Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477

    byta motor, eller trimma..?

    Har en CL/GL -88 som jag funderar på att byta motor i. Har snart skaffat en GTI, en hel bil, som jag tror jag ska ta motorn ifrån. Årsmodell är en smula osäkert nu, men det får jag heller återkomma med.

    Är det mycket som skiljer de motorerna emellan, sådär eltekniskt, dvs kontakter och dylikt..? Eller ska det egentligen gå att plocka loss motor, och hänga i den andra.. ?

    Motorn i -88'an är en sån 90-hästare, med femväxlad låda och K-jetronic, Gti'n hade väl sprut om jag inte såg helfel.. Det är väl ett potentiellt problem..?
    Senast redigerad av Hooloowoo den 2009-08-20 klockan 09:08. Anledning: frågorna gick plötsligt i en annan riktning..

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    inga inspel...?

  3. #3
    bullten
    Gäst
    Om det inte finns fler bränslesystem på cl från den årsmodellen så bör du ha ett k-jetronic på din med så det kommer inte att vara ett problem. Är det en 8v gti så tror jag inte elen kommer bli ett problem men jag har haft fel förr. om det är en 16v gti så tror jag att den har lite fler givare mm så det kan bli lite pyssel. motorfästen är same shit. vill du ha den godkänd på besiktningen så behöver du även flytta över bromsarna och krängningshämmarna så att du får samma "standard" som en gti.

    Mvh

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Varför vill du göra detta ?

    Polaren gjorde samma operation för många år sedan, det ångrar han då det blev kostsamt att få den igenom bilprovningen.

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Mja.. Jag tänkte mig egentligen å flytta allt av delar efter hand, i alla fall fram- och bakvagn... Detta eftersom Gti'n är mer eller mindre skrot.. Men vi får väl se. Det kanske går att fixa till motorn i -88'an om det är lättare att få den att gå som en Gti än att byta motorn.. Jag har i stort sett ingen erfarenhet av motorer, aldrig skruvat nåt, så det är väl därför jag frågar, för att försöka bilda mig en uppfattning om hur jag bör göra..

    Motorn i den är en 8v, ja. Och det verkar ju onekligen bra.
    Men säg att man till exempel kommer över en 16v-topp nån gång, funkar det att "bara byta toppen", naturligtvis till kommer lite arbete, men blir det väldigt mycket arbete..?

    Om man ska ha den genom besiktningen, godkänt, så måste man väl egentligen regbesikta och hålla på..?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Rydell
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    102
    Kostar mer än vad det smakar.. Sälj det du har nu och köp en GTi det kommer du tjäna på i längden...

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Men tänk om jag vill krångla lite då. Det kan ju faktiskt hända att folk kan tycka att det är lite kul å skruva, och hitta på konstiga saker, även fast det kostar lite mer än det smakar ibland.. Dessutom ska man ska väl ha nå å göra i vinter också..?

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Marcus Sandberg
    Ort
    Malmö/Strömsund
    Inlägg
    254
    angående 16v topp kan du kolla här:

    http://www.gtiklubben.nu/old/forum/s...rch=true&Forum

    Angående motorbyte så kommer GTi motorn rent visuellt se exakt likadan ut som den du har nu. Ska mkt till för att SBP ska upptäcka det.
    Senast redigerad av Mackan73 den 2009-08-21 klockan 14:46. Anledning: tips

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Citat Ursprungligen postat av Mackan73 Visa inlägg
    angående 16v topp kan du kolla här:

    http://www.gtiklubben.nu/old/forum/s...rch=true&Forum

    Angående motorbyte så kommer GTi motorn rent visuellt se exakt likadan ut som den du har nu. Ska mkt till för att SBP ska upptäcka det.
    Jo, det var liksom lite så jag tänkte också. coh därför jag frågar om byte..

    Tack för trådtipset..!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin