Recension Passat Alltrack GTS
Har haft min Passat Alltrack GTS i lite drygt 2 månader nu har har lagt nästa 400 mil på mätaren. Därmed känns det som att jag kvalificerat mig till att samla mina intryck. För att ge en bild av vad som formar min uppfattning så är jag 27 år och bor i Småland med fru men utan barn. Detta är min första stora bil. Har tidigare haft bilar i golfklassen. Kör mycket landsväg och en del motorväg. Inte mycket i stan (förutom in och ut då jag bor mitt i smeten). Innan köp provkörde jag MB C & E-klass, Volvo V90 & XC90 samt BMW 5-serie.
Först bilen:
- Executive paket (minns knappt vad det innehåller)
- All safe tech inkl. LED high
- Mangangrå
- 19" Albertville-fälgar (sommar), 18" BBS SR vinter
- Area view (360-graders kamera) + Park assist
- Discovery Pro + Active info display
- DCC & XDS
Utsidan
Jag tycker personligen att bilen är ganska snygg. Knappast någon som vänder sig om efter en Passat, men jag gillar alltrack och speciellt när fälgarna passar form och lack. Jag uppskattar särskilt att den inte är så "kromad", utan att VW istället valt "borstat stål" (plast) på alltracken.
Insidan
Här var nog största positiva överraskningen. Jag tycker kvaliteten är riktigt bra. Enligt mig överträffar känslan en businessutrustad 5-serie och C-klass. Sätena är mycket sköna, även om jag ångrar att jag inte valde säte med minnesfunktion. På minuskontot hamnar all högblank svart plast. Varför väljer en normalt begåvad människa det materialet? Microfiberduken åker fram på parkeringar och vid längre rödljus för "snabbåtgärd", men vad som helst som inte är högblankt vore bättre.
Valde inte Dynaudio, men tycker ljudanläggningen duger gott för mig.
Komfort
Jag tycker komfortnivån är över förväntan. Jag kör oftast med DCCn i comfort och bara glider fram. Bilen blir då lite svajig och gillar inte att pressas runt hörn. Ska man ägna sig åt sådant är sportläget riktigt bra. Bilen blir tajt, gasresponsen bra och hela bilen blir riktigt rolig att köra. Sen är det förstås en stor bil, så någon sportbil blir det ju aldrig. Men på öppna, tomma landsvägar är 240hk + sportläge = stort leende på läpparna.
Motor och drivlina
Motorn är 2-liters diesel med dubbelturbo 240hk/500nm. Motorn går absolut inte att klaga på. Från stillastående är kraften brutal, men efter 100 km/h är accelerationen något lugnare. Växellådan funkar bra. I sportläget är den aggressiv och ligger högt i varv. I normalläge kan den ibland vara lite för passiv, till exempel om man rullar sakta mot en rondell och en lucka öppnar sig. Då kan lådan ligga på för hög växel vilket gör att bilen blir chockad när man trycker på gasen.
Bästa funktionerna
- Det dynamiska helljuset är helt fantastiskt! Kör ofta på landsväg tidig morgon/sen kväll och jag fullständigt älskar det. Inte en enda medtrafikant har blinkat pga bländning. Och när LED-lyset för med full styrka kan jag nästan räkna kottar 2 km fram.
- Navigationen: visst, den har sina svagheter. Men den har bra koll på trafikolyckor med alternativa vägar och är enkel att söka med. Att söka med Car-net-appen och skicka till bilen är också smidigt om man t ex ska till ett möte på ett ställe man aldrig varit på innan. Då kan man söka fram lämplig parkering och skicka det som destination.
- Area-view: Blir förstås väldigt smutsigt på vintern så sikten kan vara begränsad. Men för mig som fickparkerar varje dag och inte vill skrapa fälgarna mot trottoarkanten är systemet mycket bra. Man slipper också fundera på var parkeringsrutor börjar och slutar då det går enkelt att se att man håller sig innanför linjerna.
- Motorn: Det är skönt att veta att kraften finns där för omkörningar och liknande.
Nackdelar
- Park assist: verkar inte ha koll på var trottoarkanten är.
- Bränslevärmaren går inte att starta från telefonen, vilket borde vara standard 2017.
- Bilen har ingen egen internetuppkoppling (hör samman med ovan).
- Jag hade önskat ett växellådeläge mellan sport och normal/drive.
- Bilens design verkar göra att all stadens smuts sugs till bakluckan.
Samlad bedömning:
Jag är otroligt nöjd. Bilen var förvisso dyr för att vara en VW, men jämfört med konkurrensen gav den här bilen allt jag kunde önska för en viss summa pengar. Jag tycker den är snygg, rolig att köra, har fyrhjulsdrift och fantastiskt komfortabel. Sen är jag även typen som hellre kör en välutrustad VW än en snyltar-Mercedes.
Skulle jag beställt bilen igen hade jag valt svart innertak och uppvärmt baksäte. Men jag hade definitivt valt samma modell.