Detta var ju verkligen ingen rolig läsning. Hoppas satsningen på 600 miljarder på fossilbilar gör så att det vänder?
https://carup.se/vw-skyldiga-5000-mi...var-att-vanda/
Utskriftsvy
Detta var ju verkligen ingen rolig läsning. Hoppas satsningen på 600 miljarder på fossilbilar gör så att det vänder?
https://carup.se/vw-skyldiga-5000-mi...var-att-vanda/
5000 miljarder är ju rätt saftigt....
Sjukt mycket pengar. Nu är ju Carp-Up bilvärldens svar på Aftonbladet men hoppas de löser det snabbt.
Nu har ju jag varit snäll och köpt en till Fossil bil ( som man tjänar mest på ). Så borde detta lösa sig nu :D..
Tror de måste komma ut med ID2 fortare än snabbast. Folk vill inte betala 600k för en vettig elbil...
:)
Vad kommer ID2 att kosta?
En vettig elektrisk familjebil kostar från 513 000 kr, i nuläget, dvs billigare än flertalet motsvarande förbränningsmotorbilar... Och priserna på förbränningsmotorbilarna kommer att bli ännu högre eftersom de orsakar för stora kostnader för biltillverkarna i EU...
Nja en ID4 med 52kW batteri tänker du på då?!. Kan väll inte vara en vettig familje elbil som inte kommer över 30mil...
Tänk istället att man får en fin Golf Sportscombi för 200 000 mindre. Som är bättre på alla punkter..
Sen är det ju inte alls 100% klart att det kommer komma straff på bensinbilar längre, EU börjar ju vackla för inga vill köpa dyra elbilar längre :)
- - - Uppdaterad - - -
De hoppas på 25k Euro!, om det håller det..Så blir det en galen succe och kan slå ut många billiga och bra bensin alternativ. Som det idag inte kan göra.. För finns ju inga vettiga elbilar för de pengarna...
Tesla Model 3 kostar från 513 000 kr. VW Golf Variant kostar från 349 000 med DSG som i princip alla vill ha. Då är prisskillnaden 164 000 kr, till det kommer dyr service, hög fordonsskatt, hög drivmedelskostnad (som kommer att öka markant om några få år...)....
Vill man ha enorma utrymmen så kostar Model Y från 554 000 kr... och med tanke på att snittbilen i Sverige körs ca 1000 mil per år så är räckvidden inget problem i praktiken, för de allra flesta.
Att VW fumlar med sin transformation till eldrift i Europa kommer bara att göra saken värre, det blir ett än värre lidande. Tyvärr, och det kommer drabba många i Europa.
Ja du pratar Tesla, de kommer inte rädda VW :). Så släpp galne Musk en sväng nu ;)
Alla vill inte åka dessa omöblerade bilarna ;)..
Men tyvärr så kommer väll VW att förlora en jäkla massa till nära Northvolt går i KK om nått år. Är ju verkligen bevis, att den gröna omställningen till elbil gick för fort..
Finns för lite kunder....
https://carup.se/batterikaoset-sa-my...u-i-northvolt/
Min Tesla är minst lika möblerad och fin som en BMW 3-serie, tror det är du som behöver uppdatera dig :) Alcantaraliknande material på dörrsidorna etc, inte hårdplast som i en Audi...
Tesla kommer inte rädda VW, men frågan är vem som ska rädda Europa, eftersom VW verkar göra det halvhjärtat, vilket inte slutar bra...
Den enda vettiga elbilen på marknaden för tillfället är ju Tesla. De andra tilllverkarna ligger ju hopplöst efter. Hade en Polestar ett tag och den var ju fin som bil men programvaran var ju sjukt buggig. En kollega kör en Audi el-bil och samma där. Kommer drygt hälften av den utlovade sträckan, de 26 Teslorna vi har på jobbet går väldigt bra och de flesta är mer än nöjda. Då är majoriteten "första Teslaägare".
Ser ju lovande ut ivarjefall. ID2 Gti wow :)
https://alltomelbil.se/bekraftat-vol...ionstart-2025/
https://alltomelbil.se/jag-har-kolla...d-gti-concept/
:). Tänker mer att Tesla..
-Vad behöver man?!
- Ratt och skärm!!, inget ANNAT. Inte ens några spakar!..
Aha....ser mysigt ut ;)Bifogad fil 14748
tror jag hellre tar BMW stuket.. :)
Bifogad fil 14749
- - - Uppdaterad - - -
Yes!, ska beställa den så fort det går!. Som kompis till min Mk85R :)
Jag har tyckt att den verkar väldigt intressant redan från början. Det ska bli spännande att se om dom verkligen kommer i närheten av dom parametrar som dom lovat, farmförallt då priset.
Ja håller med!. Bästa är att de verkar ha lagt denna som PRIO nu. Så med lite tur beställbar om 1år som 2026 modell..
Bara inredningen, är ju det läckraste i en elbil om den stämmer...
Bifogad fil 14750
Nu har jag en svart interiör och ja jag tycker den är mycket lugnare än exempelvis den BMW interiör du visar med alla knappar och skärmar. Mycket ombonad och fin. Och framför allt är det inte en otrolig massa hårdplast som i exempelvis Audi Q4... Testat några Audi Q4, det är hårdplast-helvetet.... Vad hände med Audi? :( Det är en smaksak så klart, min smak har väl utvecklats vidare... Oerhört skönt vid mörkerkörning med minimalt med belysning som stör, nästan så jag kommer att tänka på Saabs gamla Night Panel... Bra idé. Jag var också orolig för avsaknad av spakar, men nu saknar jag det inte alls. Tvärtom. Behöver inte ens flytta händerna för att sköta det där. Jag hade inte haft något emot spakarna heller, men inser att det här fungerar också bra, känns väldigt fräscht och smidigt. Det är fokuserat, strukturerat och glasklart, inte information-overload.
Angående VW ID.2 så ser den väldigt fin ut. Tyvärr så hjälper inte en (1) modell för att rädda VW. De måste helhjärtat forcera transformationen till eldrift för att få upp volymerna och skalekonomin, annars kommer de aldrig kunna hålla undan kineser och Tesla. Och de behöver fasa ut förbränningsmotorbilarna snabbare, i alla fall inom EU. Ett steg på vägen tas ju nu med höjda priser på förbränningsmotorbilarna för att de ska bära mer av kostnaderna de orsakar i form av CO2-böter.
Att som flera legacy biltillverkare nu i panik börja satsa pengar på förbränningsmotorer och hybrider är ett resultat av extremt kortsiktigt tänk, en stor nackdel för våra europeiska ekonomier. Som sagt, det förlänger lidandet och ger de elektriska konkurrenterna än mer tid att slipa sina vapen, få ner kostnaderna och sänka priserna. När kineserna och Tesla står där med en bil som VW Golf, för samma pengar, då kommer det bli brutalt.
Bifogad fil 14751
Ja smaken är som baken :). Men jag klarar inte av bilar som inte har hastighet/varvtal framför föraren.
Är ju det mest korkade som Tesla lurat in Folk :). Kolla bara Volvo EX30 som kör det, och har fått så extremt mkt kritik. Är ju helt ologisk/farligt/snålt och rent av fult :).. Men de tjänar pengar....
Sen detta tragiska!, är som jag skrivit senaste åren, Är ju inga som vill köpa 600k elbilar längre..
Bilbranschen befinner sig mitt i en stor omställning med krav att minska bilars klimatavtryck, både när de byggs och när de används. EU:s allt tuffare utsläppsregler har tvingat fram produktion och försäljning av elbilar. Men bilköparna kan eller vill inte köpa bilarna.
Om bilföretagen fortsätter att påverka klimatet väntar stora böter. Om de fortsätter att bygga dyra elbilar som ingen köper går de i konkurs.
Så jag tror 100% detta miljömupp kommer rivas upp! :)..
https://teknikensvarld.expressen.se/...a-i-juni-2025/
Den har väl HUD?
HUD är ju fruktansvärt fult och som tur är ett tillval.
Nu var inte min tanke att detta skulle vara en diskussion om Tesla och dess för- nackdelar, det finns absolut nackdelar med Tesla, kanske mest vad gäller deras organisation. Jag refererade till Tesla för att visa att en fullfjädrad familjebil med elektrisk drivning inte alls behöver kosta 600 000 kr.
Samtidigt verkar det vara få som reagerar på att familjebilar med förbränningsmotor från Volvo, VW, BMW m.fl. numera lätt kostar 600 000 kr... En vanlig Passat med framhjulsdrift och 1,5 bensinmotor på 150 kostar lätt 550 000 med R-Line som gemene man vill ha den... galet, sen ska den tankas med svindyr energi, betala dyr fordonsskatt, det ska bytas olja osv... Så vill ingen köpa elbil för 600 000 kr som du skriver så borde absolut ingen vilja köpa en förbränningsmotorbil för samma pengar, det är ju än sämre.
Ps: det där med avsaknad av hastighetsuppgift framför förararen var jag också orolig för innan jag köpte min bil, nu tänker jag aldrig på det, tycker det fungerar bra. Även det en vanesak troligen.
Tråden hamnade om att VW är på väg mot KK :)
Så börjar du nämna direkt att Tesla är jorden bästa bil igen ;). Är ju en aningen off topic på denna tråd ;)
Men seriöst. Hur håller du din telefon just nu när du kollar just nu?! Snett höger om dig, och sneglar på den?!? ;)
Man vänjer sig med mkt dåligt, menar bara att det är Helt ologiskt/farligt att sätta all info till höger.
Varför tar alla telefonen framförsig när det kör bil och ska "ful" göra något?..
Jo för att man ser ju bäst ut och är säkrast.
Är ju samma med Navigatorn!, jag "krackade" upp så jag fick Navigatorn i skärmen framför mig i Mk8R. Var ju det bästa jag gjort, hur logiskt är det att kolla 40cm åt höger?! :)
- - - Uppdaterad - - -
Alla bilar som bara kör en skärm på sidan har tyvärr inte det, som EX30 mm.. Men absolut det hjälper!. Om det kan vara lite irriterande i många fall.. :)
Japp, tråden handlar om att VW kanske, eventuellt, är i en trängd ekonomisk situation och det beror på beslut som VW tagit, eller inte tagit och aktörer som Tesla med flera påverkar så klart VW:s situation.
Det är klart att VW har andra förutsättningar, på gott och ont, de tvingas bland annat fokusera på två olika drivline områden...
Eftersom du påstod, felaktigt, att en elektrisk familjebil kostar 600 000 kr så blev jag ju tvungen att påpeka att så inte alls behöver vara fallet (tvärtom kostar det mindre än en Passat med 1,5 liters 150 hk motor och framhjulsdrift...'á 550 000 kr...och en Volvo kombi, svenskens favorit, kostar från 635 000 kr...men drivs av bensin...milda makter...), framför allt inte om VW med sin storlek hade byggt elbil helhjärtat. Tänk så bra det hade kunnat bli.
Tesla är inte den bästa bilen på jorden, men det var det bästa valet för mig vid köp av ebil, jag kan bara beklaga att det inte gick att välja en elektrisk VW istället, för det hade jag mer än gärna gjort, jag älskar VW, jag älskar Europa, jag är europé! Jag hade både ID.4 GTX och ID.7 på min urvalslista, de var egentligen de enda alternativen till den bil jag sedan valde. Vilket ändå visar hur långt före nästan alla andra européer, japaner och sydkoreaner VW är.
Jag skriver på min dator, så jag tittar inte på telefonen, men oavsett vilket så är det inte samma sak med hastighetsuppgift till höger. Förstår dock om du tror det. Så tänkte så klart jag också efter 25 år med VW och Audi bilar... Fullt ok om det inte funkar för dig, kan bara konstatera att det fungerar utmärkt för mig och många andra. Samma med navigationen, som jag använder väldigt sällan, mest på semesterresor.... Funkar utmärkt där den är, för mig.
Ja VW ligger efter som sagt, Men Tesla är inte lösningen för att rädda hela ekonomin i EU :). Så gäller att det blir bra med dessa Stora tillverkare.. :)
Kan det här vara lösningen!. Tvingar ner elbilar under 500k!. Kan vara intressant! :)
2030-sekretariatet har sedan länge föreslagit en ny, men smalare och smartare elbilspremie. Den bör ha ett tydligt pristak på förslagsvis 500 000 kronor. Premien föreslås få en basnivå på 50 000 kronor år 2025 och 2026, varpå den trappas ner med 10 000 kronor per år till år 2030 då den når noll. Biogasbilar och konvertering av befintliga bilar bör ge halva beloppet, liksom för den som köper begagnade elbilar, som på senare tid i alltför hög grad exporterats ut ur landet. Boende på landsbygden bör få en högre premie med förslagsvis 20 000 kronor.
Jag är helt emot olika sorters premier till bilar. Det är bara till hjälp för dom som redan har det bra ekonomiskt, och det innebär att alla fosilbilar ändå blir kvar på vägarna.
För miljön måste det väl ändå vara bättre att jag behåller min fosilbil själv så länge den fungerar?
Jag tror inte att Tesla är lösningen för att rädda ekonomin i EU. Har någon påstått det? Däremot hade jag önskat att en europeisk biltillverkare, helst VW, byggt bilar som Model 3 (jag tänker också på Audi, de borde ju ha byggt den bilen, deras slogan "Försprång genom teknik" är ju löjlig... för att inte göra sig mer till åtlöje borde den tas bort omgående... ny Audi A5 presenteras med enbart förbränningsmotorer.... ett självskadebeteende?). Ekonomin i Europa hänger mycket på hur konkurrenskraftiga våra företag är och då är inte att investera i förbränningsmotorteknik vägen dit. Tvärtom måste vi se till att accelerera omställningen till elektrisk mobilitet, desto längre vi drar ut på det genom att satsa halvhjärtat, ofokuserat och tänka kortsiktigt, desto mer hinner konkurrenterna i Kina, Sydkorea, USA att slipa sina vapen...
Det gynnar också vår ekonomi inom EU när vi slutar köpa dyr flytande energi från icke europeiska länder och istället använder vår europeiska elektriska energi till mobilitet.
Ett starkt VW med suveräna elbilar som är tillgängliga prismässigt genom den skalekonomi som VW har möjlighet till, det är något som kan bidra till en stark EU ekonomi.
Jag tror inte på subventioner. Däremot tror jag att politiker och näringsliv måste vara långsiktiga och hålla fokus på det man bestämmt, det ger företagen trygghet att investera kraftfullt.
Här är en bra förklaring av Thomas, som är väll en av de bästa Tyska motor journalisterna :)
Ingen vill ha ID bilar...det skulle var en el Golf med längre Range.. Precis som jag alltid sagt :)
Bifogad fil 14752
https://youtu.be/2cvpAWnrBpU?t=1325
- - - Uppdaterad - - -
Nej absolut, egentligen är det ju knas med subventioner?!. Men är det rimligt att jag kommer betala en 40 000 i vägskatt på Golf R jag precis beställt!? :). Dessa pengar går ner i nått svart hål, som inte inget vet var.. För vägarna ser ut som skit..
Bättre om jag kunde fått dessa 40 000 tillbaka på min elbils Cupra ;)
Så ska man ha Malus kvar, så borde ju Bolus även vara kvar....
Nu när ingen köper elbilar i den takt alla hoppas på, så är de svettigt att sälja bilar över huvudlaget.. När man ska pröjsa en 5000kr i skatt på en vanlig Golf....
Skatten är extremt viktig att den är låg, när jag pratat med säljare. För 90% leasar sin bilar och på elbilar funkar det ok.
Men säg att du leasar en Golf för 4000kr i månaden, sen ska man betala skatt på en 500kr varja månad. Så blir det problem...
Därför 99% av privat lesaing är fusk hybrider och elbilar... :)
Det ser ju inte ut som förr när folk köper en bil och behåller den i 5år.
Nu är det slit och släng och det ska var nytt efter 3år max som en Telefon..
Verkar vara väldigt ovanligt som jag som pröjsar nya Golfen R Mk8.5 utan finansiering... :)
VW Golf som elbil hade varit väldigt attraktivt om den byggts som en elbil från början. Låg, slank, planterad... Golf är ca 40 cm kortare än Tesla Model 3, så man borde kunna få in ca 60 kWh, Opel får in 54 kWh i sin Astra electric, som är baserad på förbränningsmotorbilen.
Samtidigt kan jag förstå varför VW valde att gå en helt ny designväg i spåren av dieselgate, man ville ta ett tydligt steg bort från det gamla som höll på att sänka hela skeppet... Men man kunde gjort det på annat, sätt (men den gamle BMW cheften Diess gillade ID.3 designen, det var ju han som låg bakom BMW i3...), så klart. Det är lätt att vara efterklok.
Subventioner på elbilsköp tror jag är en dålig väg, det finns allt för många exempel på att det endast ökar på priserna och göder handlare och importörer. Det som behövs för att även de sista skeptikerna ska våga ta steget till elektrisk mobilitet är att människor kan ladda bilen där de bor/sover/arbetar. Ta Malus pengarna och använd de för att ge starka incitament för att etablera laddinfrastruktur i bostadsområden. Det behöver inte vara hög laddeffekt per uttag, dels behöver man inte ladda varje dag, dels hinner man långt under natten. Jag laddar ofta min bil med 3 kW, trots att jag har möjlighet att ladda med 11 kW.
Tänk vilken skillnad många kommer uppleva då, att få betalt för att ladda bilen under natten (med Grid Rewards, motsvarande) istället för att tanka full tank med icke europeisk importerad energi för ~ 1500 kr...
Går ju inte speciellt bra för Northvolt. Undrar då vad som händer om Volkswagen också drar sig ur. Kanske början på slutet för elbilar?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...pa-att-spricka
I inslaget drivs tesen att elektrifieringen av transporterna kan ha orsakat en bubbla då omställningen inte går så fort som förväntat men att omställningen ändå kommer få fullt genomslag och revolutionera vår värld på lite längre sikt. Jag är dock inte så säker på att så verkligen är fallet. Detta är inte första gången som en politiskt framtvingad omställning belastar fordonsindustrin och jag tror inte heller att det är den sista. Inom ett fåtal mandatperioder befarar jag att el-bilar kommer vara ute och att vi blir hänvisade till något annat för att rädda vår värld. Det kommer bli straffskatter på befintlig elbilsflotta och generösa subventioner för att få den nya tekniken att slå igenom.
För bilindustrin kan dessa teknikskiften tyckas lockande då de får sälja nya bilar, men det innebär också dyrbara investeringar som sedan kanske inte alltid går att räkna hem när man drabbas av bubbel-effekter. I sin iver att framstå som bäst i klassen kan man också drabbas av bakslag som dieselgate.
Som jag ser det var såväl dieselgate som den nuvarande elektriska bubblan ett resultat av politisk klåfingrighet. Om biltillverkarna själva fick konkurrera med sin innovationsförmåga och konsumenterna välja fritt efter sina preferenser skulle man slippa dessa tvära kast med allt vad det innebär i kostnader för tillverkare, konsumenter och skattebetalare.
Oberoende av drivmedel kommer det alltid finnas politiska krafter som drivs av avundsjuka mot bilägare eller vill begränsa den frihet som ett bilinnehav innebär. För dessa politiska krafter är det bara positivt med ökade kostnader för bilägande och lägre utbud på marknaden.
Nu har den gröna vänstern försatt bilmarknaden i en plan-ekonomi där man kan få köa i år för att få köpa den bil som man vill ha. En stor del av marknaden vill fortfarande ha fossil-drivna fordon men tillverkarna tillåts bara tillverka en minskande kvot sådana. När biltillverkarna sedan försöker pressa ut elbilar på en ganska mättad marknad går det sådär... Att VW höjer priset på fossil-bilar kan man se som ett sätt att försöka göra marknadsekonomi av en planekonomi, i praktiken innebär det dock bara att tillverkaren närmar sig den svarta marknad som lätt uppstår i varje planekonomi.
m v h Henrik
Mycket bra skrivit henca :)
Min första bil var en bensinare och jag kör fortfarande bensinare. Jag har sett hur man försökt "tvinga" på oss gas och etanol som enbart blivit floppar, idag vill knappt någon ta i dessa bilar. Har varit perioder där man även sagt att diesel är det bästa, men jag håller fast vid bensin och kommer förmodligen göra det ett bra tag till.
Tror inte att elfordon är framtiden utan det kommer nog någon bättre lösning? Hoppas på att man kan få fram något bra med vätgasbilar?
Som ni skriver, politiker har genom årtionden försökt påverka oss till att gå över till olika typer av bränsle.
Politisk populism gör ju att vi aldrig bör lita på kontinuiteten avseende energipolitiken, en regering byts mot en annan. Subventioner oavsett bränsleslag inklusive eldrift är av ondo då de alltid petar ut i en annan ände vilket innebär att långsiktigt så håller det oftast inte.
Miljöavtrycket som varje tillverkat elfordon skapar är stort, nästan oöverblickbart inkluderat barnarbete i litiumgruvor. Jag tror inte heller på den stora elektrifieringen. Elnäten /produktionen världen över klarar inte den belastningen med så snäva tidsramar. Man får nog vara nöjd med att vissa kör elbil och andra fortsätter att köra på andra energislag.
Själv fortsätter jag att köra med våra bensinbilar. Tankar icke Rysk bensin. De dagar jag tänker extra mycket på miljön kan man ta vår 3 cyl Skoda Fabia som drar 0,4 -0,5 l/mil :D :D. Miljövänligt!
Elbilsförsäljningen rasar – branschen kräver åtgärder.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...raver-atgarder
Det är mycket snack om elbilar och deras framtid, folk verkar HELT ha missat detaljen att Toyota och Bmw hyffsat nyligen lanserade gemensamt patent på vätgasdrift, som lagras som flytande kyld ammoniak.
Sekunden det patentet togs så klev Toyota av elbils och hybrid -tåget(och då pratar vi världens överlägset ledande koncern inom hybrid och el-drift), och gick dessutom ut med en statement att elbilar inte kommer att produceras mer förrän tidigast 2045 då marknaden anses redo.
Kort därefter hoppade GM, honda, alla fransoser, resterande jappsar och nu slutligen VAG, ford och volvo, på samma spår, elbilsmarknaden är därmed stendöd nästkommande 20 år.
INGENTING av detta går ut i svensk media, i vanlig ordning.
Det pågår just nu ENORMA stämningar/gruppstämningar över hela världen, inte minst europa, vi pratar BILJONER, då politiker varit inne och petat i att tex hyrbilsföretag och leasing sett till att man inte får hyra ut/leasa annat än hybrider/elbilar i flera länder, ANDRAHANDSVÄRDET på dessa blev kapat i hälften rakt av över en natt, då dessa beslut fattades.. och företagen står därmed med enorma flottor med bilar som är ren förlust från start till mål.. återigen, NOLL i svensk media.
Tekniken med att lagra vätgas i flytande kyld ammoniak är baserad på gamla patent, och jag tror att bmw redan släppt första bilen på marknaden.
Fantastisk räckvidd, kompakt bränsle, och extremt låg explosionsrisk, då man bara konverterar tillbaka till vätgas, det som förbrukas för stunden.
FÖRVARINGEN, som egentligen var det enda som höll vätgas-tekniken tillbaka, är därmed att anse som LÖST, även om tekniken nu kommer att förfinas inom några år.
Verkningsgraden blir högre än vid vanlig bensindrift, men i stort sett alla tillverkare kan addera tekniken på sina befintliga bensin motorer.
Utsläpp = närmast NOLL, bildar endast vattenånga vid förbränning.
Kvar på elbilsmarknaden står såklart Tesla, och ett gäng kinesiska aktörer med strafftullar.
I sverige står man forfarande med händerna i fickorna, undrandes och pratar om "såg du att det går dåligt för northvolt" osv.. eeh, ja, om 90% av kundunderlaget försvann över en natt, så är det ju inte så konstigt.
Man kommer ju då ist att tvingas in på en helt annan marknad med sina batterier, där helt andra aktörer finns, tex lagringsbatterier till solceller, MEN det är ju inte det som dessa fabriker var upsatta till att göra, för mångmiljarbelopp och klimat-anslag och storsatsningar från investerare.
Elbilsförsäljningen rasar.. trots enorma subventioner.. och i sverige står man fortfarande å funderar på VARFÖR.. och anslår miljarder till att bygga laddstolpar i senaste budget.. sist på bollen igen.. "vi såg det inte komma"
Sn00k, väldigt intressant det du skriver. Har du någon länk till där det går att läsa mer om detta?
Jag befarar att skiftet bort från batteribilar kommer drivas av politiker snarare än marknaden. Kanske blir det vätgas nästa gång, kanske blir det ammoniak. Dock tror jag inte att marknaden kommer vara den som efterfrågar ammoniak-drivna bilar. Ammoniak har ungefär halva energiinnehållet jämfört med bensin och precis som med vätgas krävs stora mängder energi för att tillverka det med låg verkningsgrad. Om marknaden skulle driva ett skifte bort från batteribilar skulle det nog snarare bli tillbaka mot bilar som drivs av bensin och diesel.
Den gröna vänstern vill gärna framställa det som nödvändigt att lämna energiformer som ger koldioxidutsläpp. Med domedagsprofetior skrämmer de till sig makten för att kunna genomdriva sin politik. Väl vid makten faller de dock tillbaka på sin ursprungliga agenda. Den gröna rörelsen grundades i ett motstånd mot kärnkraft och när de fått makten lägger de ned reaktorer och gör sina länder beroende av fossil elproduktion från kol, gas och/eller olja.
m v h Henrik
Man kan dra slutsats, att det går hela tiden för fort vad som är "miljövänligt"
Man sprutar ut pengar och krav på alla möjliga kortsiktigt
Först var diesel man fick låg skatt på..
Sen kom Etanolen, som var SÅÅ bra.... som nu typ är omöjlig att köpa. Finns på ETT ställe i stora Uppsala här :)
Sen kom elbil, ALLT ska bara var EL...jättebra....SEN....äää ingen som vill köpa?!?
Det är bara komiskt detta!.
Därför jag köpt en REN bensinbil nu igen!. Fast jag även köpte en elbil för 6mån sen! :)
Jag tror REN bensinbil är framtiden ;)
Bifogad fil 14758
Bra MP, bara slösa med svenska folket pengar....
Nej men för i helvete...
Perfekt!!, blir nya SAS.. Där vi Plöjer ner våra surt betalda skattepengar.. :p
Man kan ju tycka synd om biltillverkarna, med allt detta hattande.
Några går All In på El, några struntar i det..
Sen blir det ju så farligt att vissa kommer slås ut, för det varit så otydligt...
https://teknikensvarld.expressen.se/...slappsgranser/