Golf MK2 turbo ommappad,428Hk 508Nm
Hade en tråd uppe om mitt projekt uppe i gamla forumet, har hunnit gjort en del men inte så långt att det blir någon premiär på Bug run.
Bilen i fråga va alltså en Golf GTI 86:a 4-dörrars med skinninredning.
En liten lista på vad som skall ner i den:
# 1.8T motor AGU från en Audi A3, renoverad med nya ram, vevstakslager, H-profilsstakar, oljesprutmunstycken, kolvringar samt alla packningar och bultar.
Toppen är orörd förutom att den är noga rengjord.
Botten är balanserad och någott lättad, kolvar och stakar är viktmatchade.
Komplett kabelhärva inkl. instrument från en Golf IV GTi med tillhörande tändningslås och styrenhet med programvaror från turbocenter för 98-okt och E-85.
# En 02J låda från en Skoda Octavia skall andvänas i hop med Peloquin diff samt ombyggd till mekanisk koppling.
Drivaxlarna skall lämnas i på Dione för förstärkning.
Kopplingen: Lättat G60 svänghjul. VR6 stage 3 tryckplatta samt 6- puckad sinterlamell.
Motorn skall monteras i Golfen och provstartas under sommaren, under höst och vinter kommer chassit uppdateras med Bilstein fjäderben och polytheran bussningar och bromsarna blir Brembo 4-kolvs ok och 288mm ventilerade och slitzade skivor.
Har tagit min Racingförar licens förra veckan, så jag hoppas på att det blir många roliga timmar på banorna runt om i Sverige nästa år.....
Lite bilder och mer info.
http://www.garaget.org/?car=30908&image=466477
Regbesiktigad och klar:))))
Äntligen!!!!!!!!!!!!!!!!, har nu fått bilen registrerings besiktigad samt kontroll besiktigad,
Lyckades få bilen reggad med 1.8T ( AGU ) utan SFRO´s inverkan!
Gjorde ett eget intyg/ specificering som jag fick styrkt hos ortens VAG verkstad.
Nu hoppas att jag att bilen funkar problemfritt och att jag får njuta av den hela säsongen:)))))
Så här ser det ut under huven i år.....
http://www1.garaget.org/archive/16/1...08-1900095.jpg
och i förarplatsen så här.
http://www1.garaget.org/archive/16/1...08-1900105.jpg
Nu kan jag lägga ner lite mer tid på utvändig puts och den får ni se på BUG RUN, see you!
Sammanfattning av året samt kommande förbättringar.
Länge sedan jag skrev något här.
Har blivit en hel del körningar under säsongen samt en och annan träff.
Bilen har funkat bra förutom lite mindre problem med gassjäll och misständningar, chassiuppdateringarna jag gjorde inför säsongen funkade bra, korrigeringen av länkarmsgeometrin gjenom spindelledsförlängare och omvända styrlleder med uniballs gjorde att styrkänslan och kurvtagnings förmågan förbättrades positivt. Däremot blev den lite mer nervös vid gaspådrag rakt fram " torque steer ". Största förbättringen gjord under säsongen va uppgraderingen av bromsarna till Brembo 4-kolvsok fram samt större ventileradebakbromsar, lite meck med att ställa in bromsverkan mellan fram och bak dock, vilket resulterade till två snurrningar.
Bytet till Corrado VR6 pedalställ gjorde också sitt, inte alls så mycket svikt i pedalerna nu. I samband med detta så bytte jag till hydralisk koppling istället för vajer. Resultatet blev att bilen blev mer lättkörd och att man inte behövde ställa sig upp i sättet för att växla:).
I den takt men gör uppgraderingar och ökar takten på banan så upptäcker man även andra svaga länkar. Mina H&R cupkit fjäderben är i mjukaste laget, vill gärna niga med innerhjulet och lyfta ytterhjulet vid kraftig kurvtagning.
Så inför kommande säsong kommer jag lägga ner mycket resurser för att förbättra väghållningen ytterliagre. Sellholm coilovers med bankörningssfjädrar i hop med Sellholms ställbara topplagringar med nållager.
Länkarmarna byts ut till Sellholms rörbärarmar med uniballs samt styvar upp chassit med H&R krängningshämmare där det går att justera hårdheten på den bakre. Eventuellt så kommer även toe-stag bak på plats ifall det blir tid och penagr kvar?
Ahh, just det effekten kommer att få sig en skjuts uppåt också genom en storlek större på turbon.
Återkommer med lite mer info, bilder och uppdateringar allt efter som det händer nått i garaget......
http://www1.garaget.org/gallery/imag...1566dd88cb.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/imag...fafe60efaf.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/imag...02d9cd98ed.jpg