Jag har precis köpt en passat gte och är lite sugen på att optimera motorn. Någon som har gjort det och kan dela med sig av sin erfarenhet?
Jag har varit i kontakt med skandinavisk motoroptimering, de kan få ut 280hk totalt. 214 hk original.
Utskriftsvy
Jag har precis köpt en passat gte och är lite sugen på att optimera motorn. Någon som har gjort det och kan dela med sig av sin erfarenhet?
Jag har varit i kontakt med skandinavisk motoroptimering, de kan få ut 280hk totalt. 214 hk original.
Våran ger 28hk och 50Nm med steg 1... Tror du bör kolla vilket vrid lådan klarar utan optimering!
Skandinavisk Motoroptimering uppger att deras programvara skulle ge 280 hk och 480 nm. Det är betydligt mer än alla seriösa aktörer hävdar. Knappast rimligt...
Jag har sett att det är inte bara bensinmotorn som optimeras när man pratar om de siffrorna. Även elmotorn får en ny mjukvara så kombinationen av dessa ska ge ungefär dessa siffror. Sant eller inte, finns en del videos på Tuben.
Det kan ju vara så att elmotorn normalt inte programmerats för maximal effekt, utan för att ge många kilometer i räckvidd. En högre effekt i elmotorn ger naturligtvis kortare räckvidd. Det är väl inte det tillverkaren tänkt sig men det är nog väldigt kul att köra den :cool:
Tänkte väl att det inte skulle vara några problem för folk att plussa på själv.. Men men.. ��
Det går inte optimera en elmotor. Den byggs ju med den effekt som den är tänkt att avge.
Jo, men det går att optimera programvaran som styr elmotorn så att den får mer kräm. Under rätt omständighet såklart...
Blev ju nyfiken även om jag jobbat en del med elmotorer och frekvensomformare i ventilationssystem och pumpar på 90-talet. Redan då kunde man "överklocka" frekvensomformaren. Idag finns helt andra styrningar för att reglera en elmotor. Så svaret är jo - man kan. I länken finns lite mer info.
https://teslaclubsweden.se/sa-trimmar-man-en-elmotor/
Med tanke på hur komplext drivsystemet verkar vara och hur många som verkar drabbas av "hybridfel" med följd att bilen måste bärgas till verkstad så skulle jag aldrig låta nån peta i programvaran. Lagom kul att stå där med en fet räkning som inte täcks av garanti eller goodwill bara för att man ville ha 15-20 hk till.
Säger inte att Skandinavisk Motoroptimering är oseriösa, har igen personlig erfarenhet. Men att de anger så mycket mer effekt och vridmoment än andra etablerade firmor låter inte rimligt. Kan de redovisa hur det skulle gå till?
Har själv erfarenhet av Tuningchip, det har funkat bra. BSR är ju också etablerade.
Sen kan jag hålla med Mats ovan. Drivlinan i GTE är ganska komplex, man vill inte ha bekymmer med den. Garanti är ju i många fall inte aktuellt eftersom många är för gamla ändå, men kanske maskinskadeförsäkring.
Som jag fattat så finns det ingen firma på marknaden som lyckats optimera elmotor, utan alla trimmar bensin motorn på 150hk till ca 180 som är max för turbon i den..
Så går tyvärr inte få denna till en raket, är galet komplex själva hybriddrivlinan....
En ökning på 25-30 hk och 50-60 nm på en liten motor är ju inte dåligt. Procentuellt är det ju bättre än många andra motorer.
Som sagt, att Skandinavisk Motoroptimering skulle få så mycket mer än andra trimfirmor är föga troligt. Det i sig är förefaller inte seriöst att påstå. :confused:
Nej precis rätt bra, men det är en väldigt tung bil. Så räkna inte med att denna effekt ökning kommer märkas så mkt tyvärr...
https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3691/...2014-2021-cukc
Man är ju bortskämd med 888 Motor som sitter i GTi och R. Där man får mellan 50-70hk och 100Nm.... :)
Lite sent svar kanske men lite klargörande.
Passat och Golf GTE stryper elmotorn i GTE läget.
Ostrypt kan setupen leverera över 270hk/550nm…
Firmor som enbart kalibrerar om bensinmotorn har inte spenderat tillräckligt med tid på programmet då allt styrs från samma ecu.
Har du spenderat tillräckligt med tid på resultatet av 550Nm och framhjulsdrift i en vanlig passat..!
Effekt, vrid, körbarhet och/eller förbrukning kanske? Vad annars?
Optimering – Wikipedia
Menar du att eftermarknaden har mer utrustning, bättre folk och mer resurser att testa och kalibrera motorerna än vad VW har?
Eller du kanske använder ordet optimera som i att höja effekten och sänka förbrukningen men ge avkall på emissioner och hållbarhet?
? Att optimera parametrarna i en ECU är det många som kan, inte bara de två som (du tror) sitter inlåsta hos VW..
Bilen du har är mappad för lite värre platser och bränsle (mm..) än det vi har här.. Dessutom behöver optimering/tuning inte ta hänsyn till försäkringsklasser..
Men det är fullt möjligt att få mer effekt och sänka förbrukningen utan att ge avkall på emissioner och hållbarhet!
VW har lite fler mål att ta hänsyn till.
Miljöcertifiering
Return of investment
Prismedvetna kunder (batterier är dyra…)
Intern politik, vissa bilar får inte ha mer effekt än andra!
Kalibreringsdelen blir givetvis lidande av detta oavsett hur skickliga operatörerna i testcellerna är.
i mitt fall så finns kalibreringen redan klar i styrdonet men är nedställd av någon anledning (GTE läget)…
Kan inte riktigt hur det fungerar hos VAG, men t.ex. Caddy har väl olika effekt i "samma" motor, så det händer ju att det finns bilar med olika effekt mm som har likadan motor, då bör ju motorerna vara olika optimerade av tillverkaren. Vet Volvo har det så på personbilar och det är inget ovanligt på övriga på lastbilssidan. Jag har optimerat både motor och DSG och har nu en mycket "trevligare" bil att köra. Vet inte hur det är med hållbarheten, men använder man insidan av huvudet tror jag inte det är några problem? Sen så går ju allt att köra sönder oavsett :)
Om det är möjligt så har VW:s ingenjörer misslyckats.
Du glömmer att VW först och främst är ett vinstdrivande företag.
All prestanda kostar, om motorn är byggd så att den utan att ge avkall på prestanda eller hållbarhet kan lämna 20-30% mer effekt så är den överdimensionerad.
Självklart så är motorn kalibrerad och byggd för att kunna lämna full effekt i väldigt ogynnsamt väder väder en längre period med dåligt bränsle. Det är precis den marginalen man börjar tumma på när man skruvar upp effekten. Hur komponentval skulle ha något med försäkringsklasser att göra förstår jag inte riktigt.
Gissningsvis så gör VW som alla andra, en marknadsavdelning undersöker vilka effektnivåer som dom vill ha i framtida bilar/motorer. Sen försöker man uppnå de kraven så billigt som möjligt. Att då bygga motorer med en sjuhelvetes säkerhetsmarginal är inte speciellt kostnadseffektivt.
En fråga, hur många av de som säljer effekthöjningar tror du har koll på ökade avgastemperaturer och hur dessa påverkar livslängden på efterbehandlingen?
Just GTE:n är intressant eftersom den ändå får betraktas lite som ett slafsbygge.
Att man inte tillåter mer systemeffekt kan vara något så enkelt som att man skulle kliva över vridmomentsgränsen i växellådan. Alternativt att man inte kan bibehålla den ökade effekten tillräckligt länge för att kunna anse sig kalla det för "systemeffekt".
Jag tror inte man kör sönder grejorna om man "chippar" bilen och kör med insidan av huvudet.
Men jag skulle inte rekommendera någon att ta sin chippade TDi och hänga på en husvagn på 2 ton och köra upp och ner för backarna i Österrike en varm sommardag. Typiskt obra.
Jag vill förtydliga att jag vänder mig emot ordet "optimera". Alla bilföretag optimerar sin kalibrering.
Av alla jag sprungit på i bilbranschen så är nog motorkalibratörerna de som verkar vara de största motornördarna.
Tänker du på Volvos femmor? 140 och 170 hk?
Tror det finns så sådana exempel kvar idag, speciellt när det gäller överladdade bilar. Då blir turbovalet så extremt viktigt.
Men visst, det kan säkert finnas exempel på när man vill sälja något med lägre effekt och att det blir billigare att ta en hyllprodukt och bara ställa ner effekten.
Vore väldigt intressant om någon med tillgång till VW:s reservdelskatalog kunde titta på om tex är samma turbo i TDi 150 och TDi 190 på Passaterna.
Bara för att spinna vidare på det exemplet så hade väl tex de tidigare TDi 150 inget Adblue system, medans detta var standard på TDi 190.
Hållbaraheten märker man nog först på slutet av bilens tänkte livslängd. Kör man dessutom inte som en dåre så är det nog ingen större risk att grejorna går sönder,
Här en intressant artikel där man intervjuar Svensk Motoroptimering, tyvärr låst artikel https://www.skd.se/2021/05/16/optime...ar-upp-motorn/
Här är lite som jag bara kopierat och klistrat in:
Vässa, kalibrera, chiptrimma eller optimera. Kärt barn har många namn, men allt går ut på att få en motor att bli mer effektiv. Genom att programmera om bilens dator kan kraftkällan både bli piggare och få en lägre bränsleförbrukning.
Varför kalibrerar då biltillverkarna inte sina motorer optimalt från början? Det beror på att de har många parametrar att ta hänsyn till – bland annat ska motorn vara pålitlig och hållbar och bilen ha samma egenskaper på alla marknader och för alla klimat.
Han har även optimerat sin egen bil. Den har nu 40 extra hästkrafter, mer vridmoment och lägre bränsleförbrukning. Det senare kommer sig av att det starkare vridmomentet gör så att kraftkällan arbetar lugnare.
På diesel kan det möjligtvis vara så att man kan få ner förbrukningen eftersom man av emissions-skäl inte alltid kan gå för maximal verkningsgrad i alla lastpunkter.
Att få lägre förbrukning på Otto är dock rent skitsnack, lambda 1 är lambda 1 och det finns inte mycket att göra.
Ja min 2.0 tsi förbrukar inte mindre, men förmodligen samma vid landsväg/motorväg. Oftast blir det lite mer än innan optimeringen, men det beror nog mest på min högerfot.
Ändra: Det var en Citroën 2.2 hdi som optimerats i texten, så det stämmer med diesel.
En gte har en bensinmotor på 150hk och en elmotor på 100hk.
Men om man kör dem kombinerat (GTE mode) så stryps elmotorn till ca hälften.
Så om man får tag i ett bra företag som optimerar så optimeras bensinmotorn till ca 180hk och man låser upp elmotorn så den använder alla sina 100hk istället för 50hk.
Så man trimmar alltså inte elmotorn utan bara släpper lös all kraft den har :)
Joo!, nu kan man trimma båda!. Skitballt! . En polare som har denna firman, jag kan ge rabatt ;)
Bifogad fil 13198
Det där ser ju riktigt roligt ut, snacka om sleeper :D
Haha, ja fan sant. Men jag får provision!. Nejdå ;). Ska visst gå som ett skott efter.... Rätt ballt att man kan trimma elmotorn oxå.
- - - Uppdaterad - - -
Ja precis och alla tror man är miljövän och kör hybrid! ;).. Jodå, kul med lite mer knuff när man bara kör el, är ju lite det man saknat när man testat GTE bilar :)
Bilarna blir betydligt trevligare, min favorit är däremot inte enbart den högre effekten utan att kunna stänga av start/stop så bilen är lite snabbare från start vid rödljus! :D
Går även att styra laddning vid olika temperaturer, hastighet, belastning samt hastighetsgränser för enbart eldrift.
Har gått igenom det mesta i programmen från GTE nu och det finns mycket att "låsa upp". Nästa steg blir att gå igenom programmet även för invertern, kanske något för eftermarknadskonvertering av äldre bilar!
Intressant!, ja kan tänka mig att det finns mkt att labba med!. Är ju onödigt avancerade dessa hybrider, därför man gärna vill på emot ren eldrift. Mkt enklare att tjäna pengar och underhålla en ren elbil.
Start stop går fortfarande inte att ta bort smidigt på mk8an än, vilket är jäkla irriterande. ;)