hej, Har köpt mig en mk4 golf gti och är lite sugen på sänka den.
Ngn som har en bra sänkning att rekommendera? Vill helst inte byta krängarna.
Hur mkt går sänka utan byta dom?
Ska ju gå som brukis så helst komfortabelt
Utskriftsvy
hej, Har köpt mig en mk4 golf gti och är lite sugen på sänka den.
Ngn som har en bra sänkning att rekommendera? Vill helst inte byta krängarna.
Hur mkt går sänka utan byta dom?
Ska ju gå som brukis så helst komfortabelt
Krängarna tar i även med orginal fjädrar, det beror bara på körningen...
Vanliga sänkfjädrar blir nog bra då. Det finns lite olika varianter från ca 30mm sänkning till 50mm eller 40/60mm.
Så här kan det se ut:
http://www.thuresson.eu/slask/goffen_3ver.jpg
Jag kör H&R Cup kit (60/40) på min Bora Mk IV och är supernöjd!
http://p-plats.se/bora/bora016.jpg
Alltså p-plats åker du org krängare? går det åka 60/40? det hade varit perfekt
eller iaf 50 hade jag velat haft.
thomast har du med org krängare?
Jag hade org hämmare när jag körde sänkfjädrar. Sedan bytte jag till coilovers. Lite senare fick jag byta hämmare för den var sliten(!) och lät. Då blev det en H&R hämmare(samma styvhet som orginal).
MEN, mig veterligen så finns det ingen 100% lösning förutom om man byter till Audi TT/S3 varianten som fäster på fjäderbenet.
Men bekymra dig inte så mycket om hämmaren, det finns massor med sänkta Golfar som inte får några problem.
.
Jag har en 99 som är sänkt, och den tar mycket riktigt i på höger sida. Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, riktigt tjurigt. Ska nog ta bort krängningshämmaren för att bli av med det förbannade oljudet!
Hur mkt är din sänkt nisse?
Min gti 99:a är sänkt 35mm och har aldrig tagit i kränghämmaren.
Finns ju ställbara stag till krängningshämmaren. Har för mig att man kan sänka 35 mm utan dessa problem.
Jag köpte ställbara stag på tyskla ebay. Dom funkade inte alls, vinkel på blev helt fel. Jag fick svetsa om stagen, och satte dit dom ihop med en k-hämmare från Audi TT
http://vw.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=9023
Jo men dom ställbara har man ju nästan bara hört negativt om? att det blev värre?
de får man absolut.
om man sänker me rätt grejer.
kapade fjädrar funkar ju inte men en sport fjäder eller hårdare ting
gör att bilen kränger mindre. mindre luft under bilen skapar oxå bättre hållning.
sänka lite mer fram än bak kan man om man har tur skapa ett litet drag under
som desutom hjälper till att få bilen o blir stadigare i högre hastigeheter.
så att säga som ovan är ren okunskap...
Det som 3L1T syftar på är att chassigeometrin på en vanlig Golf är inte konstruerad för att sänkas. Om man sänker en mkIV GTI så resulterar det i att CG(centre of gravity) och RC(roll centre) kommer längre ifrån varandra och bilen kommer kränga mer och mer ju längre man sänker den(förutsatt att alla andra parametrar förblir oförändrade).
.
även om RC blir ändrat o hmnar någon dm ovan mark så kan övriga
delarna som förbättras överväga att rc hanmnar så långt upp.
nu är jag dock inte 100 insat i golfarna ännu
men pekar verkligen armarna rakt/minimalt neråt redan vid orginal höjd ?
inte stöt på någon bil som inte klarar en 40mm sänkning utan förbätrnign i
gemetrin :)
men länka gärna upp info så man lär sig iisåfall:)
Golf mkIV:
http://www.thuresson.eu/slask/Suspen...ometry_008.jpg
http://www.thuresson.eu/slask/Suspen...ometry_012.jpg
Det blir STOR skillnad om man byter till R32/TT spindlar eller ännu hellre H2Sport spindlar.
.
o jäklar. såg inte helt optimalt ut :)
men skulle fortfarande kunna överväga dom övriga parametrarna totalt set me drag .
och hur kräningingen minskas. kan även vara så attvid belastning så rör sig sakerna så pass att RC hamnar ovan mark ändå. dock väldigt induviduelt. men men..
finns endel formel bilar som har RC under marknivå vissa skilnader på sakerna ändå
men tror ändå att en standard sänkning på 40mm med bättre fjädrar ökar kontrollen på bilen och inte bara utsendet :D överbevisa mig mer än gärna :D
Och pratar vi då om en Mk4 eller Mk4 GTI? GTI:n är sänkt redan från början 15 mm. Har en GTI sämre väghålning än en Golf Mk4 1.6
Med lite sväng och kräng så ser det ut så här:
http://www.thuresson.eu/slask/Suspen...ometry_014.jpg
.
oj...
finns där saker att tillgå förutom GTi delar för att ändra det ?
var ändras det ? inne eller ute ?
intressant
luö me folk som kan ta fram info så fort me :)
får goggla lite till. kommer förvisso enbart köra gata me TDi:n
men kunskap kan man inte få för lite av....
otroligt dom byggt dom med rc så nära, skulle vara kul
köra en golf runt en bana orginal sen sänka med fjädrar o känna skilnaden.
i min fantasi tror jag ändå att de ksulle gå fortare me sänkfjädrar än utan
dock två olika körstilar men en tid är ju en tid :D
Däremot Sportdämpare (gärna bilstein/Koni med rejäla cylindrar/stänger) med Sportfjädrar med orignal längd men styvare, fast då är det ju inte sänkt..
Om man nu ska sänka utan att byta till S3/TT/R32/H2M spindlar så är ju en uppflyttning av fjädertornen en idé dock vet jag inte om det funkar lika bra på mk4 som på mk2 ang. frigång till huven. Då har du ju fortfarande en längre fjädringsväg och behöver inte ha lika korta fjädrar samt dämpare som hela tiden går i ett kort område av sitt totala dämpningsområde. Kompensering av bärarmarnas vinklar får man ju lösa på annat sätt med ev. adapters eller special spindlar.
om man ändå klyddar så borde den bästa lösningen vara o flytta
upp bärarmarnas infästpunkter inne vid :D
blir man av me problemet, dock dålig kol på hur de verkligen ser ut där.
men bana är nog ingen hit med en golf ändå så :)
då kör man ju Honda om man ska ha FWD
(läs vår tävlingsbil, www.sodervidinge.se )
men för gata blir de som de ser ut nu sänk fjädrar 40mm runt om
ev ett kit me dämpare me. vill ha ner för utsendet, väghålningen är
redan under all kretik för en så lätt bil :) men skön som atans om
man gämför med japarnarna. och diesel motorer kan dom bygga me :D
då jag änså långe inte stöt på en bil som har då usel upphägning orginal ;)
är dock väldigt väldigt överbevisad just nu, och förhoppningsviss
så har en hel hög andra oxå lärt sig massa matnyttigt :)
så ber lite om ursäckt för mitt klumpiga utalande (Y)