Bra reklam för GTX :eek:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...-efter-halften
Utskriftsvy
Bra reklam för GTX :eek:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...-efter-halften
Undra hur han kör om han har 26 mils räckvidd under större delen av året? Eller kanske han bara laddar 80%? För i min GTX, som har 21" och då drar mer än hans med 20", så kommer jag också ca 26-28mil på vintern men 35-38mil på sommaren.
Då laddar jag alltid 100%.
Kanske han inte bygger kö på motorvägen och dessutom använder blinkers..
Ja, de som betalat 700+ för sin elbil och sen ligger på motorvägen bakom en lastbil i 85 och slipstreamar för att spara några kwh, det fattar jag inte :D
Jag har min bil i sportläget permanent, kör 10-20 över skyltad hastighet, använder alla komfortfunktioner såsom värme, AC, stolsvärme, rattvärme osv. Och ändå får jag bättre räckvidd. Så lite skum är artikeln.
Sen har ju ID4 GTX inte på något sätt den räckvidd som anges, det är helt klart, men det är ju allmänt känt sen 20 år tillbaka att (alla) bilar inte når de förbrukningssiffror som tillverkaren anger.
Först och främst så är det inget som pekar specifikt mot Vw ID4, utan mot WLTP som alla elbilar har en siffra på.
Det kan vara så att säljaren har lovat guld och gröna skogar, och ägaren inte läst på så noga om WLTP eller vad det egentligen innebär. Överlag inte påläst skulle jag påstå.
Visst har du rätt i det du skriver. Tyvärr visar man en VW ID4 i hela inlägget och det är vad folk förmodligen kommer att förknippa VW´s elbilar med. VW´s räckvidd är bara hälften av vad man lovat.
Jag tycker dagens testmetoder för både elbilar och bensin/dieselbilar är åt helvete. Det borde vara tester med bilarna ute på vägen och ett körsätt som ligger nära verkligheten för en "genomsnitts bilist". Man kan säkert ha synpunkter på vad en genomsnitts bilist är.
Men säg 1/3 i stan, 1/3 del på upp till 70 väg och 1/3 på motorväg. Allt i högsta tillåtna hastighet. Gärna ett för vintern och ett på sommaren. Då slipper försäljarna dessutom ljuga köparna rätt i ansiktet.
Fast egentligen har ingen brytt sig om dessa tester senaste 20 åren, alla vet att det inte stämmer. Man ska komma 100mil men kommer har 80mil med dieseln..
Men detta har ju inte varit ett problem när du fyller på 80mil, på MASSOR av ställen på 5min..
Men nu när du har el så ska den komma 55, med du kommer bara 28mil när det är kallt..
DÅ har man en problem!, då måste man verkligen planera för att hitta en snabbladdare, Vilket kan vara OMÖJLIGT om du åker åt fel håll i landet...
Så ett ICKE problemet har ju blivit ett JÄTTE problem för vissa, är ju så galet kort elen går i värsta fall..
Finns väll ingen Diesel som går under 60mill i sämsta förhållandena idag?!,
Håller med om att testning och mätvärden är svårt. Men oavsett hur det görs så kommer det nog alltid att vara svårt. För hur ska man hitta ett sätt där alla tillverkare kan testa under exakt samma förutsättningar? För vi pratar ju inte bara en viss hastighet, det behöver ju i princip vara samma sträcka, samma yttertemperatur, samma ACC-temperatur i bilen, samma ... allt för att det värdet ska vara relevant. Och då är det ju typ lab för att det ska bli görbart. Och då kommer vi säkerligen komma till Dieselgate igen.
Men som mange säger så har väl ingen faktiskt på riktigt litat på värden som tillverkarna anger. Nånsin. Det är väl en stor anledning till att biltidningar och biltestar-kanaler finns i olika medier. Jag tycker man som konsument har lite av ett eget ansvar att göra en viss form av research när man köper något för så pass mycket pengar. Att köpa en biltidning eller kolla ett youtube-klipp på en review är ju knappast kostsamt varken i tid eller pengar sett till beslutsprocessen för att köpa en bil, och då har man ju fått en mycket bättre indikation om förbrukning och mycket annat.
Vad gäller det här med förbrukning och elbilar så har jag så svårt att köpa hela grejen med att det är en gigantisk grej. Även om elbilar funnits för konsumenter i många år nu så är tekniken ung relativt förbränningsmotorn och i dagsläget är det inte i alla avseenden och egenskaper en direkt ersättare för en elbil. Är man en person som ofta gör långresor och inte kan acceptera att när man åker 30+ mil behöver ta ett laddstopp då får man väl köpa en annan bil. Är det så konstigt? Det är väl precis som om att jag behöver en skåpbil för att den lastar mycket så köper jag inte en liten kombi.
Med det sagt så undrar jag ju vad det är för resor eller vardag de här personerna har. För hur ofta görs de här resorna och hur stor del av ens bilanvändande är det? För nu är tongångarna ofta att man inte kan köpa en elbil för att det man inte kommer 60+ mil på en tank/laddning. För de allra flesta så görs väl den typen av resor några enstaka gånger per år och då hade jag kunnat tycka att de extra stoppet för laddning som krävs de få gångerna får en oproportionerligt stor invägning vid val av bil. Men det är ju bara min personliga åsikt :)
Ja fast gå från 90 mil till 30mil, är ju rätt galet.. Så blir ju lätt jobbigt om man inte kan ladda hemma oxå.
Sen till det roliga, vi som gillar att köra snabbt. ( tänkte det gör väll de flesta på detta forum ) . Så har man ju verkligen problem, framförallt på bana. Kan man komma 15 varv på mantorp på en laddning?..Sen ska man ut och stå och hänga 45min vid snabbladdaren och missar allt kul snack mellan stinterna i depån :)
Ska köra där nästa torsdag och hoppas det kommer lite Elbilar som kan berätta va deras erfarenheter är :)
Man får ta det för vad det är, elbilar: det är inte en produkt som kan ersätta en dieselbil med samma förutsättningar. Det är en annan produkt helt enkelt. Och beroende på användningsområde så kan elbilen vara en uppgradering mot dieselbilen eller en försämring mot dieselbilen. Som jag brukar min elbil så är den grym. Sladden sitter i på jobbet och hemma vid behov. Kör aldrig mer än 20 mil om dagen på vardagarna så aldrig räckviddsproblem. Bilen varm när man sätter sig i den på vintern, och skulle man glömma aktivera värmare så blir den varm på 1 minut. Tyst och bekvämt. Slipper äckliga dieselpumpar och åka en omväg för att tanka på tappen osv.
Sen har jag andra bilar att ta på semestern eller på den spontana oplanerade helgutflykten etc. Och vill jag ha roligt bakom ratten, ja då tar jag definitivt något annat :cool: Men som vardagsbil och till pendling och tjänsteresor i göteborgsområdet, suverän!
Mig förvånar det att någon bryr sig om vad en säljare säger överhuvudtaget... Jag vet inget sammanhang där en sk säljare haft mer eller bättre koll på produkten än mig. I de flesta sammanhang är de som kallar sig säljare eller motsvarande en person som läser ur produktbladet. Det kan jag ju göra själv.
- - - Uppdaterad - - -
Varför då? Helt meningslöst. Det är bättre att du bildar dig en uppfattning om vad som är rimligt, generellt. En förbränningsmotorbil förbrukar cirka 0,6-0,7 liter per mil, i snitt, mer eller mindre. Om du räknar med att en elbil förbrukar ca 2 kWh per mil så blir du mindre besviken.
Ja så är ju elbilen kanon! MEN de är INGEN egen produkt om man ska rädda planeten och se hur politikerna styr skatterna!, Hela flottan ska bli el! :/.
Men att man ska ha tillgång till X antal olika bilar. För att göra vad EN bra bensin bil klarar av är ju Kul men verkligen inte ekonomiskt eller klimat smart.
Se min "gamla" Golf R, den klara av ""ALLT"". Kör året runt med familjen, går hyffsat snålt. Bytte hjul igår och så blir det Mantorp på torsdag.. :)
För mig har aldrig flera bilar varigt ett alternativ ( för att kunna ha skoj ,samtidigt praktiskt )
Är ju alldeles för jobbigt, att puts, försäkra, skatta , laga X antal bilar för att kunna ha ett kul liv ;)..
Så ELBILEN är en GALET dyrt komplement till att kunna ha en komplett bil som klarar "allt" :/
Idag med de galna räntorna (elbilar är dyra nu utan bonus) Så kostar en ID4 GTX 7695kr/mån för 1000mil per år!!!. Det blir ju fan 92 spänn mil, att få låna bilen!!.
Hur f-n tänker man när man leasar för det?!... När räntorna och bonusen fanns, så förstår jag att folk plockade ut dessa bilar......
Men idag?!...nej det är knappt några privatpersoner som kör leasing längre..
Så får man inte ner priserna, så kommer små bensinbilar var det som säljs. Som det gör nu :)
Själv tycker jag det är roligt med många bilar, särskilt om de har en bred spridning i ålder. Trevligt att kunna sätta sig i en mk1 som inte ens har styrservo och KÖRA bil, inte en gaming-dator på hjul som en bil från 2023 är och samtidigt kunna välja att låta 2023 bilen köra en till jobbet genom de hopplösa köerna dagen efter, tyst och bekvämt med minimal insats från min sida :)
Hade inte resten av familjen (och grannarna kanske) haft ngt att säga till om hade det nog varit 10-20 bilar på uppfarten, nu får jag nöja mig med 5 :rolleyes:
Ja så sant, om det finns nått vett att ha fler bilar så en MK1 som inte är så dyr är ju självklart val. :).
Men som att kunna ersätta en Vanlig Svenne Volvo.
Så ska man ha en ID4 som man lånar för 100 000 per år för att kunna köra 1000mil på "gratis" el. Spelar ju liksom ingen roll om soppan kostar 25kr/l när man pröjsar 100spänn milen för att åka elbil utan driftkostnaden. :)
Elbil var ju perfekt när Räntan var 0% och bonusen fanns. Nu lär man ju räkna 10ggr innan det är självklart är smart med en dyr elbil.. :/
Och sen ska ju diesel och bensin bli billigare nästa år.
Elbilstrådar ballar verkligen alltid ur här :) Och utan att gå "all out Greta" så känns det som att det finns en hel del förnekare som har svårt att ta till sig att vi vi kommer behöva göra kompromisser och avkall på sånt som vi vant oss vid sedan tidigare. Elbilar är säkerligen inte den enskilda lösningen, men att säga att det är en kass lösning för att den inte ersätter ALLA funktioner som "en" fossilbil löser är ju lite skrattretande.
I vanlig ordning kastas siffror ut utan relevanta jämförelser. Det nämns att en GTX kostar 7695 kr/mån att leasa och att det är så fruktansvärt dyrt. Det kanske kan anses vara mycket pengar, men den riktiga frågan är väl vad det kostar att leasa motsvarande fossilbil?
Nu orkar jag inte gräva så djupt men en snabbkoll på VW's hemsida ger att en grundpriset för att leasa en Tiguan Allspace 200 hk är 6455 kr/mån och om man hade valt en ID4 Pro Performance så går den att få från 6595 kr/mån. Nu är säkert inte utrustningspaketen exakt lika, men vi pratar om en skillnad på några hundralappar i månaden mellan en fossilbil och en någorlunda liknande elbil (ja jag vet att de inte är exakt lika och det är inte det jag skriver).
Om någon sen vill köra bilen de där 1000 milen per år som ingår i leasingavtalet så kan vi väl leka med tanken att Tiguanen drar 0.6 l/milen i snitt och att ID4an drar 2.5 kWh/mil i snitt. Jag gissar att det är optimistiskt räknat till fossilbilens fördel. 1000 mil ger då en förbrukning på 600 liter bensin respektive 2500 kWh. För enkelhetens skull kan vi väl räkna med att bensinen kostar 19 kr och det ger då en total kostnad på 11400 kr för ett år. Elpriset varierar ju en del men en snabb googling säger att elpriset i region SE3 i snitt under 2022 låg på ca 1,40 kr/kWh. För att få enkla siffror kan vi väl lägga på 1,6 kr/kWh i överföringsavgift, skatt, etc. Så ett totalt elpris på 3 kr/kWh. Driftskostnad för 1000 mil blir då 7500 kr.
Vad blir då totalen på ett år?
Fossilbil (6455 * 12 + 11400) = 88 860 kr
Elbil (6595 * 12 + 7500) = 86 640 kr
Så 2000 kr lägre kostnad med elbil. Så om det är sååååå dyrt med elbil så kan ju inte en enda person ha råd med fossilbil :confused::p
Sen tror jag väl egentligen att de flesta vet det, men det som kostar mest med leasing är ju värdeminskningen. Så att jämföra diesel/bensin-priset med milkostnaden för ett leasingavtal är som att jämföra äpplen och elefanter :)
Nu är det risk att jag blir off topic här...
Det är just där skon klämmer, den politiska illviljan som förutsätter att befolkningen villigt skall göra avkall på sådant som vi vant oss vid. Att ett land får det sämre brukar kallas för negativ ekonomisk tillväxt. Pandemi och krig har gett hela världen tuffa förutsättningar. Den genomsnittliga tillväxten i EU under 2023 tros bara bli 0.8%. Som enda land i Europa tros Sverige få en negativ ekonomisk tillväxt: -0.8%. Källa: https://www.tn.se/ekonomi/25946/darf...mest-i-europa/
Hur kunde det då bli såhär? Det beror på många saker, men den svenska energipolitiken spelar stor roll. Man skrider sina planer i verket på att elektrifiera transportsektorn. På något vis har man glömt bort att el inte är en energikälla utan bara ett väldigt smidigt sätt att transportera energi och ett mindre smidigt sätt att lagra energi. Då bar det sig inte bättre än att man föregående två mandatperioder avvecklade 4 kärnkraftreaktorer som producerade stora mängder planerbar el till billigt pris. Detta kombineras dessutom med att enorma mängder pengar satsas på fantasier om fossilfri stålproduktion som beroende på källa beräknas kräva 55 - 82 TWh per år. Det kan jämföras med hela Sveriges elförbrukning 2022 som var 137 TWh.
Det är inte bara på el-området energipolitiken har fumlat bort vår välfärd. Även drivmedel har i Sverige gjorts onödigt dyra med höga skatter och unikt hög reduktionsplikt. När man gör energi dyrare gör man allting dyrare. När allting blir dyrare får man inflation. När man får inflation får man devalverad valuta. När vår valuta devalveras blir allt vi importerar dyrare. När oljan som vi importerar blir dyrare blir energin dyrare... Alla som har någon form av sparande pungslås av inflationen, om ni läser era orangea kuvert ser ni prognoser för hur mycket pengar ni kommer få som pensionärer. Vad som dock inte står i dessa brev är vad dessa pengar kommer räcka till. Frågan är om våra pensioner kommer räcka till pålägg åt våra frukostmackor.
Folk ojar sig över att Karlshamsnverket spyr ut en massa koldioxid, men ingen verkar särskilt bekymrad över att den ännu ganska modesta elbilsflottan i Sverige konsumerar mer än dubbelt så mycket el som Karlshamsverket producerar. Om vi fördubblar elbilsflottan behöver vi några Karlshamnsverk till. Fossila elkraftverk går snabbt att bygga, kärnkraftverk tar lång tid att bygga.
Du har helt rätt i vad du skriver när du konstaterar att värdeminskningen oftast är en mycket större kostnad än bränslekostnaden för en bilägare. Enklaste sättet att minska värdeminskningen är att äga en gammal bil med lågt värde. Frågan är hur synen på elbilar kommer vara när de blivit gamla? Kommer någon år 2078 vilja ta en 70 år gammal Tesla Roadster på en nostalgitur? Enligt statistik från car.info finns det idag 15 st Tesla Roadster i Sverige. Det kan jämföras med de 724 Porsche 356 eller 6695 VW Typ 1 (baggen) som idag finns i Sverige, många av de bilarna är idag äldre än 70 år.
Synen på olika typer av bilar kan snabbt förändras, det var inte länge sedan man såg dieselbilar som miljöbilar som skulle uppmuntras på olika vis.
Jag har inget emot elfordon, jag tycker att alla som vill köpa elfordon skall få göra det. Dock ser jag ett problem i att elfordon pressas ut med politiska påtryckningar samtidigt som vår elproduktion skjuts i sank.
m v h Henrik
⭐⭐⭐⭐⭐
@Henca - Bra inlägg #18. Det går inte att förbise myndigheters tvångstyrning av oss medborgare till att välja elfordon. Därför blir det diskussioner.
Det talas nästan aldrig om den enorma påverkan som nytillverkning av ett elfordon har på vår miljö, tex om fordonet orsakar en extra skrotning av ett fullt fungerande bensin/ diesel fordon. Jag har inga siffror på det men är övertygad om att det har stor betydelse, borde väl belasta utvärderingen av elfordonen.
@Gråtand - Givetvis blir det debatt, ofrånkomligt i en sådan "laddad" fråga :). Jag är inte elbilsfanatiker men läser gärna dina sakliga inlägg.
Mao- Gott folk, fortsätt med den städade debatten.
Övrigt. Om inte "Candyweiss" har något emot det kan denna tråd vara en generisk elbilstråd. Candyweiss som skapat den eller jag kan döpa om den till något passande.
/Peter
Bra idé, du får gärna döpa om tråden, jag vet inte ens hur man gör?
Edit
Fixat :) / Peter
Ja svara på mig själv. Vi har en mörk framtid som gillar att köra fort/bana :/. Var tyvärr NOLL elbilar av ca 70st som körde På Mantorp. ..
Men jag förstår varför, fick åka lite elbil för Audi var med och sponsrade eventent. Blandannat E-tron GT med 500hk!. Kan man tycka är mkt, men när bilen väger en 2,5 ton. Så blir inte bra! :)
Den var ca 25km/h långsammare än min på Rakan och efter 2varv så fick man lunga ner elbilen. Den blir för varm i bromsar mm.
Min jävel gick 10 varv utan att protestera i fullt tempo. Satte PB på 1,36 på gatdäck!!. Jäkla imponerade kärra!
Jaja tillbaka till el!, den är kanon att pendla ToR till jobbet...Sen är det mest bök idag och tråkigt tyvärr ;(
Jo sen en till tråkig sak!, de flesta bensin fick åka ut och tanka efter halva dagen. Tog väll en 10min.
Elbilarna (Audi demo) fick man åka ut med och ställa en 40min för att snabbladda. Sen var de så jäkla varma att det inte var läge att köra bana direkt =så man kommer missa vartannat körpass om man ska göra såhär! ..Smidigt not :(
Sen Rangen. Min gick väll från 70mil till 30, elbilen gick typ från 45 till 15.. :(
@henca:
Bra inlägg. Håller med dig i vissa saker.
Nu blir det lite högtravande här, men för min del så tror jag att vi som invånare på jorden lever över de resurser som finns tillgängliga. Inte så att saker tar slut och slutar existera i denna sekund, men det finns ändliga resurser som vi håller på att beta av. Jag tror även att de beteenden och vanor vi har nu gör långsiktig skada på klimatet som kommande generationer kommer att se konsekvenserna av. Försöker inte måla upp någon dystopisk framtid a la Kevin Costners Waterworld eller Snowpiercer, men ändå så att det kommer bli kännbart. Och för att undvika det behöver vi alla göra förändringar. Att göra förändringar ligger inte i människans natur, för vi är vanedjur. Så om det vore upp till var och en att se till att en förändring sker så skulle ingenting hända, och därför tror jag tyvärr att politisk styrning måste ske. Sen kan man ju diskutera om det som görs är rätt prioriteringar, men jag tror i alla fall att en ändring måste ske trots att det kanske innebär att vissa saker får en negativ påverkan.
En högst relevant diskussion borde väl också vara i vilken omfattning som bilkörning för privat bruk är boven i dramat. Tror det finns många andra spår som sannolikt har högre påverkan men som jag får känslan av att man inte jobbar lika hårt med.
Med det sagt så har jag svårt att se varför elbilar får så mycket kritik. Än så länge är det ingen som tvingar någon att köpa en elbil. Det är ingen som tvingar någon att köpa en bil i huvud taget. Det bästa vore ju om folk inte bytte bil så ofta i eller för den delen skippade bil helt och hållet. Men nu lever vi i ett konsumtionssamhälle där det blivit någon form av norm av att man byter bil med intervall om 2-4 år. När folk ändå överkonsumerar bilar så hårt så tycker jag faktiskt att det är rätt att staten ger incitament att köpa vissa typer av bilar för att de (från tid till annan) anses ha mindre klimatpåverkan än andra. Sen är elbilar knappast det enda möjliga spåret för en bil med mindre klimatpåverkan, finns väl vätgas och säkert andra alternativ med, men min uppfattning är att elbilar åtminstone är mindre dåliga än än fossilbil på den punkten.
Håller med om att infrastrukturen för el inte alls hänger med och frågan är hur lång tid det tar innan det blir ett stort problem. Att det periodvis blir dyrt är väl en sak, men görs inga större åtgärder så kanske ransonering eller annat blir enda utvägen. Huga.
Sannolikt kommer ingen komma ihåg Tesla Roadster om 70 år. Möjligtvis om den som sköts ut i rymden ramlar ner eller krockar med någon rymdstation :) . Men vilken bil oavsett bränsletyp från 2010-talet och framåt kommer någon komma ihåg om 70 år? Känns inte som att det görs något revolutionerande, ikoniskts eller nytänkande längre, bara små kontinuerliga förbättringar.
@Peter-C:
Håller med om att en utvärdering av hela fordonets livscykel är det mest relevanta och det pratas väldigt lite om det. Nu är jag för dåligt insatt för att ha en klockren källa på det, men jag tror ändå det finns flertalet studier som visar att även med smutsig batteritillverkning så är elbilar bättre än fossilbilar. Ett exempel på sån data finns här: länk till bild , länk till hela hemsidan
Vad gäller skrotning vid köp av ny bil så borde väl mängden skrotningar vara lika stor oavsett vilken typ av bränsle som den nya bilen går på?
@mangewide:
Fokus för elbilar har väl hittills inte varit så ban-fokuserat. Känns kanske i någon mening rimligt ;)
Men om man nu skulle prata om någon potentiell kandidat så är väl kanske inte Audi etron det bästa exemplet. Stor och tung är ju aldrig bra för möjligheten att generera G-krafter. Nu låter jag kanske som en Tesla fan-boy (vilket jag väldigt gärna inte vill vara), men hade varit intressant att se vad en Model 3 Performance kan prestera. Den gör 0-100 på dryga 3 sekunder och väger väl straxt under 1900 kg, så borde finnas lite möjligheter till att få några snabba varv. Men räckvidden är så klart kortare än på en fossilbil.
Nu finns kanske inte incitament att satsa på det ännu, men ge det några år så ska du se att någon bana börjar sätta upp laddare på i depåområdet. Till skillnad från bensinmackar så kan man ju sätta upp laddare i princip var som helst ;)
@mangewide:
Fokus för elbilar har väl hittills inte varit så ban-fokuserat. Känns kanske i någon mening rimligt ;)
Men om man nu skulle prata om någon potentiell kandidat så är väl kanske inte Audi etron det bästa exemplet. Stor och tung är ju aldrig bra för möjligheten att generera G-krafter. Nu låter jag kanske som en Tesla fan-boy (vilket jag väldigt gärna inte vill vara), men hade varit intressant att se vad en Model 3 Performance kan prestera. Den gör 0-100 på dryga 3 sekunder och väger väl straxt under 1900 kg, så borde finnas lite möjligheter till att få några snabba varv. Men räckvidden är så klart kortare än på en fossilbil.
Nu finns kanske inte incitament att satsa på det ännu, men ge det några år så ska du se att någon bana börjar sätta upp laddare på i depåområdet. Till skillnad från bensinmackar så kan man ju sätta upp laddare i princip var som helst ;)[/QUOTE]
Nej, men elbilen har väll funnits 15år?. Borde ju ha kommit nått vettigt?!
Och Nej Tesla modell 3 Performance funkar inte heller. Sök lite på Nurburgring och Modell 3. Den klarar inte en ETT varv utan att batterierna blir för varma och tappar massor med effekt!.
Så finns ju ett gäng trimmare som försöker få till Modell 3 är nere i Tyskland, men jag har inte sett någon lyckats än tyvärr..
Sen bromsarna klara inte ett varv heller, är ju mindre än vad jag på R på en 400kg tyngre bil! :). Men som sagt det kan man ju lösa med en 50 000kit..men iallafall..Eller som PLAID som man måste köpa till ett 250 000kr bromsuppdatering för att kunna köra snabbt (bilen är begränsad annars )
Men på mindre banor som Arlanda Testrack så är en Tesla galet snabb. Men då har du inga hastigheter över 120km/h
Absolut, kommer säkert komma laddare på banor. Men Mantorp har ju snabbladdare 5min utanför banan, så är ju redan nu inget problem att ladda. Utan hur laddningen funkar, tar j-vla tid (ja man har ju lite bråttom på en trackday ) och blir galet varmt = inge bra för att köra Bana...
Så jag är inte imponerad om man nu ska byta till Elbilar, att inte ens Tesla som funnits i 20 år kan lösa en bil som klara 10varv i full fart som en Kia Ceed gör ;)
Har också sett elbilar (Tesla) på bana som försvinner ganska snabbt efter några varv.
Tror det förhåller sig på följande vis.
Det är idag helt ointressant för en elbilstillverkare att tillverka en elbil som kan prestera något under de omständigheter som bankörning innebär. En ”normal”-ägare av elbil inte intresserad av det, därför går det bort. Andra egenskaper är prioriterade vilket är ganska givet.
Nja, när man pratar med Audi och Porsche som jag gjort. Så är deras marknadsföring på deras "extremare" elbilar Audi RS Taycan mm
Gjorda för att ersätta fossilbilar på bana mm..
Det har ju inte tagit fram en Taycan Turbo för 2,5 miljoner. För att ägare bara ska kunna åka fort mellan rödljusen!
Ska på Porsche Uppsala VIP öppning imorgon!, så ska jag fråga ordentligt hur det tänkt..;)
Polarens 992 GT3 står som uppvisningsbil där, kan man säga kommer ta "100" år för Porsche att kunna göra nått liknande trackvapen med EL..;)
Bifogad fil 14036
I mitt påstående att elbilstillverkarna ej är intresserade av bankörning så avser jag bruksbilar, typ Golf R, GTI, Cupra jämfört med ID4 gtx, Teslor osv. Taycan vet jag inget om, är ju en e-tron under skalet, tung som bara den.
Det finns potenta raceverktyg som går på el men väldigt extrema. Se nedan. För mig går de bort ur debatten, ingen "vanlig" personbil.
En Mc Murtry..vad kostar den. Knappast relevant jmfr objekt.
https://mcmurtry.com/david-mcmurtry-...try-speirling/
Således tror jag fortfarande att elbilar främst ska ersätta vanliga bruksbilar som det fn ser ut.
https://youtu.be/5JYp9eGC3Cc
Här är det nog svårt att hänga med oavsett om man har Golf mk8 R eller 992 gt3 ;)!
Där tror jag du har helt rätt. Elbilar som koncept har väl funnits sen slutet av 1800-talet men det har väl aldrig byggts något för massorna förrän långt senare. Det var väl inte förrän mitten/slutet av 2010-talet som det fanns elbilar som inte var dyra lyxbilar. Nu görs det ju "vanliga" bilar som går på el men att någon ska göra en "nisch"-bil för bana tror jag lär dröja. Även bland fossilbilar så är ju det ett rätt smalt segment. Tillverkarna gör väl det de tror att de kan tjäna mest pengar på först.
Hur många av alla sålda Taycans tror du någonsin kommer se en bana? Jag tror det ligger helt andra tankar bakom att porsche tog fram den bilen. Förmodligen samma anledning som man tog fram Cayenne för många år sen. Man ser ett marknadssegment som man tror kommer bli stort och bestämmer sig för att ta en del av kakan, inte för att det nödvändigtvis är Porsches själ och vision.
Ni har båda säkerligen helt rätt när det kommer till elbilar och bromsar. I vanliga fall så använder man ju knappt bromsarna utan regenererar istället. Så bromsarna är säkert dimensionerade efter det.
Det går väl att diskutera om/när en elbil kan bli vass på bana, men det kommer helt garanterat. VW ID.R är väl ett exempel på en prototyp som verkar kunna gå rätt snabbt. Finns väl tävlingsklasser för "vanliga" elbilar också, typ STCC. Men den som lever får se :D
Så är det onekligen, en del saker ingår i mer eller mindre långsiktiga kretslopp och andra saker som t ex kärnbränsle är en ändlig resurs. Jag är dock inte så orolig för att brist på uran skall bli något praktiskt problem, det är ju lite av en biprodukt när man bryter järnmalm. Då är det otäckare med vätet i solen som kommer ta slut, men lyckligtvis dröjer det länge till dess.
När det gäller kretsloppet med olja kan man ha olika teorier och åsikter om hur det skall hanteras. Länge har man varnat för att oljan kommer ta slut, men till mänsklighetens förvåning finns det efter flera årtionden fortfarande gott om olja. De flesta är överens om att olja återskapas, men huruvida olja återskapas i en signifikant takt råder det väldigt delade meningar om.
Själv är jag lite oroad över att det finns de som tar en eventuell framtida brist på olja som ursäkt för att kortsluta kretsloppet. Skulle det vara ett problem med överkonsumtion är det inte någon lösning att elda biomassa i stället för att låta den bli olja eller att elda gödsel i stället för att låta det bli växter. Enda boten mot överkonsumtion är att minska konsumtionen.
Min största oro när det gäller klimatdiskussionerna är att klimathotet kan förleda människor att fatta dåliga beslut. Man kan tänka sig två diametralt olika scenarion:
1) Klimathotet är på allvar det största hotet mot mänskligheten och alla ansvarsfulla medborgare och politiker gör sitt yttersta för att minska halten koldioxid i atmosfären.
2) Klimathotet är bara en bluff för att driva igenom en dold politisk agenda.
En värld där alternativ 1 gäller kännetecknas av:
- Allmänt välkända optiska eller termodynamiska formler som beskriver hur mängden koldioxid i atmosfären påverkar jordens medeltemperatur. Dessa formler har styrkts av såväl praktiska experiment på isolerade miljöer som statistik.
- Ett globalt förbud mot fossila källor som energikällor, stora satsningar sker på planerbara energikällor som inte ger koldioxidutsläpp och man oroar sig för hur länge kärnbränslet skall räcka.
En värld där alternativ 2 gäller kännetecknas av:
- En politisk rörelse som enträget verkat under flera årtionden för att få igenom sin viktiga fråga. Trots att man målmedvetet under lång tid infiltrerat media, barnomsorg och läroverk har man inte lyckats övertyga tillräckligt många.
- För att skrämma folk att rösta rätt målar man upp ett stort hot och säger att det är bråttom.
- Emellanåt påpekas det att hotet är så allvarligt att det rättfärdigar lagbrott och demokratiska system kan ses som hinder.
- Om någon skulle ifrågasätta hotet bemöts det med kätterianklagelser snarare än presentation av fakta som bemöter ifrågasättandet.
- I stället för redovisning av formler och tabeller som kan verifieras eller motbevisas hävdas det att "alla vetenskapsmän är överens".
- När man väl får makten gör man några knappt relevanta symbolåtgärder för att motverka det stora hotet men ägnar sig främst åt att driva igenom sin ursprungliga politiska agenda även om denna till synes skulle förvärra hotet.
Man skall komma ihåg att den gröna vänstern alltid tyckt illa om privatbilism, kanske är det friheten som egen bil ger som är det egentliga problemet.
Nej, men om du köper en fossil-bil drabbas du av höga malus-kostnader och för inte så länge sedan fick de som köpte elbil en ekonomisk bonus. Vad som anses "rätt" varierar med tiden, det var inte så många mandatperioder sedan man uppmuntrade köp av dieselbilar. Det är svårt att sia om framtiden, men säkerligen kommer man om några mandatperioder se ned på elbilar och hitta på något vis att bestraffa dem. Kanske drabbas man av någon skatt beroende på bilens vikt eftersom tunga bilar sliter mer på våra vägar, kanske införs någon straffskatt på batterier till både bilar och annat.
Många delar detta synsätt och det delar in vår befolkning i två grupper:
- De som har tillgång till fungerande kollektivtrafik får sina resor subventionerade av skattepengar
- De som inte har tillgång till fungerande kollektivtrafik får sina resor straffbeskattade.
"Ransonering" av el innebär nedsläckning i omgångar av olika områden. Många befarade att det var något som skulle drabba oss redan i vintras, men lyckligtvis har vi klarat oss från det än så länge. Avstängd el innebär inte bara mörka hus och gator, det innebär också att uppvärmning (som ofta bygger på system med pumpar) slutar fungera och att industrier drabbas av stopp med efterföljande kostsamma återstarter.
Det finns två typer av bilar som man kommer ihåg:
- Drömbilen som man aldrig kommer ha råd med, t ex Koenigsegg Agera
- Vardagsbilen som många haft en egen relation med, t ex Volvo V70.
För att få inlägget lite mer passande i detta forum bifogar jag en bild från en veteranbilsträff för ett par år sedan. Där samsas gamla lyx-bilar med gamla vardags-bilar.
Bifogad fil 14037
m v h Henrik
Nej så sant, men Porsche erbjuder alltid bankörning till desssa bilar och ja de ska klara att köra bana. Har ju rätt sjuka bromsar..
Inte lätt att få stopp 2000kg ++ när det går fort..
The lightweight ceramic composite brake discs are 420 millimetres (front) and 410 millimetres (rear) in diameter.
The Turbo and Turbo S have ten-piston, aluminium monobloc fixed-caliper brakes at the front. Four-piston calipers are used at the rear.
Bifogad fil 14042
Finns iaf en som klarat ringen och som du även kan gå in och beställas hos återförsäljaren.
https://alltomelbil.se/elbilen-kia-e...ng-utmaningen/
Sen som redan nämnts tror jag inte bana är tanken med dessa bilar, utan vardagsbruk.
När det blir fråga om banbilar kan det mycket väl även bli frågan om batteribyte likt NIO, då får du full "tank" på ett par minuter och behöver inte stå stilla 20 - 30 min för detta.
edit: Model S Plaid vs Shelby GT500 Mustang
https://www.youtube.com/watch?v=5xlxZQIv7T0
Se genvägen som MacAllan postat. Där står det:
".....Senare testade L’argus också Porsche Taycan Turbo S som visade sig prestera bättre, till en början, men efter ett varv gick den ner i ”sköldspaddsläge” för att kyla sina batterier."
Det är nog så att det är "rödljus" race som de möjligen lämpar sig för. Fin bil men inte avsett till racing ändamål :). Gäller e-tron med eftersom Taycan är byggd på e-tron plattform.
Det där var nästan lite porrigt :)
Inte för att det spelar någon roll, men undrar hur Audi/Porsche hanterar regenerering vid bankörning. Säger inte att det löser problemet, men vad jag förstått så kan man genom Teslas track mode ta bort regenerering och då minska problemet med för varmt batteri något. Obs! inte ta bort, bara minska. För det är ju inte så konstigt att batteriet blir varmt om man hela tiden om vart annat tar ut max effekt och sen laddar med max effekt. Men bättre kylning borde väl gå att lösa om man verkligen ville :confused:
För egen del så är jag inte så intresserad av vad som går att lösa på track day-fronten med elbilar, utan mer vad som kommer hända med bilar för gemene man. Hittills känns det som att det är mest större bilar som kostar relativt mycket pengar. Visst det finns några småbilar men även de kostar ju relativt mycket. VW gick ju ut för ett tag sen och hävdade att man skulle ha en bil i Polo-storlek för 25 000 Euro år 2025. Om det händer kommer borde det ge en bra skjuts i övergången från fossilbränsle. Elon Musk har väl hävdat att Tesla har en 25 000 Dollar-bil på gång, men det känns som att den mannen lovar långt mycket mer än vad han kan hålla. Skulle lika gärna kunna vara en PR-grej för att få aktiekursen dit han vill.
Pressrelease VW ID.2
Ja, ID.2 skulle kunna bli något vettigt. Vi får hoppas dom kan lyckas hålla priset på en vettig nivå.
Ja den där EV6 GT är faktiskt imponerade att de klara att hålla värmen i schack och inte tappa effekt!
Är faktiskt jäkla snabb upp till en 180 sen märks det att den väger 2,5ton. När vi körde 804m tävling, så hade denna 600hk klump typ samma slutfart som min Golf. Så man behöver 1000hk el för att få tryck över 200! :) , som Plaid
- - - Uppdaterad - - -
Ja det där är ju pinsamt på riktgit...En Dacia klara ju ETT varv utan att tappa effekt ;)
En annan sak!. Var på ett Event igår med Continental och Michelin!
Det var jätteglada för elbilarnas inträde!!. Det har aldrig sålt så mkt däck :D
Bilarna är tunga och folk kör "ryckigt" "accar hårt" från stillastående!. Så var inte alls ovanligt att däcken bara höll EN säsong, mot kanske TRE för en fossilbil..
Men de höll verkligen på att ta fram speciella däck för EV nu, men kommer ta lite tid. De har inte än Riktigt fått till bra däck för EV, fast nästa alla säger att det har EV däck...
Så kul med tjocka bilar, men mkt vrid från 0 km/H ;)