ja hej nu undrar ja, fanns specialen 83 oxå för ja har precis hämtat en 1:a 83. Den har 1.8l motorn 82kw, dom plast bitarna som sitter på a stolparna, färddator o ser ut som mina 2 andra specialer ja haft som va 84 me färddatorn o detta??
Utskriftsvy
ja hej nu undrar ja, fanns specialen 83 oxå för ja har precis hämtat en 1:a 83. Den har 1.8l motorn 82kw, dom plast bitarna som sitter på a stolparna, färddator o ser ut som mina 2 andra specialer ja haft som va 84 me färddatorn o detta??
Alla GTI har väl plasten och alla GTI med nya brädan har färddatorn.
GTI Special-grejerna ska vara:
Skinnklädd ratt
Dimljus i fjärrljusgrill
VW Avus 14x6 alufälgar "Snowflake"
Kan hända att alla 1,8 är Specialer.
Färdatorn kom -82, samtidigt som 1800 motorn, alla GTIer har inte plasten på A-stolparna.
Min -83a har skinnratt med =).
Hej, den bilen försökte jag köpa men hann inte. Grattis iallafall. Specialen kom -84 inget annat. Plasten är inte standard förutom skärmbreddarna och gti-läppen fram. -83:an har ingen skinnklädd ratt, det har endast specialen.
Du har FEL! Special kom även på vissa sena -83:or. A-stolpsplasten kom standard på -82:ans 1.6 gti. Skärmbreddare och gti-läpp kom redan -77 (eller rättare sagt -76) så det kan ju betecknas som standard på gti.
Du har rätt i att om bilen har orginal skinnratt då är det en special, dock har du fel på året.
/ Per
Min bil har lurig histora så det står inte i regbeviset om det är en special. den har varit exporterad och importerad... Numera heter den bara "Golf GT I" (med mellanslag).
Enligt denna sida så kom färddatorn i samband med 1800 motorn:
http://www.matey-matey.com/dis_5.shtml
Och det vill jag minnas att det sas på Vw-muséet i wolfsburg med...
Fast det kan ha o göra med "årsmodeller" och tillverkning med?
Ja, det är ju just det jag skriver.
/ Per
Augusti -82 kom 1800 motorn.
Jag tänker inte bara på sverige iofs... Även om det är en årsmodell -83 så kan den vara tillverkad -82 med ju.
Hittade en intressant iaf, fordonsår -83 men i trafik redan november -82, så den kom ju redan -82.
Regnr: LMU171
Fabrikat: VOLKSWAGEN GOLF GTI
Fordonsår: 1983
Motoreffekt, kw: 82,0
I trafik första gången i Sverige: 1982-11-23
Åfan, jag pratar lite skit mao. :D
Men trodde vi hade slagit fast i en tidigare tråd att Mannys GTI är en Special...
Att min är en special är ännu bara spekulationer. Finns inga bevis för det. Tyvärr, men jag vill gärna tro det. =)
Skilj på tillverkningsår och modellår.
Brytningen för Modellår brukar vara juli/augusti då man börjar tillverka "nästa års modeller" av bilen.
Gäller än idag......."fast årsmodell" utrycket egentligen är bortagna sedan flera år.
Dvs en bil tillverkad efter juli/augusti 1982 är av 1983 års modell.
Populärt benämnt med A & B modeller i begynellsen.
Årsmodell 82A
Årsmodell 82B osv,
Har att göra med då man förut hade industrisemester och ställde om produktionerna i fabriken , detta skedde kring juli/augusti.