Tänkte lägga upp en liten tråd här då mitt sommarskott ska få stanna permanent i garaget som hobbybil.
Lite historia;
Har hållt på med Saabar i många år men kört VW i jobbet och efter Saab´s tragiska slut avyttrades samtliga Saabar i hushållet medans det gick att få vettigt betalt för dom.
Under våren började suget efter en cab komma tillbaks och då vi sen tidigare har en Golf V -08 och en Caddy -05 kändes det logiskt att börja leta efter en VW Cab till vettiga pengar och till slut hittade jag en Mk1 Cab -91 inte långt ifrån där jag bor och efter en liten provtur och ett skambud senare stod jag nu som ägare till min cab.
Vad hade jag köpt?? Frågan dök upp under hemfärden, skulle hämta den dagen efter, och visst fundrade jag både en och två gånger men jag hade skakat hand med säljaren så det var bara att fullfölja och få hem bilen och undersöka den mer hemma. Har inte skruvat VW innan så det dyker upp nya funderingar hela tiden men tack vare hjälpsamma medlemmar här på forumet och lite sökande på nätet lär jag mig undan för undan.
Bilen köptes den 16/5 och hade då rullat 13600 mil med två privatägare innan mig. Tyvärr följde ingen dokumentation med bilen mer än en trave besiktningsprotokoll och instruktionsboken.
http://forumbilder.se/CET1T/cabben-1.jpg
Hemma i garaget upptäcktes att lacken inte var den bästa på förardörren och höger framskärm. En lite rostblemma på bakluckan och en taskigt lagad rostskada i nederkant på vindruteramen gör att det finns behov av lite ny färg på bilen här och var. I övrigt är den i gott skick utan nån mer synlig rost än fjäderbenen fram.
Som sagt var tanken på att han den som sommarskott men efter några veckor gillade jag bilen såpass mycket att den får flytta in permanent i garaget och bli hobbybil på riktigt.
Medlemskap i GTI-klubben löstes för att ta del av klubbens verksamhet på allvar med träffar och förmåner.
Det som hittills är gjort på bilen sen jag köpte den är;
Allmän översyn med byte av bromsbelägg fram, ventilkåpspackning, bromsvätska, olja plus filter och nytt luftfilter.
Senare upptäcktes att backljusen inte fungerade och tack vare hjälp här på forumet lokaliserades felet till backljuskontakten på växellådan.
Efter en del letande hittade jag en ratt från en tidigt Mk1 GTI och efter lite pyssel sitter den nu på plats i bilen och vilken skillnad det blev.
http://www1.garaget.org/archive/6/55...87-3170788.jpg
Planerna för bilen just nu är att innan vinterdvalan köra och njuta av bilen och få tag på lite småsaker som saknas. Det jag är på jakt efter är en uppsättning fräscha gummimattor, ny innerbelysning och så täckkåpan till bälteshållaren på b-stolpen.
I framtiden skall den bland att få ny lack lite här och var samt en uppsättning ATS Cup att rulla på, däck finns redan.
Tacksam för tips och kommentarer!!!