Diskutera gärna ämnet i denna tråden. Vilka bilar tex EA189 motorn och vad kan det komma att innebära om man har en bil med det aktuella "felet"?
Senaste nytt är att VD Martin Winterkorn avgår!
http://www.dn.se/ekonomi/tekniken-so...-hela-varlden/
Utskriftsvy
Diskutera gärna ämnet i denna tråden. Vilka bilar tex EA189 motorn och vad kan det komma att innebära om man har en bil med det aktuella "felet"?
Senaste nytt är att VD Martin Winterkorn avgår!
http://www.dn.se/ekonomi/tekniken-so...-hela-varlden/
Bra förklaring du hittat Erik.
Jag tycker det är väldigt intressant att följa VW:s egna uttalande. Mycket är förvanskat som man stöter på i tidningar och på nätet.
På Volkswagen Group:s sida presenteras de senaste egna pressreleaserna.
Volkswagen Aktiengesellschaft Press:
http://www.volkswagenag.com/content/.../en/press.html
Här medger man det hela:
http://www.volkswagenag.com/content/...formation.html
/Peter
Är man nöjd med kärran sin så är ju det bara att köra vidare :cool:
Just nu så visades ett inslag på tv4 nyheterna där tre dieslar, BMW 5 serie / Volvo V70 / VW Passat, testats i Sverige av berörd myndighet i real trafik. Bilarna gav över lag ungefär 10 ggr de lab.testade avgasutsläppsnivåerna.
Detta är bara början, VAG är inte den enda tillverkaren som balanserat på gränsen eller överträtt densamma.
Förmodligen är gränsvärdena orimligt låga, ingen når ned till dem i praktiken gissar jag.
/Peter
Men frågan är om någon mer har implementerat ett sådan flagrant "fuskprogramvara" i sina bilar....
Det vet vi inget om......
EDIT: Just detta fall är mer uppenbart eftersom man gjort ett medgivande, men det är ju anmärkningsvärt att stickprov ger dessa siffror.
Hej
Har en tysk arbetskamrat som har en gammal klasskompis på Audis motorutveckling. Han sa för flera år sedan att det fuskas friskt med förbrukningssiffror. Han påstod att alla moderna bilar hade ett dataprogram i boxen som känner igen EU körcykeln som används vid bräsleförbrukningstester. Då går bilen ner i extremt snålläge för att få ner förbrukningssiffrorna. Det är väl en vidareutveckling av detta som VW verkar ha använt på dieslarna i USA för att få ner utsläppen.
Enligt honom så används detta av "alla" tillverkare. Misstänker att det är lite svettigt i flera styrelserum nu... Tänk om Volvo gjort likadant? Och Mercedes, och Bmw.. Huga vilken skandal!
Det kanske blir många "uppdateringar" av mjukvaror i boxar framöver...
Fredrik
Jag förstår inte uppståndelsen måste jag säga. Vad förväntar man sig med ett sådant system för mätning av avgas- och bränsleförbrukningsvärden? Nu gäller det aktuella ärendet USA och där vet jag inte riktigt hur det fungerar. Men inom EU har vi ju ett helt orimligt fokus på utsläpp av CO2, samtidigt som sådant som faktiskt är farligt för människan inte får något fokus alls. CO2 är ju faktiskt inte farligt i egentlig mening. Systemet uppmanar till extrema optimeringar. Eftersom man dessutom bygger skattesystemet på utsläpp av CO2 (inom EU) så gör ju det att skattebetalarna blir nöjda när biltillverkaren får ner CO2-värdet med hjälp av optimering.
Eller vill någon betala mer fordonsskatt? Upp med handen! :rolleyes:
USA är dubbelmoralens land helt överlägset. Hälften av befolkningen kör runt med v8:or under huven.......
Ja, jag vet att jag överdrev lite nu men ni förstår vad jag är ute efter......
Hotas av säljstopp
http://www.di.se/artiklar/2015/9/25/...-av-saljstopp/
Alltså, jag funderar på att vänta med att köpa min nya bil innan jag vet hur det blir med detta. Våran nuvarande regering kanske får för sig att chockhöja skatten på VWs dieselbilar och ta bort EU6 certifieringen.
Skandalen växer med lastbilar nu: http://www.svd.se/volkswagen-fuskade.../om/naringsliv
Sent from my iPhone using Tapatalk
Läser man Volkswagens sveriges facebook sida, skulle de vara val idag skulle miljöpartiet få runt 90% av rösterna. Alla gnäller att bensin och dieselskatten höjs (pga klimatpåverkan), men är upprörda över att den släpper ut mer än vad de lovat. Kul grej helt klart
Som säkert många av er redan sett så blir Matthias Müller ny CEO för Volkswagen AG.
https://www.youtube.com/watch?v=-5SWLhzurwE
http://www.volkswagenag.com/content/...15/09/CEO.html
/Peter
De har ju gjort bort sig nåt så in i helvete och med tanke på hur många hundra, eller tusen, miljarder det kommer att kosta så lär kvaliteten på bilarna knappast bli bättre under kommande år. Sopföretag.
Ja jag kan seriöst inte fatta hur fan man tänkt? Jag är troligtvis en av de personer som har försvarat Volkswagens kvalitetsbrister allra mest genom åren, men jag har tappat förtroendet helt. Här har man tjänat miljarder på att sälja bilar tack vare rena lögner och fusk, men man tycker sig inte ha råd att ställa upp för ägare vars bilar tappat lacken efter några år. Ganska talande...
Tidningarna bruka vara duktiga på att skriva så mycket skit så man inte ens kan torka sig i arslet med den
:cool:
Har pratat med en kille som optimerar bilar och dom har känt till det här länge. Syns tydligt i mjukvaran enl honom. Det är lite orättvist mot VW då i princip alla andra tillverkare gör likadant sa han.
Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk
Fast det där tror jag inte direkt på. Att INGEN förrän nu skulle ha gått ut med detta förefaller ganska orimligt. I alla fall enligt mina högst basala kunskaper inom ämnet. :)
(Jag är som sagt sur då jag PRECIS bestämt mig för att köpa en ny dieselbil från VW i nästa vecka)
Jag tror ju att trimfirmorna skiter i det, de vill ju bara sälja optimeringar.
Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk
Vad jag vet har det inte sagts vilka årsmodeller det gäller Hörde bara ett rykte att det skulle vara bilar fr 2009 till 2014 men som sagt bara ett rykte Någon som vet mer exakt ?
Att smutskasta VAG generellt är enligt min uppfattning helt fel. Produkterna håller bra kvalitet. Det går alltid att plocka fram problem fall, så är det ju.
Ämnet som tråden handlar om är ytterst beklagligt.
Jag har inga betänkligheter avseende att köpa en ny VAG bil igen. F.n. ska jag förvisso inte byta någon bil. Skulle det så varit hade jag inte tvekat en sekund, jag hade beställt. De nya dieslarna är inte berörda.
Årsmodeller - Det berör EA189 dieselmotorn som funnit i ett antal år. (Tror inte den sitter i nya bilar i EU).
/Peter
Fast VAG har ju fullständigt struntat i lagar och regler och har ju fuskat så att de kan sälja mer bilar och tjäna mer pengar. Om de struntar i miljön bara för att sälja mer bilar, vad fuskar de mer med? Jag hoppas att VAG och ansvariga giriga chefer straffas hårt för detta. Dessutom att de inte lägger alla kort på bordet gör ju bara denna situation mer bisarr.
Sent from my iPhone using Tapatalk
jag hoppas att Vag går fria helt och hållet och boten stannar på 0$
bilarna är testade mot gällande norm och godkända, iannat fall så är det fel på normen
dom som borde straffas är tidningarna som skriver all dynga och smutskastar VAG
:cool:
formation från Volkswagen:
Herbert Diess, VD för Volkswagen Personbilar: ”Vi gör allt vi kan för att snabbt få fram en lösning”
I pressmeddelandet den 22 september 2015 kungjorde Volkswagen-koncernen att fordon från koncernen i hela världen berörs av den nuvarande frågan om utsläpp.
Den interna utvärderingen har konstaterat att fem miljoner Volkswagen personbilar berörs världen över. Några modeller och årsmodeller av dessa fordon (såsom den sjätte generationen av Volkswagen Golf, den sjunde generationen Volkswagen Passat och den första generationen Volkswagen Tiguan) är utrustade enbart med dieselmotorer av typen EA 189.
Som tidigare meddelats är inte de nya Volkswagen personbilarna som uppfyller EU6-normen, som gäller i hela Europa, berörda. Detta inkluderar därför också de senaste årsmodellerna av Golf, Passat och Touran.
Herbert Diess, VD för Volkswagen Personbilar förtydligar:
– Vi gör allt vi kan för att snabbt få fram en teknisk lösning som vi kommer att presentera för våra samarbetspartners, till våra kunder och till allmänheten så snart det bara är möjligt. Vår målsättning är att informera våra kunder så snabbt som möjligt, så att deras fordon följer regelverket till punkt och pricka. Jag försäkrar er om att Volkswagen kommer att göra allt som står i mänsklig makt för att vinna tillbaka förtroendet från våra kunder, återförsäljarna och allmänheten.
Varumärket Volkswagen personbilar kommer att informera alla marknader över hela världen om hur många fordon som berörs lokalt. Vi arbetar intensivt med att hitta lösningar i nära samarbete med kontrollmyndigheterna. Fordonen är och förblir tekniskt säkra och körbara.
Nej – för att vara väldigt tydlig, det är inget skämt!
Själv har jag ett referensunderlag genom åren som består av bra VAG leveranser respektive korrekt utförda garantiåtgärder. På vår garageuppfart står det idag 5 st väl fungerande VAG bilar årsmodell 2005 – 2014.
Det börjar likna en slags häxjakt på VW. Det är oerhört enkelt att haka på och framställa klagomål som är mer eller mindre väl underbyggda.
/Peter
PS AXL72 - Du skriver ju på slutet att du kan tänka dig "en till" VW...
Fast "häxjakt" vet jag inte om det är. De flesta i och utanför branschen är ju rörande överens att detta är en av de största skandalerna i modern tid inom bilbranchen. Det är ju ett medvetet tilltag från VW för att vinna fördelar och tjäna mer pengar. Förstår inte riktigt hur du kan tycka att folk kritiserar VW på ett orättvist sätt?
"Volkswagen har manipulerat avgasmätningen på 2,8 miljoner fordon i Tyskland. Det uppgav trafikminister Alexander Dobrindt på torsdagen efter en snabbgranskning av skandalen. Just nu gäller misstankarna fordon med dieselmotorer på 1,6 och 2 liter. Huruvida även 1,2-litersmotorerna omfattas utreds just nu, sa ministern.
Inte bara dieseldrivna personbilar är berörda utan även lätta lastbilar, uppger ministern enligt nyhetsbyrån DPA." Källa: http://www.di.se/artiklar/2015/9/25/...-manipulerats/
Någon häxjakt skulle jag inte vilja kalla det, de har satt sig i situationen helt på egen hand.
Jag kan tänka mig en till om jag slipper äga den, i annat fall är det inte intressant. Det är bara att titta lite på kundnöjdhetsindex för att inse att det finns enormt stora kvalitetsbrister.
Ett exempel är min Polo GTI där man fick byta motor efter några hundra mil och där den nya motorn också drog för mycket olja. Dessutom vägrade DSG-lådan att driva bilen framåt ibland, trots att växeln låg i.
Ett annat är min Golf där rutan på förardörren ramlade ner i dörren när bilen var ett par månader gammal på grund av att hela mekanismen brakat sönder. Samma bil var på verkstad ett flertal gånger för att hitta ett missljud bakom instrumentpanelen, naturligtvis utan att det lyckades bli åtgärdat. Samma bil fick sedan problem med koppling och svänghjul efter 4000 mil.
Ett tredje exempel är mina bekantas Touran som under de senaste två åren har reparerats för ca 160000 kronor, gissa om de är lyckliga över att det finns maskinskadeförsäkring? Som grädde på moset har nu lacken släppt i stora sjok på huven, båda framskärmarna, alla fyra dörrar samt på bakluckan. Svaret från VW var "leta på någon billigare lackerare".
Mitt förtroende har rasat under senare år och sådant här utstuderat och planerat fusk tar bort de sista procent som finns kvar.
Nej nej, det har ingenting med häxeri att göra, det är bara lite tortyr-anklagelser:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21465253.ab
När drevet väl har startat och ramplusets starkaste lampor har tänts vänder de på varje sten för att hitta någon smuts att kasta. Just denna vecka handlar det om händelser mellan år 1964 och 1985. Undrar vad de skall hitta och ta upp om de börjar rota längre tillbaka i historien...
Don't mention the war...
https://www.youtube.com/watch?v=yfl6Lu3xQW0
m v h Henrik
tråkigt att du haft problem med så många vw jag har ägt x-antal vw audi och aldrig haft några större problem hjullagrena på min a4a fick jag bytt gratis så du måste ju haft extrem otur eller så kan du inte hantera grejerna?
Och vilka är det som sett till att Volkswagen har hamnat i rampljuset? Jo det har de fixat helt på egen hand och det är ofattbart hur jävla dumma i huvudet de måste ha varit för att hamna där. Tortyranklagelserna är inte heller något som TT har hittat på, utan det är ju deras uppgift att leverera nyheter. Till exempel när människorättsorganisationer har dragit igång en rättsprocess... Det är säkert sant det med när det väl kommer till kritan. :D
Jag har nog haft otur men min Audi A3 från 2001 med en ägare reparerades för 60,000 under 10.000 mil och min GTI från 2010 hämtade jag ju ut nyligen när kamkedjan rasade. Samtliga bilar servades enligt protokoll och olja byttes vid max 1,500 mil. Det kommer ändå bli en ny VW.
Detta är OT dock.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hantera grejerna? Det handlar om nya bilar som rullat max 4000 mil och som dessutom servats dubbelt så ofta som de ska. Har ägt någonstans mellan 15-20 VAG -bilar sedan jag fick körkort och kvaliteten har tveklöst sjunkit under de senaste tio åren. Sedan blir ju inte kvalitetsnivån högre bara för att man slipper betala delarna och arbetet ur egen ficka.
Nä klart att kvaliten som sådan inte blir bättre för att man slipper betala men vilken bil ska du köpa som är felfri menar jag? Jag har mekat en hel del volvo bmw och peugeot tex och det är turboras hjullager virvelspjäll osv på dom med. Jag köper ju bil för att jag gillar designen och kanske en viss utrustning och peppar peppar än sålänge har jag inte haft nått strul alls ens med nyare vw audi även om jag givetvis känner till att vissa problem finns. Jag tycker det är sjukt dåligt av vw att fuska på det här viset men jag hoppas dom gör rätt för sig och fixar det här på någotvis jag kommer fortfarande att köra vw audi i fortsättningen.