11 bifogad(e) fil(er)
VW Polo R WRC 2014 Nr. 1105
Tänkte ta och lägga upp en tråd om min bil, inte riktigt nåt man kallar för projekt, men visst händer det nåt nytt ibland. Bilen i fråga är alltså en Polo R WRC årsmodell 2014 (enda årsmodellen) som jag köpte lätt begagnad och ägt och brukat sedan sent 2014.
Sammanfattning av modellen för de som inte känner till den:
Polo R WRC är en "gatversion" som släpptes för att fira Volkswagen Motorsports återkomst och framgång i rally-VM (WRC) år 2013. 2500 bilar tillverkades, alla med identisk specifikation och utrustning. Bilarnas tredörrarskarosser var lackade i Pure White och fick blå/grå stripes på sidan och på motorhuven (referens till tävlingsbilen).
Motorn är en EA113 2.0T på 220hk (motorkod CDL, mekaniskt sett samma motor som bl.a. Golf mk6 R, Scirocco R, Audi S3, Audi TTS fast med lägre effektuttag). Växellådan är MQ350 (6-växlad manuell) och bilen är framhjulsdriven. Bromsarna är 310x25mm skivor fram och 254x22mm bak (ventilerade runt om). Bromsoken är ATE54 fram och Lucas 38 bak och är blålackerade från fabrik. Originalfälgarna "Cagliari" i 18x7,5" är tillverkade av Ronal och är unika för Polo R WRC. Däcken som satt fabriksmonterade var Dunlop SP Sport Maxx 215/35-18.
Exteriört har WRC:n en unik front (utan dimljus) med blanksvart splitter, grill med R-emblem samt en unik takvinge. På vingen sitter en dekal med WRC logo och bilens serienummer (i mitt fall 1105/2500). I bakstötfångaren sitter en blanksvart "diffusor", och även backspegelkåporna är blanksvarta. Till skillnad från andra samtida R- och GTI-modeller saknar WRC:n sidokjol/tröskellist. I insteget sitter det blanka instegslister med R-logo. Rutorna bakom B-stolpen är mörktonade.
Panoramatak hör inte hemma på en rallybil så det får WRC-ägaren klara sig utan.
En speciell detalj på WRC:n är motorhuven som är tillverkad i LITECOR (plåt-polymer-plåt sandwich komposit) och är ca. 30% lättare än huven på en vanlig Polo.
Interiört hittar man svart innertak och sportsäten i tyg med mittdel i ljusgrå Alcantara och inbroderad WRC logo, även baksätet går i samma stil. Multifunktionsratten är också i Alcantara med ljusgrå "kl. 12"-markering, WRC logo och blå sömmar. Blå sömmar finns också på stolklädsel och växelspak (även där en WRC logo i knoppen) samt handbroms. Pedalerna är de numera klassiska Audi TT-pedalerna i borstad aluminium/gummi. Mätarhuset med blå mätarnålar är också WRC-specifikt.
Man hittar också största delen av de tekniska finesser och komfortfunktioner som fanns att få till den vanliga Polon såsom bi-xenonljus med LED-varselljus och statiskt kurvljus, regn/ljussensor, Climatronic, luftkonditionerat handskfack, RNS-315 navigator med Bluetooth och mobiltelefonförberedelse Plus, MDI interface, automatiskt avbländbar innerbackspegel, mittarmstöd mm.
Vinterfälgarna jag fick med när jag köpte bilen är OEM Skoda Prestige (Ronal), 17x7" i mattsvart.
När jag köpte bilen var den lätt begagnad och allt var 100% original. Sedan dess har det ändrats en del saker, inga stora grejer utan mest sånt som inte syns vid en första anblick (och så lär det förbli). Följande uppgraderingar/mods har tillkommit i min ägo:
Motor:
-RacingLine OEM+ steg 1
-Go Fast Bits DV+
-DEFA Safestart elektrisk motorvärmare
-OEM Porsche 911 (991) oljepåfyllningslock
-OEM Porsche 911 (991) lock till expansionskärl
-OEM Audi röd kabelkanal för tändningskablage
-Alpha Competition modulär boost tap för laddtrycksmätare
Chassi/bromsar:
-Bilstein B14 PSS: Fram coilovers med höjdjustering, inverterade stötdämpare av monotube-typ, progressiva fjädrar. Bak gula stötdämpare av monotube-typ, fjädersäten med höjdjustering, progressiva spiralfjädrar.
-Powerflex Road Series (lila) krängningshämmarbussningar
-Meyle HD länkarmar fram (med Audi TT/Golf R32 bakre bussning med solid gummipuck)
-Meyle HD krängningshämmarlänkar (överdimensionerade kulleder)
-Vagbremtechnic J-Hook (J-slitsade) bromsskivor fram
-Cosworth Streetmaster bromsbelägg fram och bak
-OEM Skoda Roomster bromskylning fram (luftstyrning på länkarmarna)
-OEM Golf mk7 lock till bromsvätskebehållare (svart med gula symboler, ersätter det gula originallocket)
Däck:
-Sommardäck Michelin Pilot Sport 4 S 215/35R18
-Vinterdäck Continental VikingContact 7 205/50R17
Exteriör:
-OEM vattenkanaler i vindrutans kanter från Polo BlueGT/Bluemotion
-OEM främre stänkskydd, korta modellen
-OEM stenskottsskydd för bakre fjädrar
-Team Heko vindavvisare i främre sidorutorna
-Mattsvart VW emblem fram, bakre emblem på en bakgrund av kolfiberlook
-VWCS list på nummerskylthållarna
-VWCS dekaler i övre hörnet av fram- och bakruta
-Genomskinlig skyddsfolie på bakre stötfångare under bakluckan
Interiör:
-OEM Skoda Fabia mk2 hållare för brandsläckare under passagerarstolen med 1kg pulversläckare, modifierad OEM täckkåpa
-OEM Skoda Superb LED makeupbelysning
-Kolfiberdekor på mittkonsolen (VW originaltillbehör)
-NewSouth Performance "mk6 Golf R" mekanisk laddtrycksmätare (samma design och färg som mätarna i originalmätarhuset) i modellanpassad hållare i yttre luftutblåset på förarsidan
-Dörrhandtag och takpanel klädda i kolfiberlook, även kolfiberlook i emblemet i ratten.
-Volkswagen Motorsport plakett i takpanel
-OEM Polo 6C (facelift) knapp till centrallås
-Fönsterhissreglage i OEM Golf R mk6-stil (krommad kant)
-Backspegelreglage i OEM Golf R mk6-stil (knopp i mattkrom, matchar vreden på RNS-315 och Climatronic)
Övrigt:
-4H-TECH 0A8-Shift short shift
-Dieselgeek uppgraderingsbussningar till gate selectorn på växellådan ("Super Slider" samt "High Performance Bushings Replacing Part Number 1J0 711 067L")
-OEM halvljusautomatik inklusive Coming/Leaving Home funktion eftermonterat, styrs av original regn/ljussensor (OEM Auto-ljusvred, custom adapterkablage med OEM relähållare samt kodning i BCM för 100% OEM-lik funktion)
-OEM Audi Q7/Bentley Bentayga lock till spolarvätskebehållare
-OEM förbandskudde
-OEM Skoda Fabia lastnät-set i bagaget
-OEM DataPlug dongel för diagnosuttaget samt VW Connect app i Androidtelefonen
-OBDeleven Next Generation Pro
-Kodningsändringar: torkning av bakruta vid ilägg av backväxel inaktiverat, DRL släcks vid blinkers, kurvljus tänds med backljus
-Osram Nightbreaker xenonlampor
-Varta Silver Dynamic D15 63Ah batteri
-Castrol EDGE Titanium FST 5W-30 LL motorolja
Tack till Håkan (vfr) för VCDS hjälp.
Bifogad fil 9152
Bilen är nysänkt och för tillfället sitter inte de jättelånga OEM stänkskydden på eftersom de skrapar i här och där även med osänkt bil. Dock finns det en kortare OEM variant som ska beställas i veckan.
Bifogad fil 9153
Den är inte jättelåg med Bilstein kittet, men det är inte meningen heller. Med en sån här bil är det väghållning som gäller. Tror jag kommer ta ner den nån millimeter till, men bak är det mindre än 1cm gänga kvar.
Bifogad fil 9154
Bifogad fil 9155
Övriga modifieringar:
Bifogad fil 9583
På de flesta Polomodeller har VW snålat bort den svarta listen i kanten av vindrutan som sitter på t.ex. Golf och Passat. Endast de "aerodynamiska" Polomodellerna (BlueMotion, BlueGT) har dessa från fabrik. Jag tycker bilen ser mer "färdigbyggd" ut med dessa, så jag beställde mig ett par. En liten detalj som många missar.
Av någon orsak fick WRC:n silvergrå panel på mittkonsolen från fabrik. Jag gillar inte alls hur det ser ut med den mörkgrå navigatorn och Climatronic panelen i en silvergrå panel, omringad av en mörkgrå instrumentbräda. Jag hade gärna sett den blanksvarta panelen som satt i Polo GTI och Polo BlueGT, i synnerhet eftersom ramen runt ventilationsutblåsen på sidorna redan är i blanksvart utförande från fabrik på WRC:n. För närvarande är mittkonsolen klädd i kolfiberlook som fanns som originaltillbehör till dessa bilar.
Bifogad fil 9585
De helsvarta originalknapparna till fönsterhissarna är utbytta mot knappar i Golf R mk6 stil med krommad kant (förstås även motsvarande på passagerarsidan). Även knoppen på backspegelreglaget är utbytt till en Golf R mk6 modell med mattkrommad krans (matchar perfekt med vreden på Climatronic och RNS-315). Kolfiberlookfilm på innerhandtaget.
Ljusvred med "Auto"-funktion dvs. halvljusautomatik samt Coming Home/Leaving Home ljus styrt av ljussensorn i vindrutan (signal via BCM). Ljusvredet är begagnad OEM del, kablaget som behövs för att koppla allt på rätt sätt inkluderar OEM kontaktstycken och relähållare och är gjort av en kille på uk-polos forumet som är guru på allt vad elektronik och eftermontering heter på Polo av generation 6R (har även gjort BCM kodningen för att stöda "Auto" ljusvredet).
Bifogad fil 10153
Mekanisk laddtrycksmätare från NewSouth Performance i modellanpassad mätarhållare i luftutblåset.
Bifogad fil 9586
Kolfiberlookfilm på takpanelen. Satte även dit en referens till Volkswagen Motorsport som byggde WRC bilen som är förlagan till denna gatbil.
Bifogad fil 10152
Under huven sitter det en Audi OEM röd kabelkanal för tändspolarna som kanske ska matchas av röda Audi R8 coilpacks någon gång i framtiden. Det helgula locket till bromsvätskebehållaren är utbytt mot ett OEM Golf mk7 lock (svart med gula symboler) och locket till spolarvätskebehållaren är ett OEM Audi Q7/Bentley Bentayga lock. Oljelocket är OEM Porsche 991, numera även OEM Porsche 991 lock till expansionskärl.
Mellan insuget och slangen för vevhusventilationen sitter en modulär boost tap från Alpha Competition för att förse laddtrycksmätaren med laddtryck.
Bifogad fil 9588
Bifogad fil 9589
Det finns även OEM bromskylning till dessa bilar. Enda bilen som jag vet har dessa från fabrik är Skoda Roomster/Praktik. Ingen Polo fick dessa, inte ens WRC, men det har jag rättat till.