
    Över 0,25 bar.

    Det intressanta är vad du har i botten dvs att du har +2 bar vid 80+ oljetemp och 2000rpm.

    Ventilknack = vanligt på gamla golfar pga av tryckarna.

    Ventilslammer/metalliska ljud = Uppstår då saknar oljetryck och det åker du inte länge med innan något skär.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin