Såld, så slutet gott allting gott :)
Utskriftsvy
Såld, så slutet gott allting gott :)
Utan att veta vad det är för bil eller hur gammal eller vad bilden egentligen ska föreställa, annat än ett stort rostangrepp!
Nåväl, processen är helt naturlig och det är bara en fråga om hur mycket man vill bromsa den innan den återgå till naturen!
Men var lugn, alla tyska premiumbilar har en stor längtan att åter bli jord!
De är denna (MK3 GTI 16v Colour Concept 1996):
Bifogad fil 7678
Japp du gissa rätt!
Balken där bakre staget till framvagnen är fäst är helt bort rostat
Bifogad fil 7679
Givetvis ska du fixa detta :-)
Hade du bott närmare så.....
Det borde finnas många svetskunniga som kan hjälpa till med detta, det är ju ingen raketforskning precis.
Ja förmodligen är det enklast att ta ner framvagnsbryggan men jag är inte helt 100 på att det är nödvändigt
Händer inte ett skvatt på motorvägen med ett rosthål där.
Kommer inte heller hända något på flera år pga det.
Är bara bilbekämpningen som har problem med det.
Det är endast en förstärkt del av krängarinfästningen.
Laga YES.
Ja du får ta ner balken.
Detta pga fästmuttern i plåten innanför.
Enklast är att hänga motorn och allt i en motorbalk uppifrån.
Sedan bara släppa bultarna bakifrån sett.
De där rosten sitter tar du bort.
Länkarmsbultarna i bryggan skruvar du ur nästan helt.
Låt sitta kvar lite i gäng först och sedan när de främre är säkrade så bort.
Främre bultarna för balken samma sak , när du fått balken att tilta så den hänger i de främre så finns plats för att laga rosten.
Problemet är väl att jag måste lämna in för de. Gissar på att kostnaden kommer dra iväg. Sen har jag en massa annat som jag skulle vilja ha gjort på bilen, som då får vänta.
Känner att samvetet inte riktigt kan ge den kärlek bilen behöver längre då livet tog en vändning med att familjen blev 3. Tar bara 4 minuters cykeltur till jobbet så i veckorna står den bara där på parkeringen (inte ens kört 1000 mil sen senaste besiktningen för ett år sen).
Känns som jag skulle behöva en mer praktiskt "slit å släng" vardagsbil. En som man kan kasta in i biltvätten vintertid. En vanlig golf , ingen man behöver betala multum för vanliga delar.
Det här är ju inget jobb för VAG, Meca eller Mekonomen med timdebiteringar från 800:- till 1500:- + moms.
Billyft, Telfer m lyftbalk, mutterknackare och en svetskunnig.
Passa på att byta tveksamma bussningar och motorfästen.
De är just de. Kan ju inte direkt säga att de kryllar av sånt folk här. Hade de gått att svetsa direkt hade de kanske varit mindre problem (dock stora ändå).
Vi har en VAG skadeverkstad här dock är de ju inte prio på sånt här å rostlagning är ju sånt de gärna tar lite extra för tyvärr.
Jag tror vi ska vara tacksamma för att vi har en bilbesiktning i Sverige som opartiskt avgör vad som är OK att rosta sönder!
Annars så är mitt råd till "Petta77": Se inte på bilen som något heligt, en gammal Golf är inget unikt eller något samlarobjekt dvs en dussinbil!
Uppfyller den inte ditt transportbehov till den kostnad och besvär du önskar, Sälj den omgående!
Jag skulle lossat på så mycket som möjligt och smort in , och sedan hitta en billig verkstad till att svetsa igen hålen, dränk sedan in med dinitrol ML eller liknande
med billig bilverkstad menar jag även "Achmeds bilsörvis och Kebab"
bultarna värmer man evt. loss med en steinel HL stick
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=...stick&_sacat=0
bilen i fråga blir orimligt dyr om man reparar allt på märkesverkstaden
Hade den mentala fajten i mitt huvud igår. Älskar verkligen 16v'n, men nånstans måste man inse att de kanske är dax för någon annan att ta vid. Svetsar man upp de där har man en felfri bil. Finns i princip ingenting jag inte varit på. Saker som ser halvdana ut har bytts mot nya. Är är lite vad som gjorts med bilen:
Kamremsbyte (14/07/11)
Bromskivor och belägg runt om, ok och hållare främre
Bussning bakaxel
Fjädrar runt om
byte ABS hydraulpump (+sensorer och kransar)
Växellådskudde
Motorvärmare/kupévärmare uttag
Vänsterstyrled
servopump
Byte bromsrör/bromslangar främre
Reparation av Climatronic (klimatanläggning)
Byte framskärmar original
Nya skrämbreddare orginal
Bortsett från de nya rosthålet är all rost svetsad under/bakre skärmkanter
osv osv :)
En 3 dörrars GTI 16v är ingen bra familjebil, eller bra är den ju men jäkligt opraktiskt. Först ska sonen in, sen ska sambon in, å så sist får jag kliva in. Spöregnar de då, är de ingen kul att vara chaufför
Åh :) Lovar att du blir den första jag kontaktar. Ska iväg idag och titta på en MK4 Variant -02. En ägare senaste 13 åren (3 ägare totalt, men inget konstigt med de enligt carfax, va visst nån biluthyrningsfirma som ägde bilen, första 3000 milen, sen bilhandlare, sen han).
Då kan ju i princip alla VW bilar producerade idag bli samlarobjekt inom en snar framtid då ingen motor produceras i samma utförande mer än nått år eller två!
Hur eftertraktad kan min TSI 1,4 twin charger 140hk från 2006 vara då den fortfarande rullar med sin tredje kamkedja?
Förstår ditt resonemang. Men det är viss skillnad på om en modell/kombination tillverkats i några få tusen exemplar eller flera millioner...
Eftersom du bara verkar ha för avsikt att kritisera Volkswagens produkter och medlemmarna på det här forumet så föreslår jag du hittar på något annat.
Nej då, jag kritiserar inga medlemmar på detta forum, däremot så delar jag kanske inte alla åsikter som framförs och ibland tycker jag att jag vill kommentera en medlems åsikt, vilket som jag trodde var hela iden med att ha ett forum!
Anledningen till upplevd kritik av VW är just på grund av att det är det märke av bil som jag kör! Mina åsikter om bilar jag aldrig ägt är väl av ringa intresse på ett VW forum?
Om du köper kärran så åker du hit och behandlar den, så fördröjer du återgången till naturen:
http://www.dinitrolcenter.se/?page=R...er_Peter_Brage
den gamla kärran är inte särskilt svårsåld om priset är den rätta
:cool: