Hej har en fråga
Vad händer med topen på en vw lupo om kamremen hoppar över typ .är toppen kass då
Utskriftsvy
Hej har en fråga
Vad händer med topen på en vw lupo om kamremen hoppar över typ .är toppen kass då
Insugsventilerena för resp. cylinder öppnar när resp. kolv är på väg nedåt för att suga in bränsle.
Avgasventilerna för resp. cylinder öppnar när resp. kolv är på väg uppåt för att blåsa ut avgaserna.
Om kamremmen hoppar snett så att en ventil inte har stängt när kolven kommer till sitt översta läge så är det mycket troligt att kolven tar i ventilen och kröker den. Det finns marginaler och en Lupo är väl ingen trimmad maskin men om remmen hoppar över ett hack så kommer motorn knappast att fungera eller fungera väldigt dåligt.
Varför undrar du det?
Du kan se en utmärk animering på en cylinder i en fyrtaktare till höger i bild:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fyrtaktsmotor
Ska eventuellt köpa en lupo som rämen har hoppat
Så ville veta lite vad som hänt typ och om man måste byta top eller om det räcker att byta ventil
Det går inte att svara på utan att på ett eller annat sätt kontrollera ventilerna och kolvarna. Med en kamera kan du undersöka kolvarna utan att behöva lyfta topplocket. Hur man kontrollerar ventilerna utan att lossa topplocket vet jag inte men det kan säkert någon annan här på forumet svara på.
Om remmen har hoppat över kuggar är det dessutom fel på remspännaren om inte remmen är helt utsliten. Hur många mil har bilen gått sedan sista kamremsbytet?
Remen bytes föra året
En vecka sedan ny rem
Remen hoppa för en vecka sen
Å nuvarande ägare byte ny rem föra året
Och den har gått mellan 500 och 1000 mil sen bytet
Den går att köra men går inte på alla 4 ra
Den har gått enligt transport ca 13500
Jag undrar typ om man är tvungen att byta hela topen eller om det räcker att typ byta ventil mm
Har rensat tråden från onödiga inlägg som har med "pajkastningen" att göra.
Ok trodde jag skrev tillräckligt
Årsmodell? Motorkod? 8V eller 16V?
Du har inte ens i närheten av någon info om bil och motor för att få nå svar.
Den går tydligen att köra men den går inte på alla 4
Nej. Inte årsmodell, inte vilken motor, ingen info om kamremsbytet, du vet inte ens om det är nåt problem eftersom du skriver att du inte VET om den går att köra. Typ alla fel man kan göra i ett inlägg där man önskar någon form av hjälp.
Det finns ingen som ”jobbar” här, alla svarar eventuellt om de vet nåt, kan nåt, om de har tid och om de har lust.
Som vanligt gäller att en dåligt ställd fråga får ett dåligt svar.
Årsmodel 99 1,4 l motor 16v motor kod ahw någe mer
Har en AHW-motor kuggat så slår dom oftast ihop och kröker en/flera ventiler.
Sätena och styrningarna brukar klara sig, så ett kit med nya ventiler ifrån tyskland för 1000-lappen, sen av med toppen och slipa in dessa, så är du på banan igen.
Du kan hänga av kamremmen och lossa bara den övre ventilkåpan/bryggan, kamaxlarna sitter i denna, sedan tar du en rätskiva/stållinjal och mäter över alla insugs resp avgasventiler, så ser du direkt om någon är "lägre" i nivå, då är den isf krokig.
..men innan du gör nått mer så köp en komp-testare på biltema, skruva ur stiften och gör komp-prov på alla cyl, då vet du vilken som du ska titta närmare på sen när du lyft bryggan.