Corrado 16VG60 blir 16VLysholm *BIL ÅTERFUNNEN*
Då var det dax att byta den tickande bomben under huven. Med ett varvstopp på 7750rpm och 70mm remhjul samt 268 graders kammar så blir det lätt att man ligger och varvar där på toppen!! ;)
Har inhandlat något som ser ut att vara en lysholm 1600. Dvs 1,6 liter/varv. Max ladd 1,4 bar. Luft som räcker till 410hk. Max 13000rpm. Aningen högra kapacitet än G-ladern som ska ligga på 0,85 liter/varv om jag inte minns fel? Kompressorn är lite i överkant med tanke på att jag fortfarande åker 1,8litare.
http://memimage.cardomain.net/member.../794771_49.jpg
Inte så olika storleksmässigt!
Nu blir det till att rita på en adapterplatta så att jag kan använda mig utav original G-laderfäste. Ska även korta av "förlängaren" på lysholmaren. Detta kräver dock att jag tillverkat adapterplattan först.
Här ser ni en provinstallation:
http://memimage.cardomain.net/member.../794771_50.jpg
Ser helt ok ut va?
Undra om motorn kommer att yla!!!?? haha...
Äntligen så har motivationen återvänt!
Jag har återupptagit mitt bygge. Motivationen är på topp.
Fick förlänga oljestickan och oljestickans rör 64 mm för att komma upp
ovanför kompressorn och vattenstosen.
Jag har stagat upp kompressorn mot det främre motorfästet.
Oljereturen plockade jag ifrån en 1,8T. Minns inte om det var olje eller vattenkopplingarna. Jag har i allafall svetsat fast en anslutning mot tråget.
Eftersom att jag måste koppla in ett motstånd till varje spridare så kommer jag att använda spridarkablaget ifrån en 1,8T. Perfekt!!!
Planerar att modda en 1,8T fuelrail. Är inte helt nöjd med min alu-rail.
Jag lade ner idén om att polera hela insuget. Lackade det mattsvart och polerade ytan vid texten istället.
TROR jag kommer att köra med en 100mm remskiva till kompressorn. Den ska då ge ett ladd på 1,2bar. Det kan räcka till att börja med.
http://memimage.cardomain.com/ride_i...jpg?552505-332