Någon som testat eller fått Dfreeeze monterat i sin bil med Webastovärmare?
https://www.volkswagen.se/sv/kop-en-...bjudanden.html
Utskriftsvy
Någon som testat eller fått Dfreeeze monterat i sin bil med Webastovärmare?
https://www.volkswagen.se/sv/kop-en-...bjudanden.html
Hej! När vår Tiguan Allspace beställdes i början av november ingick det defreeze när bränslevärmare lades till som tillval och är också intresserad av hur detta funkar rent praktiskt och om det är några problem?
Jag hade för för mig att defreeze ingår som std nu när man lägger till bränslevärmare, stämmer detta? Annars är 4000kr mycket att lägga ut utöver vad en värmare kostar!
Såg nu att defreeze inkl. Värmare är borttaget i bygg bil när en Allspace ska byggas!?
Varifrån kommer den informationen? Var står det?
Det är precis som ni har nämnt att defreeze var ett kampanj som indroduktion precis som dragpaketet var. Pratade nyss med min säljare om detta.
Med det är helt galet att en app funktion inte ingår där man köper värmare för 10tkr! Det är ju faktiskt 2018 och det borde verkligen ingå! Såg att även Volvo tar 4000kr extra på VOC för V90. Snålt!
Tja, snålt. De kan ju sätta priset till 14000 kr istället. Men då kan man inte välja. Och värmaren kanske bara ska kosta 6000 kr?
Man tycker bara att med dagens utveckling av bilar som är uppkopplade med finesser så det sprutar ur öronen. Så tycker det inte ska kosta 4000kr för att skicka sms till bilen :)
Det är inte SMS, det är en nätanslutning över Internet. Kostnaden är utvecklingen av appen och hårdvara/mjukvara till bilen samt nätanslutning i bilen, sen tar man naturligtvis så mycket betalt för det hela som man kan, det är ju liksom inte välgörenhet. Och då erbjuder ändå VW antagligen ett bättre pris än om du skulle köpa direkt av tillverkaren, digades GmbH.
Numera kan man styra värmaren genom Car-Net på bilar från årsmodell 2018. Det kräver dock att man valt till nödsamtalstjänst (eller navigator) för att bilen skall ha WiFi-kommunikation, den går genom OCU-enheten. Detta är standard på GTE.
Vad det gäller Tiguan Allspace så fick det eftermonteras hela värmaren på de första som kom.
Man kan väl vända på det och tycka att det bra att VW erbjuder värmare till en låg kostnad till många modeller. Eller att App-Connect och Car-Net är standard från Golf och uppåt, när de många andra märken tar extra betalt för det.
Vi fick just vår Sharan -18 med navigator och den har det inte på Car-net
är nästan ingen funktion på Car-net för sharanen
Skall gälla alla med nya MIB-plattformen vad jag vet. Golf, Tiguan, Passat, Arteon, T-roc osv. Sharan har inte nya MIB.
Fick dfreeze installerat på min alltrack - 17 strax innan jul. Har använt den ett tiotal gånger och funktionsmässigt har det alltid funkat bra.
Appen däremot är ju under all kritik, design är ju hemsk och de svenska översättningarna är ju skrattretande. Väldigt svår att förstå logiken och vad funktionerna är.
Sedan är det ju tråkigt, nått jag inte hade koll på, men alla funktioner fungerar inte med passaten. Kan till exempel inte välja värme eller ventilation i appen. Sen går ju inte lägga in en start längre bort än en dag bort.
Sammanfattningsvis tveksamt om det är värt 4000 men skönt att ha. Vad man ska ha fjärrkontrollen till har jag aldrig begripit, skippa den och bjud på mobillösningen är ett tips till vw.
Fjärrkontrollen kommer med produkten från Webasto. Defreeze är ett tillbehör som VW erbjuder via sina återförsäljare, precis som VW erbjuder andra sorters tillbehör från andra tillverkare, via sina återförsäljare. Defreeze är alltså inte en VW-produkt och inget fabrikstillval. Tyvärr är det nog så att marknaden för parkeringsvärmare är relativt begränsad. Inte ens i ett land som Sverige erbjuder alla biltillverkare parkeringsvärmare och långt ifrån alla människor som lever här verkar tycka att det är en nödvändig funktion. Då blir väl tyvärr utbudet efter det. Ser man sig omkring är det ju mest VW och Volvo som erbjuder parkeringsvärmare i någon större omfattning för fler modeller.
Visst, fjärren kommer från webasto men den är ju inte gratis för det.
Webasto finns ju i andra bilar utan fjärrkontroll så VW borde kunna köpa utan fjärrkontroll och bygga in telefonstyrning istället,
som fabrikstillbehör. Aningens omodernt med 2-300m räckvidd jämfört med "obegränsad". Tror jag många kan tycka vara värt, kanske 1000:- extra istället för fjärrkontroll. Sen att telefonfunktionen kostar nån hundralapp årsvis kan jag tycka det är värt.
Från mars 2018 ska väl SOS-funktionaliteten vara standard i nya bilar inom EU, så då kanske möjligheterna blir annorlunda, med referens till Christofers inlägg ovan gällande Car-Net och möjlighet till app-styrning. Webasto-fjärren är säkert inte standard, men VW har fått till ett hyfsat bra pris för parkeringsvärmare med fjärr, det tror jag väger tyngre än att ha olika konfigurationer. De flesta tillverkare erbjuder ju ingen parkeringsvärmare alls och de som erbjuder är ofta dyrare än VW.
Vet att många tjänstebilsförare hos Volvo som uppskattar VOCs funktion att ta ut körjournaler genom appen och få ut den i Excel. Finns det någon liknande funktion för VW?
Volvo upplevs ligga lite före här när det gäller denna app med mer funktioner jämfört med VW och andra märken? Med VW kanske redan har detta eller är på G?
Men dfreeze är ändå ett steg i rätt riktning men minst 5år för sent.
Som det här? https://www.vwfs.se/tjanstebil/korjournal/
Jag använder dfreeze i min Passat.
På vintern när jag landar på Arlanda. Då är bilen varm när jag kommer till parkeringen.
På sommarn för att ventilera bilen när jag stiger i båten för att åka hem från skärgården.
Men ja, appen är ju inte direkt bra
Eftermonterat min och haft den i en månad nu.
Som tidigare nämnt är appen väldigt "fattig" men funktionerna som utlovas funkar ( slå på manuellt/programmera tid)
Stött på någon fallgrop, har fortfarande några funderingar som kanske ni som kört ett tag kan svara på.
-Har fattat det som att drifttiden som är inställd i bilen måste vara längre än tiden som ställs i appen ( annars slår den av innan/bilen styr )
-Funkar funktionen komfortläge vid programmering av avresetid, har inte märkt någon skillnad de gånger jag ändrat den ...
-När man skall slå på den manuellt finns ju två "löptider" ,en som man kan reglera 0-60 min men även en förinställd 0-120 min.
Vilken av dem är det som gäller ? varför finns det två ?
Få hjälp av verkstaden som installerade var inte att tänka på eftersom de inte kunde något om det här ( hade ju knappt koll på att det fanns och hur de funkade). Priset 4000:- är kostnad för hårdvaran+ 30 min i installationskostnad ( 1000:-) , mer har de inte betalt för att hjälpa till med vara svaret jag fick.
kan då nämna att det gäller en av de största återförsäljarna för VAG i mälardalen.
Se där!
Synd att man inte kan köra med samma app för både värmare och körjournal al VOC. Men kanske dyker upp för VW om något årtionde...
- - - Uppdaterad - - -
Tack för lite input! Äntligen någon som kunde tillföra tråden lite info om hur detta funkar i praktiken.
Jag testade att beställa, men ”min” handlare frågade om jag ville lägga till montering för 1000kr. Eller om jag bara ville ha modulen för 2995kr [emoji17]
Ska kolla hur jobbigt det är att montera, är grymt sugen på funktionen.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Efter lite funderingar och analys så har jag insett vad man får för 4000kr. En längre räckvidd på fjärren och med möjlighet till att programmera värmaren som kan göras i bilen, mer än så är det inte och defreeze framstår inte som prisvärd. Hade inte defreeze följd med hade jag aldrig betalat för denna funktion.
Varför kan inte VW göra något liknade som Volvo? En app med möjlighet att se mer info om status på bilen(bränslevolym, felmeddelande, service), låsa och låsa upp, körjournal som är automatisk, hitta bilen på karta alternativ genom att den blinkar/tutar, akut support, assistans ingår i VOC och givetvis programmering värmare och direktstart.
Defreeze är en riktig skräpapp! Fast finns stor förbättrings potential till det positiva! ;)
Mitt problem är att jag rör mig relativt mycket i miljöer (läs betong) där fjärrens räckvidd blir låg. Samtidigt som jag inte riktigt styr över tidpunkten jag skall åka med bilen.
Följden är att jag inte kan använda bränslevärmaren, på så sätt som jag önskar.
Och det känns rätt surt att inte kunna det...
Men jag håller med, 4000kr är löjligt mycket för en funktion som borde ingått från början.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vilket medför att navigation 8400kr eller pro för 17900kr måste väljas till för att få carnet! Och det är verkligen inte prisvärt när man kan köra med carplay
Och jo jag vet att defreeze är eget men det är ändå Volkswagen som har valt en dålig leverantör och står som ansvariga...
Vet inte vilken modell du tänker på men till VW Golf kostar Car-Net Security & Service, giltighetstid 36 månader (kräver Nödsamtalstjänst) + Nödsamtalstjänst, giltighetstid 120 månader 3900 kr.
Det där känner jag inte igen. Jag har en GTE -18 med stora Navi. Jag kan inte styra min bränslevärmare via appen/VAr-Net. Jag kan dock styre elvärmare.
Jag saknar verkligen att inte bränslevärmare går att styra via appen. Kommer från Volvo som har haft detta ett bra tag nu, otroligt användbart. Jag kommer kosta på mig Dfreeze. Om jag nu inte missuppfattat något vad gäller Car-Net så att jag har den funktionen.