Servicebok till ny VW slopad
I början av Maj hämtade jag vår nya Golf Alltrack 1.8 TSI hos lokal ÅF. Konstaterade att det inte fanns någon servicebok med inledande blad med alla PR koder (set up koder) som varit brukligt i många år. Generell för VAG bilar. Den sistnämnda återfanns istället början av manualen. Ringde till säljaren som sade att de slopat servicebok. ”Den är elektronisk” sade han. I min värld finns den inte eftersom jag inte har den själv. Som reservdel kostade en generisk bok 115:-, helt ok. En sådan inhandlades. Tror att Audi har haft längre men det spelar ingen roll. Egen service kan man inte föra in i VAG:s service program.
Vart vill jag nu komma med detta inlägg?
Jo jag undrar vad tycker ni om det?
Måste säga att jag blev lite förvånad. Det är i alla fall okay att man kan köpa en själv. ÅF kan ju inte rå för denna rationalisering.
/Peter
Känns helt relevant. Det är 2018, varför ska service då antecknas med penna i ett pappershäfte? Känns stenålder. Världen är digital idag och kunderna är digitala. Dagens kunder vill kunna logga in och se historiken, precis som man följer upp annat. Digitalt, via ett användarvänligt och modernt gränssnitt. Några taffliga anteckningar i ett pappershäfte med en halvtaskig stämpel, det säger i min värld typ ingenting. Sådant kan jag också skriva och en dålig stämpel kan jag beställa eller plocka på mig hos VW ÅF [emoji6]
VW lanserar snart sitt VW ID i större skala och då kommer man nog att se helheten bättre. Likt Apple kommer man att bygga upp en miljö centrerad kring VW ID som kommer att knyta ihop alla VW produkter och tjänster som kunden brukar. Utmärkt [emoji2]
För den promille kunder (eller färre) som trots allt vill ha ett pappershäfte så är det naturligtivs bra att möjligheten finns att köpa till.
Nej, inte alls. Det är en del av den allmänna digitaliseringen av samhället och livet och något som ligger i linje med vad kunderna förväntar sig. Varför ska du som kund hålla reda på en tryckt servicebok med handskrivna obegripliga kråkor och dåliga stämplar, något som dessutom anses vara en värdehandling av några? Kunderna förväntar sig att servicedokumentationen registreras av serviceverkstaden och finns tillgänglig online. En tafflig pappersdokumentation har spelat ut sin roll i ett sådant sammanhang. Bilen är uppkopplad och kunden uppkopplad mot bilen, då bör viktig dokumentation gå samma väg.